کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰

آیا خودروهای برقی واقعا آلایندگی کمتری نسبت به مدل های هیبریدی و بنزینی دارند؟

منتشر شده در 23 مرداد 1403 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
آلاینده خودروهای برقی

همه می‌دانیم که خودروهای تمام‌ الکتریکی (BEV) فاقد اگزوز هستند و حین حرکت آنها در خیابان‌ها و جاده‌ها، گاز آلاینده‌ای وارد جو نمی‌شود. با این حال همیشه سوالاتی درباره تأثیرات زیست‌محیطی ناشی از فرآیندهای تولید و بازیافت خودروهای برقی مطرح شده است. مطالعه جدیدِ شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک (ICCT) به نوعی به این سوالات پاسخ می‌دهد. این مطالعه ثابت می‌کند خودروهای الکتریکی در مقایسه با دیگر مدل‌ها، به‌ ویژه زمانی که با انرژی‌های تجدیدپذیر شارژ می‌شوند، به مراتب آلایندگی کمتری دارند.

طبق یافته‌های این مطالعه میانگین آلایندگی خودروهای سواری هیبریدی معمولی (HEV)  – مدل‌هایی که در آنها باتری بدون اتصال به پریز و به صورت داخلی شارژی می‌شود – در کل چرخه عمر ۲.۲ برابر بیشتر از خودروهای سواری تمام الکتریکی است. شاسی‌بلندهای هیبریدی هم تا ۲.۵ برابر نسبت به همتایان الکتریکی خود گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند.

در خودروهای هیبریدی شارژی (PHEV)، هم مدل‌های سدان و هم مدل‌های شاسی‌بلند تقریباً دو برابر آلایندگی بیشتری نسبت به همتایان برقی خود دارند. شاسی‌ بلندهای بنزینی نیز تا ۳.۵ برابر بیشتر از شاسی‌ بلندهای تمام الکتریکی گازهای آلاینده از خود بر جای می‌گذارند.

این ارقام بر اساس شارژ باتری خودروها از شبکه برق عمومی محاسبه شده‌اند. اما زمانی که خودروهای الکتریکی به طور کامل با انرژی‌های تجدیدپذیر شارژ شوند، شاسی‌ بلندهای هیبریدی ۴.۹ برابر و شاسی‌ بلندهای بنزینی ۶.۷ برابر گازهای گلخانه‌ای بیشتری در طول چرخه عمر خود وارد جو می‌کنند.

آلاینده خودروهای هیبرید

شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک بیان می‌گوید انتشار گازهای گلخانه‌ای خالص در طول عمر یک خودرو شامل فرایندهای ساخت باتری و مونتاژ خودرو، تولید سوخت و خوراک، استفاده از خودرو توسط مشتری و در نهایت اسقاط و بازیافت آن در پایان عمر می‌شود. این نوع سنجش جامع، دورنمایی واضح از تأثیرات زیست‌محیطی خودروها ارائه می‌دهد.

کفه ای که سنگین تر خواهد شد

مطالعه شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک در حقیقت به‌روزرسانی تحقیقی است که اولین بار در سال ۲۰۲۱ انجام شده؛ طبق تحقیق اصلی، آلایندگی طول عمر یک خودروی تمام‌ الکتریکی سایز متوسط فروخته شده در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، بسته به نوع برق مصرفی بین ۵۷ تا ۶۸ درصد کمتر از خودروهای بنزینی معادل آن بود.

آلاینده خودرو الکتریکی

اعداد به‌روز شده برای سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهند که خودروهای برقی حالا تا ۷۴ درصد از رقبای بنزینی خود آلایندگی کمتری تولید می‌کنند. اگر هم از برق تجدیدپذیر برای شارژ استفاده شود، این میزان تا ۸۵ درصد افزایش می‌یابد.

طبق پیش‌بینی‌ های شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک، مزایای زیست‌محیطی خودروهای تمام الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ بیشتر خواهد شد. برآورد می‌شود که در این سال آلایندگی یک شاسی‌بلند بنزینی در کل چرخه عمر، تا ۷.۵ برابر بیشتر از همتای برقی شارژ شده با انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود. افزون بر این، مطالعه ICCT ثابت می‌کند که پتانسیل کاهش گازهای گلخانه‌ای در خودروهای هیبریدی پلاگین و هیبریدی نسبت به خودروهای برقی به طور قابل‌ توجهی محدودتر و کمتر است.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X