%۵.۷۷
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
اطلس GL
۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
رانا پلاس
۹۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۱۸,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۱
اکستریم VX
۶,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۶
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
کوییک S
۷۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱۲.۹۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۰۳
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۹
کی ام سی T9
۳,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۸.۴۶
کی ام سی J7
۲,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۹
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۹
ری را
۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۷
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
آریسان ۲
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۸
شاهین اتوماتیک
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۴
جک J4
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۴
بک X3 پرو
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
ساینا S
۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
کی ام سی X5
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۵
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۴۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۴
اکستریم LX
۳,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۸۵
شاهین GL
۱,۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷۷
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
اطلس GL
۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
رانا پلاس
۹۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۱۸,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۱
اکستریم VX
۶,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۶
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
کوییک S
۷۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱۲.۹۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۰۳
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۹
کی ام سی T9
۳,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۸.۴۶
کی ام سی J7
۲,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۹
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۹
ری را
۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۷
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
آریسان ۲
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۸
شاهین اتوماتیک
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۴
جک J4
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۴
بک X3 پرو
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
ساینا S
۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
کی ام سی X5
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۵
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۴۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۴
اکستریم LX
۳,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۸۵
شاهین GL
۱,۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

سقوط آرام سدان‌ های لوکس در بازار اروپا؛ تغییر اولویت های مشتریان و آغازی عصری جدید

منتشر شده در 19 آذر 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
سقوط آرام سدان‌ های لوکس در بازار اروپا؛ تغییر اولویت های مشتریان و آغازی عصری جدید

با وجود کاهش محسوس تنوع سدان‌ ها در بازار آمریکا طی سال‌های اخیر، هنوز تعدادی از مدل‌های لوکس سایز متوسط در سایر بازارها عرضه می‌شود. با این حال، آمارهای جدید گویای آن هستند که در اروپا نیز خودروهای سدان دچار مرگ تدریجی شده‌اند.

بر اساس گزارش نشریه اتوموتیو نیوز اروپا و طبق داده‌های دیتافورس (Dataforce)، در قاره سبز فروش سدان‌های لوکس طی ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۵ با کاهش ۱۹ درصدی روبرو شده است. در این بین، ب ام و سری ۳ که سال‌ها یکی از پرفروش‌ترین‌های این بخش بود، ۲۳ درصد کاهش یافته؛ رقیب مستقیم این خودرو یعنی مرسدس بنز C کلاس نیز ۱۴ درصد کاهش فروش ثبت کرده است. در مقابل نسل جدید آئودی A5 با استقبال خوب خریداران مواجه شده؛ به غیر از این مدل، تقریباً تمام مدل‌های دیگر این سگمنت افت فروش را تجربه کرده‌اند.

در بین مدل‌های برقی، ب ام و i4 کمترین میزان ریزش را داشته و فروش آن تنها ۱.۶ درصد افت کرده است. چنین عملکردی نماینده باواریایی‌ها را به مقاوم‌ترین محصول این کلاس در برابر کاهش تقاضا تبدیل می‌کند.

دلیل اصلی افت فروش‌ خودروهای سدان در اروپا چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل افت استقبال از این مدل‌ها، کاهش ۳۰ درصدی فروش سازمانی عنوان شده است. بسیاری از شرکت‌ها اکنون خرید شاسی بلندهای سایز متوسط را ترجیح می‌دهند؛ خودروهایی که نه ‌تنها کابین کاربردی‌تری دارند، بلکه از قوای محرکه متنوع‌تری برخوردار هستند.

با وجود این تغییرات، مشتریانی که همچنان به سراغ سدان‌های بالارده می‌روند، بیشتر پیشرانه بنزینی را انتخاب می‌کنند. آمار می‌گوید مدل‌های بنزینی ۳۳ درصد از فروش این کلاس را به خود اختصاص داده‌اند. مدل‌های دیزلی با ۲۷ درصد در جایگاه دوم قرار دارند و مدل‌های برقی دارای سهمی نزدیک به ۲۲ درصد هستند. سهم مدل‌های پلاگین ‌هیبرید (PHEV) هم به ۱۹ درصد می‌رسد.

آمار فروش سدان‌های لوکس میان‌رده در اروپا (ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۵)
مدلفروش ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۵درصد تغییر
ب ام و سری ۳۶۰٬۲۳۷۲۳٪-
آئودی  A5۵۳٬۴۸۳جدید
مرسدس‌ بنز کلاس C۴۱٬۳۵۵۱۴٪-
ب ام و  i4۳۶٬۹۸۲۱.۶٪-
ولوو S60/V60۱۶٬۴۷۶۳۵٪-
پولستار ۲۱۴٬۰۹۹۲۶٪-
ب ام و سری ۴۱۰٬۰۸۱۱۲٪-
آئودی A4۳٬۴۶۷۹۴٪-
آلفارومئو جولیا۲٬۸۲۵۲۰٪-
DS No. 8 ۷۹۸جدید

کدام کشورها بیشترین سهم را از فروش سدان‌های لوکس دارند؟

داده‌ها گویای آن هستند مشتریان آلمانی بیشترین علاقه را به سدان‌های لوکس دارند. این موضوع باعث شده آلمان با سهم ۳۷ درصدی صدرنشین بازار سدان‌های لوکس باشد. بریتانیا با ۱۶ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته و پس از آن ایتالیا با ۶.۲ درصد، سوئد با ۴.۷ درصد و فرانسه و لهستان هرکدام با ۴.۲ درصد در رده‌های بعدی حضور دارند.

با وجود سابقه طولانی و اعتبار بالای مدل‌هایی مانند ب ام و سری ۳، مرسدس C کلاس و آئودی A4/A5 که برای دهه‌ها ستون بازار خودروهای لوکس اروپا محسوب می‌شدند، اکنون خریداران حتی در سرزمین مادری این مدل‌ها ترجیح می‌دهند به ‌جای آنها، سراغ کراس‌ اوورها و شاسی‌ب لندهای جدید بروند. این اتفاق تغییر اولویت‌های بازار و آغاز عصر تازه‌ در صنعت خودرو را منعکس می‌کند.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X