استلانتیس تهدید کرد ؛ برندهای کم مشتری حذف میشوند

استلانتیس که از گروههای خودرویی تازه متولد شده دنیا به شمار میرود، اعلام کرده برندهای بدون مشتری و با فروش پایین را حذف میکند. این گروه خودروسازی در سال ۲۰۲۱ از ادغام دو گروه فیات کرایسلر و پژو سیتروئن ایجاد شده و برندهای زیرمجموعه آن عبارتند از سیتروئن، فیات، اوپل، واکسهال، پژو، آبارث، رم، داج، کرایسلر، جیپ، لانچیا، DS، آلفارومئو و مازراتی.
چرخش ۱۸۰ درجهای مدیرعامل استلانتیس تنها پس از سه سال
به گزارش آخرین خودرو، در زمان شکلگیری گروه استلانتیس (Stellantis)، مدیرعامل آن یعنی آقای کارلوس تاوارس از حفظ تمامی برندها و سرمایهگذاری روی آنها برای ادامه فعالیت تا ۱۰ سال آینده خبر داد. اما پس از فقط سه سال ظاهراً نظر آقای تاوارس عوض شده و وی در مصاحبه با رویترز عنوان کرده برندهایی که سودده نیستند، حذف خواهند شد. وی در این باره گفته «اگر برندی پولساز نباشد، آن را از رده خارج خواهیم کرد.»
در حال حاضر آقای تاوارس از برندهای در معرض خطر حذفشدگی، اسمی نبرده است. با این حال نگاهی به وضعیت برندها میتواند نشانههایی را آشکار کند. برخی کارشناسان معتقدند احتمالاً استلانتیس در آینده اقدام به فروش برند مازراتی خواهد کرد، برندهایی مثل لانچیا و DS هم به تاریخ میپیوندند. در مقابل شرایط برای برندهایی مثل فیات، اوپل و واکسهال، پژو، سیتروئن، جیپ و رم مساعد بوده و آنها به قدری بزرگ هستند که احتمال حذف شدن آنها خیلی کمتر است.
آلفارومئو، داج و کرایسلر دیگر برندهایی هستند که ممکن است در آینده با خطر حذف شدن روبرو باشند. از بین این سه برند، اوضاع برای کرایسلر خیلی وخیمتر بوده و اکنون تنها مینی ون سالخورده پاسیفیکا را روی خط تولید دارد.

افت فروش قابل توجه در نیمه اول سال جاری
طبق آمارهای موجود، استلانتیس چهارمین خودروساز بزرگ دنیا محسوب میشود. امسال و تا به اینجای کار این گروه خودروسازی اصلاً عملکرد موفقی نداشته، چرا که دادهها از افت فروش ۲۲ درصدی در نیمه اول امسال خبر میدهند. میزان درآمد عملیاتی هم ۴۰ درصد کاهش یافته که دلیل اصلی آن از دست دادن بازار آمریکای شمالی است. درآمد خالص و سود خالص هم به ترتیب ۱۴ و ۴۸ درصد افت دارند.
در ایالات متحده میزان فروش گروه استلانتیس در نیمه نخست امسال ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کرده است. از دید استلانتیس این مسأله در حذف ۴ خودروی داج چارجر، داج چلنجر، جیپ رنهگید و جیپ چروکی از سبد محصولات ریشه دارد. تقاضا برای رم ۱۵۰۰ نیز به خاطر معرفی نسخه فیس لیفت کاهش یافته است.
فروش استلانتیس در اروپا و آمریکای جنوبی هم با افت ۶ درصدی همراه بوده است. فقط در خاورمیانه و آفریقا تقاضا برای محصولات این گروه چند ملیتی ۳ درصد افزایش پیدا کرده که آن هم البته به خاطر رشد فروش چشمگیر محصولات فیات است.
