%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰

۲۸۰۰خودرو مانده در گمرک؛ بحران مدیریت

منتشر شده در 25 شهریور 1404 ساعت 13:25
نویسنده متین شیری
۲۸۰۰خودرو مانده در گمرک؛ بحران مدیریت

بازدید دادستان تهران و کشف ۲۸۰۰ خودروی وارداتی مانده، بار دیگر ضعف مدیریت گمرک ایران و بحران خودروهای مانده را آشکار کرد.

بازدید دادستان و اعلام گزارش به صداوسیما

دادستان تهران، علی صالحی،  24 شهریور ۱۴۰۴ در بازدید از گمرک با  ۲۸۰۰ دستگاه خودروی وارداتی مانده در گمرک مواجه شد. بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، تمامی خودروها و کالاهای مشابه باید ظرف سه روز تعیین تکلیف شوند و نتیجه نهایی به دادستانی اعلام گردد. این اقدام در حالی است که وعده‌های مشابه بارها داده شده، اما خودروهای مانده در گمرک همچنان بلاتکلیف هستند و هیچ تغییری در سرعت فرآیندها مشاهده نمی‌شود. کارشناسان معتقدند این وضعیت نه تنها نشان‌دهنده ضعف مدیریتی است، بلکه اثر مستقیم بر بازار خودرو و اعتماد عمومی دارد.

تجربه تلخ بندرعباس و بی‌عملی مدیران

حادثه آتش‌سوزی ششم اردیبهشت ۱۴۰۴ در گمرک بندرعباس که به نابودی بخشی از خودروهای وارداتی منجر شد، باید تلنگری جدی برای اصلاح ساختار ترخیص کالاها باشد. با این حال، خودروهای مشابه هنوز در همان شرایط باقی مانده‌اند. بی‌توجهی به این تجربه تلخ، همراه با وقوع جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که حتی بحران‌های بزرگ هم توان تغییر وضعیت گمرک را نداشته‌اند. این موضوع بار دیگر پرسش اصلی را مطرح می‌کند که چرا خودروهای مانده در گمرک ترخیص نمی‌شوند و چه اقداماتی برای پیشگیری از تکرار این بحران انجام شده است.

خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی خودروهای مانده در گمرک

هر خودروی وارداتی با صرف ارز، حمل‌ونقل، تشریفات و ثبت سفارش وارد کشور شده، اما با دپو شدن در گمرک عملاً سرمایه ملی به خواب می‌رود. این وضعیت باعث استهلاک خودروها، اتلاف منابع و افزایش قیمت بازار داخلی شده است. مشتریانی که خودرو را پیش‌خرید کرده‌اند و فعالان بازار، با بی‌اعتمادی و خشم پنهان نسبت به دستگاه‌های اجرایی مواجه هستند. بر اساس گزارش‌های کارشناسان، دپوی طولانی خودروها موجب کاهش نقدینگی فعال در بازار و افزایش فشار بر اقتصاد کشور شده است. خودروهای مانده در گمرک نماد ناکارآمدی مدیریتی و بی‌توجهی به منافع ملی در شرایط بحران ارزی و اقتصادی هستند و تأثیر مستقیم بر اعتماد عمومی و رفاه شهروندان دارند.

بوروکراسی پیچیده و پاس‌کاری نهادی

مشکل خودروهای مانده تنها یک مشکل اجرایی نیست. وزارت صمت، سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست و حتی پلیس در فرآیند ترخیص سهم دارند، اما نبود هماهنگی میان آن‌ها باعث شده هر آیین‌نامه مبهم یا امضای تاخیری هزاران خودرو را متوقف کند. این پاس‌کاری نهادی ادامه دارد در حالی که گمرک باید یکی از چابک‌ترین دستگاه‌های کشور باشد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که استفاده ناکافی از فناوری‌های نوین و ظرفیت بخش خصوصی، و فقدان یک سیستم واحد تصمیم‌گیری، باعث شده زمان ترخیص به مراتب طولانی‌تر از استاندارد جهانی شود.

جمع‌بندی؛ بحران مدیریت فراتر از تحریم

ایران با تحریم، بحران ارزی و حتی جنگ‌های منطقه‌ای مواجه است، اما هیچ‌کدام از این عوامل به‌تنهایی مانع ترخیص خودروها نمی‌شوند. مشکل اصلی بحران مدیریت داخلی و نبود هماهنگی میان دستگاه‌هاست. گمرک ایران باید نهادی پویا و فعال باشد که زمان توقف کالا در آن بیش از ۴۸ طول نکشد. خودروهای مانده در گمرک همچنان نشان‌دهنده فقدان اراده برای اصلاح ساختار هستند و اگر این بحران حل نشود، مردم و اقتصاد ملی بیشترین خسارت را خواهند دید. کارشناسان تأکید می‌کنند که تسریع در ترخیص کالا نه تنها به تعادل بازار کمک می‌کند، بلکه از اتلاف منابع و کاهش اعتماد عمومی جلوگیری خواهد کرد.

کیا سورنتو ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “۲۸۰۰خودرو مانده در گمرک؛ بحران مدیریت”

  1. علی گفت:

    عدم شایسته سالاری و انتخاب فک و فامیل برای اداره گمرک میشه این 💩

    ۶
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X