لاماری نئو ؛ مشخصات فنی + امکانات
لاماری نئو یا کایی X3 پرو محصول مونتاژی شرکت آرین پارس موتور است که در دسته کراس اوورهای اقتصادی مونتاژی بازار قرار می گیرد.
1498 سی سی
156 اسب بخار
230 نیوتن متر
دیفرانسیل جلو
لاماری نئو یا کایی X3 پرو محصول مونتاژی شرکت آرین پارس موتور است که در دسته کراس اوورهای اقتصادی مونتاژی بازار قرار می گیرد.
شرکت آرین پارس موتور با نشان لاماری یکی از موفق ترین شرکت های مونتاژ کار در بازار داخل کشور به حساب می آید. این شرکت ابتدا کار خود را با خودروی لاماری ایما شروع کرد که توانست فروش بسیار مناسبی را ثبت نماید. آرین موتور برای توسعه سبد محصولات خود بعد از لاماری ایما لاماری نئو را به لیست خودروهای خود افزوده و در مهر ماه ۱۴۰۴ از این خودروی اقتصادی مونتاژی جدید رونمایی کرد.

لاماری نئو در واقع نسخه مونتاژی کایی X3 پرو است که آرین موتور برای بازار ایران انتخاب کرده است. کایی یا همان کُوین سابق، یکی از زیرمجموعه های گروه چری است که محصولاتی با پلتفرم مشترک با محصولات چری تولید می کند. برای مثال کایی X3 پرو اساس فنی یکسانی با ام وی ام X55 پرو دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۹ به بازار معرفی شد توانست در بازار های چین و روسیه حضور یابد. این خودرو در سال ۲۰۱۹ مورد فیس لیفت قرار گرفته است.
طراحی LAMARI NEO
در نگاه نخست، طراحی بیرونی X3 ساده اما جسورانه بوده و زبان طراحی جدید محصولات Kaiyi در این خودرو به خوبی قابل مشاهده است؛ جلو پنجره ای بزرگ با طرح مشبک سه بعدی که مرکز ثقل چهره را تشکیل می دهد و چراغ های باریک LED در دو سوی آن، نگاهی تیز و متمرکز به خودرو داده اند. طراحان بهدرستی از خطوط روی کاپوت برای القای حس عضلانی استفاده کرده اند و سپر جلو با ورودی های هوا و تریم مشکی براق، ظاهری اسپرت و مدرن به X3 بخشیده است. در این بخش میت وان گفت Kaiyi موفق شده ترکیبی متعادل از سادگی و پویایی را ارائه دهد که می تواند احساس خوبی را به بیننده انتقال دهد.

در نمای جانبی، لاماری نئو بدنه ای متناسب و پویا دارد. سقف شناور (Floating Roof) و طراحی ستون C بهگونه ای است که خودرو را کشیده تر از اندازه واقعی نشان می دهد. حجم پردازی روی گلگیرها و خطی که از چراغ جلو تا عقب امتداد دارد، حس حرکت و قدرت را تقویت کرده است. با این حال، شاید در بعضی زوایا، شباهت هایی میان X3 و برخی کراس اوورهای دیگر چینی مانند ام وی ام X55 پرو دیده شود؛ موضوعی که می تواند بر روی انتخاب خریداران اثرگذار باشد.

در بخش عقب Lamari NEO، چراغ های LED سرتاسری، امضای طراحی نسل جدید Kaiyi هستند. این سبک چراغ ها علاوه بر جلوه ی مدرن، باعث می شوند خودرو از پشت نیز پهن تر و کمی بروزتر به نظر برسد. سپر عقب با تریم نقره ای و خروجی های اگزوز تزئینی هم بهخوبی حس اسپرت بودن را حفظ کرده است. با این حال، برخی جزئیات مثل فرم چراغ های مه شکن یا طراحی بخش پایینی سپر، کمی ساده تر از حد انتظار به نظر می رسند.

از نظر تناسب کلی، Kaiyi X3 نمره ی قبولی می گیرد. فاصله مناسب محورها، ارتفاع متعادل و ابعاد جمع و جور، آن را به خودرویی مناسب برای استفاده شهری تبدیل کرده است. در عین حال، ارتفاع بالای خط شانه و بدنه ی عریض تر نسبت به رقبا، به آن چهره ای قدرتمندتر از یک کراس اوور اقتصادی می دهد. در مجموع، طراحی بیرونی لاماری نئو یا همان کایی X3 را می توان ترکیبی هوشمندانه از سادگی، انرژی و جوان پسندی دانست. این خودرو نه به اندازه لاماری ایما رادیکال و پر زرق و برق بوده و نه به اندازه بسیاری از رقبا محافظه کار است و می تواند حد وسط را به خوبی رعایت کند.

مشخصات فنی لاماری نئو
زیر کاپوت لاماری نئو یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قرار گرفته که پیش تر در ام وی ام X55 پرو نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. این موتور توان تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و نیروی حاصل از آن از طریق جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. سیستم تعلیق در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمه مستقل است. شتاب صفر تا صد این کراس اوور در شرایط استاندارد حدود ۱۱ ثانیه اعلام شده و مصرف سوخت ترکیبی آن به طور میانگین ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. به طور کلی لاماری نئو از نظر مشخصات فنی عملکردی اقتصادی و متناسب با کاربری شهری ارائه می دهد.
| برند | لاماری |
| مدل | نئو |
| کلاس بدنه | کراس اوور |
| سال تولید | ۱۴۰۴ |
| حجم موتور | ۱۴۹۸ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربو شارژر |
| قدرت | ۱۵۶ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | اتوماتیک CVT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | نیمه مستقل |
| طول | ۴۴۰۰ میلی متر |
| عرض | ۱۸۳۱ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۶۵۳ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۶۳۲ میلی متر |
| وزن | ۱۳۷۸ کیلوگرم |
| حجم باک | ۵۱ لیتر |
| مصرف سوخت | ۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵/60R17 |
| شرکت عرضه کننده | آرین پارس موتور |
| برند نشان مادر | کایی |
| کشور سازنده | چین - ایران |

کابین و امکانات نئو لاماری
متریال استفاده شده در کابین این خودرو کیفیت معمولی دارد و می تواند کاربران با سطح انتظار متوسط روبه پایین را تا حدودی راضی نگهدارد. رویه صندلی های این خودرو با چرم پوشش داده شده اند که به طور کامل صندلی ها را پوشش می دهد. فوم به کار رفته در صندلی های این خودرو کیفیت رایج در محصولات اقتصادی را دارد.

طراحی کابین لاماری نئو یا همان کایی x3 پرو از خطوط مدرن به خوبی پیروی نمی کند اما طراحی متناسب ارزیابی می شود. مالتی مدیا و کلاستر دیجتال این خودرو جدا از هم هستند، کیفیت نمایش در کلاستر متناسب با قیمت اقتصادی خودرو است. مالتی مدیا این خودرو نمی تواند وضوح و کیفیت لازمه که از یک خودروی تولید سال ۱۴۰۴ انتظار می رود برآورده کند و حاشیه های این مالتی مدیا مقداری بیش از سطح انتظار است. از خطوط بسیاری بر روی داشبورد استفاده شده که جلوه ای مناسب به کابین این خودرو داده است. در بخش وسط کنسول یکی از نقاط قوت این خودرو دسترسی آسان به امکانات رفاهی و کاربردی خودرو است. فرمان LAMARI NEO به صورت دوشاخ می باشد که طراحی به نسبت زیبا دارد.

ابعاد کابین در سگمنت کراس اوور کوچک اقتصادی یکی از اهمیت بار ترین موضوعات است. این خودرو ابعاد راضی کننده ای دارد که شامل فاصله محوری ۲۶۳۲ میلی متری و عرضه ۱۸۳۱ میلی متر می باشد. حجم فضای بار لاماری نئو در صورت جمع بودن صندلی ها تا ۱۱۰۰ لیتر و حجم صندوق ۳۶۰ لیتر است که کوچک ارزیابی می شود.

از جمله آپشن های ایمنی و رفاهی لاماری نئو؛ ۴ کیسه هوا راننده و سرنشین به همراه کیسه هوای جانبی، سیستم کنترل پایداری، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی، سیستم پایش باد تایر ها، سنسور دنده عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، دو حالت رانندگی اسپرت و نرمال، ترمز پارک برقی، سقف پانورامیک، استارت دکمه، شارژر وایرلس، فرمان برقی، مالتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی، صندلی ۶ جهته برقی، صندلی سرنشین جلو مکانیکی، گرم کن صندلی ها، کلاستر ۷ اینچی، اندروید اتو و اپ کارپلی بدونه سیم و … هستند.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | ۴ کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
| امکانات رفاهی | سقف پانورامای اتوماتیک - تنظیم حالت رانندگی - استارت دکمه ای - صندلی برقی راننده - گرمکن صندلی های جلو و عقب - نمایشگر لمسی - شارژر بیسیم تلفن همراه - ترمز پارک برقی - اتوهلد - دسته دنده الکتریکی - دوربین ۳۶۰ درجه - کلاستر دیجیتال - فناوری LED چراغ ها - سنسور نور - اپل کارپلی - اندروید اتو - سنسور پارک عقب - کروز کنترل |
مزایا و معایب
| مزایا | کابین به نسبت جادار - قوای محرکه آشنا در بازار ایران و خدمات فنی موجود - متریال قابل قبول کابین |
| معایب | طراحی نه چندان به روز - امکانات ایمنی و رفاهی کمتر نسبت به رقبای مشابه - پایداری نه چندان ایده آل |
رقبا لاماری نئو
این خودرو در کلاس کراس اوور های کوچک اقتصادی بازار قرار می گیرد که محل رقابت خودرو های مونتاژی چین و تنها کراس اوور ملی از ایران خودرو است. در رقابت این خودروها محصولاتی که بتوانند بیشترین خدمات پس از فروش، آپشن های بیشتر و عرضه گسترده تری داشته باشند موفق خواهند بود. از جمله رقبای این خودرو می توان به ام وی ام X55 پرو، ری را ایران خودرو، تیگاردX35، کی ام سی X5 اشاره کرد.
آلبوم تصاویر


















سوالات متداول
زیر کاپوت لاماری نئو یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قرار گرفته که پیش تر در ام وی ام X55 پرو نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. این موتور توان تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و نیروی حاصل از آن از طریق جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. سیستم تعلیق در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمه مستقل است. شتاب صفر تا صد این کراس اوور در شرایط استاندارد حدود ۱۱ ثانیه اعلام شده و مصرف سوخت ترکیبی آن به طور میانگین ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. به طور کلی لاماری نئو از نظر مشخصات فنی عملکردی اقتصادی و متناسب با کاربری شهری ارائه می دهد.
از جمله آپشن های ایمنی و رفاهی لاماری نئو؛ ۴ کیسه هوا راننده و سرنشین به همراه کیسه هوای جانبی، سیستم کنترل پایداری، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی، سیستم پایش باد تایر ها، سنسور دنده عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروزکنترل، دو حالت رانندگی اسپرت و نرمال، ترمز پارک برقی، سقف پانورامیک، استارت دکمه، شارژر وایرلس، فرمان برقی، مالتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی، صندلی ۶ جهته برقی، صندلی سرنشین جلو مکانیکی، گرم کن صندلی ها، کلاستر ۷ اینچی، اندروید اتو و اپ کارپلی بدونه سیم و … هستند.





ایکس ۵۵ فیس لیفت شده