%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰

مسابقه شماره ۶ ؛ شرایط آب و هوایی وحشی هوکنهایم و سکوی غیرمنتظره دنیل کیات – گرندپری آلمان ۲۰۱۹

منتشر شده در 04 آذر 1404 ساعت 15:00
نویسنده علیرضا تمدنی
مسابقه شماره 6 ؛ شرایط آب و هوایی وحشی هوکنهایم و سکوی غیرمنتظره دنیل کیات - گرندپری آلمان 2019

در ادامه سری مطالب از معرفی ۲۵ مسابقه برتر تاریخ ۷۵ ساله F1 همانطور که وعده کرده بودیم تا هر هفته یک مسابقه را معرفی کنیم، در این مطلب به مسابقه سال ۲۰۱۹ آلمان خواهیم رفت؛ گرندپری هوکنهایم (Hockenheim) ۲۰۱۹ بارانی و پر حادثه، شاهد کابوس برای تیم مرسدس (Mercedes) در خاک خودش بود و یک سکو غیرمنتظره را به ارمغان آورد. بله دنیل کیات (Daniil Kvyat) از تورو روسو بر روی سکو رفت که او خاطرات خود را از آن روز به اشتراک می‌گذارد.

گرندپری آلمان ۲۰۱۹ برای هواداران طعم لذیذی! از هوای بارانی، ریسک‌های هوشمندانه در استراتژی و سکوهایی را داشت که در ابتدای هفته شانس بسیار زیادی برای پیش‌بینی آنها نداشتید. مسابقه‌ای آشفته، رقابت لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) و مکس ورشتپن (Max Verstappen) در ردیف اول، مشکلات فنی سباستین فتل (Sebastian Vettel) از تیم فراری (Ferrari)، شروع ضعیف پیر گسلی (Pierre Gasly) در تیم ردبول (Red Bull) که در آن زمان نمی‌دانست مسابقه‌ ماقبل آخرش را برای این تیم انجام می‌دهد و البته قرار گرفتن در جایگاه چهارم و بهترین جایگاه دوران حرفه‌ای خودش، و خلاصه عملکرد عالی کیمی رایکونن (Kimi Raikkonen) از آلفارومئو (Alfa Romeo) و رومن گروژان (Romain Grosjean) از تیم Haas!

مسابقه شماره 6 ؛ شرایط آب و هوایی وحشی هوکنهایم و سکوی غیرمنتظره دنیل کیات - گرندپری آلمان 2019

کیات برای سال ۲۰۱۹ به تیم تورو روسو (Toro Rosso) بازگشته بود از نظر امتیاز، همیلتون با ۳۹ امتیاز اختلاف در صدر جدول رانندگان قرار داشت. مرسدس ۱۶۴ امتیاز از فراری جلوتر بود و به سمت ششمین قهرمانی تیمی خود پیش می‌رفت. برای طرفداران جدید این ورزش، تصور تسلط کامل مرسدس بر F1 در آن زمان می‌تواند کمی دشوار باشد اما همانطور که کیات توضیح می‌دهد در آن زمان، مرسدس در لیگ متفاوتی بود.

با توجه به قدرت مرسدس در آن زمان، انتظار یک مسابقه نمایشی از این تیم در مقابل هواداران خانگی و اعضای هیئت مدیره منصفانه بود و با توجه به اینکه این برند همچنین ۱۲۵ سال حضور در مسابقات اتومبیل‌رانی را جشن می‌گرفت، آنها به درستی از تمام توان خود استفاده کردند.

پس از دو روز گرمای شدید، روز مسابقه بارانی بود و رانندگان مجبور شدند سه دور با آرایش مسابقه‌ای پشت سر ماشین ایمنی (Safety Car) مرسدس رانندگی کنند. پس از شروع مسابقه با لاستیک‌های wet، هر دو ماشین ردبول با همیلتون درگیر شدند در حالی که بوتاس (Bottas) در پیچ اول به جایگاه دوم رسید!

سرجیو پرز (Sergio Perez) که در دور دوم با spin شدنش دوباره ماشین ایمنی را به پیست آورد، بدشانس‌ بود! یکی از شش مرتبه‌ای که Safety Car در آن بعد از ظهر وارد مسابقه شد. همیلتون در بیشتر مسیر با لاستیک‌های intermediate پیشتاز بود و برتری خود را حفظ کرد، در حالی که ریسک کوین مگنوسن (Kevin Magnussen) با لاستیک‌های wet نتیجه نداد و این راننده دانمارکی پس از شروع مجدد مسابقه در دور پنجم، در رده‌های بسیار پایین‌تر قرار گرفت.

مسابقه شماره 6 ؛ شرایط آب و هوایی وحشی هوکنهایم و سکوی غیرمنتظره دنیل کیات - گرندپری آلمان 2019

کیات می‌گوید”در شروع مسابقه باران شدیدی می‌بارید. من مکالمه‌ای را با مدیر تیم قبل از مسابقه به یاد دارم که او به من گفت امروز به نظر من مسابقه‌ای است که باید فقط تمامش کنی… فکر می‌کنم اگر پرچم شطرنجی پایانی مسابقه را ببینی، نتیجه خوبی خواهد بود.” کیات همچنین به یاد می‌آورد”تیم به نوعی به ما هشدار داد که مسیر drag به طور خاص لغزنده به نظر می‌رسد. این مسیر یک پیچ بسیار کم‌فرمان است… شما همیشه وسوسه می‌شوید که کمی سرعت بیش از حد در آنجا داشته باشید و برخی از رانندگان در این مورد گرفتار می‌شوند و وقتی به مسیر می‌رسید، به نظر می‌رسد که ۹۰٪ در شن یا دیوار هستید!”

ماندن در مسیر مسابقه، در میان شرایط دشوار و لغزنده، برای رانندگان یک چالش بود. با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی آن روز دائماً در حال تغییر بود و پیست می‌توانست نسبتاً سریع خشک شود، مگنوسن اولین راننده‌ای بود که در دور ۲۳ تلاش کرد تا به تایرهای slick برود و بقیه‌ی رانندگان نیز در دورهای بعدی از او پیروی کردند زیرا رانندگان در لاین‌های خشک بسیار محدود هوکنهایم‌، شانس خود را آزمایش می‌کردند.

لکلرک (Leclerc) اولین قربانی واقعی drag پیست شد. با شدت گرفتن باران در آن سمت پیست، راننده Ferrari در پیچ ۱۶ لیز خورد، به دیوار برخورد کرد و سپس پدال گاز را فشار داد تا سعی کند از شن و ماسه خارج شود که این کار فقط باعث شد در شن و ماسه گیر کند!

لکلرک احساسات خود را با فریاد از رادیویش خلاصه کرد در حالی که یک بار دیگر ماشین ایمنی فراخوانده شد. همیلتون هم یک دور بعد فریاد مشابهی سر داده بود در حالی که جمعیت نفس نفس می‌زدند، وقتی او به لکلرک در شن و ماسه پیوست و بال جلوی مرسدس خود را چند متر پایین‌تر از فراری آسیب دیده خرد کرد!

مسابقه شماره 6 ؛ شرایط آب و هوایی وحشی هوکنهایم و سکوی غیرمنتظره دنیل کیات - گرندپری آلمان 2019

با این حال، همیلتون موفق شد ماشین خود را از شن و ماسه بیرون بکشد و به سرعت از پیست عبور کند و وارد pit شود که به دلیل انحراف از مسیر اصلی، پنج ثانیه جریمه شد اما در جایگاه pit مرسدس، تیم به سادگی برای او آماده نبود و۵۰ ثانیه بعد، همیلتون از جایگاه pit خارج شد! با این حال، پیشتازی همیلتون به حدی بود که او دوباره به جایگاه پنجم پیوست و ورشتپن اکنون پیشتاز مسابقه بود.

در همین حال، فتل (Vettel) از ماشین ایمنی سود برده بود و به جایگاه هشتم رسیده بود. به نظر می‌رسید اوضاع برای هالکنبرگ (Hulkenberg) خوب پیش می‌رود، راننده آلمانی که برای اولین بار در فرمول یک و در خاک خودی می‌توانست روی سکو باشد اما در دور ۴۱، او نیز به موانع برخورد کرد. اما حالا و با بیرون رفتن دوباره Safety Car و کنار رفتن ماشین هالکنبرگ، لحظه‌ای فرا رسید که نتیجه نهایی گرندپری آلمان را رقم زد.

لانس استرول (Lance Stroll) در اقدامی جسورانه درخواست pit کردن تحت Safety Car را داد و کیات نیز پس از شروع مجدد مسابقه در دور ۴۶، تصمیم به pit کردن گرفت. تا دور ۴۸، استرول خود را در صدر یافت، ورشتپن دوم و کیات سوم شده بودند و البته ورشتپن و کیات سپس به سرعت از استرول سبقت گرفتند. با این حال، اتفاقات بدتری در راه بود. همیلتون در پیچ شماره ۱ یک چرخش کامل ۳۶۰ درجه را تجربه کرد و قبل از ادامه دادن، به مانع برخورد کرد اما چهار دور بعد، هم‌تیمی بوتاس این حرکت را تکرار کرد اما با شانس کمتر، مرسدس خود را به دیوار کوبید!

مسابقه شماره 6 ؛ شرایط آب و هوایی وحشی هوکنهایم و سکوی غیرمنتظره دنیل کیات - گرندپری آلمان 2019

با ورود مجدد ماشین ایمنی، مسابقه وارد چهار دور پایانی خود شد اما هنوز هم داستان ادامه دارد! تنها دو دور مانده به پایان مسابقه، گسلی (Gasly) در تشخیص مسیر برای رسیدن به جایگاه ششم دچار اشتباه شد و از مسابقه خارج شد. سرانجام با سبقت گرفتن فتلِ سرسخت از کیات در دور ماقبل آخر برای کسب مقام دوم، ورشتپن پس از یک ساعت و ۴۴ دقیقه مسابقه طاقت‌فرسا از خط پایان عبور کرد و هفتمین پیروزی گرندپری خود را ثبت کرد، وتل (سکوی دوم) و کیات (سکوی سوم) به او پیوستند در حالی که استرول مقام چهارم را به دست آورد!

با این حال برای کیات، این اتفاق تأثرانگیز بود. سباستین فتل روی سکو بود، راننده‌ای که لقب بدنام اژدر (Torpedo) را به او داده بود و در شروع مسابقه خانگی فاجعه‌بارش در گرندپری روسیه ۲۰۱۶، دو بار به او تصادف کرده بود. یک پله بالاتر، مکس ورشتپن بود؛ راننده‌ای که پس از آن مسابقه، قبل از اینکه در اولین حضورش در تیم ردبول در اسپانیا در دور بعدی پیروز شود، جایگزین او در ردبول شده بود.

مسابقه شماره 6 ؛ شرایط آب و هوایی وحشی هوکنهایم و سکوی غیرمنتظره دنیل کیات - گرندپری آلمان 2019

اما چیزهای بیشتری هم وجود داشت. پانصد مایل دورتر در موناکو، اولین فرزند کیات در  روز مسابقه به دنیا آمده بود، حقیقتی که کیات صبح یکشنبه هنگام ورود به گاراژ تورو روسو پنهان کرده بود اما همین حقیقت، صعود او از جایگاه چهاردهم به جایگاه سوم را شیرین‌تر کرد.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X