%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰

گیربکس پانچ از شاهین CVT حذف می شود؟

منتشر شده در 21 تیر 1404 ساعت 19:30
گیربکس پانچ از شاهین CVT حذف می شود؟

شنیده ها حاکی از آن است که سایپا در حال بررسی حذف گیربکس پانچ از نسخه CVT است و گیربکس دیگری جایگزین این سیستم انتقال قدرت خواهد شد.

نام کمپانی پانچ برای ما ایرانی ها آشنا است چراکه بسیاری از خودروهای بازار ما به گیربکس های تولیدی این کمپانی مجهز هستند. اگرچه پانچ در عمل آوازه ای به اندازه آیسین یا ZF ندارد اما یکی از گیربکس سازان مطرح دنیا به حساب می آید. پانچ پاورترین (Punch Powertrain) یک قطعه ساز بلژیکی است که به طور خاص در تولید گیربکس های CVT مهارت دارد. این شرکت از سال ۱۹۷۲ در زمینه تامین سیستم های انتقال قدرت فعالیت دارد و این روز ها به خصوص در بازار چین بسیار فعال است و سیستم انتقال قدرت بسیاری از مدل های روز را تامین می کند. در ایران هم این گیربکس در بسیاری از خودروها به کار رفته و در خودروهای جک S3، جک J4، دیگنیتی پرایم، کوییک اتوماتیک، لاماکو فلو و شاهین CVT گیربکس های CVT پانچ را می بینیم. مزیت اصلی این گیربکس ها دوام و عملکرد فنی راضی کننده آن بوده و تا بحال هم در بازار ایران وضعیت نسبی خوبی را برای سیستم های انتقال قدرت پانچ شاهد بوده ایم.

اما شنیده های جدید از برنامه های فنی شرکت سایپا حاکی از آن است که این شرکت برنامه دارد تا گیربکس پانچ را از شاهین CVT حذف کرده و نمونه ای چینی را با نشان WLY جایگزین آن کند. البته که نشان WLY در میان گیربکس سازان چین نسبتا مطرح به نظر می رسد اما قطعا نمی تواند در مجموعه قطعات شاهین، جای گیربکس پانچ را بگیرد. بر اساس شنیده ها فعلا این تغییر فقط برای شاهین رقم می خورد و خبری از تغییر در باقی محصولات مجهز به این گیربکس نیست. به نظر می رسد دلیلی تغییر گیربکس صرفا قیمت و هزینه تمام شده خودرو باشد و سایپا به دنبال ارزان سازی یا سود بیشتر از شاهین CVT است.

حالا باید دید این تغییر از چه زمان در سایپا شاهین سی وی تی رقم می خورد اما باید به این نکته توجه داشت که بازار ایران یک بازار برند شناس است و حتی اگر گیربکس های WLY کیفیت راضی کننده را داشته باشند، قطعا بازار از نسخه های جدید استقبال خوبی نخواهد داشت. در ادامه مشخصات سایپا شاهین اتوماتیک CVT را بررسی می کنیم.

شاهین CVT چه مشخصاتی دارد؟

شاهین CVT به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ توربوشارژر مجهز است که ۱۰۹ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده شاهین اتوماتیک CVT است که قابلیت اسپرت، برفی و تیپ ترونیک ۷ سرعته مصنوعی برای آن در نظر گرفته شده است. جعبه فرمان این سدان ملی سایپا مانند نسخه دنده دستی از نوع کمکی برقی است و تعلیق مک فرسون در بخش جلو و توییست بیم در بخش عقب آن دیده می شود.

شاهین CVT از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تا حدی در جایگاه بهتری نسبت به نسخه دنده ای تیپ G قرار دارد. در کنار دو کیسه هوا، تریم داخلی چرم، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، سنسور نور، سانروف برقی، تهویه اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی و چراغ روشنایی روز که در شاهین G هم وجود دارد در نمونه اتوماتیک CVT این خودرو امکانات دیگری مانند کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی بزرگتر، تریم داخلی جدید، کروم کاری جدید و… دیده می شود.

ویدیو های پیشنهادی
  1. علی گفت:

    خسته نباشید!

    ۳
    ۰
  2. محمد مهدوی گفت:

    متاسفانه گیربکس cvt توی حرکت و تعویض دنده مخصوصا توی معکوس دنده خیلی تاخیر داره توی کوئیک ماشین جون میده تا حرکت و شتاب گیری کنه موتور m15، دریچه گاز برقی و گیربکس cvt که زیاد فشار میاری داغ میکنه واقعا آدم کلافه میکنه گیربکس ATو DCT به نظرم بهتر باشه خودرو ساز به خاطر ارزان سازی از این استفاده می کنن

    ۵
    ۱
  3. حسين گفت:

    یعنی این قدر سواد ندارید که به میله پیچشی میگید توئیست بیم !!!

    ۱
    ۵
  4. محمد گفت:

    سایپا فعلا به تعهدات قبلیش عمل کنه‌. زاییده زیرش ماشین ملتو نمیده

    ۱۰
    ۰
  5. رضا گفت:

    حیف این رنگهای قشنگ نیست که در تولیدات خودرو سازی از اونها استفاده نمیشه. (سفید کفنی چیه بی روح و خسته کننده )

    ۱۲
    ۰
  6. جمال گفت:

    اردیبهشت ۴۰۲ قرعه کشی کرده نصف پولشم ۴۰۳ آبان گرفته زمستان ۴۰۴ قراره ماشین بده اونم که صدرصد نمیده مردم رو مسخره کردن اول بیاد به تعهدی که داده عمل کنه بعد تو کل دنیا اول ماشین رو میدن ۳ ماه بعد میان پولش رو اقساط میکنن اینجا ولی چاره‌ای نداری جز از این دوتا نمایندگی خرید کنی اونم با این آشغال هاشون حالا هم دنبال تعویض گیر بکس هستن با اینکه یک سوم ماشین سود براشون خدا لعنتتون کنه

    ۶
    ۰
  7. سعدی گفت:

    چه زمانی کارخانه خودرو ساز سایپا و ایران خودرو جمع میشه تا مردم محصولات ۵۰ سال پیش دنیا را نخرند .

    ۵
    ۰
  8. مهران گفت:

    خودرو سازی فردا رو زدن چرا ایران‌خودرو و سایپا رو نزدن !!!؟

    ۱
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X