%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰

گیربکس دستی در حال انقراض ؛ سهم تنها ۲۹ درصدی در اروپا و کمتر از ۱ درصد در آمریکا

منتشر شده در 09 شهریور 1404 ساعت 10:02
نویسنده سعید علیپور
گیربکس دستی در حال انقراض ؛ سهم تنها ۲۹ درصدی در اروپا و کمتر از ۱ درصد در آمریکا

بازار خودرو کاملاً پویا بوده و همواره در حال تغییر و تحول است. پس از گراش روزافزون مشتریان به سمت مدل‌های شاسی بلند و کراس اوور در تقریباً تمامی بازارهای بین‌المللی، حالا یک تغییر بزرگ دیگر در حال رخ دادن است. این تغییر به زیر پوسته مربوط می‌شود، جایی که گیربکس اتوماتیک به تدریج به یک استاندارد جدید تبدیل شده است.

سلطه مطلق گیربکس دستی در سال ۲۰۰۱

به گزارش آخرین خودرو، در سال ۲۰۰۱ تقریباً تمامی خودروهای سواری ثبت‌شده در پنج بازار بزرگ اروپایی شامل آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا دارای گیربکس دستی بودند. آمارها نشان می‌دهد در آن سال، ۹۱ درصد خودروهای جدید در این پنج بازار با گیربکس دستی عرضه می‌شدند. حتی برندهای لوکس و بالا رده نیز بیشتر محصولات خود را با گیربکس دستی تولید می‌کردند.

در آن زمان، فناوری گیربکس اتوماتیک پیشرفته و فراگیر نبود و هزینه‌های توسعه بالا باعث می‌شد قیمت نهایی خودرو افزایش چشمگیری داشته باشد. به همین دلیل، گیربکس اتوماتیک بیشتر یک ویژگی لوکس محسوب می‌شد تا انتخابی رایج.

تغییر بزرگ با رشد ترافیک و کاهش هزینه‌ها

اما همانطور که فناوری‌هایی مانند ایربگ به مرور ارزان و همه‌گیر شدند، گیربکس اتوماتیک نیز به تدریج جای خود را در بازار باز کرد. رشد ترافیک در کلان‌شهرها و نیاز رانندگان به راحتی بیشتر باعث شد گیربکس اتوماتیک به پاسخی برای سبک زندگی جدید تبدیل شود.

طبق داده‌های موجود، تنها در دو دهه شرایط کاملاً تغییر کرده، طوری که در سال ۲۰۲۴ سهم خودروهای دنده دستی در پنج بازار بزرگ اروپایی به ۲۹ درصد کاهش یافته است. این رقم در سال ۲۰۰۱ با ۹۱ درصد برابر بود.

در بخش خودروهای لوکس، جهش به مراتب بزرگ‌تر بوده؛ سهم خودروهای اتوماتیک در این بخش از ۳۱ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۹۷ درصد در سال ۲۰۲۴ رشد کرده است. در برندهای اقتصادی و میان‌رده نیز، سهم گیربکس اتوماتیک از ۵ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۶۳ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. در جدول زیر می‌توانید سهم گیربکس دستی در بازارهای مختلف اروپا را به تفکیک مشاهده نمایید.

کشورسهم گیربکس دستی در سال ۲۰۰۱سهم گیربکس دستی در سال ۲۰۲۴
آلمان۸۳٪۱۸٪
بریتانیا۸۶٪۲۲٪
فرانسه۹۵٪۲۸٪
ایتالیا۹۸٪۴۸٪
اسپانیا۹۷٪۴۱٪
مجموع پنج کشور۹۱٪۲۹٪

آمریکا، جایی برای گیربکس دستی نیست

بازار ایالات متحده که زادگاه گیربکس اتوماتیک محسوب می‌شود، تغییرات چشمگیرتری به خود دیده است. شاید بدانید اولین گیربکس اتوماتیک تولید انبوه در سال ۱۹۳۹ توسط جنرال موتورز معرفی شد.

در سال ۲۰۰۱، تنها ۲۸ درصد از خودروهای سبک جدید (شامل وانت‌ها و کراس‌اوورها) در آمریکا دارای گیربکس دستی بودند. اما در سال ۲۰۲۴ این رقم به ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرده؛ به عبارت دیگر، گیربکس دستی در بازار آمریکا تقریباً منقرض شده است.

آینده گیربکس دستی؛ ادامه حیات محدود در مدل‌های اسپرت

گیربکس دستی اکنون بیشتر در خودروهای اسپرت به کار گرفته می‌شود؛ مدل‌هایی که همچنان علاقه‌مندان به رانندگی سنتی و لذت تعویض دنده را هدف قرار می‌دهند. با این حال، روند بازار نشان می‌دهد حتی این خودروها نیز در سال‌های آینده ممکن است به سمت جعبه دنده اتوماتیک حرکت کنند.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “گیربکس دستی در حال انقراض ؛ سهم تنها ۲۹ درصدی در اروپا و کمتر از ۱ درصد در آمریکا”

  1. The silence گفت:

    لذت رانندگی در گیربکس دستی و دیگر هیچ just manual

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X