اعتراض خودروسازان آلمانی به تعرفههای جدید اتحادیه اروپا برای خودروهای چینی


اتحادیه اروپا تصمیم گرفته از ۳۱ اکتبر تعرفههای جدیدی بر واردات خودروهای برقی از چین اعمال کند. این تعرفهها که در بیشترین حالت به ۴۵ درصد میرسند، به منظور حمایت از خودروسازان اروپایی وضع شدهاند. نکته عجیب اینکه این اقدام نگرانیهایی را در بین برخی شرکتها ایجاد کرده، چرا که آنها معتقدند این حرکت با واکنش چین همراه شده و مشکلاتی را برای برند های اروپایی به وجود خواهد آورد.
به گزارش آخرین خودرو، همانطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، افزایش تعرفه بر خودروهای برقی چینی نتیجه تحقیقاتی است که نشان میدهد دولت این کشور یارانههای غیرمنصفانهای را به خودروسازان داخلی اعطا میکند. اتحادیه اروپا در پاسخ به این وضعیت تصمیم به اعمال تعرفههای اضافی گرفته است. اما به دنبال این حرکت، چین تهدید کرده در اقدامی متقابل تعرفههای جدیدی را بر کالاهای اروپایی وضع خواهد کرد، امری که احتمال وقوع جنگ تجاری را افزایش میدهد.

چالشی بزرگ برای خودروسازان اروپایی
برای خودروسازانی مثل فولکس واگن، افزایش تعرفه چالشهای جدیدی ایجاد خواهد کرد. این خودروساز بزرگ آلمانی در چین نزدیک به ۴۰ کارخانه دارد که هم خودروهای کامل و هم قطعاتی را تولید میکنند که به بازار اروپا صادر میشوند. افزایش تعرفه احتمالاً هزینه تولید این خودروها را افزایش داده و آنها را در مقایسه با محصولات تولیدی اروپا، غیررقابتیتر میکند. فولکس واگن هماکنون با کاهش تقاضا برای مدلهای برقی خود مواجه است و این تعرفهها طبیعتاً فشار بیشتری به آن وارد خواهد کرد.
ب ام و نیز نگران تأثیرات این تعرفهها است. مدیرعامل ب ام و یعنی آقای الیور زیپس، این تعرفهها را «علامتی مرگبار» برای صنعت خودروی اروپا توصیف کرده و به خاطر احتمال وقوع جنگ تجاری هشدار داده است. او خواستار حل و فصل سریع این موضوع شده تا از تشدید تنشها جلوگیری شود.

شرکتهای چینی چه میگویند؟
در سوی دیگر، شرکتهای چینی – مثل جیلی (مالک ولوو، پولستار و لوتوس) – از تصمیم اتحادیه اروپا در افزایش تعرفهها «ناامیدی شدید» خود را ابراز کردهاند. آنها معتقدند این کار نه تنها به مصرف کنندگان اروپایی آسیب میرساند، بلکه روابط اقتصادی بین اتحادیه اروپا و چین را هم تهدید میکند.
تأثیر بر مصرفکنندگان
بسیاری از خودروهای برقی که در قاره سبز با برند های اروپایی به فروش میرسند در چین تولید میشوند. با توجه به این موضوع باید گفت تعرفههای جدید ممکن است باعث افزایش قیمت خودروهای اصالتاً اروپایی تولیدشده در چین شوند. برای مثال، ب ام و iX3 و ولوو EX30 که از مدلهای پرطرفدار به شمار میروند، ساخت چین هستند. به همین دلیل مصرف کنندگان شاید برای خودروهایی که تصور میکنند در اروپا تولید میشوند، قیمت بالاتری بپردازند.

ادامه مذاکرات
با نزدیک شدن به تاریخ اجرای تعرفهها، مذاکرات بین اتحادیه اروپا و چین ادامه دارد. هر دو طرف به دنبال راه حل هایی برای جلوگیری از تشدید تنشها هستند. برخی از گزینهها شامل مکانیزمهای کنترل قیمت و حجم صادرات است. نتیجه این مذاکرات تأثیر زیادی بر آینده بازار خودروهای برقی اروپا و قیمت این خودروها برای مصرف کنندگان خواهد داشت.
اینا نمیدونند ما اینجا خودروهای کارکرده خارجی رو ۱۰ برابر قیمت جهانی میخریم. وگرنه اینقدر سر و صدا نمیکردند واسه چند درصد تعرفه مختصر 🙂
چیزی که مشخصه اینه چین پیروز رقابت صنعت در آینده در کل جهان هست. هیچ کشوری نمیتونه از پسش بر بیاد. چون حتی خودروهای اروپایی، بگن به مردم اروپا که فقط از محصولات ما استفاده کنید ولی باز قطعاتشون در چین تولید میشه. بنابراین محکوم به شکستند. آلمانیها که نابود میشن. بدجور بی ام و یا فولکس در چین دارند تولید میکنند و میفروشن. نابود میشن عملا. byd هم از اونطرف پاره کرده بازار امریکا رو.
هر چی آدم بی سواد تر ادعاش بیشتر
BYD و بازار آمریکا 😂