فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰

بازگشت ژرمن‌ها به ریشه‌ها ؛ چرا مرسدس، آئودی و ب ام و می‌خواهند از گذشته الهام بگیرند؟

منتشر شده در 06 آبان 1404 ساعت 10:00
نویسنده سعید علیپور
بازگشت ژرمن‌ها به ریشه‌ها ؛ چرا مرسدس، آئودی و ب ام و می‌خواهند از گذشته الهام بگیرند؟

در دوران پرتنش امروز که جهان با بحران‌های زیست‌محیطی، جنگ‌ها و تحولات سریع فناوری روبروست، برندهای آلمان یعنی مرسدس‌ بنز، آئودی و ب ام و تصمیم گرفته‌اند به گذشته بازگردند. این بازگشت، نوعی نوستالژی بی‌هدف نیست، بلکه تلاشی هوشمندانه برای کشف دوباره ریشه‌ها، هویت برند و قدرت اصیل طراحی آلمانی است.

پیوند گذشته و آینده در طراحی خودروهای آلمانی

این سه برند بزرگ با الهام از زبان طراحی تاریخی خود، در تلاش هستند میان سنت و مدرنیته یک پل ایجاد کنند. نتیجه این سیاست خودروهایی با شخصیتی متمایز است که هم حال‌ و هوای گذشته را دارند و هم با نگاهی آینده‌نگر طراحی شده‌اند.

نمونه‌هایی چون آئودی کانسپت C، ب ام و iX3 جدید و مرسدس بنز ویژن آیکونیک، گواه این مسیر تازه‌ هستند. هر سه مدل، با فلسفه‌ای متفاوت اما هدفی مشترک، سعی دارند طراحی مدرن را بر پایه خاطره و اصالت بنا کنند.

بازگشت ژرمن‌ها به ریشه‌ها ؛ چرا مرسدس، آئودی و ب ام و می‌خواهند از گذشته الهام بگیرند؟

مرسدس ویژن آیکونیک ؛ روح گذشته در پیکری آینده‌نگرانه

در کانسپت ویژن آیکونیک، هدف مرسدس کاملاً روشن است. جلو پنجره با میله‌های افقی و طراحی مربعی‌ شکل، به وضوح شبکه رادیاتور مدل‌های دهه ۱۹۵۰ را در ذهن مجسم می‌کند؛ از سری پونتون تا افسانه‌ای‌ ترین نمونه آن یعنی مرسدس 300SL.

چراغ‌های گرد این مفهومی زیبا حس کلاسیک خودروهای دهه‌های پیشین را زنده می‌کنند. بدنه در عین سادگی، حجیم و آیرودینامیک است؛ خطوط تیز به کار رفته در برخی قسمت‌ها، سقف کوتاه و خط شانه‌ بلند جلوه‌ای یکپارچه و تکنولوژیک به خودرو می‌بخشد. رنگ مشکی براق، حس قدرت و استحکام را دوچندان کرده و نورپردازی هوشمند بدنه در حالت روشن یا خاموش تضاد چشم‌ نوازی ایجاد می‌کند.

اما مرسدس ویژن آیکونیک فقط یک تمرین طراحی به حساب نمی‌آید؛ بلکه فلسفه‌ای است برای آینده‌ برند. مرسدس با بازگشت به المان‌های آشنا مانند نشان ستاره، جلو پنجره و پروفایل سنتی، حس اطمینان و استمرار را در جهانی که به شدت متغیر است، به بیننده انتقال می‌دهد. این برند آینده را رد نمی‌کند، بلکه آن را با زبان گذشته در آغوش می‌کشد و تصویری از لوکس‌ گرایی منطقی و زیبایی کلاسیک ارائه می‌کند.

بازگشت ژرمن‌ها به ریشه‌ها ؛ چرا مرسدس، آئودی و ب ام و می‌خواهند از گذشته الهام بگیرند؟

آئودی کانسپت C و ب ام و  iX3؛ بازگشت خطوط عمودی در طراحی مدرن

ارباب حلقه‌ها و باواریایی‌ها نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفته‌اند. آئودی کانسپت C، به عنوان اولین اثر طراح نام‌آشنا یعنی ماسیمو فراسچلا، با جلو پنجره‌ای کاملاً متفاوت معرفی شده است. در این مفهومی، فرم هشت ‌ضلعی جای خود را به ساختاری عمودی و باریک داده که ظاهری باشکوه و نئوکلاسیک دارد. برای درک بهتر طراحی کانسپت C باید به دهه‌های دور و قبل از تولد برند آئودی سفر کنیم، به دوران شرکت اتو یونیون. اکنون همان عناصر تاریخی با رویکردی مینیمالیستی و مدرن بازگشته‌اند.

در سوی دیگر، ب ام و در کراس اوور iX3 جدید با جلو پنجره‌ های دوگانه‌ عمودی باریک، به یکی از نمادین‌ترین المان‌های طراحی خود ادای احترام کرده است. به طور کلی باید گفت در هر دو شرکت، زبان طراحی ساده و اصیل مورد تأکید قرار گرفته و با توجه به روند موجود می‌توان نتیجه گرفت گذشته برندهای آلمانی حالا نقشی صرفاً تاریخی ندارد؛ بلکه ساختار اصلی معماری طراحی را شکل می‌دهد.

بازگشت ژرمن‌ها به ریشه‌ها ؛ چرا مرسدس، آئودی و ب ام و می‌خواهند از گذشته الهام بگیرند؟

وقتی گذشته، آینده را تعریف می‌کند

بازگشت به گذشته برای خودروسازان آلمانی موضوع تازه‌ای نیست. در اوایل دهه ۲۰۰۰، مدل‌هایی چون مایباخ اگزلرو یا آئودی رزمِیِر که از خودروهای مسابقه‌ای اتو یونیون الهام گرفته شده بود، طراحی‌هایی جسورانه و گذشته‌ گرایی داشتند. این خودروها بیشتر از آنکه به دنبال ظرافت باشند، تجلی قدرت و ابهت بودند.

ب ام و Concept Coupe Mille Miglia در سال ۲۰۰۶ نیز در همین مسیر گام برداشت؛ با فرم‌های باریک، چراغ‌های پوشیده و بدنه‌ای اسپرت که گویی از دوران دیگر آمده بود. هرچند آن زمان این طرح‌ها برای تولید انبوه بسیار پیچیده به نظر می‌رسیدند، اما امروز با پیشرفت فناوری، شرایط تغییر کرده است.

امروز مخاطبان خودرو به دنبال تازگی صرف نیستند؛ آنها به دنبال معنا، اصالت و هویت‌اند. به لطف فناوری‌های نوین از جمله پیشرانه‌ های برقی، علی‌ رغم به وجود آمدن برخی محدودیت‎ها، آزادی‌هایی از جنسی دیگر برای طراحان فراهم شده؛ به همین خاطر آنها می‌توانند فرم‌های گذشته را با زبان آینده بازآفرینی کنند.

بازگشت ژرمن‌ها به ریشه‌ها ؛ چرا مرسدس، آئودی و ب ام و می‌خواهند از گذشته الهام بگیرند؟

موج جهانی بازتولید نوستالژیک و بازگشت به گذشته

برخی خودروسازان دیگر نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفته‌اند. رنو با احیای مدل‌های کلاسیک R4، R5 و توینگو در نسخه‌های برقی، پیوستگی بصری و عاطفی با گذشته را زنده کرده است. فیات با مدل ۵۰۰، فولکس‌ واگن با بیتل جدید و بعدها ID.Buzz و برند مینی نیز همین رویکرد را دنبال کرده‌اند.

در این میان فورد، با استفاده دوباره از نام‌هایی چون پوما و کاپری برای کراس‌ اوورهای برقی، فقط به میراث اسمی بسنده کرده‌ است. در مقابل، سیتروئن همچنان با طراحی‌های غیرمنتظره شگفتی می‌آفریند؛ همانگونه که انحنای شیشه جلو در نخستین نسل C3 در سال ۲۰۰۲ توانست یاد مدل افسانه‌ای 2CV را زنده کند و فروش برند را افزایش دهد.

گذشته به ‌عنوان پناهگاهی در آینده‌ی نامطمئن

طراحی خودرو، مانند سینما یا موسیقی، بازتابی از هر عصر است. همانطور که صفحات گرامافون دوباره محبوب شده‌اند، بسیاری از طراحان خودرو نیز برای الهام به گذشته رجوع می‌کنند. اما این بار، هدف صرفاً بازآفرینی نیست؛ بلکه ضرورتی احساسی و فرهنگی محسوب می‌شود.

در جهانی سرشار از تردید، برندهای آلمانی نشان داده‌اند که بهترین راه برای حرکت به سوی آینده، تکیه بر ریشه‌ها و اصالت است. به عبارتی هنوز هم امن‌ترین پناهگاه برای خلق هیجان در دنیای مدرن را باید گذشته دانست.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “بازگشت ژرمن‌ها به ریشه‌ها ؛ چرا مرسدس، آئودی و ب ام و می‌خواهند از گذشته الهام بگیرند؟”

  1. محمود گفت:

    ایشالا از این دوران زشت سریعتر عبور کنیم! واقعا بنز و بی ام و های جدید بسیار نازیبا شدند برای مایی که خاطراتمون طراحی های شاهکاری مثل E46 یا F12 یا w218 یا w214 در حافظه داره.

    ۷
    ۱

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X