شورای رقابت نرفته بازگشت ؛ آزادسازی نیمساعته قیمتگذاری خودروهای وارداتی

در پی انتشار نامهای منتسب به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره تغییر روند قیمتگذاری خودروهای وارداتی، گمانههایی درباره کنار رفتن شورای رقابت از چرخه قیمتگذاری مطرح شد؛ اما وزارت صمت این گمانهها را تکذیب کرد.
به گزارش آخرینخودرو، مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو وزارت صمت، در گفتوگو با خبرنگار ما تأکید کرد: «بر اساس مفاد نامه منتشرشده، به هیچوجه نظارت قیمتی سازمان حمایت حذف نشده و شرکتها اجازه تعیین قیمت بدون تأیید این سازمان را ندارند.»
وی در توضیح نامه مذکور افزود: «موضوع نامه صرفاً به تسهیل فرآیند خرید خودروهای وارداتی اشاره دارد و از این پس، شرط نداشتن پلاک فعال برای خریداران حذف شده است؛ بنابراین افرادی که دارای پلاک فعال هستند نیز میتوانند از طریق سامانههای تأییدشده، نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.»
حاشیههای قیمت گذاری تمامی ندارد
اقتصاد دولتی، قیمتگذاری دستوری، بنزین یارانهای، تعرفه واردات، سهمیه و کوپن اینها همگی واژههایی هستند که مردمان تمام کشورهایی که با اقتصاد دولتی اداره میشوند، هر روز به دفعات در اخبار، برنامهها و مکالمات روزمره خود میشنوند. در ایران نیز باید چند واژه اختصاصی دیگر را به فهرست این واژهها اضافه کرد، بهویژه وقتی که موضوع صحبت در رابطه با صنعت خودرو باشد، واژههایی نظیر شورای رقابت، سازمان حمایت، واردات خودرو، سقف ارزی برای واردات خودرو و …
شورای رقابت طی سالهای گذشته نیز برای مقاطعی به طور کلی حذف شده بود، اما مجدداً به چرخه قیمتگذاری بازگشته بود، اما این بار اعلام شد که شورای رقابت خود را از چرخه قیمتگذاری خودروهای وارداتی کنار کشیده تا شرکتهای واردکننده با سازوکار مطلوب خود قیمت نهایی محصولاتشان را اعلام کنند. این خبر طی یک نامه با مضمون کلی تسهیل فرآیند خرید خودرو مطرح شد، اما یک ساعت هم از این خبر نگذشته بود، خبرنگار اختصاصی آخرینخودرو در پی صحبت با مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو وزارت صمت، کنار رفتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودروهای وارداتی را تکذیب کرد و متن نامه را بر اساس بند دیگری از این نامه تفسیر کرد.
بیانگیزگی واردکنندگان و سردرگمی مشتری
شرکتهای واردکننده خودرو، طی ماههای اخیر بارها اعتراض خود را نسبت به وضعیت قیمتگذاری و نیاز به قیمتگذاری مجدد محصولات وارداتی اعلام کردهاند، اما معتقدند که اقداماتی که باید انجام شده یا اگر هم شده لازم و کافی نبوده است. در چنین شرایطی ما شاهد کاهش عرضه خودروهای وارداتی در بازار هستیم. همچنین موج نارضایتی را در مشتریان و نحوه عملکرئ شرکت های می بینیم. به نظر می رسد در این بازه کنونی زمانی، بیشترین میزان ناهناهنگی بین نهادهای ناظر و اجرایی در واردات رقم خورده است.
از سوی دیگر باید به این موضوع توجه کرد که از زمان تصویب طرح واردات خودروهای خارجی به کشور تا به این لحظه به دلیل انواع سومدیریتهایی که در این پروژه رخ داده است، بسیاری از خودروهایی که وارد شدند دیگر مدلهای روز دنیا نیستند، یا عواملی مانند افزایش نرخ ارز یا رشد حجم نقدینگی کشور باعث شدهاند تا قیمت خودروهایی که وارد شدهاند از زمان وارد شدن به خاک کشور تا رسیدن به دست شرکتها و سپس بازار آزاد گاهاً دو برابر شود.
تبعات حادثه گمرک بندرعباس و فشار مضاعف بر واردکنندگان
از سوی دیگر به دلیل حادثه تلخ و ناگوار انفجار گمرک شهید رجائی بندرعباس و رخ دادن مشکلات متعدد ترانزیتی و از بین رفتن تعدادی از زیرساختها، بر فرض آسیبندیدن خودروهایی که در پارکینگهای گمرک حضور داشتهاند، باید به وضعیت شرکتهای واردکننده نیز رسیدگی شود و در صورت نیاز از آنها حمایت کرد.
کار درستی می کنند
قرار نیست یکسری شرکت از راه نرسیده از جیب مردم پولدار بشوند. از دلالی مردم دفاع نمی کنم ولی اینکه شرکت هر قیمتی دلش خواست به صرف اینکه یک مجوز واردات دارد بفروشد هیچ منطقی ندارد. حالا اگر تولید کننده بود یک چیزی
بهترین کار اینه که در بورس عرضه بشود و مازاد قیمت پایه و میزانی را به عنوان مالیات بر عایدی، دولت بردارد.
تصمیم ها و اقدامات شوای رقابت فقط به ضرر مصرف کننده است.
قبل ازعیدماشینخارجیثبتنامکردمبعدازعیدپیامدادنازسهماشینانتخابییکیروبرندهشدیمتاسفانهقیمتموقعثبتنام۱۶۵۰(یکمیلیارد وششصدوپنجاهمیلیونتومانبودموقعاعلامبرنده۲۱۵۰(دوملیاردویکصدوپنجاهمیلیونتومان،واریزمیکردم،،متاسفانهایناتفاقبرایمننیفتادتازهشورایرقابتبوداگرنبودچیمیشه
مهرماه سال قبل از ماموت ماشین ثبت نام کردم در آن زمان تعدادی id4 با قیمت ۲۲۰۰م به ثبت نام سه ماه قبل تحویل دادن ، نمایندگی به ما هم شفاهی گفت ثبت نام کنید همین قیمت تحویل میدنو، ۲۰۵۰میلیارد دادیم الان بعد ۸ ماه ۴ بار افزایش قیمت دادن از ۲۲۵۰و ۲۵۵۰م و تا فروردین ۲۷۹۰م و الان ۳۲۵۰میلیارد برای ما دعوتنامه فرستادند این دزدی در روز روشن کی میخواد پاسخگو باشه