%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰

واردات شلخته ؛ دلیل اختلاف قیمت اسپورتیج های جدید چیست؟

منتشر شده در 09 مهر 1404 ساعت 16:00
واردات بی سر و ته ؛ دلیل اختلاف قیمت اسپورتیج های جدید چیست؟

در هفته های گذشته یکی از چالش های جدی در مورد خودروهای وارداتی، اخلاف قیمت خودروهای مشابه بود اما دلیل این اختلاف قیمت چیست؟

واردات خودرو این روزها به بی نظم ترین شکل ممکن پیش می رود. در حال حاضر وضعیت تخصیص ارز مشخص نیست و همچنان تعرفه واردات خودرو هم بلاتکلیف است. اما بی نظمی و بلاتکلیفی محدود به وارداتی های آینده نیست و همین حالا هم چالش های جدی در مورد قیمت و عرضه خودروهای وارداتی داریم که در نوع خود عجیب و غیر ممکن به نظر می رسد. مثلا در دور جدید واردات بارها شاهد آن بوده ایم که خودرویی یکسان با قیمت های متفاوتی توسط شرکت ها عرضه می شود. البته همیشه پیگیری ها نشان می داد که یا ارز تخصیصی شرکت ها متفاوت بوده و یا روند خرید اولیه و حجم آن باعث شده تا قیمت ها متفاوت باشند. در تجربه های قبلی اختلاف قیمت در اکثر مواقع به زیر ۵۰۰ میلیون تومان محدود می شد اما در جدیدترین نمونه، اختلاف قیمت یک میلیاردی را در قیمت نهایی شرکت های وارد کننده داریم که به آن می پردازیم.

اختلاف یک میلیاردی!

در هفته های گذشته بسیاری از مخاطباین عزیز آخرین خودرو در مورد قیمت نهایی کیا اسپورتیج به این رسانه پیام دادند و از اختلاف قیمت شدید این خودرو گلایه داشته اند. پیش از هرچیز لازم است اعلام کنیم که پروسه پیگیری های خبرنگار آخرین خودرو به دلیل پاسخگو نبودن مسئولین مربوطه طولانی شد و از روز اول پیگیریهای جدی توسط ما در حال انجام بود. داستان از این قرار است که سه شرکت مختلف با نام های کوشا خودرو، برساوش و هرمس خودرو اقدام به واردات کیا اسپورتیج جدید کرده اند و خودروهای آن ها در سامانه خودروهای وارداتی به مشتریان اولیت دهی شد. نکته جالب و عجیب اما این است که قیمت نهایی این خودرو برای دو شرکت هرمس خودرو و کوشا خودرو یکسان بود و برای شرکت برساوش حدود یک میلیاد ارزان تر اعلام شد! در جدول زیر جزئیات قیمت نهایی کیا اسپورتیج بر اساس عرضه کننده قابل مطالعه است :

خودروشرکت عرضه کنندهقیمت نهایی (تومان)
کیا اسپورتیجهرمس خودرو۴,۲۶۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیجکوشا خودرو۴,۲۶۶,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیجبرساوش۳,۳۹۲,۵۰۰,۰۰۰

همانطور که مطالعه کردید، اختلاف قیمت حدود ۱ میلیاردی را برای یک خودرو داریم. البته گفته می شود در آپشن این خودروها ممکن است تفاوت هایی باشد اما تفاوت ها آنقدر عمیق نیست که بتواند این اختلاف نجومی را توجیه کند.

دلیل اختلاف قیمت چیست؟

در هفته های گذشته بارها از شرکت های واردکننده پیگیری های لازم را انجام دادیم و جالب اینجاست که هر سه شرکت به این اشاره می کنند که تاییدیه سازمان حمایت را برای قیمت دارند و قیمت توسط وزارت صمت هم به تایید رسیده است. پس عملا هر سه شرکت مدارک قانونی لازم را برای اعلام این قیمت ها دارند. پس سعی کردیم تا داستان را از وزارت صمت و سازمان حمایت پیگیری کنیم که عملا هیچ جوابی در این خصوص نگرفتیم و هیچ کس این اختلاف قیمت را گردن نمی گیرد.

اما بررسی ها و احتمالات ما با توجه به تاییدیه سازمان حمایت در مورد تمامی قیمت ها این را نشان می دهد که به نظر ارز تخصیص یافته به یکی از شرکت ها به میزان قابل توجهی نرخ پایین تری داشته است. تخصیص ارز به این شرکت احتمالا مربوط به چند ماه پیش است و یا شرکت مذکور از رویه ای ارز را تامین کرده که ما از آن بی خبر هستیم. قطعا در این خصوص نیاز به شفاف سازی است و باید برای مشتریان شفاف شود که چرا ارز تخصیصی متغیر است و چرا ضرر این متغیر بودن را باید مشتری بپردازد؟ البته باید این نکته را یادآوری کنیم که در صورت محاسبه مجدد قیمت برای عرضه های آینده، قیمت هر سه شرکت دوباره یکسان خواهد بود و البته از این هم گران تر می شود.

هیچ کس پاسخگو نیست!

دور جدید واردات با شلخته ترین حالت ممکن آغاز شد و همچنان هم خیلی بی نظم و برنامه پیش می رود. از طرفی بسیاری از شرکت ها می گویند در سال ۱۴۰۴ عملا وارداتی صورت نگرفته و شرکت های دیگر هم از عدم تخصیص ارز گلایه می کنند. وزارت صمت هم در این دور واردات به صورت فله ای مجوز واردات صادر کرده تا بی نظمی به اوج برسد. جالب اینجاست که وقتی مشکلی مثل این اختلاف قیمت پیش می آید، هیچ نهادی پاسخگو نیست و همیشه بازنده نهایی متقاضی خواهد بود و در نهایت بازار آشفته می شود.

در پایان آخرین خودرو آمادگی خود را جهت پاسخگویی و انتشار پاسخ شرکت ها و نهاد های مربوطه اعلام می کند. این رسانه از هر اقدامی جهت شفاف سازی فرآید تخصیص ارز و واردات خودرو استقبال می کند.

ویدیو های پیشنهادی
  1. خودمم گفت:

    اختلاف یک میلیاردی قابل قبول نیست قیمت باید برایه تمومه شرکتها یکسان باشه چون نارضایتی بیشتری ایجاد میکنه واقعن ۳۴۰۰برایه اسپورتیج خیلی کمه و ۴۲۰۰ خیلی زیاده قیمت میتونه مناسبتر باشه ۳۸۰۰ تا۴۰۰۰ تو این شرایط و قیمت بقیه خودروها میتونه خوب باشه

    ۶
    ۵
  2. ناشناس گفت:

    کوشا خودرو از آبان سال قبل ثبت نام اسپورتیج کرده و پاسخگو نیست

    با این حجم از تورم چه کسی باید پاسخ افرادی که اعتماد کردند به وزارت صمت و ثبت نام کوشا خودرو کردند رو باید بدهد

    ۳
    ۱
  3. مهران گفت:

    گیر یه مشت کلاهبردار افتادیم به نظر من مشکل اساسی خود وزارت صمت هستش
    لطفا در مورد افزایش قیمت نمایندگی میتسوبیشی اکلیپس کراس هم گزارش تهیه کنید. اونجا هم بیشتر از یک میلیارد اختلاف قیمت اعلامی شرکت با مبلغ تکمیل وجه وجود دارد.

    ۰
    ۱
    • عبدالرضا مهدویان گفت:

      سلام آفرین به این خبرنگار
      متاسفانه باید گفت عملا دولتی وجود ندارد ما از اول انقلاب شاهد این بی نظمی ها بودیم اما به جرات میتوان گفت که این دولت نوبره این مجلس هم همینطور هیچ کس پاسخگو نیست واقعا حوصله ندارم که شرح دهم این دولت و این مجلس چه بر سر ملت آوردن مملکت شده شرکت سهامی دزدان و غارتگران و رانت خوار ها عده ای دستشان تو کار خودرو است عده ای تو کار برنج و روغن،گوشت،و…….
      هر گروهی یک تیول خاص خودش را دارد وزرا و نمایندگان مجلس هم مشغول حمایت از آنها این وسط نه مردم برایشان اهمیت داره نه منافع ملی

      ۰
      ۰
  4. مهدی گفت:

    خیلی ممنون که پیگیر این موضوع اختلاف قیمت این سه شرکت شدید، لطفا تا زمان گرفتن نتیجه تلاش خودتان را ادامه دهید.
    در مورد مدت زمان، روز کاری، هم پگیر بشید، هر شرکت مدت زمان روز کاری برای تحویل خودرو یا خسارت دیرکرد تحویل خودرو را یک جور تفسیر می‌کنند

    ۱
    ۰
  5. قدرت طهماسبی گفت:

    دولت از نظر واردات خودرو خارجی عاجز است و ضعیف ، گره کار کجاست و چه ارگان و گروهی کارشکنی می کنند و چرا ، گناه ملت ایران چیست ، موضع گیری دولت چیست که کار پیش نمی رود

    ۲
    ۰
  6. بابک گفت:

    ممنون از پیگیری شما.من ثبت نام اسفند۱۴۰۳ اسپوتیج از شرکت کوشاخودرو هستم .بیش از ۴/۲۵۰ پول دادیم از ۶ فروردین تا الان که آخر مهر هستیم.از ماشین خبری نیست .هیچکس هم جوابگو نیست
    چرا تکلیف تعهدات قبلی عملی نشده دوباره فروش گذاشته این دولت؟

    ۰
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X