نیسان پت فایندر ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
نیسان پت فایندر یک شاسی بلند لوکس ژاپنی است که نسخه تولید چین آن قرار است توسط شرکت نامی خودرو در ایران عرضه شود.
نیسان پت فایندر یک شاسی بلند لوکس ژاپنی است که نسخه تولید چین آن قرار است توسط شرکت نامی خودرو در ایران عرضه شود.
معرفی نیسان پت فایندر
اکثر ما ایرانی ها برند نیسان را به سدان های بسیار جذابش نظیر نیسان ماکسیما و نیسان تیانا می شناسیم. در حالی که در بازارهای جهانی شرکت نیسان به غیر از نیسان پاترول، شاسی بلندهای بسیار جذاب دیگری دارد. به عنوان مثال یکی از جذاب ترین شاسی بلندهای این برند در بازارهای جهانی نیسان پت فایندر است که نسخه چینی آن در دور جدید واردات خودروها توسط شرکت نامی خودرو در سامانه جانبازان عرضه شده است.

نام پتفایندر یک نام قدیمی در سبد محصولات نیسان به حساب می آید. این خودرو از سال ۱۹۸۵ تا به امروز در ۵ نسل به بازاراهای مختلف عرضه شده که البته در نسل های اول به عنوان یک خودروی شاسی مستقل (SUV) شناخته می شد و در نسل های آخر ماهیت این خودرو به یک شاسی بلند با کاربرد کراس اوور-SUV تغییر پیدا کرد. البته نسخه ای که نامی خودرو به بازار ایران آورده با نسخه های دیگر جهانی متفاوت است و این نسخه مخصوص بازار چین توسعه داده شده است. در سال ۲۰۲۳ و در نمایشگاه خودروی شانگهای، کمپانی نیسان کانسپت پت فایندر مخصوص بازار چین را رونمایی کرد و پس از چند ماه نسخه تولیدی آن به بازار آمد. دقت داشته باشید این خودرو برمبنای پلتفرم همان پتفایندر بازار آمریکا توسعه داده شده اما طراحی و مشخصاتی متفاوت با آن دارد و در جوینت ونچر دانگ فنگ-نیسان به تولید می رسد. در ادامه بیشتر به معرفی نیسان پتفایندر می پردازیم.
طراحی بدنه نیسان پتفایندر
طراحی بدنه نسل پنجم نیسان پت فایندر در نسخه تولید چین که توسط جوینتونچر دانگفنگ – نیسان مونتاژ میشود، نمایانگر تغییر رویکرد جدی نیسان در باز تعریف هویت این شاسی بلند قدیمی است. نیسان Pathfinder جدید در این نسل، بیش از هر زمان دیگری از یک خودروی صرفاً خانوادگی فاصله گرفته و تلاش کرده ترکیبی از حس قدرت، کاربردپذیری و طراحی مدرن را به نمایش بگذارد؛ هرچند این مسیر بدون نقاط ضعف هم نبوده است.

در نمای جلو، زبان طراحی جدید نیسان به وضوح قابل مشاهده است. جلوپنجره بزرگ V-Motion با ابعاد برجسته، نقش محوری در چهره خودرو دارد و با تریم کرومی اطراف خود، حس لوکستری نسبت به نسلهای قبل القا میکند. چراغهای جلو با طراحی دو تکه و گرافیک ساده اما خشن، حال و هوایی الهامگرفته از SUV های کلاسیک نیسان دارند. این موضوع برای طرفداران قدیمی شاسی بلند های ژاپنس جذاب است، اما در عین حال ممکن است برای برخی مخاطبان، این طراحی کمی بیش از حد محافظه کارانه و دور از جسارت به نظر برسد. سپر جلو نیز با خطوط صاف و زوایای مشخص، بر ماهیت قدرتمند خودرو تأکید می کند، هرچند استفاده محدود از جزئیات ظریف، باعث شده نمای جلو تا حدی خشک به نظر برسد.
در نمای جانبی، NISSAN Pathfinder طراحی متعادل تری دارد. خطوط بدنه ساده اما هدفمند هستند و از اغراق های رایج در برخی شاسی بلندهای امروزی خبری نیست. خط شانه کشیده که از چراغ جلو تا چراغ عقب امتداد دارد، به همراه گلگیرهای نسبتاً برجسته، حس استحکام و پایداری را منتقل می کند. سقف تقریباً صاف و ستون های نسبتاً عمودی، یادآور ریشه های آفرودی این مدل هستند و در عین حال فضای کابین را کاربردی تر نشان میدهند. با این حال، از نظر بصری شاید نمای جانبی نیسان پت فایندر ساخت چین، هیجان انگیزترین بخش طراحی نباشد و در مقایسه با برخی رقبا، کمی بیش از حد ساده جلوه کند.

در نمای عقب، طراحی منطقی و هماهنگ با سایر بخش ها دنبال شده است. چراغ های عقب افقی با گرافیک مینیمال، پهنای خودرو را بیشتر نشان می دهند و هماهنگی خوبی با فرم کلی بدنه دارند. درِ صندوق عقب ساده و بدون شلوغی طراحی شده و سپر عقب نیز با خطوط صاف، حس استحکام را تکمیل می کند. اگرچه این بخش از نظر زیبایی شناسی ایراد جدی ندارد، اما می توان گفت که نیسان در طراحی عقب، ریسک خاصی نکرده و نتیجه نهایی بیش از آنکه چشمگیر باشد، محافظه کارانه است.
در مجموع، طراحی بدنه نسل پنجم نیسان Pathfinder در نسخه تولید چین، ترکیبی از اصالت، سادگی و کارآمدی است. این خودرو شاید در نگاه اول انقلابی به نظر نرسد، اما با حفظ هویت سنتی پت فایندر و افزودن عناصر مدرن، توانسته تعادلی قابل قبول میان گذشته و حال ایجاد کند؛ تعادلی که برای بسیاری از خریداران، نقطه قوت محسوب میشود.
مشخصات فنی NISSAN Pathfinder
زیر کاپوت این شاسی بلند وارداتی یک پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ قرار دارد که فناوری جدید نیسان با نسبت تراکم متغیر را دارد و توان تولید نهایت قدرت ۲۴۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۷۶ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک AT به تمام چرخ ها (AWD) منتقل می شود. فناوری VC یا همان فناوری نسبت تراکم متغیر مخصوص پیشرانه های نیسان، سیستمی است که به موتور اجازه می دهد نسبت تراکم را به صورت پیوسته و لحظه ای تغییر دهد. در پیشرانه های VC نیسان، این نسبت معمولاً در بازه ای حدود ۸:۱ تا ۱۴:۱ متغیر است. برای آنکه بیشتر با نحوه عملکرد این سیستم آشنا شویم لازم است بدانیم که در موتورهای بنزینی سنتی، نسبت تراکم ثابت است؛ یعنی موتور یا برای مصرف سوخت بهینه طراحی میشود یا برای تولید قدرت بیشتر. فناوری VC این محدودیت را از بین میبرد.

در این سیستم برخلاف روش های نرم افزاری یا زمان بندی سوپاپ ها، نیسان در فناوری VC از یک مکانیزم مکانیکی بسیار پیچیده استفاده کرده است. در این ساختار به جای شاتون های معمولی، مجموعه ای چنداتصالی قرار دارد که شامل بازوی کنترلی، لینکها و یک محور کنترلی است.
یک محرک الکتریکی با تغییر زاویه محور کنترلی، موقعیت پیستون در بالاترین نقطه حرکت (TDC) را تغییر میدهد. نتیجه این کار، افزایش یا کاهش حجم محفظه احتراق و در نهایت تغییر نسبت تراکم موتور است؛ آن هم بدون توقف یا دخالت راننده که باعث می شود هم مصرف سوخت کاهش یابد و هم توان بسیار خوبی در اختیار راننده قرار گیرد. دقیقا به همین دلیل است که خودرویی با این توان و با وزنی بیش از ۲ تن مصرفی سوخت ترکیبی حدود ۸.۵ لیتر را به ازای هر صد کیلومتر از خود به نمایش می گذارد.
در محور جلو نیسان Pathfinder از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و در محور عقب نیز سیستم تعلیق مولتی لینک دیده می شود که نرمی و پایداری بسیار خوبی را از خود به نمایش می گذارد.
طراحی داخل کابین و امکانات نیسان Pathfinder
طراحی داخل کابین نسل پنجم نیسان پت فایندر در نسخه تولید چین ادامه همان رویکردی است که در طراحی بیرونی خودرو دیده می شود؛ یعنی تمرکز بر کارایی، حس استحکام و مدرن سازی محتاطانه، بدون ورود به فضاهای بیش از حد فانتزی. کابین این نسل نسبت به گذشته یک گام رو به جلو محسوب می شود، اما همچنان ردپای تفکر محافظه کارانه نیسان در آن دیده می شود.

داشبورد پتفایندر جدید طراحی افقی و نسبتاً ساده ای دارد که باعث می شود کابین عریض تر از آنچه هست به نظر برسد. استفاده از خطوط صاف و سطوح نسبتاً حجیم، حس استحکام و اطمینان را منتقل می کند و با ماهیت یک شاسی بلند خانوادگی هم خوانی دارد. متریال به کار رفته در بخش بالایی داشبورد کیفیت قابل قبولی دارد و در نسخه های فول آپشن، تریم های نرم و تزئینات ظریف، فضای کابین را از یکنواختی خارج می کنند. با این حال، در مقایسه با برخی رقبا، طراحی داشبورد شاید کمی محافظه کار و کم ریسک به نظر برسد و هیجان بصری بالایی ایجاد نکند.
نمایشگرها بخش مهمی از کابین پتفایندر نسل پنجم را تشکیل میدهند. صفحه نمایش مرکزی با ابعاد مناسب، بهصورت شناور روی داشبورد قرار گرفته و دسترسی به آن ساده است. طراحی رابط کاربری منطقی و خوانا است و بیشتر بر کاربری آسان تمرکز دارد تا جلوه های گرافیکی پیچیده. پشت فرمان نیز یک نمایشگر دیجیتال برای صفحه کیلومتر دیده میشود که اطلاعات را واضح و منظم نمایش میدهد. هرچند کیفیت و اندازه این نمایشگرها رضایت بخش است، اما از نظر طراحی، نوآوری خاصی ندارند و بیشتر در نقش یک ابزار کاربردی ظاهر میشوند تا عنصر طراحی شاخص.
رودریها با طراحی ساده و هماهنگ با داشبورد شکل گرفتهاند. خطوط افقی، دستگیرههای خوشدست و محل مناسب کلیدها، نشان میدهد که نیسان توجه ویژهای به ارگونومی داشته است. استفاده از تریمهای نرم در بخشهایی از رودری، حس کیفیت را افزایش میدهد، اما در قسمتهای پایینی، پلاستیک خشک همچنان حضور دارد که میتوانست بهتر مدیریت شود.
کنسول وسط یکی از نقاط قوت کابین پتفایندر محسوب میشود. طراحی آن کاربردی، منظم و بهدور از شلوغی است. دستهدنده الکترونیکی، فضای بیشتری برای محفظههای نگهداری ایجاد کرده و چیدمان دکمهها بهگونهای است که کار با آنها در حین رانندگی ساده باشد. این بخش بیش از هر چیز بر استفاده روزمره و راحتی سرنشین تمرکز دارد.

در مجموع، طراحی داخل کابین نیسان پت فایندر نسل پنجم در نسخه تولید چین، ترکیبی از سادگی، کیفیت قابل قبول و کارایی است. این کابین شاید از نظر بصری هیجان انگیزترین گزینه در کلاس خود نباشد، اما با ارگونومی مناسب و طراحی منطقی، پاسخگوی نیاز خانواده ها و استفاده روزمره به شکلی قابل اتکا است.
این خودرو در بازار چین در نسخه های ۶ و ۷ نفره به عرضه می رسد که نامی خودرو نسخه ۷ نفره با ترکیب ۲-۳-۲ را برای بازار ایران انتخاب کرده است. در این شاسی بلند وارداتی امکانات کاملی نظیر ۷ کیسه هوای ۱۱ نقطه ای، تهویه اتوماتیک دوکاناله در جلو، تهویه مستقل برای سرنشینان عقب، سیستم کنترل پایداری، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری هوشمند، هشدار برخورد از جلو، دوربین ثبت وقایع، تنظیم حالت رانندگی، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، اتوپارک، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، تابلوخوان، رانندگی خودکار بین خطوط، در صندوق عقب برقی، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، نوربالا اتوماتیک، فناوری LED چراغ ها و… دیده می شود.
رقبای نیسان پت فایندر
نیسان پت فایندر بی شک یکی از جذاب ترین شاسی بلندهای ژاپنی وارداتی به حساب می آید و می تواند جایگاه خوبی را در بازار کشور پیدا کند. اما باید بدانیم که در مقایسه با رقبایی نظیر تویوتا راوفور، مزدا CX-50، هوندا CR-V و… کار سختی را در پیش دارد چرا که این محصولات زودتر در بازار ایران معرفی شده اند و یا سابقه حضور بیشتری در بازار ایران دارند.
آلبوم تصاویر















سوالات متداول
زیر کاپوت این شاسی بلند وارداتی یک پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ قرار دارد که فناوری جدید نیسان با نسبت تراکم متغیر را دارد و توان تولید نهایت قدرت ۲۴۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۷۶ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک AT به تمام چرخ ها (AWD) منتقل می شود.
در نیسان پت فایندر کاملی نظیر ۷ کیسه هوای ۱۱ نقطه ای، تهویه اتوماتیک دوکاناله در جلو، تهویه مستقل برای سرنشینان عقب، سیستم کنترل پایداری، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری هوشمند، هشدار برخورد از جلو، دوربین ثبت وقایع، تنظیم حالت رانندگی، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، اتوپارک، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، تابلوخوان، رانندگی خودکار بین خطوط، در صندوق عقب برقی، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، نوربالا اتوماتیک، فناوری LED چراغ ها و… دیده می شود.
معرفی کراس اوور وارداتی جدید بازار ؛ نیسان قشقایی آنر با آرینا درایو می آید
گواهی تایید نوع شاسی بلندهای ژاپنی صادر شد ؛ انرژی موتور سه افسانه را عرضه می کند
نیسان NX8 در راه بازار؛ محصولی مشترک با دانگ فنگ که احتمالاً در ایران نیز عرضه می شود
نیسان ترا (Nissan Terra) ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی




