نگاهی به سرعت برقی سازی خودروها در سه بازار بزرگ دنیا؛ آیا چین برنده این بازی خواهد شد؟

یک گزارش تازه از شرکت مشاورهای ارنست اند یانگ (به اختصار EY) نشان میدهد که چین با سرعتی چشمگیرتر از اروپا و ایالات متحده در مسیر گذار به خودروهای برقی حرکت میکند. اگرچه هر سه منطقه به سمت برقی سازی ناوگان خودروهای سبک پیش میروند، اما سرعت تغییر در آنها یکسان نیست و همین موضوع آینده صنعت خودرو و موتورسیکلت را به شکل متفاوتی رقم خواهد زد.
اروپا؛ پیشتازی در فروش خودروهای الکتریکی تا ۲۰۲۸
بر اساس این مطالعه، بازار اروپا یکی از نخستین مناطقی خواهد بود که در آن فروش خودروهای برقی از خودروهای بنزینی و دیزلی پیشی میگیرد. طبق پیشبینیها، این اتفاق تا سال ۲۰۲۸ رخ خواهد داد و از ۲۰۳۲ به بعد بیش از نیمی از فروش خودروهای سبک اروپا به خودروهای تمام برقی (BEV) اختصاص خواهد یافت.
نکته جالب اینجاست که تا پایان ۲۰۳۰، خودروهای هیبریدی و هیبریدی شارژی (PHEV) همچنان فروش بیشتری نسبت به مدلهای تمام برقی خواهند داشت. اما با سختتر شدن قوانین آلایندگی CO2 و عرضه خودروهای برقی ارزانتر، از اوایل دهه ۲۰۳۰ میلادی خودروهای تمام برقی جایگزین هیبریدیها خواهند شد.

ایالات متحده؛ گذار آهستهتر به خودروهای برقی
در آمریکا، حرکت به سمت خودروهای برقی بسیار کندتر پیشبینی شده است. گزارش ارنست اند یانگ نشان میدهد که اگرچه در کوتاه مدت به دلیل پایان یافتن اعتبارهای مالیاتی فدرال، میزان فروش مدلهای الکتریکی افزایش خواهد یافت، اما در بلندمدت سرعت گذار کمتر میشود.
در برآوردهای قبلی انتظار میرفت که تا سال ۲۰۳۴، نیمی از فروش خودروهای سبک در آمریکا به مدلهای تمام برقی اختصاص داشته باشد، اما این هدف اکنون تا سال ۲۰۳۹ به تعویق افتاده است. عواملی همچون ابهام در سیاستگذاریها، تعرفههای وارداتی و حذف مشوقهای خرید خودروهای برقی از مهمترین دلایل این تأخیر هستند.
در عوض، خودروهای هیبریدی نقش پررنگتری خواهند داشت و سهم آنها میتواند تا سال ۲۰۳۴ به ۳۴ درصد از کل بازار آمریکا برسد. پس از آن، با گسترش زیرساختها و کاهش قیمتها، سهم خودروهای تمام برقی روندی افزایشی خواهد داشت.

چین؛ پیشتاز مطلق برقیسازی
اما اوضاع در چین متفاوت است. این کشور با حمایتهای دولتی، زیرساختهای قدرتمند و اکوسیستم کامل خودروهای برقی، سریعتر از سایرین حرکت میکند. طبق پیشبینیها، فروش ترکیبی خودروهای برقی و هیبریدی شارژی در چین تا پایان امسال به ۵۰ درصد میرسد و تا ۲۰۳۴ از مرز ۹۰ درصد عبور خواهد کرد.
جالب آنکه فروش مدلهای تمام برقی در چین تا سال ۲۰۳۳ به ۵۰ درصد از بازار خودروهای سبک خواهد رسید؛ یعنی یک سال دیرتر از اروپا. این موضوع گویای آن است که خودروهای هیبریدی شارژی همچنان نقشی کلیدی در بازار چین خواهند داشت.

چشمانداز آینده صنعت خودرو
به گفته کنستانتین گال، مدیر بخش هوافضا، دفاع و حمل و نقل EY، آینده نزدیک صنعت خودرو ترکیبی از قوای محرکه متنوع خواهد بود که تحت تأثیر قوانین، تعرفهها و رفتار مصرف کنندگان شکل میگیرد. او در این رابطه گفته:
«گذار به خودروهای برقی در حال پیشروی است، اما این روند در کشورهای مختلف نابرابر خواهد بود. ایالات متحده با چالشهای سیاستی و زیرساختی مواجه است، اروپا تحت فشار قوانین آلایندگی در مسیر پیشرفت پایدار قرار دارد و چین با سیاستهای باثبات و اکوسیستم قوی، رهبری این تغییر را بر عهده گرفته است.»
برای خودروسازان جهانی، این تفاوتها به معنای آن است که استراتژی واحدی کارآمد نخواهد بود. موفقیت تنها زمانی حاصل میشود که پلتفرمهای منعطفی توسعه یابند تا بتوانند نیاز بازارهای پرتحرک و پویایی مانند چین و اروپا را پاسخ دهند و در عین حال مشتریان بازار کندتری چون آمریکای شمالی را نیز حفظ کنند.





قطعا چین.
چین بخاطر داشتن معادن زیاد نئودیمیوم که در تولید آهنربای قوی برای موتور الکتریکی استفاده میشه و معادن فسفات لیتیوم با این سرعت داره جلو میره
چون فاصله تهیه مواد اولیه ساخت باتری براش کوتاه تر شده و برنده این مسابقه در خودروهای برقی خواهد بود
و البته طراحی خودروهای برقی بیخود شده الکی در الکی در الکی
خودرو برقی میتونه همه چیزش آنالوگ باشه اما فقط حتی دورشمار کیلومتر اما با الکترونیک نکردن لوازم جانبی خودرو برد نهائی شون بیشتر میشه
اعدادی هم که برای برد نهائی اعلام میکنن بیشترش صرف همین الکترونیکی کردن لوازم جانبی غیر ضروری میشه
نظیر اسکرین و وسنسورهای در و صندلی برقی و غیرو