نیسان تیانا ؛ ویدیوی معرفی و مشخصات فنی
نیسان تیانا یا تی نا سدان ژاپنی است که بین سال های 1389 تا 1392 در پارس خودرو تولید شد. سدانی متوسط که در کیفیت و دوام سرآمد است.




درباره نیسان تیانا
نیسان تیانا سدانی از کمپانی نیسان است که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ در این کمپانی تولید می شد. خودرویی که در سه نسل به بازار های هدف عرضه شد. این سدان بسته به بازار با نام های ماکسیما، سفیرو و آلتیما هم شناخته می شود. در ایران این سدان ابتدا بصورت وارداتی توسط پارس خودرو عرضه شد و پس از آن از سال ۱۳۸۹ بصورت مونتاژی به بازار آمد. این نسل دوم از تیانا (کد J32) بود که به ایران آمد و با دو تیپ XL و XV عرضه شد.
تیپ XV نسخه فول از نیسان تینا بود که اتفاقا در بازار هم پرطرفدارتر است. اگرچه پارس خودرو تجربه خوبی با نیسان داشت و توانسته بود بازار خوبی با ماکسیما داشته باشد اما تیانا به دلیل قیمت بالا و رقبای قدرتمندی مثل کمری، نتوانست به اندازه ماکسیما موفق باشد. البته این دلیل توقف تولید نبود و در واقع اعمال تحریم ها باعث شد تا این خودرو از خط تولید پارس خودرو خارج شود.

طراحی بدنه
طراحی نیسان تیانا با توجه به ترند های طراحی آن زمان قابل قبول است. با یک سدان متوسط در کلاس جهانی طرف هستیم که استایلی تقریبا آمریکایی پسند دارد و فضای زیادی را ارائه می دهد. چراغ ها در جلو کشیده به طرف عقب طراحی شده اند و طراحی جلوپنجره سبک طراحی های آن زمان نیسان را دارد. طراحی خطوط افقی و کرومی جلوپنجره باعث شده تا سبکی نزدیک به طراحی ماکسیما را در این خودرو داشته باشیم. با این حال اما بسیاری از علاقه مندان به خودرو معتقد اند که طراحی تینا بخصوص در بخش جلو ضعیف تر از دیگر رقبا بوده است.

در نمای جانبی حاشیه پنجره ها کرومی طراحی شده اند و خطی کرومی را در پایین در ها می بینیم که امتداد آن با خطی دیگر در سپر جلو و عقب کامل می شود. نکته جالب در مورد طراحی نیسان تیانا این است که اندازه در جلو به میزان قابل توجهی از در عقب بیشتر است. همین سبک باعث می شود تا جلوی خودرو بسیار کشیده تر بنظر برسد. در عقب چراغ ها سبک کشیده طراحی جلو را دارند و باز هم قطعاتی کرومی را روی در صندوق داریم که هماهنگی خوبی با دیگر المان های طراحی بدنه دارد. در مجموع طراحی نیسان تینا نسبت به زمان خودش خوب ارزیابی می شود اما همچنان رقبای بهتری در این بحث دارد.

مشخصات فنی نیسان تیانا
زیر کاپوت نیسان تیانا یک پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی داریم که ۶ سیلندر با آرایش V6 در آن تولید نیرو را انجام می دهند. این پیشرانه در نیسان تیانا توان تولید نهایت قدرت ۱۸۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۲۸ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود.
برند | نیسان |
مدل | تینا |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ |
حجم موتور | 2496 سی سی |
تعداد سیلندر | ۶ |
تعداد سوپاپ | ۲۴ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۸۲ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۸ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | 9.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر در ساعت |
گیربکس | CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۸۵۰ میلی متر |
عرض | ۱۷۹۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۷۵ میلی متر |
فاصله محوری | 2775 میلی متر |
وزن | 1533 کیلوگرم |
حجم باک | ۷۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵/۵5R17 |
برند نشان مادر | نیسان |
کشور سازنده | ایران - ژاپن |
یکی از انتقاد هایی که به این سدان وارد بود، هم همین جعبه دنده CVT کسل کننده است. البته با حجم موتور ۲.۵ لیتر تا حدی از حوصله سَر بَر بودن پیشرانه کاسته می شود. نهایت سرعت در این خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف ترکیبی ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این سدان خانوادگی ثبت می شود.

امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری الکتریکی |
امکانات رفاهی | صندلی های برقی جلو - صندلی آتمن (VIP) شاگرد - گرمکن و سردکن صندلی های جلو - حافظه صندلی راننده - سقف پانورامای برقی - کروز کنترل - کامپیوتر سفر - حالت اسپرت جعبه دنده - تهویه اتوماتیک دو کاناله - پاکسازی هوای کابین - تریم داخلی چرم مشکی یا کِرِم - چراغ شوی - سنسور نور - سنسور باران - کالیبراسیون اتوماتیک کاسه چراغ جلو - چراغ های زنون جلو - رینگ آلومینیومی - فرمان هیدرولیک |
مزایا و معایب
مزایا | سواری نرم - کابین جادار - شتاب قابل قبول - کیفیت ساخت بالا - امکانات رفاهی مناسب بر اساس سال تولید |
معایب | ارتفاع کم از سطح زمین - قطعات گران قیمت - بازار خرید و فروش نه چندان قوی - نبود برخی امکانات مانند سنسور پارک و دوربین دنده عقب و نمایشگر لمسی - جعبه دنده CVT نه چندان به روز |
کابین و امکانات
در داخل تیانا اولین نکته در مورد طراحی استفاده از طرح چوب در قطعات داشبورد و رودری است. این طرح چوب با کیفیت بالا جلوه خوبی به طراحی این سدان داده است. البته توجه داشته باشید که معیار سنجش ما ترندها و استانداردهای آن زمان است و در مقایسه با ترند های طراحی امروز، طراحی در بدنه و کابین کاملا قدیمی بنظر می رسد. این خودرو در دو تریم مشکی و کرم به بازار ایران آمد و در هر دو تریم کیفیت متریال بسیار بالا بود. یک صفحه دیجیتالی در مرکز سیستم مالتی مدیا را نمایش می دهد. در کنسول میانی دسته دنده مکانیکی قدیمی وجود دارد.

با توجه به فاصله محوری به نسبت زیاد در این سدان، فضای ردیف دوم در نیسان تیانا کافی بنظر می رسد و دریچه تهویه را برای ردیف عقب داریم. سقف شیشه ای در تیپ XV باعث می شود نور کافی و حس خوب را در کابین تی تینا داشته باشیم. طراحی یک آرنجی با دو جالیوانی در عقب باعث می شود تا سواری کامل و قابل قبولی برای سرنشینان ردیف عقب با این خودرو رقم بخورد. تیانا در تیپ XV امکانات کامل و خوبی دارد و ما هم در این محتوا همین تیپ را بررسی کرده ایم. شما می توانید لیست کامل امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو را در لیست مشخصات فنی نیسان تیانا مطالعه کنید.
رقبای نیسان تیانا
در زمان عرضه خودروهایی نظیر تویوتا کمری، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، کیا کادنزا و هیوندای آزرا به عنوان رقبای نیسان تیانا شناخته می شدند و حالا هم به نوعی همین خودروها رقیب تینا هستند. اما اگر بخواهیم رقیب صفر کیلومتری را در این کلاس برای تیانا در نظر بگیریم به دو خودروی چینی KMC J7 و دانگ فنگ شاین مکس می رسیم.
گالری تصاویر نیسان تیانا


























سوالات متداول
زیر کاپوت نیسان تیانا یک پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی داریم که ۶ سیلندر با آرایش V6 در آن تولید نیرو را انجام می دهند. این پیشرانه در نیسان تیانا توان تولید نهایت قدرت ۱۸۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۲۸ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود.
نیسان تیانا در نسخه XV (فول) به امکاناتی نظیر صندلی های برقی جلو، صندلی آتمن (VIP) شاگرد، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، حافظه صندلی راننده، سقف پانورامای برقی، کروز کنترل، کامپیوتر سفر، حالت اسپرت جعبه دنده، تهویه اتوماتیک دو کاناله، پاکسازی هوای کابین، تریم داخلی چرم مشکی یا کِرِم، چراغ شوی، سنسور نور، سنسور باران، کالیبراسیون اتوماتیک کاسه چراغ جلو، چراغ های زنون جلو، رینگ آلومینیومی، فرمان هیدرولیک، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای و سامانه کنترل پایداری الکتریکی مجهز است.
عالی
لعنتیه با کیفیت
اشغال بی خاصیت الان میدونم دیس لایک میخورم ولی ماشینه منه و خیلی قدیمی شده من یک تیانا و یک دنا دارد دنا رو خریدم ۹۰۰ میلیون الان شده ۱۲۰۰ میلیارد و داره به تیانا نزدیک میشه 🤣🤣
من ماشین را میخواهم