%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰

اختراع عجیب فولکس‌ واگن ؛ حذف دکمه‌ ها و کنترل خودرو فقط با چشم!

منتشر شده در 15 مهر 1404 ساعت 18:30
نویسنده محمد باهری
اختراع عجیب فولکس‌ واگن ؛ حذف دکمه‌ ها و کنترل خودرو فقط با چشم!

اختراع عجیب فولکس‌ واگن به بدترین شکل قصد حذف دکمه‌ها را دارد. در ادامه به بیشتر به این ایده عجیب و غریب فولکس واگن می پردازیم.

مقدمه

تصور کنید پشت فرمان یک خودروی مدرن فولکس‌واگن نشسته‌اید. جاده شلوغ است، سرعت بالاست و باران شدیدی می‌بارد. به دنبال دکمه برف‌پاک‌کن می‌گردید اما به جای لمس یک کلید ساده و آشنا مجبورید با چشم به آن نگاه کنید و سپس با یک کنترل از راه دور دستور بدهید. همین چند ثانیه کافی است تا تمرکزتان از جاده برداشته شود. این صحنه واقعی نیست اما بر اساس ایده تازه فولکس‌واگن، می‌تواند آینده‌ای نه‌چندان دور باشد. آینده‌ای که در آن خودروسازان به جای ساده‌تر کردن زندگی رانندگان، با نوآوری‌های عجیب و گاه خطرناک، دنیای رانندگی را پیچیده‌تر می‌کنند. حالا این پرسش پیش می‌آید: آیا فولکس‌واگن واقعاً در مسیر درست حرکت می‌کند یا این تنها یک اشتباه دیگر در دنیای طراحی داخلی خودروها است؟

ایده جدید فولکس‌واگن چیست و چرا جنجالی شده است؟

وقتی از فولکس‌واگن خواسته شد کنترل‌های لمسی را از روی فرمان‌هایش حذف کند ظاهراً نیمه‌ی دوم جمله‌ را نشنیده است؛ همان بخشی که گفته شد: «… و دکمه‌های فیزیکی را دوباره برگردانید»

این تنها توضیح منطقی برای ایده جدیدی است که خودروساز هفته گذشته منتشر کرد. طبق گزارش Motor1، فولکس‌واگن سال گذشته برای استفاده از کنترل‌های چشمی به جای دکمه‌ها، درخواست ثبت اختراع داده است. این درخواست هفته گذشته تأیید شد و به نظر می‌رسد راه‌ حلی حتی بدتر از منوهای لمسی برای فهرست رو‌به‌رشد امکانات خودروها ارائه می‌دهد. به جای اینکه همانند اینیوس عمل کند (انبوهی از دکمه‌ها در سراسر داشبورد و سقف)، فولکس‌واگن می‌خواهد رانندگان به چیزی که قصد تعامل با آن را دارند نگاه کنند و با استفاده از یک کنترل از راه دور همه‌کاره، تعامل را تأیید کنند. تصور کنید اپل ویژن پرو را در حالتی که پشت فرمان یک خودروی دو تُنی نشسته‌اید و هم‌زمان می‌خواهید به سقف متحرکی که قصد باز کردنش را دارید نگاه کنید.

بخشی ترجمه‌شده از سند پتنت دلیل فولکس‌واگن را توضیح می‌دهد:
«به طور کلی، افزایش تعداد عملکردها/گزینه‌های تنظیم، منجر به ساختار منویی عمیق‌تر (کلید نرم) یا چندبرابر شدن عناصر کنترلی (کلید سخت) می‌شود. در حین کار، کاربر به‌طور فزاینده‌ای از موقعیت ترافیکی حواس‌پرت می‌شود»

اختراع عجیب فولکس‌ واگن ؛ حذف دکمه‌ ها و کنترل خودرو فقط با چشم!

در عمل، این یعنی رانندگان باید چشمشان را از جاده بردارند تا به چیزهایی مانند برف‌پاک‌کن یا رادیو نگاه کنند و سپس با استفاده از یک کنترل از راه دور یا سوئیچ همه‌کاره با آن‌ها تعامل داشته باشند. این کار نه‌تنها راننده را وادار می‌کند نگاهش را از مسیر منحرف کند بلکه امکان لمس و پیدا کردن یک دکمه یا پیچ مشخص بدون نگاه کردن را هم از بین می‌برد. با وجود اینکه این پتنت ثبت شده، هیچ تضمینی وجود ندارد که فولکس‌واگن واقعاً این فناوری را به مرحله تولید برساند یا حتی از ابتدا قصد چنین کاری را داشته باشد. با توجه به اینکه این شرکت از تصمیم خود درباره استفاده از کنترل‌های لمسی روی فرمان عقب‌نشینی کرده است، تنها می‌توان امیدوار بود که فولکس‌واگن در این مورد هم منطقی فکر کند و اجازه دهد این ایده در قفسه باقی بماند.

جمع‌بندی

این اختراع عجیب فولکس‌ واگن به بدترین شکل قصد حذف دکمه‌ها را دارد. در ادامه به بیشتر به این ایده عجیب و غریب فولکس واگن می پردازیم. برای جایگزینی دکمه‌های فیزیکی با کنترل‌های چشمی شاید روی کاغذ نوآورانه به نظر برسد اما در عمل می‌تواند به کابوسی برای رانندگان بدل شود. فناوری‌ای که راننده را وادار می‌کند چشم از جاده بردارد، نه‌تنها کمکی به ایمنی نمی‌کند بلکه ریسک حواس‌پرتی را چند برابر خواهد کرد. تجربه شکست‌خورده کنترل‌های لمسی روی فرمان باید برای فولکس‌واگن درسی جدی باشد. اگر این شرکت می‌خواهد اعتماد دوباره مخاطبانش را به دست آورد بهتر است به‌جای چنین آزمایش‌های پرخطر به اصل موضوع بازگردد: طراحی ساده، کاربردی و انسانی. شاید وقت آن رسیده باشد که فولکس‌واگن فراموش نکند رانندگی بیش از آنکه به فناوری وابسته باشد، به حس اطمینان و آرامش پشت فرمان نیاز دارد.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X