شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰

چین برای تأمین برق خودروهای برقی یک نیروگاه خورشیدی در فضا می سازد

منتشر شده در 16 فروردین 1404 ساعت 11:00
نویسنده سعید علیپور
نیروگاه خورشیدی خودروهای برقی

پنل‌ های خورشیدی امروزی به مراتب کارآمدتر از نمونه‌های ۲۰ یا ۳۰ سال پیش هستند، اما عملکرد آنها همچنان متأثر از شرایط جوی بوده و به صورت تمام وقت قابل استفاده نیستند. حالا تصور کنید اگر می‌توانستیم انرژی پاک خورشیدی را بدون وقفه و مستقیماً از فضا جمع‌آوری کنیم! چین معتقد است که امکان تحقق چنین ایده‌ای وجود دارد.

نیروگاه خورشیدی فضایی؛ پروژه‌ای عظیم در مدار زمین

دانشمندان چینی قصد دارند یک نیروگاه خورشیدی عظیم را در فاصله‌ بیش از ۳۲ هزار کیلومتری سطح زمین احداث کنند. این نیروگاه که در صورت تکمیل حدود ۱ کیلومتر وسعت خواهد داشت، قادر خواهد بود بدون وقفه انرژی خورشیدی را دریافت و به زمین منتقل کند.

برتری اصلی یک نیروگاه خورشیدی فضایی این است که بدون محدودیت‌های ناشی از شب و یا آب و هوای نامناسب، به طور مداوم در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. علاوه بر این، شدت نور خورشید در فضا حدود ۱۰ برابر بیشتر از نور دریافتی پنل‌ های خورشیدی روی زمین است؛ بنابراین، راندمان در فضا بسیار بالاتر خواهد بود.

انتقال انرژی از فضا به زمین چگونه انجام می‌شود؟

انرژی خورشیدی پس از جذب در فضا به برق تبدیل شده و سپس از طریق امواج مایکروویو به یک آنتن ثابت در سطح زمین ارسال می‌شود. این فرآیند به گونه‌ای طراحی شده که انرژی بدون نیاز به سیم یا کابل، مستقیماً از فضا به زمین انتقال یابد. پروفسور «لونگ لهائو»، یکی از دانشمندان برجسته چینی و عضو آکادمی مهندسی چین (CAE) در گفتگو با رسانه‌ها گفته:

«ما در حال کار روی این پروژه هستیم و اهمیت آن به اندازه انتقال سد سه‌دره به مدار زمین در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری است.»

تأمین برق خودروهای برقی

مقایسه‌ای برای درک بزرگی این پروژه

برای درک ابعاد عظیم این پروژه، دانشمندان آن را با سد سه‌دره در چین مقایسه می‌کنند. این سد در سال ۲۰۱۲ به بهره‌برداری رسیده و با تولید سالانه ۱۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برق، یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های آبی جهان محسوب می‌شود.

به گفته محققان، میزان انرژی که نیروگاه خورشیدی فضایی در یک سال تولید خواهد کرد، برابر با کل میزان نفتی است که از زمین استخراج می‌شود. این مقایسه نشان می‌دهد که چنین پروژه‌ای می‌تواند به طور بنیادین آینده تأمین انرژی و حمل و نقل الکتریکی را متحول کند.

چالش‌های ساخت نیروگاه خورشیدی فضایی

اجرای چنین پروژه‌ای به دلیل پیچیدگی بالای فرآیند ساخت و ارسال قطعات به فضا، نیاز به توسعه موشک‌های پیشرفته و سنگین برای حمل تجهیزات و زمان‌بر بودن مراحل اجرایی، چندین سال طول خواهد کشید. مشابه سد سه‌دره که ۱۸ سال تکمیل آن زمان برد، این پروژه نیز نیازمند سال‌ها تحقیق و توسعه و آزمایش‌های عملی خواهد بود.

برق خودروهای برقی

آینده‌ای روشن برای تأمین انرژی شهرها و خودروهای الکتریکی

اگر این نیروگاه خورشیدی فضایی به مرحله بهره‌برداری برسد، می‌تواند برق مورد نیاز شهرها، کارخانه‌ها و خودروهای الکتریکی را تأمین کند و مفهوم انرژی‌های تجدیدپذیر را به سطح جدیدی برساند. این پیشرفت به کاهش وابستگی جهان به سوخت‌های فسیلی، افزایش پایداری شبکه‌های برق و رشد سریع‌تر خودروهای الکتریکی کمک شایانی می‌کند.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X