پرفروش ترین برندهای بازار چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کدامند؟


طبق یک رسم دیرینه با پایان ماه ژوئن و ورود به ماه جولای، آمارهای مختلفی در رابطه با میزان فروش خودروسازان در بازارهای مختلف منتشر میشود. با اتکا به آمارهایی که انجمن خودروهای سواری و انجمن خودروسازان چین منتشر کرده، پرفروش ترین برندهای چین در نیمه اول سال جاری مشخص شدهاند.
بر اساس این آمارها، در شش ماهه اول امسال میزان تولید خودرو در چین برابر با ۱۳.۸۹۱ میلیون دستگاه بوده است. در همین مدت خودروسازان حاضر در خاک این کشور موفق شدهاند ۱۴.۰۴۷ میلیون خودرو تولید کنند. این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۹ و ۶.۱ درصد رشد دارند.
بررسی دقیقتر دادهها حکایت از آن دارد در نیمه نخست امسال شتاب استقبال چینیها از خودروهای انرژی نو (شامل مدلهای هیبریدی و الکتریکی) به میزان قابل توجهی در حال افزایش بوده است. طبق دادهها تولید و فروش این نوع خودروها به ترتیب ۳۰.۱ و ۳۲ درصد درصد افزایش پیدا کرده و سهم آنها از کل بازار اکنون به ۳۵.۲ درصد میرسد.
در نیمه اول امسال، ده خودروساز پرفروش چین در مجموع ۱۱.۹۱۷ میلیون دستگاه از تولیدات خود را به مشتریان تحویل دادهاند که گویای رشد ۶.۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. این ده خودروساز ۸۴.۸ درصد از کل فروش را در اختیار دارند.

بی وای دی در صدر جدول فروش
از میان خودروسازان مختلف، بی وای دی با فروش ۱.۶۰۷ میلیون دستگاه در صدر جدول قرار دارد. پس از این شرکت چری با تحویل ۱.۰۵۷ میلیون خودرو در رتبه دوم ایستاده و جیلی با فروش ۹۵۵ هزار دستگاه حائز رتبه سوم است. در مجموع میزان فروش این سه خودروساز بزرگ (با احتساب تمامی برندهای زیرمجموعه آنها) با رشد ۱.۱ درصدی به ۴.۸۷۱ میلیون دستگاه رسیده؛ چنین رکوردی به معنای آن است که بی وای دی، چری و جیلی ۳۴.۷ درصد از بازار چین را در اختیار دارند.
در صورت رتبهبندی بر اساس فروش هر برند، باز هم بی وای دی با همان رکورد قبلی در جایگاه نخست قرار میگیرد. اما جایگاه دوم در این نوع رتبهبندی با فروش ۱.۲۶۶ میلیون دستگاه به برند فولکس واگن میرسد. شاید بدانید محصولات این برند در چین با همکاری چند شرکت داخلی تولید میشود. به همین خاطر آمار تولیدات آن بین چند شرکت چینی تقسیم شده و به آنها اختصاص مییابد.
کاهش سهم خودروسازان خارجی از بازار چین
اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم در نیمه اول امسال برندهای چینی در مجموع موفق به فروش ۵.۵۵۹ میلیون خودرو شدهاند. این رقم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷.۸ افزایش یافته، معادل ۵۶.۵ درصد از کل بازار میشود. نکته جالب اینکه سهم برندهای آلمانی از بازار چین ۶.۲ درصد کاهش یافته است. این برندها در مجموع ۱.۹۰۷ میلیون خودرو به مشتریان چینی فروختهاند و سهمی ۱۹.۴ درصدی از بازار را در اختیار دارند. اوضاع برای برندهای ژاپنی نیز خوب نیست، چرا که آمار فروش آنها در نیمه نخست امسال با ۱۲.۴ درصد افت، به ۱.۴۶۶ میلیون دستگاه کاهش یافته است. با این رکورد سهم برندهای ژاپنی از بازار چین اکنون به ۱۴.۹ درصد میرسد. ناگفته نماند میزان فروش برندهای آمریکایی و فرانسوی نیز به ترتیب ۱۹.۲ و ۱۹.۱ افت کرده است.