خودروی برقی آفیلا نیامده ۳۶۲ میلیون دلار ضرر روی دوش هوندا و سونی گذاشت!


هوندا و سونی با پایهگذاری یک شرکت مشترک قصد ورود به دنیای خودروهای برقی را دارند. اولین محصول این شرکت مشترک که «سونی هوندا موبیلیتی» نامگذاری شده، سدانی برقی به اسم آفیلا میباشد. نکته تأمل برانگیز اینکه این خودرو نیامده، ضرری ۳۶۲ میلیون دلاری را به ژاپنیها تحمیل کرده است!
هزینههای سرسامآور ورود به دنیای خودروهای برقی لوکس
به گزارش آخرین خودرو، بر اساس اطلاعات مالی منتشرشده، میزان زیان شرکت سونی هوندا موبیلیتی نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است. این افزایش قابل توجه نشان میدهد ورود به بازار خودروهای الکتریکی، به ویژه در رده لوکس و بالا رده، چقدر میتواند پرهزینه و پرریسک باشد.
شاید بدانید خودروی آفیلا قرار است اواخر امسال روانه بازار شود و قیمت پایه آن ۸۹٬۹۰۰ دلار اعلام شده؛ با چنین قیمت بالایی، آفیلا باید به مصاف تولیدات برندهایی نظیر تسلا، مرسدس بنز، ب ام و و دیگر خودروسازان مطرح جهانی برود. در این بین، تحلیلگران هشدار میدهند که علی رغم این قیمت چشمگیر، بازگشت سرمایه اولیه برای سونی و هوندا ممکن است چندان آسان نباشد.

بازار سخت و رقابتی؛ چرا ورود دیرهنگام پرهزینهتر است؟
عرضه هر خودروی جدیدی طبیعتاً در ابتدا با ضرر همراه است؛ اما زمانی که بازیگران بزرگ و پیشرو بازار نظیر تسلا، مرسدس بنز و حتی رقبای چینی در حال حکمرانی هستند، ورود دیرهنگام به این عرصه ریسک بیشتری به همراه دارد. کارشناسان معتقدند که توسعه خودروهای لوکس برقی نیازمند سرمایهگذاری سنگین در بخشهایی نظیر تحقیق و توسعه، فناوریهای پیشرفته و نمونه سازی های پیچیده است.
تحلیلگر موسسه بلومبرگ، «تاتسوئو یوشیدا»، میگوید که با وجود قیمت بالای آفیلا، جبران هزینههای اولیه این پروژه از محل فروش ممکن است دشوار باشد. زیرا رقابت شدید و وجود برندهای مطرحی که سالها در این بخش حضور داشتهاند، مسیر موفقیت این محصول تازهوارد را پیچیدهتر میکند.
ترکیب فناوری سونی با مهندسی هوندا؛ آیا این موضوع کافی خواهد بود؟
با وجود تردیدها، سونی و هوندا همچنان خوشبین هستند. آنها بر این باورند که ترکیب تجربه مهندسی دقیق هوندا با تسلط سونی در حوزه سرگرمی و نرمافزار میتواند بسیاری از خریداران را متقاعد کند. برخی قابلیتهای نوآورانه این خودرو، مانند کنترل با دسته پلی استیشن، استفاده از سامانههای دیجیتال پیشرفته و تعاملات نرمافزاری شبیه به تلفنهای همراه، از جمله مواردی هستند که شاید بتوانند آفیلا را از دیگر رقبا متمایز کنند.

در کنار این، نباید فراموش کرد که دو شرکت سونی و هوندا، هر دو از نظر مالی در وضعیت باثباتی قرار دارند. در سال مالی گذشته، مجموع سود عملیاتی آنها بیش از ۲.۶ تریلیون ین ژاپن بوده که نشان میدهد پروژه آفیلا در کوتاه مدت خطری برای پایداری مالی آنها ایجاد نخواهد کرد.
آینده مبهم؛ موفقیت یا یک تجربه شکستخورده؟
در نهایت باید دید آیا آفیلا موفق خواهد شد جایگاه خود را در بازار به دست آورد یا صرفاً به عنوان یک تجربه بلندپروازانه و پرهزینه در تاریخ خودروسازی ثبت خواهد شد. چیزی که فعلاً مسلم است، این است که حتی برای برندهای بزرگی مثل سونی و هوندا، ورود به دنیای خودروهای برقی لوکس نه آسان است، نه ارزان.