مروری بر مشخصات نسخه تولید انبوه رنو ۵ توربو 3E ؛ سوپر هاچبکی با شتاب ۳ ثانیه

نسخه تولید انبوه رنو ۵ توربو 3E رونمایی شد. این خودرو که اواخر سال ۲۰۲۴ در قالب یک مدل مفهومی در معرض دید عموم قرار گرفته بود، تغییرات خیلی کمی را تجربه کرده و تقریباً با همان شکل و شمایل به دست مشتریان خواهد رسید.
برخلاف رنو ۵ استاندارد که دارای چهار در و پنج صندلی است، این مدل تنها دو درب و دو صندلی دارد. یکی از بزرگترین تفاوتها در نحوه انتقال نیرو است؛ در حالی که مدل عادی محور جلو محرک است، رنو ۵ توربو 3E نیروی خود را به چرخهای عقب منتقل میکند.

بازگشت یک افسانه با چهرهای مدرن و وحشی!
این هاچبک الکتریکی با الهام از مدلهای کلاسیک رنو ۵ توربو و توربو ۲ طراحی شده است. بدنه عریض و گلگیرهای حجیم در عقب، حس و حال یک خودروی مسابقهای را القا میکند. این مدل روی رینگهای غولپیکر ۲۰ اینچی سوار شده و از دو موتور الکتریکی بهره میبرد که بهصورت مستقل در چرخهای عقب نصب شدهاند.
هر موتور ۲۶۸ اسب بخار (۲۰۰ کیلووات) قدرت دارد و مجموع خروجی پیشرانه به ۵۳۶ اسب بخار میرسد. اما نکته جالبتر، گشتاور ۴,۸۰۰ نیوتن متری است که اعلام شده؛ البته این رقم احتمالاً گشتاور چرخهاست، نه پیشرانه. قبلاً خودروسازانی مانند جی ام سی و تسلا نیز از همین روش برای اعلام گشتاور استفاده کردهاند. به نظر میرسد گشتاور واقعی موتور حدود ۱۰ درصد مقدار اعلامشده باشد.

شتابی دیوانهوار
به گفته کمپانی فرانسوی، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رنو ۵ توربو 3E حدود ۳ ثانیه زمان میبرد. همچنین، حداکثر سرعت این خودروی تا دندان مسلح به ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت (۱۶۸ مایل بر ساعت) میرسد که برای یک هاچبک شهری عددی خیرهکننده محسوب میشود.

باتری ۷۰ کیلووات ساعتی و شارژ سریع ۸۰۰ ولتی
با وجود تمرکز اصلی روی عملکرد، رنو ۵ توربو 3E از نظر برد حرکتی نیز قابل قبول است. این خودرو از یک پک باتری ۷۰ کیلووات ساعتی سود میبرد که طبق استاندارد WLTP بردی در حدود ۴۰۰ کیلومتر را فراهم میکند.
این مدل بر خلاف نسخه استاندارد رنو ۵ که به شارژ سریع ۱۰۰ کیلوواتی محدود شده، از معماری ۸۰۰ ولتی برخوردار است و میتواند با سرعت ۳۵۰ کیلووات شارژ شود. در شرایط ایدهآل، شارژ ۱۵ تا ۸۰ درصد تنها ۱۵ دقیقه طول میکشد.

وزن پایین به لطف فیبر کربن
با وجود ابعاد بزرگتر و باتری حجیمتر، وزن ۵ توربو 3E تنها ۱,۴۵۰ کیلوگرم است که تقریباً با نسخه استاندارد رنو ۵ با باتری ۵۲ کیلووات ساعتی برابری میکند. برای کاهش وزن، رنو از فیبر کربن در بدنه و کابین استفاده کرده و درهای عقب و صندلیهای اضافی را حذف کرده است.

داخل کابین؛ فضایی مسابقهای با نیمنگاهی به گذشته
درون کابین، حس و حال یک خودروی مسابقهای کاملاً حفظ شده است. دسته دنده عمودی مخصوص دریفت، صندلیهای اسپرت با کمربند شش نقطهای، میلههای محافظ و استفاده گسترده از آلکانترا فضای داخلی را فوقالعاده هیجانانگیز کرده است. رنو کابین این هاچبک الکتریکی اسپرت را «ابرشارژ شده» توصیف میکند.

تولید محدود و عرضه در بازارهای خاص
رنو قصد دارد تنها ۱,۹۸۰ دستگاه از ۵ توربو 3E را تولید کند. این خودرو که ادای احترامی است به مدل ۵ توربو کلاسیک ۱۹۸۰، در اروپا، خاورمیانه، ژاپن و استرالیا به فروش خواهد رسید. ثبت سفارش برای این فرانسوی جذاب طی هفتههای آینده آغاز میشود. رنو هنوز قیمت دقیق را اعلام نکرده، اما احتمالاً با برچسبی شش رقمی روبرو خواهیم شد.
در جدول زیر میتوانید مشخصات رنو ۵ توربو 3E را به طور خلاصه مشاهده نمایید.
موتور | دو موتور الکتریکی روی چرخهای عقب |
قدرت خروجی | ۵۳۶ اسب بخار (۴۰۰ کیلووات) |
گشتاور (تقریبی) | حدود ۴۸۰ نیوتن متر (مقدار اعلامی ۴,۸۰۰ نیوتنمتر) |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | حدود ۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت |
باتری | ۷۰ کیلووات ساعت |
برد حرکتی (WLTP) | ۴۰۰ کیلومتر (۲۴۹ مایل) |
معماری الکتریکی | ۸۰۰ ولت |
حداکثر سرعن شارژ | ۳۵۰ کیلووات |
زمان شارژ ۱۵ تا ۸۰ درصد | ۱۵ دقیقه |
وزن | ۱,۴۵۰ کیلوگرم |
تعداد تولید | ۱,۹۸۰ دستگاه |
بازارهای هدف | اروپا، خاورمیانه، ژاپن، استرالیا |
قیمت احتمالی | بیش از ۱۰۰ هزار دلار |





