پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰

استلانتیس با سیستم باتری یکپارچه هوشمند؛ خودروهای برقی را متحول می کند

منتشر شده در 02 مهر 1404 ساعت 14:00
نویسنده سعید علیپور
استلانتیس با سیستم باتری یکپارچه هوشمند؛ خودروهای برقی را متحول می کند

جهان خودروهای برقی هر روز در حال تغییر است و خودروسازان بزرگ برای رسیدن به بهره‌وری بیشتر با شتابی بی‌سابقه به دنبال نوآوری هستند. یکی از جدیدترین دستاوردها، پروژه‌ای است از گروه استلانتیس که می‌تواند ساختار اصلی باتری خودروهای الکتریکی را متحول کند. این پروژه با همکاری شرکت باتری‌سازی سَفت (Saft) شکل گرفته و در آن از فناوری سیستم باتری یکپارچه هوشمند استفاده شده است. این فناوری به اختصار IBIS نام دارد و می‌تواند مدل‌های برقی را سبک‌تر، قدرتمندتر و از نظر شارژ سریع‌تر کند.

حذف قطعات جداگانه و ساخت یک واحد انرژی هوشمند

به گزارش آخرین خودرو، در خودروهای برقی کنونی، علاوه بر پکیج باتری، جعبه‌های جداگانه‌ای برای اینورتر (تبدیل جریان DC باتری به AC برای موتور) و شارژر داخلی (تبدیل جریان AC از منبع به DC برای باتری) وجود دارد. در پروژه IBIS سوال اصلی این است که «چه می‌شود اگر این قطعات اضافی حذف و عملکرد آنها مستقیماً در داخل باتری ادغام شود؟» پاسخ مهندسان استلانتیس و همکاران فرانسوی آنها ساخت یک واحد انرژی یکپارچه و هوشمند است که همه این قطعات و عملکردها را در خود جای می‌دهد.

کاهش وزن، افزایش توان و سرعت شارژ

مزایای این طراحی چشمگیر است. با حذف قطعات جداگانه، حدود ۴۰ کیلوگرم از وزن خودرو کاهش می‌یابد؛ رقمی که هرچند کوچک به نظر می‌رسد، اما به بهبود کارایی و هندلینگ کمک زیادی می‌کند. همچنین ۱۷ لیتر فضا آزاد می‌شود که به طراحان اجازه می‌دهد از آن برای بهبود ایرودینامیک یا افزایش فضای کابین استفاده نمایند.

از نظر عملکرد، نمونه آزمایشی IBIS توان را حدود ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. برای مثال خروجی سیستمی با توان ۱۵۰ کیلووات، بدون تغییر در اندازه باتری، به ۱۷۲ کیلووات می‌رسد. این افزایش توان، طبیعتاً می‌تواند به به معنای شتاب‌ گیری بهتر و رانندگی هیجان‌ انگیزتر باشد.

استلانتیس با سیستم باتری یکپارچه هوشمند؛ خودروهای برقی را متحول می کند

از سوی دیگر، نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد زمان شارژ AC تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، شارژ کامل یک باتری واحد که پیشتر ۷ ساعت طول می‌کشید، اکنون در حدود ۶ ساعت انجام می‌شود. علاوه بر این، سیستم ابداعی استلانتیس در فرایند شارژ و رانندگی حدود ۱۰ درصد کارآمدتر عمل می‌کند و اتلاف انرژی را کاهش می‌دهد.

مسیر توسعه و آینده فناوری IBIS

مسیر IBIS از تبدیل شدن از یک ایده به نمونه آزمایشی طولانی بوده است. از سال ۲۰۲۲ تاکنون یک نمونه ثابت در حال فعالیت برای تأیید فناوری بوده و اکنون با تست یک دستگاه پژو E-3008 در جاده‌های عمومی، پروژه وارد فاز دوم خود شده است. استلانتیس امیدوار است این فناوری را تا پایان دهه جاری در خودروهای تولید انبوه خود عرضه کند.

اگرچه استلانتیس فعلاً این فناوری را روی خودروهای سواری متمرکز نموده، اما پتانسیل آن بسیار گسترده‌تر است. از حمل و نقل ریلی و دریایی گرفته تا صنعت هوافضا و حتی ذخیره‌سازی انرژی برای مراکز داده، همه می‌توانند از مزایای طراحی ساده‌تر، تولید آسان‌تر و قابلیت استفاده مجدد باتری‌ها در دومین چرخه عمر بهره‌مند شوند.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X