جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
کی ام سی T9
۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
آریسان ۲
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
کی ام سی ایگل
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۸
هایما ۸S
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۱
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی J7
۲,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
کوییک S
۷۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۳
رانا پلاس
۱,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۵
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
کی ام سی T9
۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
آریسان ۲
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
کی ام سی ایگل
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۸
هایما ۸S
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۱
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی J7
۲,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
کوییک S
۷۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۳
رانا پلاس
۱,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۵
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰

تحلیلی بر سیل ۱۰ میلیون نفری ثبت نام ایران خودرو

منتشر شده در 30 آذر 1404 ساعت 17:12
نویسنده متین شیری
تحلیلی بر سیل 10 میلیون نفری ثبت نام ایران خودرو

یازدهمین دوره ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو با حضور ۱۰,۴۵۰,۰۰۰ متقاضی در پنج روز، بار دیگر نشان داد خودرو از کالای مصرفی به ابزار حفظ ارزش پول تبدیل شده است.

رکوردی که بازار خودرو هرگز ندیده بود

به گزارش آخرین خودرو، آمار نهایی ثبت‌نام ایران‌خودرو نشان می‌دهد در بازه‌ای پنج‌ روزه، از ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ تا پایان ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴، مجموعاً ۱۰,۴۵۰,۰۰۰ نفر برای خرید محصولات این خودروساز ثبت‌نام کرده‌اند. عددی که نه‌تنها در تاریخ ایران‌خودرو، بلکه در کل تاریخ فروش خودرو در کشور بی‌سابقه است. این حجم تقاضا، ثبت‌نام اخیر را از یک فرآیند فروش معمولی خارج کرده و به یک رویداد اقتصادی و اجتماعی تمام‌عیار تبدیل کرده است؛ رویدادی که پیام‌های مهمی فراتر از بازار خودرو در خود دارد.

۱۲ محصول و هجوم میلیونی متقاضیان

در این طرح فروش، مجموعاً ۱۲محصول ایران‌خودرو عرضه شد که ترکیب آن‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری موج تقاضا داشت. از این تعداد، ۵محصول صرفاً در قالب فروش فوری، ۲محصول فقط به‌ صورت پیش‌فروش و ۵محصول به‌ صورت ترکیبی از فروش فوری و پیش‌فروش ارائه شدند. همین تنوع در شیوه عرضه باعث شد طیف گسترده‌ای از متقاضیان، با اهداف و توان مالی متفاوت، وارد فرآیند ثبت‌نام شوند. نتیجه، صفی میلیونی بود که در مدت زمانی کوتاه شکل گرفت و نشان داد سیاست‌های فروش همچنان می‌توانند رفتار بازار را به‌ شدت تحت تأثیر قرار دهند.

فروش فوری؛ انتخاب اول متقاضیان

سابقه رفتار متقاضیان نشان می‌دهد فروش فوری جذاب‌ترین گزینه در ثبت‌نام ایران‌خودرو بوده است. دلیل این موضوع روشن است؛ نیاز به سرمایه کمتر، تحویل سریع‌تر و فاصله قابل‌توجه قیمت کارخانه با بازار آزاد. در شرایطی که تورم مزمن، ارزش پول نقد را به‌سرعت کاهش می‌دهد، فروش فوری به‌عنوان مسیری کم‌ریسک‌تر برای حفظ ارزش سرمایه تلقی می‌شود. همین منطق اقتصادی باعث شد بخش قابل‌توجهی از ثبت‌نام‌کنندگان، تمرکز خود را روی محصولات دارای فروش فوری قرار دهند و عملاً وزن تقاضا به این سمت سنگینی کند.

پیش‌فروش؛ قمار روی آینده قیمت‌ها

در مقابل، پیش‌فروش نیز سهم قابل‌توجهی از تقاضا را به خود اختصاص داد؛ هرچند با منطق متفاوت. مسدود شدن وجه برای مدت‌زمان مشخص، ریسک این روش را افزایش می‌دهد، اما بسیاری از متقاضیان با توجه به روند تاریخی قیمت خودرو و نرخ تورم؛ پیش‌فروش را نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت تلقی می‌کنند. در واقع، پیش‌فروش بیش از آنکه مبتنی بر نیاز مصرفی باشد، مبتنی بر پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها در آینده است؛ پیش‌بینی‌ای که تجربه سال‌های گذشته آن را تقویت کرده است.

خودرو؛ ابزار حفظ ارزش پول

یکی از مهم‌ترین ابعاد ثبت‌نام ایران‌خودرو، بُعد اجتماعی آن است. حضور ۱۰,۴۵۰,۰۰۰ متقاضی در یک طرح فروش، به‌ روشنی نشان می‌دهد بخش بزرگی از جامعه، خودرو را نه صرفاً یک وسیله نقلیه، بلکه ابزاری برای حفظ ارزش پول می‌داند. در اقتصادی که گزینه‌های مطمئن سرمایه‌گذاری محدود شده‌اند، خودرو به یکی از پناهگاه‌های سرمایه‌ای تبدیل شده است. این تغییر کارکرد، زنگ خطری برای سیاست‌گذاران اقتصادی و صنعتی محسوب می‌شود.

محدودیت‌ها؛ کافی یا ناکارآمد؟

سوالی که در حال حاضر در مورد نحوه فروش خودرو در ایران وجود دارد این است که آیا اصلاً باید شروط محدودکننده‌ای وجود داشته باشد یا نه؟

اگر از نگاه بازار آزاد به این پدیده نگاه کنیم، پاسخ منفی است؛ چرا که در بازار آزاد، خود عرضه و تقاضا سازوکار خود را دارد و دخالت اضافی محدودیت‌ها ضرورتی ندارد.

اما اگر بخواهیم از منظر تنظیم‌گری و رگولاتوری به موضوع نگاه کنیم، شرایط متفاوت است. چراکه در حال حاضر ارکان و بازارهای کشور آزاد نیستند و توانایی تامین نیاز واقعی بازار محدود شده است. در این شرایط، وجود شروطی مانند الزام داشتن گواهینامه، بلوکه کردن پول یا محدودیت‌های خرید می‌تواند احتمال حضور ثبت‌نام‌کنندگان واقعی را افزایش دهد و از ثبت‌نام‌های صرفاً سرمایه‌ای یا سوداگرانه جلوگیری کند.

در این طرح، محدودیت‌هایی برای کنترل تقاضا اعمال شد، از جمله حداقل سن ۱۸ سال، ممنوعیت ثبت‌نام برای افرادی که در ۴۸ ماه گذشته از ایران‌خودرو یا سایپا و در ۲۴ ماه گذشته از سایر خودروسازان خرید داشته‌اند، محدودیت پلاک انتظامی فعال و ممنوعیت صلح یا انتقال حواله خودرو. با این حال، آمار نهایی نشان می‌دهد این فیلترها نتوانسته‌اند مانع شکل‌گیری صف میلیونی شوند. پرسش اصلی این است که آیا این محدودیت‌ها واقعاً متناسب با نیاز بازار طراحی شده‌اند یا صرفاً نقش یک کنترل نمایشی را ایفا می‌کنند.

ثبت‌نام ایران‌خودرو؛ آیینه اقتصاد امروز

ثبت‌نام ایران‌خودرو بیش از هر چیز، تصویری شفاف از وضعیت اقتصاد کشور ارائه می‌دهد. صف ۱۰,۴۵۰,۰۰۰ نفری، نه حاصل هیجان لحظه‌ای، بلکه نتیجه سال‌ها تورم، بی‌ثباتی و کاهش قدرت خرید است. تا زمانی که خودرو از جایگاه کالای مصرفی خارج و به دارایی سرمایه‌ای تبدیل شده باشد، چنین ثبت‌نام‌هایی دور از انتظار نخواهد بود. این واقعیت، بازنگری جدی در سیاست‌های فروش، قیمت‌گذاری و تنظیم بازار خودرو را بیش از پیش ضروری می‌کند.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X