استلانتیس با سیستم باتری یکپارچه هوشمند؛ خودروهای برقی را متحول می کند

جهان خودروهای برقی هر روز در حال تغییر است و خودروسازان بزرگ برای رسیدن به بهرهوری بیشتر با شتابی بیسابقه به دنبال نوآوری هستند. یکی از جدیدترین دستاوردها، پروژهای است از گروه استلانتیس که میتواند ساختار اصلی باتری خودروهای الکتریکی را متحول کند. این پروژه با همکاری شرکت باتریسازی سَفت (Saft) شکل گرفته و در آن از فناوری سیستم باتری یکپارچه هوشمند استفاده شده است. این فناوری به اختصار IBIS نام دارد و میتواند مدلهای برقی را سبکتر، قدرتمندتر و از نظر شارژ سریعتر کند.
حذف قطعات جداگانه و ساخت یک واحد انرژی هوشمند
به گزارش آخرین خودرو، در خودروهای برقی کنونی، علاوه بر پکیج باتری، جعبههای جداگانهای برای اینورتر (تبدیل جریان DC باتری به AC برای موتور) و شارژر داخلی (تبدیل جریان AC از منبع به DC برای باتری) وجود دارد. در پروژه IBIS سوال اصلی این است که «چه میشود اگر این قطعات اضافی حذف و عملکرد آنها مستقیماً در داخل باتری ادغام شود؟» پاسخ مهندسان استلانتیس و همکاران فرانسوی آنها ساخت یک واحد انرژی یکپارچه و هوشمند است که همه این قطعات و عملکردها را در خود جای میدهد.
کاهش وزن، افزایش توان و سرعت شارژ
مزایای این طراحی چشمگیر است. با حذف قطعات جداگانه، حدود ۴۰ کیلوگرم از وزن خودرو کاهش مییابد؛ رقمی که هرچند کوچک به نظر میرسد، اما به بهبود کارایی و هندلینگ کمک زیادی میکند. همچنین ۱۷ لیتر فضا آزاد میشود که به طراحان اجازه میدهد از آن برای بهبود ایرودینامیک یا افزایش فضای کابین استفاده نمایند.
از نظر عملکرد، نمونه آزمایشی IBIS توان را حدود ۱۵ درصد افزایش میدهد. برای مثال خروجی سیستمی با توان ۱۵۰ کیلووات، بدون تغییر در اندازه باتری، به ۱۷۲ کیلووات میرسد. این افزایش توان، طبیعتاً میتواند به به معنای شتاب گیری بهتر و رانندگی هیجان انگیزتر باشد.

از سوی دیگر، نتایج آزمایشها نشان میدهد زمان شارژ AC تا ۱۵ درصد کاهش مییابد. به عنوان مثال، شارژ کامل یک باتری واحد که پیشتر ۷ ساعت طول میکشید، اکنون در حدود ۶ ساعت انجام میشود. علاوه بر این، سیستم ابداعی استلانتیس در فرایند شارژ و رانندگی حدود ۱۰ درصد کارآمدتر عمل میکند و اتلاف انرژی را کاهش میدهد.
مسیر توسعه و آینده فناوری IBIS
مسیر IBIS از تبدیل شدن از یک ایده به نمونه آزمایشی طولانی بوده است. از سال ۲۰۲۲ تاکنون یک نمونه ثابت در حال فعالیت برای تأیید فناوری بوده و اکنون با تست یک دستگاه پژو E-3008 در جادههای عمومی، پروژه وارد فاز دوم خود شده است. استلانتیس امیدوار است این فناوری را تا پایان دهه جاری در خودروهای تولید انبوه خود عرضه کند.
اگرچه استلانتیس فعلاً این فناوری را روی خودروهای سواری متمرکز نموده، اما پتانسیل آن بسیار گستردهتر است. از حمل و نقل ریلی و دریایی گرفته تا صنعت هوافضا و حتی ذخیرهسازی انرژی برای مراکز داده، همه میتوانند از مزایای طراحی سادهتر، تولید آسانتر و قابلیت استفاده مجدد باتریها در دومین چرخه عمر بهرهمند شوند.




