آیا خودروهای برقی واقعا آلایندگی کمتری نسبت به مدل های هیبریدی و بنزینی دارند؟

همه میدانیم که خودروهای تمام الکتریکی (BEV) فاقد اگزوز هستند و حین حرکت آنها در خیابانها و جادهها، گاز آلایندهای وارد جو نمیشود. با این حال همیشه سوالاتی درباره تأثیرات زیستمحیطی ناشی از فرآیندهای تولید و بازیافت خودروهای برقی مطرح شده است. مطالعه جدیدِ شورای بینالمللی حمل و نقل پاک (ICCT) به نوعی به این سوالات پاسخ میدهد. این مطالعه ثابت میکند خودروهای الکتریکی در مقایسه با دیگر مدلها، به ویژه زمانی که با انرژیهای تجدیدپذیر شارژ میشوند، به مراتب آلایندگی کمتری دارند.
طبق یافتههای این مطالعه میانگین آلایندگی خودروهای سواری هیبریدی معمولی (HEV) – مدلهایی که در آنها باتری بدون اتصال به پریز و به صورت داخلی شارژی میشود – در کل چرخه عمر ۲.۲ برابر بیشتر از خودروهای سواری تمام الکتریکی است. شاسیبلندهای هیبریدی هم تا ۲.۵ برابر نسبت به همتایان الکتریکی خود گازهای گلخانهای تولید میکنند.
در خودروهای هیبریدی شارژی (PHEV)، هم مدلهای سدان و هم مدلهای شاسیبلند تقریباً دو برابر آلایندگی بیشتری نسبت به همتایان برقی خود دارند. شاسی بلندهای بنزینی نیز تا ۳.۵ برابر بیشتر از شاسی بلندهای تمام الکتریکی گازهای آلاینده از خود بر جای میگذارند.
این ارقام بر اساس شارژ باتری خودروها از شبکه برق عمومی محاسبه شدهاند. اما زمانی که خودروهای الکتریکی به طور کامل با انرژیهای تجدیدپذیر شارژ شوند، شاسی بلندهای هیبریدی ۴.۹ برابر و شاسی بلندهای بنزینی ۶.۷ برابر گازهای گلخانهای بیشتری در طول چرخه عمر خود وارد جو میکنند.

شورای بینالمللی حمل و نقل پاک بیان میگوید انتشار گازهای گلخانهای خالص در طول عمر یک خودرو شامل فرایندهای ساخت باتری و مونتاژ خودرو، تولید سوخت و خوراک، استفاده از خودرو توسط مشتری و در نهایت اسقاط و بازیافت آن در پایان عمر میشود. این نوع سنجش جامع، دورنمایی واضح از تأثیرات زیستمحیطی خودروها ارائه میدهد.
کفه ای که سنگین تر خواهد شد
مطالعه شورای بینالمللی حمل و نقل پاک در حقیقت بهروزرسانی تحقیقی است که اولین بار در سال ۲۰۲۱ انجام شده؛ طبق تحقیق اصلی، آلایندگی طول عمر یک خودروی تمام الکتریکی سایز متوسط فروخته شده در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، بسته به نوع برق مصرفی بین ۵۷ تا ۶۸ درصد کمتر از خودروهای بنزینی معادل آن بود.

اعداد بهروز شده برای سال ۲۰۲۴ نشان میدهند که خودروهای برقی حالا تا ۷۴ درصد از رقبای بنزینی خود آلایندگی کمتری تولید میکنند. اگر هم از برق تجدیدپذیر برای شارژ استفاده شود، این میزان تا ۸۵ درصد افزایش مییابد.
طبق پیشبینی های شورای بینالمللی حمل و نقل پاک، مزایای زیستمحیطی خودروهای تمام الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ بیشتر خواهد شد. برآورد میشود که در این سال آلایندگی یک شاسیبلند بنزینی در کل چرخه عمر، تا ۷.۵ برابر بیشتر از همتای برقی شارژ شده با انرژیهای تجدیدپذیر خواهد بود. افزون بر این، مطالعه ICCT ثابت میکند که پتانسیل کاهش گازهای گلخانهای در خودروهای هیبریدی پلاگین و هیبریدی نسبت به خودروهای برقی به طور قابل توجهی محدودتر و کمتر است.