پارس نوآ ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
پارس نوآ یا همان ال 90 ایرانی، پروژه ای است که مدت ها است توسط پارس خودرو دنبال می شود و این سدان با نشان ایرانی به بازار کشور می آید.
1587 سی سی
115 اسب بخار
147 نیوتن متر
دیفرانسیل جلوپارس نوآ یا همان ال ۹۰ ایرانی، پروژه ای است که مدت ها است توسط پارس خودرو دنبال می شود و این سدان با نشان ایرانی به بازار کشور می آید.
درباره پارس نوآ
خودروی L90 از محصولات شرکت رنو بود که در ایران مونتاژ و عرضه میشد. این خودرو از همان ابتدای ورود به بازار توانست جایگاه خوبی به دست آورد و هنوز هم یکی از خودروهای محبوب کشور به شمار میآید. با این حال، پس از آغاز تحریمها تولید آن در داخل متوقف شد. اکنون پس از گذشت چند سال، شرکت پارسخودرو دوباره به سراغ این محصول رفته و نسخه بومیسازیشده آن را روانه بازار کرده است.

پروژه تولید نسخه ایرانی ال ۹۰ در ابتدا با نام P90 کلید خورد. قرار بود این خودرو با نام کادیلا وارد بازار شود، اما شرکت پارسخودرو از این تصمیم صرفنظر کرد. حالا قرار است که این پروژه با نام جدید پارس نوآ به بازار عرضه شود. در ادامه، جزئیات بیشتری از مشخصات و امکانات این خودرو بررسی خواهد شد.

طراحی پارس نوآ در بدنه
یکی از مهمترین انتقاداتی که همواره به L90 وارد میشد، طراحی ساده و کمجزئیات آن بود که برای برخی خریداران چندان جذاب به نظر نمیرسید. اما نکته مثبت در مورد سدان P90 یا همان پارس نوآ این است که با وجود بهرهگیری از همان پلتفرم، طراحی آن بهروزتر و جوانپسندتر شده و جذابیت بیشتری نسبت به L90 دارد. البته که هنوز هم سادگی در تمام المان های بدنه موج می زند.

در نمای جلوی PARS NOA طراحی قابل قبولی به چشم میخورد. استفاده از المانهای عریض و خطوط افقی، ظاهری نسبتاً عضلانی به آن بخشیده است. همچنین به دلیل رعایت استانداردهای ۸۵گانه، سپر جلو به طور کامل بازطراحی شده و اضافه شدن لیپ سپر در بخش پایینی، چهره خودرو را مدرنتر و جوانپسندتر کرده است.

در نمای جانبی پارس نوآ بهخوبی میتوان شباهت آن با L90 را مشاهده کرد؛ چرا که همان سبک طراحی تندر ۹۰ در این بخش نیز حفظ شده است. با این حال، تغییرات اندکی به چشم میخورند که مهمترین آنها استفاده از رینگهای آلومینیومی جدید و آینههای جانبی بزرگتر در پارس NOA است.
در بخش عقب این خودرو همچنان میتوان ردپای طراحی مکعبیشکل L90 را مشاهده کرد، اما چراغها و سپر در سدان نوآ کاملاً بازطراحی شده و جلوهای بهروزتر پیدا کردهاند. چراغهای عقب حالتی کشیدهتر و اسپرتتر دارند که نمای جذابتری به خودرو بخشیده است. همچنین استفاده از تریم دورنگ در سپر عقب را میتوان یکی از نکات مثبت طراحی این بخش در پارس نوآ دانست.

مشخصات فنی پارس نوآ
در گذشته L90 به پیشرانهای با کد K4M مجهز بود که به دلیل استهلاک پایین و عملکرد قابلقبول، محبوبیت زیادی داشت. اما در نسخه ایرانی این خودرو دیگر از این موتور خبری نیست و قرار است پیشرانه جدید ME16 محصول شرکت سایپا پارس نوآ مورد استفاده قرار گیرد.

این موتور یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که از نظر ساختار شباهت زیادی به موتور TU5 دارد. خروجی آن حداکثر ۱۱۳ اسببخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور است. نیروی تولیدی در پارس خودرو نوآ از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک (AT) به چرخهای جلو منتقل میشود.
| برند | پارس خودرو |
| مدل | پارس نوآ |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۱۴۰۴ |
| حجم موتور | ۱۵۸۷ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | تنفس طبیعی |
| قدرت | ۱۱۵ اسب بخار |
| گشتاور | ۱۴۷ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۵ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | توییست بیم |
| طول | ۴۳۳۰ میلی متر |
| عرض | ۱۷۴۰ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۵۳۰ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۶۳۰ میلی متر |
| وزن | ۱۱۵۵ کیلوگرم |
| حجم باک | ۴۷ لیتر |
| مصرف سوخت | ۶.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۸۵/65R15 |
| شرکت عرضه کننده | پارس خودرو |
| برند نشان مادر | پارس خودرو |
| کشور سازنده | ایران |
در محور جلوی پارس NOA از سیستم تعلیق مکفرسون استفاده شده است، در حالی که محور عقب به سیستم تویستبیم مجهز است؛ سیستمی که چندان مدرن به حساب نمیآید و بیشتر در خودروهای اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرد.

طراحی داخل کابین و امکانات PARS NOA
با وجود تغییرات قابلتوجه در ظاهر بیرونی، در کابین پارس نوا تغییرات چندانی نسبت به L90 دیده نمیشود. به طور کلی، همان الگوهای طراحی نسخه رنو L90 در این خودرو حفظ شده است؛ طراحی دریچههای سیستم تهویه، داشبورد، کنسول وسط و دیگر جزئیات داخلی گواهی بر این شباهت است.

با این حال، فرم رودریهای پارس نوآ نسبت به نسخههای قبلی L90 تغییر کرده و بیشتر به طراحی رنو ساندرو شباهت دارد، که هماهنگی خوبی با فضای داخلی کابین ایجاد کرده است. علاوه بر این، در این خودرو از نمایشگر سیستم مالتیمدیا استفاده شده که در L90 وجود نداشت. طراحی غربیلک فرمان و کلاستر پشت آمپر نیز بهروز و اسپرتتر شده و ظاهری مدرنتر به کابین نوآ بخشیده است.

یکی از نقاط ضعف پارس NOA، شباهت زیاد فرم و ارگونومی صندلیهای آن به L90 است، موضوعی که ممکن است در سفرهای طولانی باعث خستگی سرنشینان شود. در مجموع با سدانی اقتصادی طرف هستیم که اصلا المان های لوکسی ندارد و همه چیز هم از نظر متریال و هم از نظر طراحی در ساده ترین شکل ممکن است.

از نکات مثبت پارس نوآ (PARS NOA) میتوان به امکانات بیشتر آن نسبت به L90 اشاره کرد. در این خودرو شاهد دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان دیکات با کلیدهای کنترلی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، شیشه دودی عقب و تریم داخلی دو رنگ هستیم. همچنین تنظیم برقی آینهها، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سنسور نور و سنسور باران در این خودرو تعبیه شده است. صفحه نمایش ۷ اینچی مالتیمدیا، چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری و فرمان کمکی برقی از دیگر امکانات پارس خودرو نوآ به شمار میروند که تجربه رانندگی راحتتر و مدرنتری نسبت به L90 فراهم میکنند.

امکانات ایمنی و رفاهی پارس NOA
| امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
| امکانات رفاهی | تریم داخلی پارچه ای - رینگ آلومینیومی - سنسور نور - فرمان کمکی برقی - نمایشگر لمسی - تهویه اتوماتیک |
مزایا و معایب
| مزایا | کابین جادار - توان حرکتی قابل قبول |
| معایب | امکانات رفاهی و ایمنی نه چندان بالا - عدم تجربه کیفیت به سبک رنو تندر ۹۰ |
رقبای پارس نوآ
با توجه به مشخصات و امکانات، پارس نوآ، شرکت پارسخودرو رقبای قدرتمندی در بازار دارد، هم در میان خودروهای داخلی و هم در دسته خودروهای مونتاژی. مهمترین رقیب آن شاهین پلاس است که از نظر فنی شباهت زیادی به پارس P90 دارد، اما امکانات آن کمی بیشتر است. البته شاهین G دنده ای و تارا V1 پلاس هم رقبای جدی این خودرو هستند. البته این سدان در نسخه اتوماتیک می تواند رقبای مونتاژی و اقتصادی داشته باشد و برای مثال ایگل و J4 هم می توانند رقیبی برای نسخه اتوماتیک پارس نوآ باشند.
آلبوم تصاویر



















سوالات متداول
این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ با نام ME16 است که می تواند نهایتا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده در پارس نوآ به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل خواهد شد.
از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان دی کات، کلید های کنترلی روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، تنظیم برقی آینه ها، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی مدیا، چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی و… اشاره کرد.
آپشن جدید به پارس نوآ (ال۹۰ ایرانی) اضافه شد
آمار ثبت نام پارس نوآ توسط پارس خودرو منتشر شد
شرایط فروش ال ۹۰ ایرانی اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
قیمت جدید کارخانه محصولات پارس خودرو اعلام شد – آذر ۱۴۰۴





کابین /داشبورد با طراحی خوب جلو و عقب نمیاد و هماهنگ نیس
یک ماشین درست تو ایران بود اونم تا گند نزدین ول نکردید
توهین به شعور مشتری یعنی این .آخه با یه سپر و چراغ اضاف کردن به ال نود میشه ماشین جدید
اساسا،تولیدی به نام((ایرانی))وجودندارد!مگر آنکه سرهم کردن و مونتاژ یا وارد کردن، بمعنای تولید باشد!!!
ببخشید الان سال ۲۰۲۵ هستیم یا ۱۹۲۵؟
اره متسفانه پلتفرم قدیمی و امکانات کم و قیمت نجومی
پارس نوآ❌
پارس کهنا✅
چندین سال ال نود داشتم و خیلی تو فکرش بودم که اگر همون ال نود، اپشنهای بهتر و بیشتری داشته باشه بخرم اما به نظرم حتی با توجه به بروز بودنش بازم لیاقت ال نود رو نداره….
باورم نمیشه!
طراحی درب ها از کنار دقیقا همین پراید هست
حداقل در های تارا و یا شاهین را کپی میکردین میگذاشتین روی این
داداش موندم چطور ۵ نفر لایک کردن
عزیز من درب های ال نود هست نه پراید
از در خودرویی اصلا کپی نکردند
هرچند که این خودرو ، و خودروهای شتر گاو پلنگ
تعصبشون رو نباید کشید .
خدایی این چیه اخه طراحی کردن عقب خود ال ۹۰ از این خوشگلتر بود همه چیزش همخوانی داشت با بدنه افتضاحه P90
من از موقعی که یادمه این ماشین قراره بیاد تو بازار از اول شروع به تولید این ماشین ۱۰۰ تا مدل ماشین چینی با کلی تنوع اومده تو بازار تازه چین اون طرفه دنیاست
احیای این مدل هیچ فایدهای نداره،..
چرا که داچیا، شرکت رومانیایی تولیدکننده این خودرو، مدلهای جدیدی را روانه بازار کرده است..
باسلام انصافا اقای مهندس در رابطه با توضیحات لازم در خصوص انواع اتوموبیل ها بسیار بسیار عالی وکامل توضیح می دهند وانصافا جای تشکر واحترام برای ایشان داریم انشاالله همیشه سلامت و شاد باشند خدا قوت
با سلام اتومبیل ال ۹۰ مدل ۱۴۰۴ گیربکس اتوماتیک هم دارد و چند قیمت است؟
منال۹۰ پاس اطاق جدید دارم مدل۹۶ است خیلی راضی هستم و کارگر تا امروز ۳۳۵۴۰درمدت ۸سال دوتا عیب دارد یکی پا لوس است که درآمد گیربکس می سوزد دیگری سپر جلو عقب زده بشه خوده نشود پلاستیک ولی اینهم مهمه وسایل اش خیلی خیلی کران است
عزیز یکم درست بنویس ملت بتونن بخونن
باسلام انصافا اقای مهندس در رابطه با توضیحات لازم در خصوص انواع اتوموبیل ها بسیار بسیار عالی وکامل توضیح می دهند وانصافا جای تشکر واحترام برای ایشان داریم انشاالله همیشه سلامت و شاد باشند خدا قوت
من از سال ۸۶ ال ۹۰ داشتم تا الان که پارس تندر دارم ، اگه خیلی چیزا نداره در عوض اصالت و هماهنگی داره و مالکش میدونه از ماشین دنبال چیه ، ولی این ماشینی که قراره جایگزینش بشه نه زیبایی داره نه اصالت داره نه هماهنگه …
ال نود ؟پارس تندر؟اینا دیگه چین؟بگو ال ممد اسماشونو تفکیکم میکنی!!!بکش بیرون از این ات و آش.غالا
امکاناتش کم هست و پلتفرمش قدیمی و ایمنی پایین
این ماشین اگر هم قیمت اطلس باشه میارزه چون
امکاناتش در حد اطلس هست اما اگر بخواد مثلا بالای ۷۰۰ میلیون قیمت بازارش باشه ارزش نداره چون امکاناتش و فنی اش در حد سورن هست فوقش جای سورن و اطلس بگیره
ایت ماشین ازون طرحای شکست خورده مفتضحی میشه که هرکی خرید
صاحب اول وآخرش خودش میشه
مثل۲۰۵پژو
مثل سیناد
مثل اینرودزبهمن موتور
بدشگون وزشت وقروقاطی وبیصاحب
نمای عقب افتضاح افتضاح درب ها همون در تیبا این چیه اخه طراحی کردن
۲۰۵ یکی از مدلای موفق پژو بود ولی وقتی تو ایران اومد که دیگه دورش تموم شده بود و پیکی هم دیگه طرفدار نداشت
والا با وجود این مردم، حتماً این خودروی اشغال نه تنها به تولید انبوه میرسه بلکه تو همه جای شهر پخش میشه و صاحبش چنان بهش آره میره که آدم نگه بلکه زیر پاهاش مایباخ سبز شده
کلا در بازار غیررقابتی و انحصاری ما، به جای کیفیت باید مراقب باشی بیش از حد بنجل تو پاچه ات نره.. ولی هرچه دقت بیشتر کنی می بینی که چاره ای نیست. تولید کننده ایرانی تا ۱۵۰ درصد سود نکنه اصلا کار نمیکنه پس می دزده از جنس.
اصلا نمیتونم جلو پنجره زاغارت و بدقواره این ماشین را تحمل کنم.
زیبای از نمایی جلو که نداره هیچ بلکه یکی از زشت ترین ماشینهایی است که تا به حال از نمای جلو دیدم.
دوستان توجه کنید این خودرو یک سدان خانوادگی محسوب میشه پس قرار نیست خیلی اسپرت با آپشن های زیاد باشه دلیل تغییرات فنی خودرو به خاطر تحریم است و اینکه قسمت عقب خودرو از ال ۹۰ بهتر شده برعکس جلو یکم اغراق آمیز شده ولی در کل به نسبت قیمت ارزش خرید داره…
دوست عزیز چرا انکار میکنی؟
مشخصاً قیمت این خودرو بالای ۷۰۰م میشه من به شخصه میگم ۹۰۰م باید بدی پاش، ال ۹۰ اون زمان چون ماشین مونتاژی بود کیفیت فوق العاده و بدنهی محکمی داشت و ایران فقط مونتاژ میکرد، با همون کیفیت ولی مطمئناً این پارس نوا به بدترین شکل ممکن به مردم ارائه میشه
اصلا اون داشبورد چیه؟ مانیتوری که به کار بردن اون زمان هیوندا تو سال ۲۰۱۰ یا کمتر به کار میبردن، هیچی این ماشین نه بروزه نه استاندارد
کلی ماشین خانوادگی تو ایران هست مثل هیوندا سوناتا، کیا سراتو، پژو ۲۰۰۸ و… که میتونی با پول این لگن تهیه کنی
(ارزش خرید این ماشین صفره مطلقه)
با توجه به قیمتش که حدود ۸۵۰ میلیونه و سایر رقبا که قیمتشون بیشتر از اینه احتمال موفقیت در بازار زیاده
ماشین ال ۹۰ با ۲۰۶ در سالهای گذشته هم قیمت بودن اگه کسی میرفت ۲۰۶ میخرید به خاطر ظاهرش میخرید و مدام تو تعمیرگاه بود ولی بعضی ها با قیافه ال ۹۰کنار میومدن و به خاطر موتور خوبش که بدون تعمیر کار میکنه رفتن خریدن حالا این افتضاح پارس نوا نه قیافه داره نه موتور به شعور ثبت نام کننده ها باید شک کرد
ال ۹۰ خودش قیافه نداشت شما بدتر ترررر زدید توش از فردا قراره قیافه عن این فاجعه رو تو خیابونا تحمل کنیم
باسلام وسپاس فراوان از توضیحات کامل وجمع اقای مهندس بدون حاشیه و حرفهای زائد خیلی مسلط و وباتجربه مبا انگیزه توضیح کامل می دهند شاد وسلامت باشید خداوند نگهدارتان باشد و برکت وسلامتی به شما وخانواده محترمتان بدهد باسپاس شهاب