چرخش معنادار بازار خودرو ؛ بازگشت مشتریان به مدلهای بنزینی و عقبنشینی از خودروهای برقی

از همان ابتدا معلوم بود که گذار از خودروهای بنزینی و درونسوز به مدلهای برقی مسیری کاملاً هموار و بدون چالش نخواهد داشت. دادههای جدید نشان میدهد این گذار با مقاومتی جدی تر از پیشبینیها مواجه شده است. بر اساس یک مطالعه جدید، نگرش خریداران خودرو در حال تغییر است و بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان بار دیگر به سمت خودروهای درونسوز بازگشتهاند؛ تغییری که بخشی از شتابی را که خودروهای برقی در سالهای اخیر به دست آورده بودند، خنثی کرده است.
گزارش اخیر شرکت خدمات حرفهای EY نشان میدهد روند پذیرش خودروهای برقی در سطح جهان رو به کندی گذاشته است. این موضوع تا حدی تحت تأثیر تغییر سیاستهای کلان، به ویژه سیاستهای جدید اجراشده در ایالات متحده آمریکا، قرار دارد که رویکردی ملایمتر نسبت به خودروهای بنزینی و هیبریدی اتخاذ کردهاند.

افزایش تمایل خریداران به خودروهای درونسوز
طبق این گزارش، در میان افرادی که قصد دارند طی ۲۴ ماه آینده یک خودروی نو یا کارکرده خریداری کنند، حدود نیمی از خریداران اعلام کردهاند که انتخاب آنها یک خودروی مجهز به موتور درونسوز خواهد بود. این رقم نسبت به سال گذشته افزایشی ۱۳ درصدی را نشان میدهد که بیانگر یک تغییر ناگهانی و قابل توجه در ترجیحات و اولویتهای مصرفکنندگان بازار خودرو است.
این چرخش رفتاری گویای آن است که بخش بزرگی از بازار همچنان به خودروهای بنزینی و دیزلی اعتماد بیشتری دارد. طبیعتاً این موضوع میتواند بر استراتژی خودروسازان تأثیر مستقیمی بگذارد.

کاهش علاقه به خودروهای برقی و هیبریدی
بررسیهای شرکت EY تنها به افزایش محبوبیت خودروهای بنزینی محدود نمیشود. بر اساس این مطالعه، تمایل خریداران به خرید خودروهای تمام برقی، چه صفر کیلومتر چه کارکرده، با افتی ۱۰ درصدی مواجه شده و اکنون تنها به ۱۴ درصد رسیده است. این کاهش حکایت از آن دارد که خودروهای برقی، علیرغم پیشرفتهای فنی، هنوز نتوانستهاند اعتماد کامل بخش قابل توجهی از بازار را جلب کنند.
وضعیت خودروهای هیبریدی نیز چندان امیدوارکننده نیست. علاقه به این دسته از خودروها ۵ درصد کاهش یافته و اکنون در سطح ۱۶ درصد قرار دارد. از سوی دیگر، حتی در میان افرادی که هنوز خرید خودروی برقی را جزو انتخابهای خود میدانند، ۳۶ درصد اعلام کردهاند یا در تصمیم خود تجدیدنظر میکنند یا قصد دارند خرید را به تعویق بیندازند. این گروه، تحولات ژئوپلیتیکی و فضای نامطمئن اقتصادی را از عوامل اصلی این تردید عنوان کردهاند.
تأثیر سیاستهای جدید آمریکا بر بازار خودرو
به نظر میرسد این روند در کوتاه مدت نیز ادامهدار باشد. کمتر از یک سال از آغاز دوره دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ، چندین تغییر سیاستی مهم به اجرا درآمده که به طور مستقیم به نفع خودروهای دارای موتور احتراق داخلی است. این اقدامات نه تنها رفتار مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه میتواند مسیر تولید خودروسازان را نیز در سالهای آینده تغییر دهد.

در همین راستا، اوایل ماه جاری میلادی استانداردهای موسوم به CAFE به طور رسمی تعدیل شد. این تصمیم به خودروسازان اجازه میدهد مدلهای بیشتری با موتور بنزینی و درونسوز تولید کنند. خودروسازان آمریکایی معتقدند این تغییر با تقاضای واقعی بازار همراستا است و همچنان بخش عمدهای از مصرف کنندگان، خودروهای بنزینی را به گزینههای برقی ترجیح میدهند.
اروپا نیز در مسیر بازنگری سیاستها
تحولات مشابهی در بازار خودرو اروپا نیز در حال شکلگیری است. دو سال پیش اتحادیه اروپا اعلام کرد که فروش خودروهای جدید با موتور احتراق داخلی از سال ۲۰۳۵ عملاً ممنوع خواهد شد. با این حال، اکنون نشانههایی از عقبنشینی در این تصمیم دیده میشود.
بر اساس ارزیابیهای جدید، احتمال دارد این ممنوعیت با انعطاف بیشتری اجرا شود و به لطف سوختهای مصنوعی راه برای عرضه خودروهای هیبریدی و حتی خودروهای بنزینی پس از سال ۲۰۳۵ باز بماند. چنین تغییری بدون تردید تأثیر قابل توجهی بر فروش خودروهای برقی در بازار اروپا خواهد داشت و معادلات رقابت میان خودروهای برقی، هیبریدی و بنزینی را دستخوش تحولاتی خواهد کرد.
خودروی چینی نیو EC6 پس از تصادف دو نیم شد!
خودروهای برقی و پلاگین هیبرید هم شامل محدودیت تردد آلودگی هوا میشوند!
جدیدترین آمارها از فروش خودروهای برقی در جهان؛ عمیق تر شدن شکاف بین چین و آمریکا
فصل صفر، قسمت سوم: انواع خودروهای برقی کدام اند؟چند نوع خودروی الکتریکی شده داریم؟





بله چون نه امکاناتی برای شارژ گذاشتید فقط به دنبال پایین آوردن بنزین هستید اول هر چیزی امکانت باید تامین بشه خدا لعنتت ن کنه با مملکت داری خدا ریشه کنتوت کنه