%۰.۱۸
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
کی ام سی J7
۲,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
آریسان ۲
۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
جک J4
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۸
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
رانا پلاس
۱,۰۵۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
کی ام سی X5
۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۴
هایما ۸S
۳,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
شاهین GL
۱,۲۷۳,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۱۹,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۰۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی ایگل
۱,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی T9
۴,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۱
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۲۸,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
فونیکس آریزو 8
۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
کی ام سی J7
۲,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
آریسان ۲
۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
جک J4
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۸
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
رانا پلاس
۱,۰۵۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
کی ام سی X5
۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۴
هایما ۸S
۳,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
شاهین GL
۱,۲۷۳,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۱۹,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۰۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی ایگل
۱,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی T9
۴,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۱
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۲۸,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
فونیکس آریزو 8
۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰

برند نتا در بحران ؛ چه سرنوشتی در انتظار شریک چینی گروه بهمن است؟

منتشر شده در 20 آبان 1403 ساعت 12:00
نویسنده سعید علیپور
برند نتا در بحران

برند نتا که زیرمجموعه شرکت هوزون اتور محسوب می‌شود، با کاهش فروش و مشکلات مالی در چین روبرو شده؛ به همین خاطر این برند تولیدات خود را در کارخانه ژجیانگ متوقف کرده و دستمزد کارکنان را کاهش داده است. جالب اینکه در پی این شرایط، ژانگ یونگ مدیرعامل نتا، دیگر پست جدیدی در شبکه‌های اجتماعی مانند ویبو و تیک‌ تاک منتشر نمی‌کند!

چالش‌های نتا در بازار چین

به گزارش آخرین خودرو، نتا در سال ۲۰۱۸ با هدف تولید خودروهای برقی اقتصادی تأسیس شد و با مدل‌هایی مانند نتا V به موفقیت دست یافت. این برند در سال ۲۰۲۲ با فروش بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه از رقبایی چون لی اتو، نیو و اکسپنگ (شیائوپنگ) عبور کرد. پس از مدتی این شرکت تصمیم گرفت خودروهایی با فناوری پیشرفته و قیمت بالاتر را روانه بازار کند که نتیجه آن تولد مدل‌هایی مانند نتا آیا (نسل دوم نتا V)، نتا X، نتا GT، نتا L، نتا S و نتا S هانتینگ بود.

چالش های برند نتا

اما حرکت به سمت خودروهای پیشرفته، چالش‌هایی برای نتا ایجاد کرد. فروش داخلی این برند از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ به ۵۳,۸۵۳ دستگاه رسید که تنها حدود ۳۰ درصد از هدف سالانه آن بود. به گفته برخی منابع، فروش نتا در اکتبر حدود ۴,۵۰۰ دستگاه بوده که نسبت به ماه قبل ۴۰ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر تأخیر در تحویل مدل نتا S هانتینگ به دلیل کمبود قطعه، موجب نارضایتی مشتریان شده است.

چالش های نتا در چین

توقف تولید در کارخانه ژجیانگ و کاهش حقوق کارکنان

بر اساس گزارش یکی از نشریات چینی، کارخانه نتا در شهر تونگشیانگ استان ژجیانگ که با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار دستگاه در سال طراحی شده، نیمی از ماه اکتبر را تعطیل بوده است. این کارخانه عمدتاً مدل‌های کراس‌ اوور نتا L را تولید می‌کند.

توقف تولید نتا

در سال جاری، شرکت نتا حقوق کارکنان خود را کاهش داده و در ماه اکتبر، برخی از کارگران اعلام کردند که دستمزد ماه گذشته آنها به موقع پرداخت نشده است. در همین حین، حقوق مدیران ارشد هم تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. برند نتا برای بهبود اوضاع گفته برنامه تشویقی مبتنی بر سهام را اجرا خواهد کرد و ۵ درصد از سهام شرکت را به کارکنان اختصاص خواهد داد.

کاهش فروش نتا

زیان‌های سنگین

شرکت مادر نتا یعنی هوزون اتو، از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ با زیان‌های سنگین در چین روبرو شده که مقدار آنها به ترتیب با ۴.۸۴ میلیارد یوان (۶۷۶ میلیون دلار)، ۶.۶۷ میلیارد یوان (۹۳۰ میلیون دلار) و ۶.۸۷ میلیارد یوان (۹۶۰ میلیون دلار) برابر بوده است. در حال حاضر ذخایر نقدی این شرکت به ۲.۸۳ میلیارد یوان (۳۹۵ میلیون دلار) می‌رسد.

ضرر و زیان نتا

حضور نتا در بازارهای جهانی

نتا برای جبران افت فروش داخلی به بازارهای جهانی وارد شده و می‌خواهد شانس خود را در کشورهای آسیای مرکزی، جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی امتحان کند. این برند قصد داشت به بازار اروپا نیز وارد شود، اما تعرفه‌های اتحادیه اروپا می‌تواند تأثیر منفی بر این برنامه داشته باشد. ناگفته نماند علاوه بر چین، نتا کارخانه‌ای در تایلند دارد که در نوامبر ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.

محصولات برند نتا

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که برند نتا توسط گروه بهمن برای بازار ایران معرفی شده و شماری از محصولات آن در نمایشگاه‌های داخلی در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. با توجه به شرایط نه چندان مساعد این برند، باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار محصولات آن خواهد بود.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X