بازگشت به گذشته ؛ حذف نمایشگر مرکزی در مدلهای جدید فیات، اوپل و سیتروئن

بسیاری از خودروسازان به دلیل حاشیه سود پایین مدلهای اقتصادی، از تولید خودروهای ساده و بدون امکانات لوکس فاصله گرفتهاند. در کشورهای توسعهیافته، تجهیزاتی مانند نمایشگر لمسی، رینگهای آلیاژی و شیشههای برقی اکنون بخش جداییناپذیر خودروهای جدید هستند. اما برخی برندها با بررسی بازار به این نتیجه رسیدهاند که همچنان میتوان خودروهای ساده و اقتصادی تولید کرد و در عین حال سودآور باقی ماند. داچیا در این زمینه پیشرو به حساب میآید. موفقیتهای این شرکت، گروه خودروسازی استلانتیس را مجاب کرده رویکرد مشابهی را در پیش بگیرد!
خودروهای اقتصادی ۲۰۲۵ ؛ حذف نمایشگر مرکزی در فیات، اوپل و سیتروئن
پیشتر گزارش شده بود که فیات در سال ۲۰۲۵ مدلی را بدون نمایشگر مرکزی عرضه میکند. اما ظاهراً این تنها برند گروه استلانتیس نیست که چنین رویهای را اتخاذ میکند. به غیر از فیات، اوپل مدل فرانترا و سیتروئن مدل C3 ایرکراس را بدون نمایشگر مرکزی به بازار عرضه میکند.
این تصمیم منطقی به نظر میرسد، زیرا تمامی مدلهای مذکور از پلتفرمی مشترک بهره میبرند. در این مدلهای اقتصادی، به جای نمایشگر لمسی، تنها یک پایه مخصوص برای قرار دادن تلفن همراه در نظر گرفته شده است که کاربر میتواند از طریق آن به ناوبری و سرگرمی دسترسی داشته باشد.

از نظر طراحی، داشبورد سیتروئن ظاهر بهتری نسبت به دو مدل دیگر دارد، زیرا فاقد روکش پلاستیکی ساده و ارزانقیمت است. اما سادگی این خودروهای اقتصادی تنها به حذف نمایشگر مرکزی محدود نمیشود. بسته به بازار هدف، همچنان میتوان در این خودروها گیربکس دستی، ترمز دستی سنتی و حتی شیشههای عقب دستی را مشاهده کرد! همچنین، در برخی نسخهها رینگهای فولادی جایگزین نمونههای آلیاژی شدهاند.
حفظ کنترلهای فیزیکی و صفحه کیلومتر آنالوگ
با وجود حذف نمایشگر مرکزی، این خودروها همچنان دارای کلیدهای فیزیکی مستقل برای کنترل سیستم تهویه مطبوع هستند. در مدلهای پایه، سیستم تهویه به صورت دستی تنظیم میشود، اما در مدلهای بالاتر، تهویه خودکار نیز در دسترس است.

نکته جالب اینجاست که اگرچه نمایشگر اطلاعات و سرگرمی در برخی مدلها حذف شده، اما صفحه کیلومتر همچنان دیجیتالی باقی مانده است. البته، داچیا در برخی مدلهای خود همچنان از صفحه کیلومتر عقربهای سنتی استفاده میکند که حس یک تجربه رانندگی کاملاً آنالوگ را برای کاربران رقم میزند.
اوپل فرانترا و سیتروئن C3 ایرکراس؛ کراساوورهای اقتصادی با ظرفیت ۷ سرنشین
یکی از نکات قابل توجه درباره اوپل فرانترا و سیتروئن C3 ایرکراس، عرضه این خودروها در نسخههای هفت نفره است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در دنیای کراس اوورهای کامپکت، مدلهای هفت نفره نادر هستند. با توجه به اینکه این دو مدل طولی در حدود ۴۳۰۰ میلیمتر دارند، فضای ردیف سوم بیشتر مناسب کودکان خواهد بود.

با این حال، قرار گرفتن هفت سرنشین در این خودروها چالشهایی نیز به همراه دارد. مدلهای بنزینی این دو خودرو به یک پیشرانه سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربو شارژ مجهز هستند که تنها ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. بدیهی است که در صورت استفاده از ظرفیت کامل، این موتور فشار زیادی را متحمل خواهد شد.
سیتروئن C3 ایرکراس، ارزانترین گزینه در بین کراساوورهای اقتصادی
در بین این دو مدل، سیتروئن C3 ایرکراس قیمت ارزانتری دارد. نسخه بنزینی این خودرو با قیمتی کمتر از ۲۰,۰۰۰ یورو (حدود ۲۱,۰۰۰ دلار) در بازار اروپا عرضه میشود. چنین برچسبی نماینده سیتروئن را به یکی از مقرون به صرفه ترین کراس اوورهای هفت نفره بازار تبدیل میکند.

برخی ممکن است خودروهای اقتصادی با امکانات محدود و طراحی ساده را قدیمی و از مد افتاده تلقی کنند. اما این مدلها برای افرادی که به دنبال خودرویی جدید با کمترین هزینه هستند، گزینههایی ایدهآل محسوب میشوند.
ای بابا قاره ثروتمند اروپا و اروپایی های ثروتمند چی شده که رفتن سراغ محصولات اقتصادی؟ مگه مشکل اقتصادی دارند؟ نکنه زمستان سرد و اون پول های بی زبون که ریختن توی جنگ اوکراین تاثیر داشته؟
اروپاییها هیچوقت اهل تجملات نبوده و نیستند، همیشه سبک زندگی سادهای دارند و به دنبال زرق و برق نیستند. اکثر مردم اروپا حتی قشر ثروتمند به خودرو فقط به چشم یک وسیله نقلیه که وظیفه جابهجایی داره نگاه میکنند، به همین دلیل براشون منطقی نیست که هزینههای هنگفتی براش صرف کنن حتی برای امکانات خیلی ساده مثل صفحه نمایش. عده زیادی از مردمشون حتی با وجود داشتن خودرو، مسیرهای طولانی رو هم با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد میکنن عزیز دل. پس ربطی به اوکراین و زمستان سرد و مشکل اقتصادی و مزخرفاتی که امثال شما فکر میکنند نداره سبک زندگی اونها این شکلی هست.
منبع حرفت چیه که میگی مردم اروپا اینجورین ؟ به ماشین به دید وسیله نقلیه نگاه می کنن؟ پس چرا شرکت هایی مثل بنتلی ، رولزرویس و یا جنسیس(شاخه لوکس هیوندای ) اصلا وجود داره؟ حتما اونا هم صرف وسیله ای برای حملونقل آره؟ این که شما میگین با وسایل عمومی جا به جا میشن بخاطر هزینه بالای تاکسی ها هستش. تازه بر اساس اطلاعات فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد با توجه به شرایط مالی مردم در نیمه اول ۲۰۲۰( آمار چند سال پیش)۵۰ نفر در آمریکا به اندازه ۱۶۵ میلیون آمریکایی ثروت دارند…..
در جوابی که برای آقای میرسلیمان نوشتم، جواب شما را هم دادم. قبلش جواب شما را داده بودم که نمیدانم چرا آخرین خودرو تصمیم گرفت آن را منتشر نکند. منبع حرفم اینه که ۴ سال در کنارشون زندگی کردم. اگر متن من رو دقیق میخواندید، من نگفتم “همه” مردم اروپا تمایل به خودرو ساده دارند، ضمن اینکه تعداد خوبی مهاجر اونجا هست که سلیقه مشابهی با مردم اروپا ندارند. عرض کردم که مردمشون حتی با وجود داشتن چند خودرو، باز هم از وسایل نقلیه عمومی (مترو، قطار شهری (با مترو فرق داره جهت اطلاع)، تراموا، اتوبوس و حتی دوچرخه اشتراکی) استفاده میکردند و ربطی به کرایه تاکسی نداره اتفاقا تاکسی قیمت مناسبی داشت. در آخر صحبتتون هم شما دارید درباره آمریکا صحبت میکنید و آمار میدیدید ولی فکر میکنم ما داشتیم درباره مردم اروپا صحبت میکردیم دوست عزیز:)
کاملا درست گفته اتفاقا یه دوست اونجا دارم اونم دقیقا درباره دیدگاه مردمشون به همین نتیجه رسیده. مغلطه نکن که حرف حساب جواب نداره
این برنامه برای رقابت در صادرات طراحی شده و اینکه داچیا کلا برند اقتصادی هستش و برای کشورهای ضعیف اروپایی خودرو تپلید میکنه .مثل رومانی و شرق اروپا
.مثل همین ال ۹۰ که برای کشاورزان طراحی شده بود .
اره داداش اروپا خیلی کار داره تا به کشوری مثل ایران برسه اگه یه ذره صنعت خودروشون رو از ما یاد بگیرن شاید یه زره به ما برسن مثلا بیان یاد بگیرن ماشینی مثل کوییک بسازن یا کوییک و ساینا رو ببرن اونجا منتاژ کنن
به طور کلی اروپایی ها اهل بریز و بپاش و افراط نیستن. مقتصد و صرفه جو زندگی میکنن
اینکه کتمان می کنید مسئله اقتصادیه و مدعی هستید صرفا فرهنگیه ، و از یک “نزول” به این روشنی فضیلت می سازید تا توی سر مردم بقیه دنیا بزنید نشان از خودباختگی شماست! قطعا مدل تجمل اروپایی ها با آسیایی ها فرق می کنه ولی چی شد یک هو پس از۲۵ سال از حضور صفحات نمایشگر در خودرو ها، که دائم بزرگتر و بیشتر هم می شدند یادشون افتاد که مردم خودشون از موبایلشون به عنوان صفحه نمایش استفاده کنند؟! چی ش که امکاناتی که تا دیروز تبدیل به استاندارد شده بودن ناگهان حذف شدند؟ الان سادگی و عدم تجمل از سر و روی BMW و بنز و لندرور دفندر می ریزه! این همه خودروی سوپر اسپرت هم در کره مریخ طراحی و ساخته میشن! الان اروپاییه که میشینه توی خودرو با رینگ فولادی و بدون نمایشگر و تهویه دستی و شیشه دستی پیش خودش میگه: به به چقدر خودروی خوب و ساده ای دارم، چی بود اون لوازم اضافی مزخرف! حالا شیشه رو با دست بالا پایین کنم چیزی نمیشه! مچ دستم قوی تر میشه!
دوست محترم و معزز، همونطور که در جواب دوست دیگری عرض کردم، بنده ۴ سال در شهر دوسلدورف کشور آلمان زندگی کردم و بعد از این مدت که در کنار مردمشون بودم، قاعدتا فهمیدم که چه دیدگاه و سبک زندگی دارند. ضمن اینکه من طرز و شیوه زندگی اونها رو توی سر کسی نکوبیدم، صرفا گفتم که اینها اینجوری زندگی میکنند؛ ساده و بر پایه مینیمالیسم. در جواب دوست قبلی هم گفتم من نگفتم که “همه” مردم اروپا سادگی دوست دارند که به قول ایشون اگر این شکلی بود برندهای لوکس و سوپرکارها اصلا وجود نداشتند، ضمن اینکه تنها مشتری این خودروها اروپاییها نیستند و صادرات به کشورها و قارههای دیگه هم دارند. بزرگ شدن نمایشگر هم کار چینیها بوده عزیز دل برادر که اکثر برندهای اروپایی از این ترند زودگذر تبعیت نکردند. این خودروهایی هم که اسم میبرید، اکثر مردم تمایلی به خریدشون ندارند یا اگر میخرن هم ساده و بی آپشن ترین مدلش رو میخریدند. شما یک نگاه به آمار پرفروشترین خودرو سال اروپا (هم سالهای اخیر هم سالیان قبل و حتی قبلتر از جنگ اوکراین) بیاندازید، حتی یه محصول از این برندهای لوکس نمیبینید! چرا؟ چون مردمشون ترجیح میدن در زمینه خودرو زیاد ولخرجی نکنند و صرفا محصولی که نیازشون رو برآورده کنه بخرن و استفاده کنن.
معلومه خیلی از حرف درستی که زده فشاری شدی که اینجوری جواب دادی. شما اتفاقا من خیلی کامنت ها ازت میبینم که دنبال تخریب چهره غرب و حمایت از سیاست های غلط حکومت هستی. پستی چیزی داری یا دنبال پاچه خواری برای منصب هستی؟