امتیاز دهی آخرین خودرو به هونگچی H5 -امتیاز نهایی ۷ از ۱۰

در این مطلب سعی داریم با نگاهی به بخشهای مختلف، نکات مثبت و منفی امتیازدهی آخرین خودرو به هونگچی H5 را مورد بررسی قرار دهیم.
هونگچی H5 یک سدان نیمهلوکس چینی از زیرمجموعه FAW است که اخیراً توسط شرکت بهمن موتور (از طریق برند BM Cars) به صورت وارداتی وارد بازار ایران شده است. این خودرو بر پایه پلتفرم مزدا ۶ توسعه یافته و به عنوان یکی از مجهزترین و گرانترین سدانهای چینی حاضر در کشور شناخته میشود. در ادامه، این خودرو را مورد بررسی دقیق قرار میدهیم و امتیازدهی میکنیم تا ارزیابی جامعی از نسخههای وارداتی آن به بازار ایران ارائه شود.
قدرت موتور و شتابگیری– امتیاز ۸ از ۱۰

پیشرانه ۲٫۰ لیتری توربو هونگچی H5 توان چشمگیر ۲۲۲ اسببخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتنمتر تولید میکند. هونگچی H5 وارداتی به پیشرانهی ۲٫۰ لیتری توربوشارژ TGDI مجهز است که حدود ۲۲۲ اسببخار قدرت و ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین به چرخهای جلو منتقل میشود و شتاب صفر تا صد رسمی در حدود ۷٫۸ ثانیه دارد. چنین شتابی برای سدانی در حدود ۱٫۶ تُن وزن، بسیار قابل توجه بوده و در حد خودروهایی مانند مرسدس بنز E200 ارزیابی میشود. پیشرانهی قدرتمند و توربوی این خودرو، سرعت نهایی حدود ۲۳۰ کیلومتر/ساعت را امکانپذیر کرده است که نشان میدهد H5 از نظر توان حرکتی یکی از سریعترین سدانهای جدید بازار ایران محسوب میشود. امتیازدهی آخرین خودرو به هونگچی H5 در این مرحله ۸ از ۱۰ است.
کماستهلاک بودن و دوام فنی– امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
هونگچی H5 بر روی پلتفرم مزدا توسعه یافته و از قطعات فنی باکیفیتی بهره میبرد که نوید دوام فنی مناسبی را میدهد. استفاده از گیربکس ۸ سرعته آیسین ژاپن و همکاری فنی FAW با شرکتهایی نظیر مزدا، نشانگر بهرهگیری از فناوریهای آزمودهشده و قابل اعتماد در این خودرو است. کیفیت ساخت کلی خودرو یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از محصولات چینی متداول بوده و حتی با استاندارد خودروهای ژاپنی و کرهای در این کلاس قابل مقایسه است. هرچند به دلیل جدید بودن برند هونگچی در ایران، هنوز سابقه میدانی کافی برای ارزیابی استهلاک در درازمدت وجود ندارد، اما متریال باکیفیت بهکاررفته در ساخت و مونتاژ دقیق قطعات نشان میدهد که در صورت نگهداری صحیح، میتوان انتظار دوام فنی رضایتبخشی را از این خودرو داشت.
نرم بودن و کیفیت سواری– امتیاز ۸ از ۱۰

سیستم تعلیق پیشرفته هونگچی H5 شامل مکفرسون در محور جلو و مولتیلینک در محور عقب است که نتیجه آن، سواری بسیار نرم و راحت برای سرنشینان است. جذب موثر ناهمواریهای مسیر و وزن نسبتاً بالای بدنه (حدود ۱۶۳۵ کیلوگرم) باعث میشود خودرو پایدار و آرام از روی دستاندازها عبور کند و تکانهای اضافی به کابین منتقل نشود. فرمان برقی این خودرو نیز بسیار سبک و دقیق بوده و حتی با اشارههای کوچک راننده واکنش نشان میدهد که احساس یک سواری لوکس و بیدغدغه را به راننده و سرنشینان القا میکند. عایقبندی مناسب کابین و استفاده از شیشههای لمینیت آکوستیک در جلو نیز به کاهش نفوذ صدای باد و محیط به داخل کمک کرده و آرامش سواری را دوچندان میکند. امتیازدهی آخرین خودرو به هونگچی H5 در این مرحله ۸ از ۱۰ است.
آپشنها و امکانات رفاهی– امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
هونگچی H5 با فهرستی بلندبالا از آپشنها عرضه شده که حتی در مقایسه با دیگر خودروهای روز بازار ایران بیرقیب به نظر میرسد. تجهیزات رفاهی این سدان لوکس شامل صندلیهای برقی جلو با تنظیم در ۱۲ جهت به همراه حافظه و قابلیت گرمکن و سردکن برای هر دو صندلی راننده و سرنشین جلو است. روکش صندلیها چرم با کیفیت بوده و در نسخه فول، تریمهای داخلی متنوع (مانند چرم مارون، قهوهای روشن یا کرم) با پلاستیک نرم ترکیب شدهاند تا فضایی شیک را شکل دهند. از دیگر امکانات شاخص میتوان به نمایشگر عمودی ۱۲٫۶ اینچی لمسی در مرکز کنسول با پشتیبانی از Apple CarPlay/Android Auto، سیستم صوتی ۸ بلندگو، شارژر بیسیم تلفن همراه، نورپردازی داخلی (Ambient Lighting) و سقف پانورامیک اشاره کرد. برای سرنشینان عقب نیز دریچههای اختصاصی تهویه، دو پورت USB (نوع A و C) و نورپردازی محیطی در نظر گرفته شده است.
سیستمهای کمکی و دستیار راننده (سنسورها و رادارها) – امتیاز ۷٫۵ از ۱۰

هونگچی H5 از نظر سیستمهای کمکی رانندگی در ردهی بسیار کاملی قرار دارد و مجموعهای از فناوریهای ADAS سطح ۲ را به همراه دارد. این خودرو مجهز به کروز کنترل تطبیقی هوشمند (ACC) است که با استفاده از رادار فاصلهی ایمن با خودروی جلویی را حفظ میکند. همچنین دارای ترمز اضطراری خودکار (AEB) برای جلوگیری از برخوردهای جلو، سیستم هشدار و نگهدارنده بین خطوط (LDW و LKA) برای کمک به حفظ خط حرکتی، و رادار نقطه کور (BSD) جهت هشدار وجود خودرو در نقاط کور آینههاست. سنسورهای پارک جلو و عقب به همراه دوربین ۳۶۰ درجه نمای کاملی در زمان پارک فراهم میکنند. افزون بر این موارد، سیستم هشدار برخورد از عقب (RCW)، هشدار ترافیک پشت (RCTA) و هشدار باز شدن درب (DOW) نیز در لیست تجهیزات ایمنی فعال H5 دیده میشوند. بهرهگیری از این سنسورها و رادارهای پیشرفته باعث شده هونگچی H5 از نظر ایمنی فعال یک خودروی نیمهخودران محسوب شود و در کلاس خود ایمنی و آسایش بالایی را به راننده عرضه کند.
وضعیت بازار کارکرده-امتیاز ۴ از ۱۰
از آنجا که هونگچی H5 به تازگی وارد بازار ایران شده و تعداد محدودی از آن توسط بهمن موتور عرضه شده است، بازار خودروی کارکرده یا دستدوم آن هنوز شکل پایداری نگرفته است. در ابتدای عرضه، قیمت این خودرو در بازار آزاد به شکل حبابآلودی تا حدود ۸ میلیارد تومان نیز مطرح شد، اما پس از مدت کوتاهی با افزایش عرضه و تعدیل انتظارات، قیمتها دچار افت شدید شدند. به گفته کارشناسان، این افت قیمت ناشی از تعداد کم خریداران و عدم شناخت کافی برند بوده و حتی با کاهش قیمت نیز فروش کارکردهٔ این خودرو آسان نیست. اکنون قیمت رسمی کارخانهای این سدان لوکس حدود ۲٫۷ تا ۳ میلیارد تومان تعیین شده است و انتظار میرود در بازار آزاد همسطح یا اندکی بالاتر از این رقم معامله شود. با این حال، به دلیل جدید بودن برند و محدودیت خدمات پس از فروش، بسیاری از خریداران بالقوه در بازار دستدوم با احتیاط عمل میکنند که میتواند منجر به افت قیمت بیشتر و نقدشوندگی پایینتر نسخههای کارکرده هونگچی H5 شود. امتیازدهی آخرین خودرو به هونگچی H5 در این مرحله ۴ از ۱۰ است.
خدمات پس از فروش و لوازم یدکی-امتیاز ۶ از ۱۰

خدمات پس از فروش هونگچی H5 در ایران تحت نظر پشتیبانی قدرتمند و شبکه گسترده بهمن موتور است . شرکت بهمن یدک به عنوان متولی تأمین قطعات و خدمات معرفی شده است، اما به علت تیراژ محدود واردات و حضور کم تعداد این خودرو تامین سریع قطعات یدکی ممکن است با چالش همراه باشد. کارشناسان هشدار میدهند که خریداران باید در نظر داشته باشند خودرویی را تهیه میکنند که تعداد بسیار محدودی از آن در کشور موجود است و وضعیت خدمات و قطعات آن هنوز نامشخص است. برخی گزارشها حاکی است که هزینه نگهداری و قیمت قطعات این خودرو میتواند قابل توجه باشد و باعث شده این خودرو برای استفاده روزمره مداوم چندان توصیه نشود. به بیان دیگر، اگرچه بهمن موتور متعهد به پشتیبانی محصولات وارداتی خود است، اما در عمل خریداران هونگچی H5 ممکن است حداقل در کوتاهمدت با گرانی قطعات و محدودیت مراکز خدماتی مواجه شوند.
طراحی ظاهری– امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
نمای جلوی هونگچی H5 با جلوپنجره بزرگ کرومی و نماد پرچم قرمز که تا روی کاپوت امتداد یافته است. طراحی بیرونی هونگچی H5 را میتوان مجلل و چشمگیر توصیف کرد. ابعاد این خودرو نزدیک به سدانهای فولسایز است به طوری که طول بدنه آن حدود ۵ متر و فاصله محوری نزدیک به ۳ متر بوده که حتی از نسلهای قبلی بامو سری ۵ و مرسدس E کلاس بزرگتر است. در نمای جلو، جلوپنجره عظیم با نوارهای عمودی کرومی و نشان اختصاصی هونگچی (پرچم قرمز) که از میان آن به سمت کاپوت کشیده شده، ظاهری متمایز و باابهت به خودرو داده است. چراغهای دوتکهی باریک در طرفین جلوپنجره همراه با دیلایتهای Lشکل و تزئینات گسترده کروم، حسی از خودروهای رولزرویس را تداعی میکند؛ امری که بیدلیل نیست زیرا طراح ارشد هونگچی همان گیلز تیلور، طراح سابق رولزرویس، بوده است. نمای جانبی خودرو ساده اما شیک است و خطوط کرومی ظریف در حاشیه پنجرهها و پایین درها، به همراه لوگوی پرچم قرمز روی گلگیر جلو، بر وقار طراحی افزودهاند. در بخش عقب، چراغهای سرتاسری با گرافیک مدرن و دو خروجی اگزوز کرومی واقعی در دو طرف دیفیوزر، ضمن پیروی از ترند روز، شخصیت لوکس خودرو را حفظ کردهاند.
فضای داخلی کابین و جادار بودن– امتیاز ۸ از ۱۰

کابین مجلل هونگچی H5 با تریم چرم و صفحه نمایش عمودی ۱۲٫۶ اینچی در مرکز کنسول جلو. کابین هونگچی H5 از لحاظ فضای سرنشینان بسیار جادار و راحت طراحی شده است. فاصله محوری بلند (حدود ۲۹۲۰ میلیمتر) باعث شده فضای پای قابل توجهی در ردیف عقب در اختیار سرنشینان باشد و حتی افراد قدبلند (بالای ۲ متر) نیز در صندلیهای عقب – چه در گوشهها و چه صندلی وسط – فضای سر و پای کافی در اختیار دارند. صندلیهای بزرگ و راحت با پوشش چرم مرغوب، به همراه قابلیت تنظیم برقی در جلو، راحتی ممتازی را نوید میدهد. سرنشینان عقب نیز از امکاناتی نظیر گرمکن صندلی، دریچه تهویه مستقل، پورتهای شارژ USB و نورپردازی محیطی بهرهمند هستند که نشان میدهد به نیازهای آنان به خوبی توجه شده است. کیفیت متریال داخلی یک انقلاب نسبت به سایر چینیها بوده و در سراسر کابین از چرم و پلاستیک نرم با کیفیت استفاده شده است. ترکیب دو رنگ در تریم داخلی (مثلاً مشکی-مارون یا بژ-مشکی) به همراه نورپردازی داخلی، فضایی لوکس و دلنشین پدید آورده که حس قرار گرفتن در یک خودروی ردهبالاتر را منتقل میکند.
ایمنی سرنشینان– امتیاز ۷ از ۱۰
هونگچی H5 از دید ایمنی برای سرنشینان یکی از کاملترین تجهیزات ممکن را در این کلاس ارائه میدهد. این خودرو دارای مجموعاً ۹ کیسه هوا (ایربگ) شامل ایربگهای جلو (راننده و کمکراننده)، ایربگهای جانبی جلو و عقب، ایربگهای پردهای سرتاسری و ایربگ زانویی راننده است. بدنه مستحکم و بهرهگیری گسترده از فولادهای مقاوم، به همراه وزن بالای خودرو، حفاظ خوبی در برابر ضربات ایجاد کرده است که کسب ۵ ستاره ایمنی کامل در تستهای تصادف C-NCAP چین را برای این خودرو به ارمغان آورده است. علاوه بر تجهیزات غیرفعال ایمنی، سیستمهای کمکی متعددی مانند کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) و کنترل سرعت در سرپایینی (HDC) به ایمنی رانندگی این خودرو افزودهاند. همچنین سامانههایی نظیر هشدار تصادف از جلو و عقب، رادار نقاط کور و ترمز خودکار اضطراری (که پیشتر ذکر شدند) به صورت فعال از بروز حوادث پیشگیری میکنند. امتیازدهی آخرین خودرو به هونگچی H5 در این مرحله ۷ از ۱۰ است.
عملکرد گیربکس– امتیاز ۷٫۵ از ۱۰

گیربکس بهکاررفته در هونگچی H5 یک جعبهدنده ۸ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیسین ژاپن است که به قابلیت تیپترونیک (تعویض دستی دندهها) نیز مجهز شده است. این گیربکس با بهرهگیری از نرمافزار هوشمند SKY DRIVE تعویض دندههایی سریع و نرم را ارائه میدهد و در رانندگی روزمره، تغییر دندهها تقریباً بدون تکان محسوس صورت میگیرد. هماهنگی موتور قدرتمند ۲ لیتری توربو با این جعبهدنده مناسب بوده و باعث شده است شتابگیری خودرو روان و پیوسته انجام شود. از سوی دیگر، در حالت اسپرت گیربکس تمایل دارد دندهها را تا دورهای بالاتر نگه دارد و واکنش سریعتری به فشردن پدال گاز نشان میدهد که منجر به چابکی بیشتر خودرو میشود. ساختار پیشرفته و ضرایب مناسب این گیربکس ۸ سرعته کمک کرده تا علاوه بر شتابگیری خوب، در سرعتهای بزرگراهی نیز دور موتور پایین و مصرف سوخت مناسب باقی بماند.
ارزندگی در برابر قیمت– امتیاز ۷ از ۱۰
هونگچی H5 به عنوان یک سدان لوکس وارداتی، با قیمتی نسبتاً بالا عرضه شده که آن را در زمره گرانترین خودروهای چینی بازار ایران قرار میدهد. این سطح قیمت، انتظارات بالایی از نظر کیفیت و امکانات ایجاد میکند که خوشبختانه H5 تا حد زیادی آنها را برآورده کرده است؛ چرا که از لحاظ طراحی، متریال کابین و آپشنها کاملاً در سطح یک خودروی لوکس ظاهر شده و حتی نسبت به خودروهای کرهای و ژاپنی همرده چیزی کم ندارد. به بیان دیگر، خریدار با پرداخت این مبلغ، خودرویی دریافت میکند که از نظر امکانات رفاهی و ایمنی حتی از رقبا یک پله بالاتر است و توان فنی آن نیز با موتور ۲۲۲ اسبی بسیار فراتر از سدانهای معمول بازار است. البته باید در نظر داشت اعتبار برند هونگچی در ایران پایینتر از برندهای شناختهشدهتر است و همین امر ممکن است بر ذهنیت برخی خریداران تأثیر بگذارد.اما برای شخصی که از موضوع برند صرف نظر کند قطعا ارزش خرید بالایی نسبت به خودروهای کارکرده و قدیمی هم قیمت با برند آشنا تر دارد.
کیفیت رنگ و بدنه– امتیاز ۷٫۵ از ۱۰

کیفیت ساخت بدنه و رنگ در هونگچی H5 مطابق انتظار از یک خودروی لوکس، در سطح بالایی قرار دارد. هونگچی به عنوان قدیمیترین برند خودروسازی چین که سالها خودروهای تشریفاتی دولتی تولید میکرده، استانداردهای بالایی در رنگآمیزی و پرداخت بدنه دارد تا جلوهای ممتاز به محصولات خود بدهد. در نتیجه، H5 نیز از پوشش رنگی مقاوم و بادوامی بهره میبرد که در برابر شرایط جوی و گذر زمان عملکرد خوبی نشان میدهد. همچنین استفاده از فولادهای مستحکم در شاسی و سازه بدنه علاوه بر ایمنی، موجب شده وزن خودرو بالا باشد که به حس صلابت و استحکام بدنه میافزاید. به طور کلی، کیفیت رنگ و بدنه هونگچی H5 در حد محصولات ردهبالای جهانی ارزیابی شده و مالکان میتوانند از براق بودن رنگ و مقاومت نسبی آن در برابر خراشها و زنگزدگی اطمینان خاطر داشته باشند.





جزو بهترین چینی ها بازار ایرانه.
هونگچی برندی هستش که رئیس جمهور چین هم سوارش میشه و کسی مثل جرمی کلارکسون هم به عنوان یه برند لوکس ،سوارش شده و قبول اش داره.
وارداتی هم هست و کیفیت اش خیلی بهتر از آریزو ۸ و شاین مکس اشغاله.
اونایی که میگن کیفیت آریزو ۸ و شاین مکس از این بهتره ، معلومه حتی یه بار هم سوارش نشدن.
طراحی اش واقعا حس لوکس بودن رو میده.
موتورش قدرتمنده و گیربکس AT آیسین رو هم داره که از دوکلاجه آشغال شاین مکس و آریزو ۸ بهتره.
آپشناس خیلی خوبه.ولی انتظار داشتم یه سری چیز ها مثل تیپ ترونیک و پدل شیفتر ، ماساژور یا هدآپ دیسپلی رو هم داشته باشه.
خدمات گروه بهمن رو هم داره.
ولی متاسفانه بازار خرید فروش اش زیاد خوب نیست و تیراژ خیلی بالایی هم نداره.
در کل ، ماشین خیلی خوبیه .
توی چینی ها خیلی لوکس و نرم و با کیفیته مخصوصا گیربکس و متریال داخلش و حس ارامش حین رانندگی باهاش فوق العادست
ولی من به نظرم با پولش میشه یه کمری هیبرید تمیز خرید
که هم کیفیتش چه موتوری و چه متریال داخلیش بالاتره
هم اینکه فروشش راحت تره و افت قیمت مثل اینا نداره و ثابت تره قیمتش
اصطحلاک و مصرف سوختش خیلی پایین تره و قطعاتش هم تو کشور کم نیست و یک ماشین کاملا شناخته شدست
توی هندلینگ و نرم بودن هم چیزی کم نداره اصلا
اما خب هرکسی یه ثلیقه ای داره
سلام خسته نباشید. این ماشین افت قیمت داشته اخیرا؟
عجب چیزی ساختن این چینی ها. کاش کیفیتشون هم مثل ظاهرشون خفن بود دیگه میتونستن به شدت رقابت کنن توی بازار جهانی و اروپا
تو اروپا که بی وای دی و ام جی چین ، جزو پرفروش ها هستن.
بین چینیا از معدود ماشینایی که واقعا حس کیفیت و لوکس بودن داره ، از نظر سواری و راحتی واقعا چیز خوبیه.
ولی متاسفانه اونجوری که باید تو بازار جا نیوفتاده.
تنها ترسی که هست از خریدنش اینه که بمونه رو دست و دو سال دیگه کسی نخره
بازار کارکرده ش ضعیفه
نمیدونم چرا انقد کم وارد شد ازش
اینجور مقاله هاتون عالیه برای مقایسه ماشین ها برای خرید
بیشتر بذارید استفاده کنیم ممنونم
ظاهر و امکانات خیلی لوکس و شیکی داره در مقابل با اروپایی های دست دوم واقعا انتخاب بهتریه
تنها مشکلش بحث برند و بازارشه که کاش بهمن موتور یکم مارکتینگ بیشتری انجام می داد
واقعا جزو چینی های خیلی خوبه
ولی خب بخاطر قیمتش و بازارش نمیتونه با ماشینای کره ای و ژاپنی رقابت کنه
عالی بود واقعا ممنونم بابت اطلاعات کامل همیشگیتون 👌🏻