خودروهای برقی چالشی جدی برای صنعت نفت ؛ آینده بدون همراهی آمریکا ساخته می شود؟


دولت آمریکا با لایحه موسوم به «لایحه بزرگ و زیبا» قصد دارد در بسیاری از سیاستهای خود تجدید نظر کند. این لایحه جنجالی که موافقان و مخالفان زیادی دارد، شامل بندهای متعددی در زمینههای مختلف میشود. از مهمترین بندهای این لایحه باید به حذف معافیتهای مالیاتی مرتبط با انرژیهای پاک و افزایش حمایت از صنعت سوختهای فسیلی اشاره کرد. در نگاه نخست، این یک مانع بزرگ برای توقف حرکت جهانی به سوی حمل و نقل پاک به نظر میرسد. اما آینده حمل و نقل جادهای با آلایندگی صفر نه تنها متوقف نشده، بلکه همچنان در حال شتاب گرفتن میباشد. آمارها نشان میدهند علی رغم ایجاد این مانع بزرگ در واشنگتن، سایر کشورهای دنیا در مسیر افزایش پذیرش خودروهای برقی قرار دارند.
شمشیری دولبه برای اقتصاد آمریکا؛ جزئیات لایحه ضد محیط زیست
به گزارش آخرین خودرو، اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم این لایحه مشوقها و اعتبارات مالیاتی فدرال برای برنامههای انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی، بادی و مهمتر از همه، خودروهای الکتریکی را سالها زودتر از موعد مقرر حذف میکند. در مقابل، معافیتهای مالیاتی قابل توجهی برای هزینههای حفاری و توسعه به شرکتهای نفت و گاز اعطا میشود. عجیبتر آنکه، شرکتهای آمریکایی اکنون آزاد هستند تا برای یک دهه دیگر، هر چقدر که میخواهند گاز متان – یک گاز گلخانهای بسیار خطرناک و عامل گرمایش زمین – تولید کنند!
اقلیم شناسان و فعالان محیط زیست هشدار دادهاند که این لایحه با تشویق به مصرف بیشتر سوختهای فسیلی، میتواند به طور جدی به کیفیت هوا آسیب برساند، سلامت عمومی را به خطر اندازد و گرمایش زمین را تسریع کند. اما طبق گزارش «چشمانداز خودروهای برقی ۲۰۲۵» شرکت تحقیقاتی بلومبرگ نیو انرژی فاینانس (به اختصار BNEF)، هنوز دلایلی برای خوشبینی وجود دارد. این شرکت پیشبینی کرده خودروهای برقی همچنان میلیون ها بشکه نفت خام را از چرخه مصرف خارج کنند.
قطار برقی ها بدون آمریکا حرکت میکند؛ آمارها چه میگویند؟
بر اساس گزارش BNEF، حتی اگر کند شدن روند موجود در ایالات متحده منجر به کاهش فروش ۱۴ میلیون دستگاه خودروی برقی در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ شود، گذار گسترده به سمت انرژی پاک در سراسر جهان با قدرت ادامه خواهد یافت.
در حقیقت، آینده صنعت نفت و گاز، علی رغم پیروزی پر سر و صدا در آمریکا، ضعیف به نظر میرسد. این پیروزی تنها مزایای گذرا و کوتاه مدتی برای شرکتهای نفتی به همراه خواهد داشت. در بلندمدت، مصرف نفت همچنان کاهشی خواهد بود، چرا که پیشبینی شده فروش خودروهای برقی با عرضه مدلهای جدید و کارآمدتر، رشد چشمگیری داشته باشد.
بد نیست اشاره کنیم اولین کاهش یک میلیون بشکهای در مصرف روزانه سوخت جادهای، در سال ۲۰۱۸ و به لطف پذیرش اولیه خودروهای برقی اتفاق افتاد. مالکانی که به سمت مدلهای برقی رفتند، دیگر به پمپ بنزین مراجعه نکردند؛ به این ترتیب شرکتهای نفتی مشتریان ثابت خود را از دست دادند. مطالعات نشان میدهد که اکثریت قریب به اتفاق خریدارانی که از خودروی بنزینی به برقی مهاجرت میکنند، هرگز به خودروهای درونسوز بازنمیگردند.
شش سال طول کشید تا یک میلیون بشکه دوم از چرخه خارج شود. به عبارت دیگر، مصرف سوخت جادهای تا سال ۲۰۲۴ روزانه دو میلیون بشکه کاهش یافت. برای مقایسه، این رقم تقریباً معادل کل مصرف روزانه نفت کره جنوبی است. گفته میشود تا پایان این دهه، خودروهای برقی بیش از پنج میلیون بشکه سوخت جادهای را در روز جایگزین خواهند کرد. جالب است بدانید که طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ روزانه حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت مصرف کرده است. اگر سیاستهای انرژی پاک پابرجا میماند، این عدد میتوانست بسیار سریعتر کاهش یابد. اما حالا، با پیشتازی اروپا و چین در پذیرش خودروهای برقی، آمریکا در این رقابت جهانی عقب خواهد ماند.
وقتی غولهای نفتی به فکر شارژر و باتری میافتند!
کاهش چشمگیر در تقاضای نفت، باعث شده تا بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان، اکنون خودروهای برقی را در مرکز توجه خود قرار دهند! همانطور که بیزنس اینسایدر در سال ۲۰۲۳ گزارش داد، «غولهای نفتی» برنامههای بزرگی برای تبدیل شدن به «غولهای برقی» دارند. پرچمداران سوختهای فسیلی در حال سرمایه گذاری های عظیم در حوزه شارژ خودروهای برقی و استخراج لیتیوم، ماده خام کلیدی در تولید باتری خودرو، هستند.
برای مثال، شرکت شورون (Chevron) در ماه ژوئن اعلام خبر داد که ۱۲۵,۰۰۰ هکتار زمین در تگزاس و آرکانزاس را برای استخراج لیتیوم خریداری کرده؛ بی پی (BP) هم به سرعت در حال خرید سختافزارهای شارژ از شرکتهایی مانند تسلا و آلپترونیک است. بخش شارژ شرکت نفتی شل نیز که با نام Shell Recharge فعالیت میکند، در حال سرمایهگذاری گسترده روی ایستگاههای شارژ در سراسر جهان است. این شرکت بزرگترین ایستگاه شارژ خود را در سال ۲۰۲۳ در شنژن چین با ۲۵۸ جایگاه شارژ سریع تنها در یک مکان افتتاح کرد.
آمریکا پرچمدار تحولات جدید نیست
شتاب جهانی برای پذیرش خودروهای برقی و دیگر منابع انرژی پاک به این معناست که روند جایگزینی نفت ادامه خواهد یافت، فقط این بار بدون رهبری آمریکا. بنابراین، هرچند واشنگتن ممکن است در حال حاضر از مهمانی سوختهای فسیلی خود لذت ببرد، اما سرنوشت بلندمدت این صنعت تقریباً مشخص شده است.