موضوعات داغ روز:

طرح فروش بعدی ایران خودرو مشخص شد

منتشر شده در 10 مهر 1403 ساعت 16:00
نویسنده آخرین خودرو
طرح فروش بعدی ایران خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو در پاسخ به نگرانی‌های موجود در خصوص عدم ایفای به موقع ۱۱۵ هزار تعهد ایجاد شده در طرح فروش اخیر ایران خودرو تا پایان سال، وعده داد که با توجه به برنامه‌ ریزی‌ های صورت گرفته مردم نگران نباشند، زیرا همه‌ تعهدات ایجاد شده تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.

به گزارش آخرین خودرو به نقل از ایسنا، روند کاهشی تولید محصولات ایران‌خودرو در نیمه نخست سال جاری نگرانی‌هایی را پیرامون ایفای تعهدات به موقع این شرکت در ۱۱۵ هزار دستگاه تعهد شده در طرح اخیر فروش این گروه صنعتی ایجاد شده است؛ علیمردان عظیمی، در پاسخ به این نگرانی، اظهار کرد: در بحث کاهش تولید، نسبت به برنامه‌ خود، تقریبا حدود پنج درصد عقب هستیم؛ این پنج درصد هم تا حدودی به شرایط ثبت سفارش و قوانین و مقرراتی که برای ثبت سفارش و تخصیص ارز گذاشته بودند، مرتبط است. این قوانین مشمول برخی تغییرات شد که این تغییرات هم تا حدودی درست بوده، اما تنها شاید به دلیل این‌ که یک‌دفعه اجرایی شد، سبب وقفه در روند تولید و کاهش آن شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو وعده کرد: برنامه‌ریزی شده علاوه بر این‌ که تا پایان سال، این پنج درصد عقب‌ماندگی از برنامه تولید جبران شود، همچنین ۲۰ درصد هم افزایش تولید نسبت به شش ماهه اول داشته باشیم. این برنامه با حمایتی که وزارت صمت در دوره‌ جدید برای ثبت سفارش‌ها دارد، حتما محقق خواهد شد.

تاکید مدیرعامل بر ایفای تعهدات ایران‌خودرو

عظیمی خاطرنشان کرد: ثبت سفارش‌ها تا حدودی مشکلاتی ایجاد کرد که برای همه حوزه‌ها بود، نه این‌ که فقط برای خودروسازان باشد؛ بنابراین قابل پیش‌بینی هم بود که این میزان کسری تولید داشته باشیم که در شش ماهه دوم سال حتما جبران خواهد شد. ضمن این‌ که به طور مثال در موضوع قطعی‌ های برق، برای دو ماه، دو روز در هفته برخی از شهرک‌های صنعتی که قطعاتی را برای ما تولید می‌کردند، برق نداشتند. این درحالی است که ۱۵ روز نیمه اول سال تعطیلات عید بود که تقریبا تولیدی صورت نگرفت، یک هفته تعطیلات تابستانی شرکت بود، بنابراین مجموعه این‌ها همگی سبب شد که پنج درصد عقب‌ماندگی از برنامه اتفاق بیفتد، اما این اطمینان را می‌دهیم با توجه به این‌ که این موارد را در شش ماهه دوم سال نداریم، ایفای تعهدات خواهیم کرد. 

عظیمی با برگشت به موضوع ایفای تعهدات طرح فروش ایران خودرو که اخیرا اجرا شده تا پایان سال جاری و نگرانی‌های موجود، اظهار کرد: تا ابتدای هفته گذشته، معوقات ما حدود ۱۴ هزار دستگاه  است که با توجه به تولید روزانه دو هزار دستگاه، این ۱۴ هزار دستگاه معوقه با تولید یک هفته، از بین خواهد رفت. ضمن این‌ که برنامه افزایش‌ تیراژ تولید روزانه به ۲۳۵۰ دستگاه را در دستور کار داریم. 

تعهدات معوق، تا پایان مهر ماه تعیین تکلیف می‌شود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: برخی از مشتریان اعلام می‌کنند که حدود یکی دو ماه است که تحویل خودروهایشان به تعویق افتاده که کاملا هم درست است و ما از آن‌ها عذرخواهی می‌کنیم؛ دلیل آن نیز همین بحث ثبت سفارش‌هایی بوده که برای برخی از قطعات وارداتی پیش آمد و ثبت سفارش انجام نشده بود، اما این نوید را می‌دهیم که خودروهای این مشتریان هم در همین مهرماه تعیین تکلیف شده و تحویل خواهند شد.

این مدیر خودروساز ادامه داد: در مورد آخرین طرح فروش ایران خودرو هم که ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو فروخته شد، قطعا این ۱۱۵ هزار دستگاه تا پایان سال تحویل خواهد شد. این درحالی است که در این طرح حتی ۲۰ درصد کم‌تر از تولیدات تا پایان سال را که مطمئن هستیم، اتفاق خواهد افتاد، عرضه کرده‌ایم؛ تا پایان سال به تعهدات خود عمل خواهیم کرد و این خودروها را تحویل می‌دهیم.

عظیمی در مورد استقبال از خودروهای برقی در طرح اخیر فروش این شرکت نیز گفت: ۷۱ هزار نفر هم برای خودروهای برقی ثبت‌نام کردند که تعدادی هم پول خود را واریز کردند و خودروی خود را تحویل می‌گیرند. حدود ۳۸۰۰ دستگاه خودرو برقی عرضه شد که ۷۱ هزار نفر برایش ثبت درخواست داشتند.

برنامه‌ریزی برای اجرای طرح فروشی دیگر برای بهار و تابستان ۱۴۰۴

وی از اجرای طرحی دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال، طرح فروشی برای بهار و تابستان سال آینده داشته باشیم، همه محصولات هم عرضه خواهند شد.

مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد استقبال از اولین عرضه محصول جدید این شرکت (ری‌را) نیز اعلام کرد: ری‌را اولین خودرو کراس‌ اوور ملی با بیش از ۶۸ درصد ساخت داخل، انصافا خودروی با کیفیت و خوبی است، تقاضا هم برایش بسیار زیاد بوده و بیش از ۸۵۰ هزار نفر برای آن ثبت‌نام کرده بودند. به هر روی یک خودرو از روز اولی که وارد خط تولید می‌شود تا به تیراژ بالا برسد، قطعا زمان‌بر است و این‌گونه نیست که در همان روزی که خودرو وارد خط شد در همان روز هم روزانه ۱۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه تولید شود. قریب به ۱۰ هزار دستگاه از این محصول برای تحویل تا پایان سال پذیرش کردیم که این ۱۰ هزار دستگاه حتما تا پایان سال تحویل صاحبان خود خواهد شد.

وی افزود: برای سال آینده نیز این تیراژ قابل افزایش است و افزایش چشم‌گیری هم خواهیم داشت که بتواند پاسخ‌ گوی تقاضاها و استقبال مردم از تولیدات داخلی باشد و شرمنده مردم نباشیم.

این مدیر خودروساز در رابطه با شائبه‌ هایی که در مورد سود هنگفت ایران‌خودرو از حساب‌های وکالتی که مطرح می‌شد، تصریح کرد: در وهله اول باید گفت که هیچ پولی به حساب ایران‌خودرو در این ثبت‌ نام‌ ها واریز نشد. دوما در موضوع حساب وکالتی، شورای رقابت و قوانین و مقررات، ما را الزام کرده که حتما متقاضی حساب وکالتی داشته باشد، اما یک ریال از پول‌های وکالتی به حساب ایران‌خودرو واریز نشد و یک ریال هم تسهیلات و سود به ایران‌خودرو تعلق نگرفت.

عظیمی ادامه داد: این پول در حساب خود افراد بود. از بانک‌ها هم بپرسید که آیا این پول حساب وکالتی از حساب وکالتی افراد خارج شده یا نه؟ حتی بانک‌ها وام هم به افراد می‌دادند، بنابراین منفعت ایران‌خودرو از وجه بلوکه شده را کاملا تکذیب می‌کنم؛ تحت هیچ شرایطی از آن حساب نه به حساب ایران‌خودرو واریز شد و نه تسهیلاتی به ایران‌خودرو داده شد، این وجوه فقط در بانک‌ها برای این‌ که مشخص باشد که افراد واقعا متقاضی هستند و توان خرید خودرو را دارند، تعریف شد. 

امروز بر اساس توانایی‌ها، تعهد ایجاد می‌کنیم

مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد تفاوت روش فروش در قالب سامانه یکپارچه با فروشی که اکنون توسط خود شرکت‌های خودروساز انجام می‌شود، اظهار کرد: در فروش یکپارچه هم موضوع حساب وکالتی وجود داشت و  قرعه‌کشی می‌کردند، اما برای همه افرادی که ثبت‌نام می‌کردند خودرویی اختصاص داده می‌شد برای زمان‌هایی که معلوم نیست و مشخص نبود اصلا این خودروها به تولید می‌رسند یا نه، اما امروز که خودمان بر اساس توانایی‌ها و میزان برنامه تولید، به متقاضیان خودرو اختصاص دادیم؛ ضمن این‌ که ممکن است تا پایان سال برخی افراد دیگر هم بتوانند خودرو خریداری کنند، چرا باید این حق را از آن‌ها تضییع کنیم؟ به‌ طور مثال در آن برهه، ظرفیت سه ساله شرکت پیش فروش شد، اما طی آن مدت ممکن است برخی افراد به شرط سنی برسند، پول‌ شان جور شود، اسناد و مدارک‌ شان تکمیل شود و بنابراین چرا باید حق افراد دیگری را که می‌توانند سال آینده خودرو بخرند را از بین ببریم؟! ضمن این‌ که تعریف حساب وکالتی و بلوکه کردن وجوه، قوانین و مقرراتی است که اصلا خواست ایران خودرو و سایپا یا هر خودروساز دیگری نیست؛ بلکه قانونی گذاشته شده و ما نیز مکلف به رعایت آن هستیم.

وی در مورد گلایه برخی مشتریان از بابت وجه بیش‌ تر برای خودروهای جایگزین نیز گفت: طرح جایگزینی مختص سامانه یکپارچه بود؛ تعهدِ ایجاد شده در فروش یکپارچه، بخشی بسیاری‌ از آن واقعی و بر اساس تولید ما نبود؛ کما این‌ که خود من در مورد خودرو پارس هم به وزارت صمت اعلام کرده بودم که برای خودروی پارس تا تیر ۱۴۰۲ بیش‌ تر تعهد ایجاد نکنند، اما متاسفانه تعهد ایجاد شده بود. به همین دلیل این طرح‌های جایگزین برای خودروهایی که امکان تولید نبود (به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۸۵گانه یا توقف تولید و …) و ما دیگر نمی‌توانستیم آن خودروها را تولید کنیم، باید به افرادی که ثبت‌نام کرده بودند و در نوبت تخصیص خودرو بودند، خودروی جایگزین را پیشنهاد می‌دادیم.

به‌زودی ری‌را جایگزین خودروهای خارجی خواهد شد

مدیرعامل این شرکت خودروساز ادامه داد: در مورد خودروی پارس هم محصولاتی نظیر سورن، ۲۰۷ و تارا را پیشنهاد دادیم تا همه‌ افرادی که در سامانه یکپارچه، خودروی پارس را درخواست کرده بودند، اما به دلیل عدم استاندارد، دیگر مجوز تولید نداشت، امکان دریافت خودروی جایگزین داشته باشند.

مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را در بحث کیفیت گذاشتیم؛ برابر گزارش شرکت بازرسی کنترل کیفیت که متعلق به وزارت صمت بوده و ما هیچ‌گونه ارتباطی با آن ‌نداریم، همه قسمت‌های محصولات ما به لحاظ کیفی در سال ۱۴۰۲ موفقیت داشتند، در حقیقت افزایش کیفیت در صنعت خودرو را شاهد بودیم. دیگر تاکید ما بر موضوع کیفیت خودروی ری‌را است و من شخصا بر سر این پروژه ایستاده‌ام؛ تولید انبوه این خودرو را  ماه‌ها عقب انداختیم تا حتما بتوانیم با کیفیت بالا تولید و عرضه کنیم.

وی افزود: این خودرو در شرایط تحریمی تولید شده که حتی برخی از شرکت‌های چینی هم با ما همکاری نمی‌کنند، اما فرزندان این کشور و مهندسان و حتی قطعه‌ سازان خوب کشور تلاش کردند و توانستند این خودرو با کیفیت داخلی را تولید کنند. مطمئن هستم که طولی نمی‌کشد که ری‌ را جایگزین بسیاری از خودروهایی خواهد شد که از خارج وارد می‌شود.

ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “طرح فروش بعدی ایران خودرو مشخص شد”

  1. محمود گفت:

    “مطمئن هستم که طولی نمی‌کشد که ری‌ را جایگزین بسیاری از خودروهایی خواهد شد که از خارج وارد می‌شود” !
    جوری فرمایش می‌نمایند انگار همینجوری کانتینر کانتینر داره تویوتا و هوندا و… وارد میشه و با قیمت قابل رقابت با تولیدات داخلی میرسه به دست مشتری! دیگه رقیب میشه یکی دوتا شاخ شکسته مثل x55 که اونم باید با سلام و صلوات سوار شی خدایی نکرده تو راه وسوسه نشه کله معلق بزنه!

    ۴
    ۱
    • رضا گفت:

      همون x55 داره توی کل دنیا فروخته میشه و مشتری داره. اگر ریرا شکستش بده یعنی با یک محصول جهانی رقابت کرده.

      ۰
      ۶
  2. مهران گفت:

    آخه چرا انقدر دروغ تو ذاتتون هست،شما ۱۴۰۰۰ هزار تا عقب هستید فقط ۱۳۰۰۰ هزار تا ۲۰۷ اتومات اولویت بهار که کامل پول گرفتید رو تحویل ندادید و ۱۶۰۰۰ هزار تا ۲۰۷ اتومات اولویت تابستان هست که آبان پارسال نصف پولشون رو گرفتی و هنوز دعوتنامه نامه رو ندادی که سود تاخیر بهش نخوره،سود مسارکتشون رو هم که ۱۹ درصد بوده صفر کردی،این فقط ۲۰۷ اتومات بود ولی خب ۸۰ درصد عقب ماندگی ها همین ماشین هست

    ۵
    ۰
  3. محمدرضا گفت:

    جالب اینه که چطور ،این ۵ درصد تاخیر فقط سهم ۲۰۷ اتومات شد؟!! چطور تارا و دنا اتومات که از همین گریبکس استفاده میکنن رو داری بدون تاخیر تحویل میدی ولی برای ۲۰۷ اتو نداری؟!!چطور وقتی تو دوهفته میتونی جبران کنی میخوای تا آخر سال جبران کنز و طولش بدی ،آره دیگه سود مشارکت و تاخیر که نداره راحت باش

    ۲
    ۱
    • عزیز گفت:

      آیا خود ایران خودرو وسایپا از تولید و کیفیت و اینهمه داستان درقبال فروش ماشین در ایران راضی هستند وچرا بازار صادرات قیمت آن پایین تر از داخل کشور است واینهمه تولید داخل درحالیکه بیش از ۴۰%قطعات خارجی و ارز بر هست بعد از ۴۶سال آیا از تولید و مونتاژ و کیفیت محصولات خود رضایت خود ومشتریان رضایت دارید متاسفانه مردم محکوم به خرید محصولات شما هستند وگرنه محصول خارجی و داخلی کنار هم گذاشته شود در شرایط عادلانه اگر کسی حتی یک محصول کشور رابخرد پس چرا با این احوالات اینقدر مردم را اذیت وعذاب می دهید وایهمه راند وزد و بند در فروش ماشین ولحظه به لحظه قیمت خودرو رابالا می برید همیشه ناراضی عالم هستید واقعا چرا ؟

      ۱
      ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.