چرا شاهین پلاس گرانتر از رقبایش معامله می شود؟

قیمت شاهین پلاس محصول شرکت سایپا در مدت کمی که در بازار حضور داشته در جایگاه بالاتری نسبت به رقبایش قرار گرفته است.
شاهین اولین محصول سایپا در کلاس سدان های کلاس C بر پایه پلتفرم SP100 است که در سال ۱۳۹۹ به بازار ورود پیدا کرد و این خودرو توانست در بازار محبوبیت خوبی را به دست آورد. سایپا شاهین در ابتدا با موتور M15 توربو به بازار عرضه شد و همین موضوع باعث شد در مورد این خودرو انتقاد های شدیدی شکل بگیرد. از دید بسیاری از منتقدان این خودرو که محصول جدید محسوب می شد، نیاز به قوای محرکه ای بروز تر داشت. در نهایت سایپا تصمیم به تغییر در این خودرو گرفت و قوای فنی آن را از یک موتور ۸ سوپاپ به موتور ۱۶ سوپاپ با حجم بیشتر تغییر داد و اسم آن از شاهین جی به شاهین پلاس تغییر کرد. شاهین پلاس با ورود به بازار توانست با استقبال خوبی مواجه شود و همین موضوع باعث شد که قیمت آن در بازار آزاد در جایگاه بالا تری قرار گیرد. اصلی ترین رقبای این خودرو تارا V4 از ایران خودرو و کی ام سی ایگل از کرمان موتور هستند که قیمت شاهین از این خودروها بالا تر است؛ در ادامه به دلایل گران تر بودن شاهین پلاس خواهیم پرداخت.

طراحی جذاب تر
از اصلی ترین دلایل قیمت بالاتر شاهین نسبت به دو محصول کرمان موتور و ایران خودرو طراحی جذاب تر این خودرو است. شاهین با ورود به بازار توانست نظر اکثر مردم را با طراحی عامه پسندانه خود جذب نماید و در مقابل تارا که از الگوی های خاصی استفاده می کرد، قافیه را به شاهین باخت. جک جی ۴ نیز به دلیل اینکه محصولی با طراحی قدیمی است در مقابل شاهین حرفی برای گفتن ندارد. در نسخه شاهین پلاس تغیرات زیادی در این خودرو نسبت به نسخه جی آن شاهد نیستیم و تنها مقداری کروم کاری به این خودرو اضافه شده است. پاشنه آشیل شاهین پلاس طراحی کابین آن بوده که از الگوی طراحی قدیمی و متریال به نسبت ضعیف برخودارد است و این موضوع ضعفی برای شاهین در مقابل خودروهایی همانند تارا و جک جی ۴ به حساب می آید.


موتور و گیربکس هماهنگ تر
شاهین پلاس از یک موتور ۱.۶ لیتری بهره می برد که می تواند ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که با استفاده از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT توان را به چرخ های جلو انتقال می دهد. قوای فنی این خودرو کاملا با تارا V4 از تمامی لحاظ یکسان است اما شاهین به دلیل کالیبراسیون بهتر در مقابل رقیب اصلی خود تارا V4 عملکرد بهتری به نمایش می گذارد و در این خودرو خبری از تقه های تارا نیست. از ویژگی برتر شاهین پلاس و تارا V4 نسبت به جک جی ۴ ، گیربکس AT آنها است که لذت رانندگی بیشتری نسبت به CVT دارد.

امنیت نسبی بیشتر
هیچ متر و معیاری برای سنجش امنیت خودروهای داخلی وجود ندارد و به همین دلیل باید با استفاده از تصاویر تصادفات آنها این خودروهارا قضاوت کرد. در ۵ سالی که شاهین و تارا در بازار حضور داشته اند هر دوی این خودرو های تصادفات سنگین و سبکی را تجربه کرده اند که طبق تصاویر امنیت این دو خودرو در سطح متوسطی قرار دارد اما شاهین در اکثر موارد نسبت به تارا عملکرد بهتری داشته و اکثر افراد این باور را دارند که محصول سایپا ایمن تر است. یکی از دلایل قیمت بالاتر شاهین پلاس را می توان همین مسئله دانست.

عرضه در تعداد محدود
اولین عرضه شاهین پلاس در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ صورت گرفت و این خودرو با این تیپ کمتر از یک سال است که در بازار حضور دارد. عرضه محدود سایپا به دلایل مثل مشکلات در تامین موتور و قطعات الکترونیکی این خودرو و تقاضای بالا باعث شده که شاهین پلاس با قیمت بالاتری در مقابل تارا V4 و جک جی ۴ یا ایگل معامله شود.
آیا واقعاً شاهین پلاس ارزنده تر است؟
نمی توان به طور کلی گفت که شاهین پلاس از رقبایش ارزنده تر است و رقبای این خودرو حرفی برای گفتن در مقابل شاهین ندارند. تارا آپشن های کامل تری دارد و متریال داخلی بهتری در داخل کابین ارائه می دهد. همچنین صدای موتور در داخل کابین شاهین بیشتر از تارا است که باز هم این مزیتی برای تارا است. اما به هر ترتیب فعلا شاهین گران ترین سدان داخلی است و بازار به این خودرو روی خوشی نشان داده است. البته باید دید با عرضه گسترده تر در آینده و همچنین اضافه شدن رقبای جدید به این بخش از بازار، همچنان شاهین پلاس می تواند گران ترین سدان داخلی در بازار باشد یا خیر؟
استمرار جلسات سایپا و قطعهسازان، مسیر حل مشکلات را هموار میکند
محصول ملی سایپا برای چندمین بار در حال تست دیده شد
شرایط فروش نیسان آپشنال اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
شرایط فروش یلدایی دو محصول سایپا اعلام شد – آذر ۱۴۰۴





اگه اپشن تارا و شاهین برابر باشه قطعا شاهبن بهتره. بنظرم با توجه به تفاوت قیمتی شاهین توربو ارزش خرید بالایی داره. فقط حیف سی وی تیه وگرنه از لحاظ موتور مدل توربو قدرتش خیلی بیشتره. صدای موتور داخل کابین تو هر دو نسخه تقریبا برابره اما در کل طبق تست و بررسی ها نسخه پلاس کابین ساکت تری داره
لطفا تست و بررسی شاهین پلاس رو منتشر کنید.
اونکه ۸ سوپاپ توربو عهد بوقه اینم یه موتور که ۸۰ اسب سر چرخش داره با داینو متر و شتاب ۱۴ و خورده ای که فاجعس
صندلی برقیشم که از رو دنا کش رفتن فقطم واسه صندلی راننده اونم ۶ جهته مثل دنا ۸ جهته نیست
اپشن خاصیم نداره نه ایربگ جانبی نه رینگای بزرگ و هم سایز با ابعاد ماشین
قطعا دنا توربو ماشین بهتریه با فنی قوی و موتور گیربکس کامل مچ و اپشنای بیشتر
موتور ۱۱۱ اسبی رو ماشین ۱۳۵۰ کیلویی جواب نمیده اصلا
از لحاظ استحکام بدنه و ایمنی قطعا شاهین با اختلاف بالاتر می ایسته.
همچنین مشکلات برقی خاصی نداره
امیدوارم ایرانخودرو بعد از خصوصی سازی به فکر ارتقای همه جانبه تارا باشه تا یک خودروی ملی درست و حسابی داشته باشیم