کاتالوگ سدان P90 منتشر شد ؛ ال ۹۰ ایرانی در مسیر بازار

به تازگی کاتالوگ سدان P90 توسط پارس خودرو منتشر شده است و این نشان می دهد که ال ۹۰ ایرانی به زودی به عرضه خواهد رسید.
فروردین ۱۴۰۲ بود که سایپا از سدان P90 پرده برداشت. این خودرو در ابتدا با نام کادیلا رونمایی شد اما بعد ها با نام پروژه P90 توسعه پیدا کرد. حالا پس از گذشت بیش از یکسال کاتالوگ سدان P90 منتشر شده است و مشخصات رسمی و نهایی این محصول به صورت رسمی به تایید رسیده است. این خودرو قرار است در خط تولید پارس خودرو به تولید برسد و به عنوان یکی از محصولات اختصاصی این زیر مجموعه سایپا در کنار سهند عرضه خواهد شد. تولید رنو تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ بعد از اعمال تحریم های شدید در ایران متوقف شد اما به دلیل کیفیت و دوام بالای این خودرو، همچنان بازار خوبی برای آن شاهد هستیم. همین نکته باعث شد تا سایپا تولید نسخه ایرانیزه شده از ال ۹۰ یا همان داچیا (Dacia) لوگان را پیش ببرد. البته باید دید کیفیت و عملکرد فنی سدان P90 پارس خودرو نسبت به ال ۹۰ چگونه خواهد بود.
کاتالوگ سدان P90

مشخصات فنی سدان P90
بر اساس کاتالوگ منتشر شده، سدان P90 به پیشرانه ME16 مجهز است. این پیشرانه همان پیشرانه EC5 گروه PSA است که از زمان قبل از برجام به سایپا رسیده و حالا تولید آن در مگاموتور انجام می شود. علاوه بر سدان P90 قرار است در سایپا شاهین پلاس هم این پیشرانه را داشته باشیم. این پیشرانه کلیتی برابر با پیشرانه TU5 پلاس دارد اما در برخی جزئیات نظیر بلوک سیلندر با آن موتور متفاوت است.

پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی در ال ۹۰ ایرانی توان تولید نهایت قدرت ۱۱۳ اسب بخار و نهایت گشتاور 144 نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. البته احتمالا در آینده نسخه اتوماتی این خودرو با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE را هم خواهیم داشت. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل پیچشی است. نکته جالب ترمز های این خودرو است که در جلو دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای است!

کابین و امکانات
طراحی کابین سدان P90 الگوهای مشابه با همان تندر ۹۰ را دارد که البته تغییراتی را در برخی جزئیات می بینیم. این سدان در نسخه دنده ای به امکاناتی نظیر فرمان Dکات، کنترل صوتی از روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، دو کیسه هوای جلو، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، تنظیم برقی آینه ها، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی مدیا مجهز است.

شباهت فنی P90 با شاهین پلاس سایپا
قرار است تا شاهین پلاس سایپا و P90 پارس خودرو از یک قوای محرکه و مجموعه انتقال قدرت استفاده کنند. در حال حاضر نمونه نهایی شاهین پلاس اتوماتیک به بازار کشور معرفی شده و قرار است تا پایان تابستان ۱۴۰۳ این سدان سایپایی به بازار بیاید. خبرنگاران آخرین خودرو هم گزارشی ویدیویی از نسخه نهایی شاهین پلاس به عنوان برادر فنی P90 پارس خودرو تهیه کرده اند که در بخش زیر قابل تماشا است.
خنده داره نه میتونم بخندم نه میتونم گریه کنم به احوالات بنجلسازهای داخلی.
پلتفرم معلول ال نود برای ۲۵ سال پیش بود حالا میخوان با عوض کردن چراغ و سپر بسیار مزخرفتر با قوای محرکه و گیربکس رده خارج تفبندی کنند قیمت بنز و بی ام غالب مردم اسیر در تحریم و انحصار کنند.
روزای روشن خداحافظ …
خدایا این چه بلایی که داره سر ملت میاد ، نسل مسئول بی عرضه و دزد رو بخشکون!!!
این چه بلایی بود ؛ ای کی بید!!؟؟؟؟؟
چه قد بدبخت و عقب مونده ایم؟؟؟؟
درود ایزد بر عزیزان زحمت کش کانال و مخاطبین معزز.
با این تولید که چشم جناب میرسلیم پر نور شده، یاد این شعر افتادم که :
آه آه از دوری راه و
کمی توشه.
تا ملت می خرند
اینها هم آره…..
بسیار عالی ، این خودرو فروش موفقی خواهد داشت فقط امیدوارم مثل خیلی از خودروهای دیگه خیلی زیاد به سمت و سوی ارزان سازی و از کیفیت زدن پیش نرن
با این تفاسیری که گفتید .متاسفانه اولین کسای که در صف خرید قرار می گیرن ،همین ایراد گیرندگانند.
موافقم
آخه الان تو سال ۲۰۲۴ تولید این ماشین با قیافه سال ۲۰۰۰ چه معنی میده؟ حداقل بالای ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون هم قیمت گذاری میکنن. تو همین سایت نگاه کنید خودرو سازهای چینی چه محصولاتی تولید کردن و تو نمایشگاه آوردن.اینا تازه شروع کردن به داخلی سازی ال نود مدل ۲۰۰۰ میلادی.بعد ادعاشون هم گوش دنیا رو کر کرده.آقا به پیر به پیغمبر خودروساز نیستیم.جلوی ضرر رو از هر جا بگیری منفعت هستش.بریم سراغ صنایعی که توان و مزیت تولید داریم.
دلال چینی
پلت فورم احد بود رو ورداشتن چراغ و سپر ال۹۰ رو عوض کردن میخوان بکنن رو پاچه ملت به خدا به پیر به پیغمبر این کار دروستی نیست ماشین پلت فورمش اطاقش واسه احد بوغه شبعه طوقی کبریت میمونه ال۹۰ رو به خاطر موتور گیربوکسش میخریدیم باکیفیت بود این آشعال که ایرانی کردن دیگه چه تعفه ایی میخواد بشه خدا میدونه لعنت به خودرو ساز انحصاری و عقب مانده هزار لعنت
خیلی داخل تریم دورنگش حچل هفت شده کاش اینجوری دورنگ نمیکرد یا چوبی مشکی میکرد یا کرم مشکی چوبی کرم مشکی بنظرم همخوانی نداره
تو رو خدا یک گند جدید نزنید،آخه عقب موندگی مسئولین و تولید کنندگان ما تا چه اندازه هست؟
تازه میخواین ال ۹۰ رو ایرانیزه کنین؟
خب شما پارس و پراید و تیبا و ۴۰۵ و ۲۰۶ و غیره رو هم ایرانیزه که چه عرض کنم،چینیزه و غیره کردین که فاتحه خوندین توش.
آخه بزرگواران شما رو چه به این غلط ها.
اونی که میره خودرو تولید میکنه،حتی همون چین با این محصولات آشغالی که شما وارد میکنید،واسه خودش همون چین هم طراحی داره،حساب و کتابی داره.
نه شما که هم گاری سوار هستین و هم تولید کننده گاری.
برین به همون اختلاص خودتون برسین عزیزان……
وااااااای خدا ال نود ایرانی 😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣وای دلم
اه بسته دیگه چقدر توهین ؟چقدر بدبختی؟ چقدر کلاه گذاشتن سر مردم ؟ بستتون نیست؟ تا کی میخواهید این سناریو چراغ و سپر عوض کردن ماشین های رده خارج دنیارو رو تکرار کنید؟
آقا حقمون همینه ببین ملت همیشه در صحنه چجوری واسه این اشغال صف میکشن
سال به سال دریغ از پارسال
فقط می توان عقب گرد رو در خودرو سازی مشاهده کرد
تجربه ثابت کرده هر ماشینی که ایرانیزه بشه دیگه به درد نمیخوره
حتی پراید هم قبل از اینکه ایرانیزه بشه ماشین خوبی بود
چه برسه به اینکه بخوابی قطعات اصلی ماشین مثل موتور و گیربکس رو هم با با ورژنهای غیر مهندسی تعویض کنی.
تصور کن
یه ال نود داری که نه دیگه موتورش اون دوامو داره نه گیربکس چینیش روی هیچ خودروی چینی بازار نیست.
کدوم خودروی وارداتی چینی گیربکس dae داره؟
تقریبا هیچکدوم.
خود چین گیربکس رو از اتریش و نیسان ژاپن میخره . حالا ما میخواهیم از چین گیربکس بگیریم.
البته سالهاست موتور tu5 هم از چین وارد میشه و اینجا مونتاژ میشه.
ولی این دیگه ال نود نمیشه که
میشه z90
آخر حروف الفبا
النود پلتفرمش حداقل از هرچی پژو جات هست بهتره اما با حرف شما موافقم . بازم قدیمیه .
امیدوارم خدا باعث و بانی این تحریمهای ظالمانه رو نابود کنه چه گناهی کردیم این اشغالا رو سوار شیم مال و جانمان در خط. باشه
واسه من سوال هستش چی فکر میکنن با خودشون که چنین چیزی اصلا طراحی میکنن( کپی میکنن ) ؟؟؟؟؟؟
ماشاله سایپا یه دونه تیبا داد بیرون دیگه ملتو بیچاره کرد … ول کن هم نیست .کوییک خود کوییک چند نوع و ساینا خودش چند نوع حالا اطلس و سهند و سبلان و دماوند و کوه بی بی سکینه و تپه های قیطریه و رشته کوههای آلپ و هیمالیا. خدایا ازت معذرت میخوام به خاطر کوه های که در اختیار ما ایرانیها گذاشتی و کم کم داریم به سمت به قول عمو پنجعلی خارش هم میریم
مردم ایران چاره ای ندارند جز اینکه آشغال ترین و نا امن ترین ماشینهای دنیا را با گزاف ترین قیمت بخرند
موتور tu5 از سال ۱۹۸۶ مورد استفاده قرار گرفته که میشه گفت از چهل سال پیش ، چهل سال در صنعت خودرو سازی زمان زیادی هست و بعید میدونم الان در کشوری دیگه از این موتور استفاده بشود
به احنگتمال قوی ضخامت ورق مورد استفاده در بدنه هم کمتر خواهد شد
در حدود چهار سال هم میشه که تبلیغات ساخت این خودرو پخش میشه ولی بعید میدونم به مرحله تولید برسه
اینقدر خودرو بی کفیت بسازین ما خریدار نیستیم
چینی خیلی با کیفیت میسازه دنیا کشور میفرسته سالم تحویل میدن ولی توی ایران بی کیفیت میسازن دست مردم مشکل خرابی عیب ایراد داره کلی هزینه کنیم
ماشین میخواید چکار؟تا خرخره غرق امنیتیم،وضع اقتصادیمونم که چشم دژمن کور توپه توپه،تازه موشکم داریم که تل آویو رو میزنه و کلی لذت میبریم از داشتنش
ال نود فاکتور خویش موتور و گیربکس بود که اونم بردارند چیزی ازش نمیمونه!
وقتی من چری خریدم یه عده اومدن گفتن چری نخر برو فلان برند رو بخر که ماشیناش رو زود به زود از رده خارج نمیکنه و قطعه یدکی براش زیاده، در واقع دوست دارن یه ماشین با همون مشخصات فنی کم کم ده سال تولید بشه تا بتونن روش حساب باز کنن
ددر واقع ما داریم نتیجه تفکرات معیوب خودمون رو میبینیم
بنز و بی ام و، لطفاً زباله های مچاله شده طراحی خودتون رو به جای دور ریختن به ایران خودرو و سایپا هدیه دهید …
مالی نیست این ماشین ،ال نود قیافه نداشت دوام داشت ،الان نه قیافه داره نه فنی
با سلام
خلایق هر چه لایق .
خود کرده را تدبیر نیست .
خودم کردم که لعنت بر خودم باد.
این ال نودو من تسمه تایم دومش رو هم رو کیلومتر ۱۵۰ هزار عوض کردم برای یه مشتریام، مکانیک ایرانخودرو هستم و الان شما تازه دارین میگین قراره عرضه بشه تو بازار🤪🤪🤪🤪آشغاله بگین عرضه نشه لطفا
آخه چقدر میتونه یک خودروساز مزخرف باشه هم خودش هم تولیداتش،این امکانات خودروسازی را به افغانستان بدین باهاش فراری میسازند
ساختن اتفاقا یه ماشینی بود به اسم سیمرغ
سرچ کنین سیمرغ افغانستان برگاتوون میریزه !!!
سوپر ماشین بود و شکل طرح های خیلی خاص فراری
بخرین تابوت خوبی میشه براتون خلاقی هر چه لایق
وانتش نیاد صلووووووووات
سلام
در کشورمان ، نه در اروپا و آمریکا ،
خودروی مناسبی خواهد شد برای مردم عادی و فروش خوبی خواهد داشت .
فقط کافیه در مونتاژ ، حساس باشن و دقت کنن .
الکی خیال بافی نکنیم
اگه ال۹۰ هنوز هم طرفدار داره، بخاطر اینکه تولیدش زیر نظر فرانسه بود، شما ها که بین ۲۰۶ و تویوتا فرقی نمیبینید، چه اَنی میخواید بدین دست ملت؟
سلام
آیا واقعا این قدری که تو این دیدگاه ها اومده ما بدبخت و فلاکت زده ایم؟!!
اون چیزی که یک شخص یا یک گروه رو نابود می کنه بیش از اینکه خود بدبختی باشه احساس بدبختیه
پناه بر خدا