ام جی ۳ هیبرید (MG3 HEV) ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی
ام جی 3 هیبرید هاچ بک کم مصرف و پر شتابی که شرکت فردا موتورز قصد دارد تا آن را به بازار ایران عرضه کند. در ادامه به برسی آن می پردازیم.




ام جی ۳ هیبرید هاچ بک کم مصرف و پر شتابی که شرکت فردا موتورز قصد دارد تا آن را به بازار ایران عرضه کند. در ادامه به برسی آن می پردازیم.
درباره MG3 HEV
موقعی که صحبت از اصالت کمپانی رگ و ریشه دار می شود یکی از شرکت هایی که خیلی بر سر آن بحث است ام جی می باشد. این خودروساز چینی اما با اصالت انگلیسی با هاچ بک ام جی ۳ هیبرید دوباره به بازار ایران بازگشته است. اولین نسل این هاچ بک ام جی در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، این نسل بر روی پلتفرم روور ۲۵ توسعه یافته بود، نسل دوم ام جی ۳ نیز در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد و در چندین نسخه برقی، بنزینی، هیبرید توانست از پرفروش ترین خودرو های اروپا باشد حتی توانست در بازار ایران نیز فروش مناسبی داشته باشد. در سال ۲۰۲۴ ام جی از نسل چهارم این هاچبک پرده برداشت، MG3 در چندین نسخه به بازار ها عرضه شده است که فردا موتور تصمیم گرفته است نسخه هیبرید آن یعنی MG3 HEV به بازار عرضه کند.

طراحی بدنه ام جی ۳ هیبرید
ام جی سالهاست که از یک سبک طراحی پیروی می کند که می تواند نکته مثبتی باشد که خودروسازی خط طراحی منحصر به خود را دنبال کند. در بخش جلو چراغ های کشیده بزرگ را می بینم که در داخل آن دی لایت به سبک ابرویی بکار رفته و در پایین آن جلوپنجره بزرگ که بخش زیادی از سپر را در بر گرفته است، خودنمایی می کند در کنار جلو پنجره مجرا های ورودی هوا بزرگ که در گوشه ها قرار گرفته اند جلب توجه می کند.

در نمای جانبی با یک هاچبک به تمام معنا روبه رو هستیم. در این نما بر روی بدنه سه خط با عمق ها کم و قوس مانند قرار گرفته است که نمای جالبی را به نمایش می گذارد ولی شلوغ کاری زیادی در آن دیده نمی شود. رینگ ها از ابعاد مناسبی برخوردار هستند و طراحی به نسبت زیبایی دارند. دستگیره درب ها نیز شکل معمولی خود را دارند و همرنگ بدنه طراحی شده اند. در این خودرو ما اضافه کاری هایی مانند کروم کاری و مواردی از این قبیل نداریم و طراحی کاملا ساده است اما حسی از اسپورت بودن نیز می دهد.

زمانی که به عقب این سدان نگاه می اندازیم با طراحی جذابی روبه رو هستیم. همانند بخش جلو چراغ ها کشیده و بزرگ هستند. فلاپ کوچک مقداری از فضای سپر عقب را در بر گرفته و ظاهری جذاب دارد. مه شکن های عقب نیز شکل جالب دارد و مقداری عقب این خودرو را از سادگی در آورده است.

در کل ام جی ۳ HEV از نظر طراحی، سبکی کاملا عامه پسند دارد و اگر شما از الگوهای جدید طراحی خودرو خوشتان نمی آید قطعا این خودرو مناسب شما است چون خطوط عجیب غریب، چراغ های دو قسمتی و دی لایت های عجیب غریب نمی بینید و سبک های بکار رفته در آن ببیشتر به سال های قبل ۲۰۲۰ بر می گردد، اما طراحی ساده به معنایی جذاب نبودن آن نیست بلکه این خودرو بسیار اسپورت و جوان پسندانه است.
مشخصات فنی و امکانات ام جی ۳ هیبرید
قوای محرکه ام جی اچ ای وی از ترکیب یک موتور برقی و بنزینی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی تشکیل شده است، که با هم می توانند ۱۹۵ اسب بخار و ۴۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید کنند از طریق گیربکس DHT که سه حالت رانندگی را فراهم می کند به چرخ ها جلو انتقال دهد. ام جی هیبرید می تواند در ۸ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. تعلیق به کار رفته در MG 3 HEV در بخش جلو مک فرسون و در عقب نیمه مستقل است.
برند | ام جی |
مدل | ۳ |
کلاس بدنه | هاچ بک |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | ۱۴۹۸ سی سی |
ظرفیت باتری | ۱.۸۳ کیلووات ساعت |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | هایبرید |
قدرت | ۱۹۴ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۵ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | DHT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | توییست بیم |
طول | ۴۱۱۳ میلی متر |
عرض | ۱۷۹۷ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۰۲ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۵۷۰ میلی متر |
وزن | ۱۳۰۸ کیلوگرم |
حجم باک | ۳۶ لیتر |
مصرف سوخت | ۴.۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۹۵/55R16 |
شرکت عرضه کننده | فردا موتور |
برند نشان مادر | MG |
کشور سازنده | چین |

یکی از اعداد جالب در ام جی ۳ مصرف سوخت آن است که به طور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴.۴ لیتر بنزین می سوزاند.
کابین و امکانات ام جی ۳ هیبرید
ام جی ۳ اچ ای وی در بازار جهان جزء خودرو های اقتصادی است و قرار نیست در این خودرو متریال عجیب و غریبی مانند سافت تاچ را ببینیم. در بخش داشبورد و رودری ها از متریال خشک استفاده شده که کیفیت به نسبت خوبی دارد. فقط در بخش هایی که دست با آن ارتباط دارد مانند بخش استراحت دست وسط داشبورد سمت سرنشین متریال نرم داریم.
طراحی داشبورد این خودرو همانند طراحی بدنه آن از طراحی ساده ای برخوردار است، کلاستر اندازه کوچکی دارد که فقط اطلاعات کاربردی آن را نشان می دهد و چیز اضافه ای در آن نیست. نمایشگر مالتی مدیا 10.25 اینچی است و ابعاد خوبی دارد در پایین آن دکمه های دسترسی به برخی از آپشن ها قرار گرفته است. دسته دنده به صورت چرخشی بکار رفته که ترمز پارک برقی و حالت های رانندگی در کنار آن قرار دارد، فرمان نیز شکل جالب و اسپورتی دارد.

از لحاظ ابعاد کابین ام جی ۳ هیبرید دقیقا همان چیزی است که باید از یک هاچ بک انتظار داشت، با فاصله محوری ۲۵۷۰میلی متری و ارتفاع ۱۷۹۷میلی متری چهار نفر می توانند در این خودرو راحت باشند ولی نباید انتظار زیادی از این خودرو داشته باشید.

در بخش امکانات MG 3 HEV می توان به اتوهلد، ترمز پارک برقی، فناوری LED چراغ ها، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، دوربین ۳۶۰، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، رانندگی بین خطوط، هشدار نقاط کور، کلاستر ۷ اینچی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی، گرم کن صندلی های جلو و فرمان، سنسور نور، سنسور باران و… اشاره کرد
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ۶ کیسه هوا ده نقطه ای – سامانه کنترل پایداری و کشش – سامانه شروع حرکت در سربالایی – رادار نقططه کور – رادار خط خوان – هشدار وضعیت راننده – ترمز اضطراری خودکار – هشدار برخورد از جلو |
امکانات رفاهی | سامانه پایش فشار باد تایر ها – رانندگی خودکار بین خطوط – دستیار رانندگی در ترافیک – کروز کنترل تطبیقی – فناوری LED چراغ ها – سنسور نور – سنسور پارک عقب – آینه های جانبی برقی به همراه گرم کن – رینگ های آلومینیومی – نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا – پشت آمپر دیجیتال – دوربین ۳۶۰ درجه – اپل کارپلی – اندروید اتو – صندلی های برقی جلو – تریم چرم مصنوعی داخل کابین – تهویه اتوماتیک – استارت دکمه ای – حالت های مختلف رانندگی – گرم کن صندلی های جلو – گرم کن غربیلک فرمان – ترمز پارک برقی – اتوهلد – سنسور باران – فرمان کمکی برقی |
مزایا و معایب
مزایا | طراحی جذاب – مصرف سوخت پایین – قدرت راضی کننده |
معایب | کلاس نه چندان پرطرفدار در بازار – عرضه احتمالی محدود در بازار – قطعات گران قیمت و کم یاب |
رقبای ام جی ۳ هیبرید
این خودرو از لحاظ آپشنی و مشخصات فنی در این رده رقیب صفر کیلومتری تا الان در بازار ایران ندارد و فقط می توان فولکس واگن گلف R لاین اشاره کرد که قرار است به زودی به بازار بیاید. البته شاید در صورت ادامه روند واردات، شاهد حضور هاچبک های جدید از برندهای مختلف چینی در ایران باشیم. البته این را هم در نظر داشته باشید که بازار ایران چندان از خودروهای هاچبک استقبال خوبی ندارد و خودروهای این کلاس تنها در صورت متفاوت و متمایز بودن می توانند فروش خوبی در کشور ما داشته باشند.
آلبوم تصاویر









سولات متداول
قوای محرکه این خودرو از پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی به همراه موتور برقی تشکیل شده است. این پیشرانه می تواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند. این توان گشتاور از طریق گیربکس ۵ سرعته مصنوعیDHT به چرخ های جلو انتقال داده می شود. این پیشرانه در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین ۴.۴ لیتر بنزین می سوزاند. سیستم تعلیق این هاچ بک ام جی در بخش جلو مک فرسون و در عقب تورشن بیم است.
در بخش امکانات MG 3 HEV می توان به اتوهلد، ترمز پارک برقی، فناوری LED چراغ ها، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، دوربین ۳۶۰، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، رانندگی بین خطوط، هشدار نقاط کور، کلاستر ۷ اینچی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی، گرم کن صندلی های جلو و فرمان، سنسور نور، سنسور باران و… اشاره کرد