شرکت AITO در حال آماده سازی برای ورود به اروپا و خاورمیانه ؛ آشنایی با غول نو پا!

شرکت AITO یکی از شرکت های نو ظهور چینی است که که در پیش همکاری گروه دانگ فنگ و شرکت هواوی به وجود آمده و محصولات تکنولوژیک را تولید می کند.
اگر نام AITO (مخفف Adding Intelligence to Auto) تا به حال به گوش شما نخورده چندان عجیب نیست. این برند یکی دیگر از آن فهرست بیپایان شرکتهای نوظهور خودروسازی لوکس چینی است که بازار را با محصولات خود پر کردهاند و از طیف متنوعی از قوای محرکه نوین (NEV) بهره میبرند؛ از خودروهای تمام برقی گرفته تا EREVها (خودروهای برقی با افزاینده برد)، هیبریدیها و نسخههای پلاگین-هیبرید. گفتنی است که خودروی M5 آیتو در ایران توسط ماموت خودرو عرضه می شود که ایرس HM5 نام دارد و این شرکت برنامه دارد که آیتو M7 را هم با نام ایرس HM7 وارد بازار کند.
بازار خودروهای چینی در سالهای اخیر بهطرز چشمگیری داغ شده و نامهای جدیدی یکی پس از دیگری وارد میدان میشوند. حالا نوبت به AITO رسیده؛ برندی تازهنفس که در همکاری با هوآوی و شرکت مادر Seres متولد شده و توانسته در مدت کوتاهی توجه بازار چین را جلب کند. AITO با ترکیب فناوریهای نوین از جمله سیستمهای هوش مصنوعی، امکانات رفاهی لوکس و قوای محرکه EREV (افزایش بُرد الکتریکی) حالا قصد دارد پا را فراتر گذاشته و وارد اروپا و سپس خاورمیانه شود. حضور این برند در نمایشگاه IAA مونیخ ۲۰۲۵ با سه مدل ۵، ۷ و ۹ توجه رسانههای جهانی را به خود جلب کرده است. این خودروها علاوه بر طراحی مدرن و تجهیزات رفاهی پیشرفته، با تکیه بر فناوریهای روز مثل سیستمهای رانندگی هوشمند و کابینهای دیجیتال بهدنبال رقابت مستقیم با برندهای مطرح جهانی هستند.
برای بازار ایران که همواره نگاهی دقیق به تحولات خودرویی چین دارد معرفی این سهقلوی جدید AITO میتواند نشانهای از آینده نزدیک باشد؛ آیندهای که شاید پای این برند لوکس و تکنولوژیک را هم به کشور ما باز کند. لازم به ذکر است که این شرکت از سال ۲۰۲۱ فعالیت خود را آغاز کرده و نخستین خودروهایش را در سال ۲۰۲۲ روانه بازار کرده است.
AITO (برندی که توسط شرکت مادر Seres و با همکاری Huawei شکل گرفت) اعلام کرده است که مدلهای شمارهگذاریشدهاش (در مجموع چهار مدل از جمله Model 8) سرشار از فناوریهای پیشرفته هستند؛ از جمله قابلیتهای تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی، فناوریهای پیشرفته کمکراننده (ADAS) و قوای محرکه اختیاری EREV که با استفاده از یک سامانه هیبریدی باتری خودرو را شارژ میکنند. به نظر میرسد در زمان عرضه اولیه در اروپا تنها نسخههای EREV ارائه خواهند شد.
بدیهی است که بهویژه Model 9 با مجموعهای از امکانات لوکس و رفاهی سطح بالا عرضه خواهد شد. بر اساس اطلاعاتی که تاکنون در دسترس است نسخههای تمام برقی AITO از نظر عملکرد دستکم همسطح با آن چیزی هستند که در مدلهای مشابه خودروسازان بزرگ جهانی دیده میشود.
در ادامه نگاهی کوتاه به آنچه تاکنون درباره محصولات AITO میدانیم خواهیم داشت:
AITO Model 9 شاسیبلند پرچمدار هوشمند همهمنظوره (EV/EREV)

مدل ۹ بهعنوان شاسیبلند پرچمدار برند AITO شناخته میشود و همانطور که انتظار میرود از قدرت بالایی برخوردار است. نسخه تمامبرقی آن به یک باتری بزرگ ۱۰۰ کیلوواتساعتی مجهز شده که توان قابلتوجهی را فراهم میکند. هرچند دقیقاً مشخص نیست منظور از «همهمنظوره» چیست (برای مثال به نظر نمیرسد توانایی زیادی در آفرودهای سخت داشته باشد)، اما آنچه میدانیم این است که این خودرو در حالت استاندارد با شش صندلی عرضه میشود و یک نسخه پنجنفره نیز دارد. در این نسخه میتوان صندلی سرنشین جلو را خواباند تا صندلی ردیف دوم به حالتی مشابه یک صندلی استراحت لوکس با وضعیت «بیوزنی» یا همان zero gravity تبدیل شود.
علاوه بر این، AITO Model 9 مجهز به امکاناتی است که معمولاً در شاسیبلندها و مینیونهای لوکس چینی دیده میشود؛ از جمله میزهای تاشو و تبلتهای تصویری برای سرنشینان، یک نمایشگر پانورامیک سرتاسری در جلو کابین، سیستم صوتی قدرتمند ۲,۵۰۰ واتی و یک نمایشگر تاشو بزرگ در اندازه ۲۰ یا ۳۲ اینچ.
در مورد سامانههای ADAS مدل ۹، این خودرو به هیچوجه دستکم نگرفته است؛ چرا که با ۲۷ رادار و دوربین مختلف تجهیز شده که شامل یک لیدار ۱۹۲ لیزری، سه سامانه کمکی پارک خودکار و یک هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده (AR-HUD) میشود.
از نظر قوای محرکه اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده باید با کمی احتیاط بررسی شوند؛ زیرا هم منابع متفاوتی وجود دارد و هم خودروسازان چینی از استانداردی به نام CLTC (چرخه آزمایش خودروهای سبک چین) برای تخمین بُرد استفاده میکنند که معمولاً مقادیر آن نسبت به استاندارد EPA آمریکا بزرگنمایی شده است. بنابراین اعداد اعلامشده در ادامه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند تا یک معیار دقیق جهانی.
اگر از دور و با کمی دقت چشمی به آن نگاه کنید شاید AITO M9 را با مرسدس-مایباخ GLS اشتباه بگیرید؛ اما در واقع این شاسیبلند سهردیفه لوکس، یک EREV (خودروی برقی با موتور توسعهدهنده برد) است که حاصل همکاری خودروساز Seres و غول فناوری چینی هواوی به شمار میرود.
فروش بیش از ۲۳۰ هزار دستگاه از این مدل تا امروز نشان میدهد که چرا M9 توانسته در بازار چین موفق ظاهر شود. قیمت حدودی ۶۵ هزار دلار هم باعث شده تا این خودرو با تقلید از فرمول موفق مرسدس، جذابیت زیادی برای مشتریان داشته باشد. برای مثال، شبکههای اسپیکر شبیه Burmester (البته با برند Huawei Sound)، صفحهنمایشهای سرتاسری از ستون A تا ستون A (هرچند تخت و نه خمیده) و امکانات رفاهی نظیر ماساژور صندلی بخشی از این شباهتها هستند. با این حال در جزئیات ظریف طراحی، شرکت AITO هنوز نتوانسته اصالت و ظرافت رقبای آلمانی را بهطور کامل بازسازی کند. برای نمونه چرم نارنجیرنگ داخلی و طرح نامأنوس چوب بهوضوح کیفیتی در حد برندهای اصیل اروپایی ندارند.
مشخصات فنی:
پک باتری: ۱۰۰ کیلوواتساعت (نسخه برقی کامل)؛ ۵۲ کیلوواتساعت (نسخه افزایشبُرد EREV)
بُرد حرکتی: حدود ۶۰۵ تا ۶۳۰ کیلومتر (نسخه برقی کامل)؛ حدود ۱۴۱۶ تا ۱۴۷۴ کیلومتر (نسخه EREV)، با بُرد حرکتی صرفاً برقی حدود ۲۶۵ تا ۲۹۰ کیلومتر
قدرت: دو موتور چهارچرخ محرک (AWD) به همراه موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۵۰ اسببخار بهعنوان افزایشدهنده بُرد در نسخه EREV، با مجموع خروجی ۴۹۶ تا ۵۳۰ اسببخار بسته به مدل
مدلهای معادل در بازار جهانی: مرسدسبنز EQS SUV یا تسلا مدل X
AITO Model 7 — شاسیبلند بزرگ و راحت با سامانه افزایش بُرد (EREV)

مدل ۷ در حقیقت یک شاسیبلند سنتیتر دو ردیفه و پنجنفره است که تنها در نسخه EREV عرضه میشود. این خودرو در بازار چین با دو پیکربندی متفاوت، یعنی تکموتوره دیفرانسیل عقب یا دوموتوره چهارچرخ محرک قابل سفارش است.
جالب است بدانید که M7 پرفروشترین محصول شرکت AITO تاکنون محسوب میشود و توانسته با فروش بیش از ۳۱۰ هزار دستگاه جایگاه ویژهای در بازار به دست آورد. طراحی خارجی و داخلی آن در مقایسه با مدل ۹ سادهتر و سرراستتر است اما همچنان همانند بسیاری از شاسیبلندهای بزرگ چینی تمرکز اصلی بر روی فضای داخلی جادار و قابلیتهای کاربردی گذاشته شده است.
یکی از نکات برجسته این مدل وجود حالت خاصی به نام «مد کمپینگ» است که امکان تبدیل فضای کابین به محلی برای استراحت یا خواب را فراهم میکند؛ قابلیتی که در سفرهای طولانی یا استفاده در طبیعت میتواند بسیار کاربردی باشد. از نظر امکانات رفاهی نیز، مدل ۷ چیزی کم نمیگذارد. صندلیهای «بیوزنی» (Zero Gravity) برای راحتی هرچه بیشتر، سقف پانورامیک شیشهای بزرگ، رینگهایی با طراحی لوکس، و آنچه AITO از آن بهعنوان کابین هوشمند یاد میکند بخشی از ویژگیهای شاخص این خودرو به شمار میروند.
مشخصات فنی:
پک باتری: ۴۰ کیلوواتساعت
بُرد حرکتی: تنها در حالت برقی ۱۶۵ تا ۱۹۵ کیلومتر (دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک)، مجموع بُرد ۱۱۰۰ تا ۱۲۲۰ کیلومتر (دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک)
قدرت: دیفرانسیل عقب یا دو موتوره به همراه موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۵۰ اسببخار بهعنوان افزایشدهنده بُرد؛ نسخه دیفرانسیل عقب ۲۶۸ اسببخار و نسخه چهارچرخ محرک ۴۴۳ اسببخار
مدلهای معادل در بازار جهانی ولوو XC90 ریچاردج و بیامو X5 xDrive50e
AITO Model 5 — (EV/EREV)

مدل ۵ بهعنوان اسپرتترین خودرو از میان سه مدل AITO که در مونیخ به نمایش گذاشته شده معرفی میشود. در چین این مدل با قوای محرکه EV یا EREV و آرایش تکموتوره یا دوموتوره عرضه میشود اما به نظر میرسد در اروپا تنها نسخه چهارچرخ محرک (AWD) با قوای محرکه EREV در دسترس باشد. این خودرو ظاهر اسپرت خود را با طراحی بدنه منحنی و پویا، آنچه AITO بهعنوان سیستم تعلیق اسپرت معرفی میکند (جلو با دبل ویشبون، عقب چند اتصالی) و رینگهای ۲۰ اینچی با لاستیکهای Pirelli P-Zero به نمایش میگذارد.
AITO اعلام کرده که تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه M5 فروخته شده و با عرضه این مدل در اروپا قصد دارد این رقم را افزایش دهد.
مشخصات فنی:
پک باتری: ۸۳ کیلوواتساعت (نسخه برقی کامل)؛ ۴۲ کیلوواتساعت (نسخه افزایشبُرد EREV)
بُرد حرکتی: در نسخه EREV حدود ۱۸۰ تا ۲۵۴ کیلومتر (دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک) و در نسخه برقی کامل حدود ۵۵۲ تا ۶۲۰ کیلومتر (دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک)
قدرت: دیفرانسیل عقب یا دو موتوره، همراه با موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۵۰ اسببخار در نسخه EREV؛ خروجی نسخه دیفرانسیل عقب ۲۶۸ اسببخار و نسخه چهارچرخ محرک ۴۴۳ اسببخار
مدلهای معادل در بازار جهانی: تسلا مدل Y پرفورمنس و آئودی Q8 ای-ترون
جمعبندی
ورود شرکت AITO با مدلهای ۵، ۷ و ۹ به اروپا و خاورمیانه تنها یک حرکت نمادین از سوی خودروسازان چینی نیست بلکه نشاندهنده جدی بودن این برند در رقابت جهانی است. ترکیب قوای محرکه EREV و EV، طراحی لوکس، امکانات رفاهی سطح بالا و تکنولوژیهای هوش مصنوعی، AITO را به یکی از بازیگران جدید اما قدرتمند بازار خودرو تبدیل کرده است.
برای بازار ایران که سالهاست بخش بزرگی از عرضه خودروهای جدید آن بر دوش برندهای چینی است حضور احتمالی AITO میتواند یک تحول تازه بهحساب آید. در شرایطی که مشتریان ایرانی بهدنبال خودروهای خانوادگی، شاسیبلندهای بزرگ و امکانات رفاهی مدرن هستند AITO میتواند گزینهای جذاب باشد؛ مخصوصاً با توجه به بُرد بالای نسخههای EREV که ضعف شبکه شارژ برقی در ایران را تا حد زیادی جبران میکند.
اگر این برند راهی بازار کشور شود در صورت برخورداری از شبکه فروش و خدمات گسترده احتمالاً در کنار رقبای چینی شناختهشده با استقبال مشتریانی روبهرو خواهد شد که بهدنبال ترکیب لوکس بودن، فناوری روز و برد حرکتی مطمئن هستند. شاید بتوان گفت شرکت AITO پتانسیل آن را دارد که همانطور که در چین فروش صدها هزار دستگاهی را تجربه کرده در ایران هم به یک نام محبوب در میان شاسیبلندهای لوکس بدل شود.
در پایان می توانید ویدیو تست و بررسی ایرس HM5 یا همان آیتو M5 را مشاهده کنید :




