فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰

پارس P90 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

منتشر شده در 04 مهر 1403 ساعت 15:00
عکاس علیرضا پاداش

پارس P90 یا همان ال ۹۰ ایرانی، پروژه ای است که مدت ها است توسط شرکت پارس خودرو دنبال می شود و قرار است با نشان پارس خودرو در بازار عرضه شود.

معرفی پارس P90

L90 یکی از محصولات شرکت رنو بود که در بازار ایران مونتاژ و عرضه می شد و در همان ابتدای عرضه خود توانست سهم خوبی از بازار به دست آورد و هنوز هم خودروی محبوبی در بازار خودرو کشور محسوب می شود. اما متاسفانه با آغاز تحریم تحریم ها تولید این خودرو در داخل کشور پایان یافت اما اکنون بعد از گذشت سال ها شرکت پارس خودرو بار دیگر به سراغ این خودرو رفته و نسخه ایرانیزه شده آن را در بازار عرضه می کند.

معرفی پارس خودرو P90 پارس نوا

پروژه توسعه ال ۹۰ ایرانی در ابتدا با نام P90 آغاز شد و در ابتدا قرار بود با نام کادیلا در بازار عرضه شود اما شرکت پارس خودرو از این کار منصرف شد و به احتمال زیاد شرکت پارس خودرو پروژه P90 وارد بازار خواهد کرد.

در ادامه نگاهی دقیق تر به مشخصات و امکانات این خودرو خواهیم داشت.

طراحی بدنه ال ۹۰ ایرانی

یکی از بزرگترین ایراداتی که به L90 وارد بود طراحی بسیار ساده آن بود که ممکن به مذاق برخی خوش نیاید اما نکته مثبتی که در سدان P90 یا همان پارس نوآ وجود دارد این است که این خودرو با پلتفرم یکسان، طراحی بروزتر و جوان پسندانه تری نسبت به L90 ارائه می دهد.

در نمای جلو این خودرو قابل قبولی را مشاهده می کنیم که به دلیل استفاده از اِلمان های عریض و خطوط افقی چهره ای نسبتا عضلانی را شاهد هستیم. از طرفی به دلیل استاندارد های ۸۵ گانه زیر سپر پارس تند به طور کلی تغییر کرده و اضافه شدن لیپ سپر به بخش های جلو این خودرو باعث شده است تا چهره این خودرو جوان پسندانه تر شود.

پارس P90

در نما های جانبی پارس P90 می توان به یکسان بودن پلتفرم میان این خودرو و L90 پی برد چرا که همان سبک طراحی که در تندر ۹۰ استفاده شده بود در این بخش نیز استفاده شده است و تغییرات بسیار کمی را در این بخش شاهد هستیم که مهم ترین آن ها استفاده از رینگ های آلومینیومی و آینه های جانبی بزرگتر در پارس نوآ هستند.

پارس P90

در بخش عقب این خودرو نیز همچنان می توان طراحی مکعبی شکل L90 را دید اما طراحی چراغ ها و سپر در سدان P90 به طور کلی تغییر یافته و بروز تر شده است. به طور کلی چراغ های عقب در این خودرو، طراحی کشیده تر و اسپرت تری داشته و چهره خوبی را به این بخش داده است. از طرفی تریم دو رنگ سپر عقب از نکات مثبت در طراحی این خودرو به شمار می رود.

مشخصات فنی پارس P90

قبلا L90 از پیشرانه ای با نام K4M استفاده می شد که استهلاک پایینی داشت و خروجی خوبی را از خود به نمایش می گذاشت. اما در ال ۹۰ ایرانی خبری از این پیشرانه نیست و قرار است از پیشرانه جدید شرکت سایپا با نام ME16 در این خودرو استفاده شود.

این پیشرانه، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که به لحاظ ساختاری شباهت بسیاری به موتور TU5 داشته و می تواند نهایتا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده در پارس خودرو P90 به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل خواهد شد.

مشخصات فنی پارس خودرو P90

سیستم تعلیق محور جلوی پارس P90 از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب این خودرو سیستم تعلیق توییست بیم دیده می شود که سیستم تعلیق چندان بروزی نیست.

طراحی داخل کابین و امکانات

با اینکه تغییرات زیادی را در بخش های بیرونی این خودرو شاهد بودیم اما با پا گذاشتن به داخل کابین پارس P90 نمی توان تغییرات زیادی را نسبت به L90 یافت. به طور کلی می توان گفت در L90 ایرانی همان الگو های طراحی استفاده شده که رنو L90 می دیدیم که طراحی دریچه های سیستم تهویه، داشبورد، کنسول وسط و… خود گواهی بر این ماجرا است.

پارس P90

اما فرم طراحی رودری های سدان P90 با نسخه های قبلی L90 تفاوت داشته و بیشتر شبیه به رنو ساندرو است که هماهنگی خوبی را با طراحی داخل کابین این خودرو به وجود آورده است. از طرفی در این خودرو شاهد استفاده از نمایشگر سیستم مالتی هستیم که قبلا در L90 چنین چیزی را نمی دیدیم. همچنین طراحی غربیلک فرمان و کلاستر در ال ۹۰ ایرانی تغییر کرده و چهره بروزتر و اسپرت تری را به این خودرو داده است.

کابین پارس P90

اما نکته منفی که در مورد پارس تندر P90 می توان گفت این است که فرم طراحی و ارگونومی صندلی های این خودرو بسیار مشابه به L90 است که ممکن است در مسافت های طولانی خسته کننده باشد.

اما نکته مثبتی که در پارس P90 وجود دارد این است که در این خودرو امکانات بیشتری را نسبت به ال ۹۰ مشاهده خواهیم کرد که از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو،  فرمان دی کات، کلید های کنترلی روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، تنظیم برقی آینه ها، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی مدیا، چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی و… اشاره کرد.

رقبای پارس P90

پارس P90 شرکت پارس خودرو با توجه به مشخصات و امکاناتی که دارد رقبای قدری چه در میان خودرو های داخلی و مونتاژی دارد. مهم ترین رقیب این خودرو شاهین پلاس است که در بخش مشخصات فنی بسیار به این خودرو نزدیک بوده اما کمی امکانات شاهین پلاس بیشتر است. تارا و دنا پلاس دیگر رقبای ال ۹۰ ایرانی، در میان خودرو های تولید داخل، هستند اما در میان خودرو های مونتاژی در حال حاضر می توان به جک J4 اشاره کرد.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

پارس P90 چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ با نام ME16 است که به لحاظ ساختاری شباهت بسیاری به موتور TU5 داشته و می تواند نهایتا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده در پارس نوآ به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل خواهد شد.

پارس P90 چه امکاناتی دارد؟

از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو،  فرمان دی کات، کلید های کنترلی روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، تنظیم برقی آینه ها، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی مدیا، چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی و… اشاره کرد.

ویدیو های پیشنهادی
  1. ناشناس گفت:

    نمی دونم چرا ایران آنقدر دوست داره از پلتفرم های قدیمی استفاده کنه
    ۲۰۶ اس دی می‌شه رانا
    تیبا و تیبا دو می‌شه سهند و اطلس
    سمند می‌شه سورن پلاس و دنا پلاس
    پژو ۳۰۱ می‌شه تارا
    پژو ۲۰۰۸ می‌شه ری‌را
    جک جی‌۴ می‌شه کی‌ام‌سی ایگل
    از اونورم که پراید وانت و نیسان آبی هنوز داره تولید می‌شه
    اینم از ال نود
    صنعت خودرو ایران

    ۵
    ۰
  2. امید گفت:

    ارگونمی صندلی ها نسبت به ال ۹۰ تغییری کرده یا همون جوری مثل قبل مثل نیکمت میمیونه ؟

    ۰
    ۱
  3. Esi گفت:

    ال۹۰ طراحی ۳۰ سال پیش و با کیفیت موتور گیربکس و قطعات و‌بدنه.
    الان این ماشین اوسا برسون سر هم کردن با قطعات بی کیفیت چین .از قطعات لاستیکی که کیفیت پایین دارند تا موتور گیربکس که عمرا به ال ۹۰ نمی‌رسه
    من آل ۹۰ مدل ۸۹ دارم اوایل قطعات همه اصل بود به عنوان مثال سپر. منبع انبساط آب رادیاتور خود رادیاتور وووو همه با کیفیت بودند به عنوان مثال سپر قبلی را که صد بار به در و دیوار و تصادف کرده بودم مثل روز اول نرم و‌فلکسیبل بود به خاطر رنگ پریدگی سپر جدید گرفتم که با یک ضربه کوچه از ۶ جا شکست به علت تی خرد شد . بقیه لوازم هم از همین رو بی کیفیت و فقط بزک‌میکنند میندازن به مردم . حالا من که ۱۵ سال گذشته و یک بار تا تعمیرگاه نرفتم . حالا این ماشین سر همی را اگر رکورد بگیری تو ده سال اندازه خود ماشین باید هزینه کنی

    ۰
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X