موضوعات داغ روز:

امتیاز دهی آخرین خودرو به آریزو ۶ پرو – (۵.۹ از ۱۰)

منتشر شده در 27 اسفند 1403 ساعت 11:30
نویسنده آریا نجفی
امتیاز آخرین خودرو به آریزو 6 پرو

در این مطلب سعی داریم تا نگاهی به بخش های مختلف، نکات مثبت و منفی آریزو ۶ پرو داشته باشیم و به عملکرد آن امتیاز دهیم.

خودروی فونیکس آریزو ۶ پرو یکی از سدان‌های اقتصادی و خوش‌ساخت بازار ایران است که توسط مدیران خودرو عرضه شده است. این خودرو که نسخه بهبودیافته چری آریزو ۶ محسوب می‌شود و از سال ۱۴۰۱ تحت عنوان محصولی از برند فونیکس ارائه شد، ترکیبی از طراحی همه پسند، امکانات رفاهی مناسب و عملکرد فنی مطلوب را ارائه می‌دهد. در این مقاله، به بررسی دقیق نقاط قوت و ضعف این خودرو بر اساس امتیازات داده‌شده می‌پردازیم.

آریزو 6 پرو

قدرت موتور و شتاب‌گیری (۶.۵ از ۱۰)

آریزو ۶ پرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ 4 سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت توسط یک گیربکس CVT نسل نهم به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اگرچه این موتور عملکرد مناسبی در رانندگی روزمره دارد، اما در شتاب‌گیری‌های ناگهانی و مسیرهای سربالایی تا حدودی کند عمل می‌کند. همچنین، حساسیت به کیفیت سوخت داخلی از نکات قابل‌توجه در عملکرد این موتور است.

کم‌استهلاک بودن و دوام فنی (۵.۵ از ۱۰)

پیشرانه و گیربکس این خودرو از نظر دوام و طول عمر، در سطح متوسط قرار دارند. استفاده از سیستم توربوشارژر و گیربکس CVT نیازمند نگهداری دقیق و استفاده از روغن و سوخت باکیفیت است. رعایت این نکات می‌تواند هزینه‌های استهلاک را کاهش دهد، اما در صورت بی‌توجهی، ممکن است خرابی‌های پرهزینه‌ای ایجاد شود.

استهلاک آریزو 6 پرو

کیفیت سواری و سیستم تعلیق (۶ از ۱۰)

سیستم تعلیق آریزو ۶ پرو به‌گونه‌ای طراحی شده که سواری نسبتاً نرمی را ارائه می‌دهد. در مسیرهای شهری عملکرد مطلوبی دارد، اما در جاده‌های ناهموار، ضربات بیشتری به کابین منتقل می‌شود. صندلی‌ها ارگونومی مناسبی دارند، اما در سفرهای طولانی ممکن است راحتی ایده‌آلی نداشته باشند. یکی از نقاط ضعف جدی این خودرو، عدم استفاده از تعلیق عقب مولتی‌لینک است که رقیبی همچون ریسپکت در این بازه قیمتی از آن بهره می‌برند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی (۶.۵ از ۱۰)

آریزو ۶ پرو به امکاناتی مانند نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم صوتی با ساب‌ووفر، سانروف، صندلی‌های چرمی، سیستم تهویه دیجیتال دوگانه و شارژر بی‌سیم مجهز است. همچنین گرمکن صندلی‌های جلو، ریموت استارتر و قابلیت خاموش و روشن کردن خودرو از راه دور در این مدل ارائه شده است. بااین‌حال، نبود سیستم صوتی برند معتبر و نورپردازی داخلی حرفه‌ای از نقاط ضعف این بخش محسوب می‌شود.

کابین آریزو 6 پرو

هندلینگ (۷.۵ از ۱۰)

فرمان برقی این خودرو دقت و نرمی مناسبی دارد و در سرعت‌های بالا پایداری آن قابل‌قبول است. بااین‌حال، سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و تعلیق نیمه‌مستقل در عقب باعث شده که عملکرد خودرو در پیچ‌ها به‌اندازه سدان‌های اسپرت ایده‌آل نباشد.

سیستم‌های کمکی و دستیار راننده (۵ از ۱۰)

این خودرو دارای امکاناتی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، رادار نقطه کور (BSD)، رادار تغییر لاین (LDW) و رادار تصادف عقب (RCTA) است. اما فاقد سیستم‌های پیشرفته‌تر مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط و کروز کنترل تطبیقی است که باعث می شود تا امتیاز این خودرو در این قسمت ۵ از ۱۰ باشد.

هندلینگ آریزو 6 پرو

سیستم‌های ترمز (۶ از ۱۰)

آریزو ۶ پرو از ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ بهره می‌برد و به سیستم‌های ABS، EBD و ESP مجهز است. بااین‌حال، عملکرد ترمز در سرعت‌های بالا می‌توانست بهتر باشد. البته این را در نظر داشته باشید که امتیاز دهی در هر بخش با توجه به تمامی خودروهای بازار ایران است و این یعنی باید امتیازات را با کلیت بازار مقایسه کنید.

وضعیت بازار کارکرده (۵ از ۱۰)

آریزو ۶ پرو به دلیل تیراژ بالای محصولات مدیران خودرو، در بازار کارکرده نیز حضور دارد. بااین‌حال، به دلیل شرایط فروش اقساطی و خریدهای سازمانی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند نسخه صفرکیلومتر این خودرو را مستقیماً از شرکت خریداری کنند  در نتیجه انتظار بازار پرسود و پرمتقاضی کارکرده از این خودرو نداشته باشید.

آریزو 6 پرو کارکرده

خدمات پس از فروش و لوازم یدکی (۵ از ۱۰)

شبکه خدمات پس از فروش مدیران خودرو گسترده است و در اکثر نقاط کشور دسترسی به نمایندگی‌ها وجود دارد. بااین‌حال، زمان انتظار برای تعمیرات و تأمین قطعات نسبتاً طولانی بوده و در برخی موارد، تهیه قطعات یدکی چالش‌برانگیز است و باید ماه ها در صف نوبت نمایندگی و گارانتی بمانید.

سازگاری با سوخت (۵.۵ از ۱۰)

موتور توربوشارژ این خودرو نیازمند سوخت باکیفیت و استاندارد یورو ۶ است. استفاده از بنزین بی‌کیفیت ممکن است منجر به ناک زدن موتور و افت توان شود. در نتیجه، احتمال نیاز به استفاده مداوم از مکمل‌های سوخت مانند اکتان بوستر وجود دارد.

طراحی ظاهری (۶ از ۱۰)

طراحی آریزو ۶ پرو ساده و همه‌پسند است، اما نوآوری خاصی در آن دیده نمی‌شود. جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های LED از نقاط قوت طراحی این خودرو محسوب می‌شوند، اما به‌طور کلی طراحی آن ساده و غیرخلاقانه است و نسبت به برخی رقبا جذابیت بصری کمتری دارد.

طراحی آریزو 6 پرو

فضای داخلی کابین و جادار بودن (۷.۵ از ۱۰)

کابین این خودرو فضای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب فراهم می‌کند و صندوق عقب نیز جادار و کاربردی است. کیفیت متریال داخلی پایین بوده و بخش‌های مشکی داشبورد مستعد خط و خش هستند. همچنین، کیفیت رنگ خودرو نیز  همچون سایر محصولات شرکت در سطح بالایی قرار ندارد. داشبورد طراحی مدرن و زیبایی دارد و فرمان D-Cut و صفحه کیلومتر تماما دیجیتال از دیگر ویژگی‌های داخلی آن هستند. دریچه کولر و USB  ردیف عقب هم از موارد کاربردی کابین هستند. همچنین دسته دنده تماما الکتریکی و موس کنترلگر مانیتور هم در کنسول میانی این خودرو دیده می شود.

ایمنی سرنشینان (۷.۵ از ۱۰)

آریزو ۶ پرو دارای ۶ ایربگ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAC) و توزیع نیروی ترمز (EBD) است که سطح ایمنی خودرو را افزایش می‌دهد. همچنین این مدل موفق به کسب امتیاز کامل از مؤسسه چینی C-NCAP شده است.

ایمنی آریزو 6 پرو

عملکرد گیربکس (۵ از ۱۰)

گیربکس CVT این خودرو از نسل جدید با قابلیت شبیه‌سازی ۹ سرعته است که در سایر مدل‌های چینی مشابه همچون ریسپکت، آریزو ۵ ، آریزو ۶ ، تیگو ۷ پرو و… نیز استفاده شده است. اگرچه این گیربکس کم‌استهلاک و مناسب رانندگی روزمره است، اما در شتاب‌گیری ناگهانی، شروع حرکت و مسیرهای کوهستانی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به گیربکس‌های AT دارد و تأخیر محسوسی در تعویض دنده حس می‌شود. همچنین، به دلیل ماهیت CVT، لذت رانندگی این خودرو کمتر از مدل‌هایی با گیربکس AT است.

جمع‌بندی

فونیکس آریزو ۶ پرو خودرویی با طراحی  همه پسند ، فضای داخلی و صندوق جادار، سواری نسبتا نرم و راحت و خانوادگی  و امکانات رفاهی کابین و کمکی راننده  قابل‌قبول است. بااین‌حال، عملکرد گیربکس CVT، حساسیت موتور به کیفیت سوخت و لزوم استفاده مداوم از اکتان بوستر و کیفیت نه چندان خوب  متریال داخلی و عدم حضور تعلیق مولتی لینک از نکاتی است که باید به آن توجه کرد. در مجموع اگر به دنبال یک سدان اسپرت و جوان پسند هستید می توانید به گزینه های دیگر هم فکر کنید اما اگر قصد خرید یک خودروی متعادل خانوادگی داشته باشید از خرید این خودرو پشیمان نخواهید شد.

امتیاز آریزو 6 پرو

نمره نهایی: ۵.۹ از ۱۰

منتظر بارگذاری انتقادات و نظرات شما همراهان عزیز نسبت به امتیازات این خودرو  در قسمت کامنت ها خواهیم بود.

ویدیو های پیشنهادی

۷ Responses to “امتیاز دهی آخرین خودرو به آریزو ۶ پرو – (۵.۹ از ۱۰)”

  1. ناشناس گفت:

    معیار شما چیست؟
    بر اساس کدام استاندارد ارزیابی میکنید؟

    ۱۱
    ۰
  2. فرهنگ گفت:

    سلام و ارادت
    چند ماهی هست آریزو۶ پرو گرفتم. به نظرم به قیمت ۱۴۳۷ (قیمت روز نمایندگی) می‌ارزه(درمقایسه با مثلا دنا پلاس و…)

    نرم
    پرشتاب
    بی صدا
    فرمان‌پذیر بالا
    جادار و راحت
    طراحی خوب

    از ویژگی های این ماشینه که میتونم ذکر کنم. و برای استفاده خانوادگی ، واقعا ارزنده هست.

    ۱۳
    ۲
  3. Reza گفت:

    فکر نمی کنید نحوه امتیاز دهی تون مشکل داره؟

    ۲
    ۱
  4. رضا میرسلیمان گفت:

    چطور آریزو ۶ رو با دنا که بیش از ۵۰۰ میلیون ارزون تر هست مقایسه کردید؟

    ۱
    ۱
  5. محمدرضا گفت:

    حدود یک سال دارم استفاده میکنم
    یک شدید ناک میزنه و واقعا اکتان لازمه
    دومی هم گیربکس تو مسافرت و شتاب گیری تاخیر داره
    ولی میشه باهاش کنار اومد اما ناکش نه

    ۲
    ۱
  6. رضا فیروزی گفت:

    این مدل ارزیابی خیلی خوبه بهتر میفهمیم یه خودرو چند به چنده حتی بهتر از نقد و بررسی ویدئویی!

    ۲
    ۱
  7. احمد زرگری گفت:

    این تصویر امتیازدهی کار بسیار زیبا کاربردی ای هست ای کاش برای همه خودروها درست کنین

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X