رووی eRX5 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی
رووی eRX5 شاسی بلند جینی ساخت سایک موتور که پارس خودرو قصد دارد آن را به بازار ایران عرضه کند. در ادامه به برسی این خودرو خواهیم پرداخت.




رووی eRX5 شاسی بلند چینی ساخت سایک موتور که پارس خودرو قصد دارد آن را به بازار ایران عرضه کند. در ادامه به برسی این خودرو خواهیم پرداخت.
درباره رووی eRX5
شرکت خودرو سازی Roewe در سال ۲۰۰۶ توسط گروه خودرو سازی SAIC Motor، یکی از بزرگ ترین خودرو سازان چین، تأسیس شد. شکل گیری این برند به دنبال ورشکستگی شرکت بریتانیایی MG Rover در سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد. پس از این اتفاق، SAIC تلاش کرد حقوق مالکیت معنوی مربوط به فناوری ها و پلتفرم های MG Rover را خریداری کند. اگرچه حقوق نام تجاری Rover به شرکت Ford واگذار شد، اما SAIC موفق شد مالکیت بخش بزرگی از فناوری های این شرکت را به دست آورد. در نتیجه، تصمیم گرفت برند جدیدی ایجاد کند که میراث فنی MG Rover را ادامه دهد و این گونه بود که Roewe شکل گرفت. نام Roewe ترکیبی از دو مفهوم است: الهام گرفته از نام Rover و ترکیب آن با کلمه “New” به معنای تازه است. این نام گذاری با هدف حفظ پیوندی با ریشه های بریتانیایی و در عین حال نمایش نوآوری در طراحی و فناوری انجام شد. به همین دلیل، هرچند Roewe یک برند کاملاً چینی است، اما میراث فنی و طراحی آن به وضوح به دوران همکاری با MG Rover بازمی گردد و در بسیاری از مدل های اولیه آن می توان تأثیرات طراحی اروپایی را مشاهده کرد.

یکی از محصولات این کمپانی ROEWE RX5 است که با همکاری سایک موتور و شرکت علی بابا(یکی از بزرگ ترین کمپانی خورده فروشی اینترنتی) در سال ۲۰۱۶ توسعه یافت. این خودرو در ۳ مدل بنزینی، هیبرید و برقی به بازار ها عرضه شده است. پارس خودرو، یکی از قدیمی ترین خودر وسازان ایران، با آزاد شدن واردات خودرو تصمیم گرفته است نسخه هیبریدی این خودرو را وارد بازار ایران کند. این مدل که نسل سوم این سری محسوب می شود، در سال ۲۰۲۲ عرضه شده و با نام ROEWE ERX5 در بازار ها شناخته می شود.

طراحی بدنه رووی eRX5
در سال ۲۰۱۶ همزمان با معرفی این خودرو گروه سایک موتور و علی بابا استراتیژی در تعریف محصولات و طراحی آنها در پیش گرفتند. این استراتیژی منجرب شد که این کمپانی دیگر از یک خط طراحی در ساخت محصولاتش پیروی کند. و همین موضوع باعث شده که نسل های مختلف رووی eRX5 در بیشتر المان ها با هم یکسان باشند. در نمای جلوی این خودرو شاهد چراغ هایی کشیده و باریک هستیم که در قسمت ابرویی آن دی لایت به کار رفته است. طراحان این خودرو برای عریض تر نشان دادن رووی eRX5 از نوار ال ای دی که نقش دی لایت را دارد استفاده کرده اند که دو چراغ اصلی را به هم پیوسته نشان می دهد. از خلاقیت های طراحی روری ای آر ایکس ۵ در جلو پنجره نمایان می شود. در قسمت های ورودی هوا که شکلی سه بعدی دارد کروم کاری هایی بکار رفته که خودرو را بسیار زیبا نشان می دهند. دوباره در جلو پنجره دی لایت بسیار با سلیقه بکار رفته که دقت به جزئیات این کمپانی را نشان می دهد.

در نما های جانبی کشیده بودن کاپوت جلب توجه می کند و همین کشیده بودن و ترکیب شدن با چراغ ها به اسپورت بودن رووی eRX5 می افزاید. در ادامه تیزی گوشه چراغ ها خط برجسته ای گلگیر جلو و درب ها را در بر گرفته که در درب عقب این خط پایان می یابد. طراحان ای آر ایکس ۵ در درب و گلگیر عقب مقداری فضا سازی کرده اند که خودرو را عضلانی تر نشان می دهد. از المان های مدرن در این بخش می توان به دستگیره های مخفی شونده ترند روز در طراحی خودرو اشاره کرد. فلاپ در قسمت پایینی درب ها و دور گلگیر ها بکار رفته که محافظت از بدنه و ظاهر خوبی را برای خودرو فراهم می کند. استفاده از رینگ های ۱۹ اینچی دو رنگ و طراحی بسیار زیبا که با کروم کاری هایی در بخش های سقف و قسمت ها دیگر شده حس لوکس بودن خاصی را به رووی eRX5 داده است.

از دو زائده در گوشه های سقف در بخش عقب استفاده شده که شبیه به گوش گربه می ماند و نمایی زیبا و متفاوت به این خودرو داده است. چراغ ها در این خودرو به صورت به هم پیوسته هستند اما با این تفاوت که در بخش وسطی آنها کروم کاری عرضی بکار رفته است. دیفیوزر به طور کامل سپر را پوشش داده که حفاظت و ظاهر خوبی را ایجاد می کند. در کل می تواند طراحی این خودرو را بسیار جسورانه و رادیکالی توصیف کرد که در آن از بسیاری از الگو های جدید طراحی بکار رفته است. از جمله این المان ها چراغ ها کوچک ترکیب شده با جلو پنجره و یا دستگیره های مخفی شونده را می توان گفت. بینندگان در مواجه با این خودرو به دو مورد مواجه خواهند شد که دو حالت را رقم می زند: یا از آن خوششان می آید یا عکس این موضوع پیش می آید.

مشخصات فنی رووی eRX5
رووی eRX5 به یک موتور بنزینی و یک پیشرانه برقی مجهز است که آن را تبدیل به خودرویی پلاگین هیبرید کرده است. پیشرانه بنزین ۱.۵ لیتری T-GDI این خودرو می تواند ۱۸۵ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که با استفاده از گیربکسی E-CVT که ۱۰ ضریب دنده را شبیه ساز می کند با موتوری الکترکی به توان ۱۸۰ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور ترکیب شده است. تعلیق در بخش جلوی رووی eRX5 طبق معمول مک فرسون و در بخش عقب مولتی لینک می باشد.
برند | رووی |
مدل | ERX5 |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۲ |
حجم موتور | ۱۴۹۶ سی سی |
ظرفیت باتری | ۱۲.۳ کیلووات ساعت |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | پلاگین هایبرید |
قدرت | ۲۴۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۷۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۶.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | DHT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۶۵۵ میلی متر |
عرض | ۱۸۹۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۶۴ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۶۵ میلی متر |
وزن | ۱۸۴۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۸ لیتر |
مصرف سوخت | ۳.۳ لیتر به ازای هر صد کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/55R19 |
شرکت عرضه کننده | پارس خودرو |
برند نشان مادر | رووی |
کشور سازنده | چین |

سوخت در موتور بنزینی از یک باک ۴۸ لیتری تامین می شود و موتور برقی نیز انرژی خود را از پک باتری ۱۲.۳ کیلو وات ساعتی می گیرد که در حالت تمام برقی ۶۱ کیلومتر برد را فراهم می کند و به صورت ترکیبی نیز ۱۰۵۰ کیلومتر برد دارد.

کابین و امکانات Roewe eRX5
در کابین رووی RX5 ترکیبی از رنگ مشکی برای ستون ها و سقف، همراه با قهوه ای روشن در صندلی ها، بخش هایی از داشبورد و رودری ها به کار رفته که حس لوکس بودن و اسپورتی را القاء می کند. متریال سافت تاچ اکثر بخش های داشبورد و رودری ها را پوشش می دهد.

به رسم اکثر خودرو های جدید از نمایشگر و کلاستر یکپارچه استفاده شده که بیشتر تنظیمات امکانات ایمنی و رفاهی خودرو در آن قرار دارد البته این موضوع شاید برای برخی افراد خوشایند نباشد زیرا دسترسی را سخت تر می کند. الگو های طراحی جدیدی که در رووی eRX5 استفاده شده دریچه های یکپارچه سیستم تهویه است.

در بحث فضای کابین و سرنشینان به لطف فاصله محوری ۲۷۶۵ میلی متری ابعاد خوبی در این SUV در دسترس است. از بابت امکانات این خودرو در سطح خوبی قرار دارد. از جمله امکانات موجود در ای آر ایکس ۵ می توان به کروز کنترل تطبیقی، سنسور TPMS، سامانه کنترل کشش، استارت دکمه ای، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، دوربین ثبت وقایع، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رینگ های آلومینیومی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم بازیابی انرژی، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر سیستم مالتی مدیا و… اشاره کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ۶ کیسه هوای ده نقطه ای – سامانه کنترل پایداری و کشش – سامانه کنترل شروع حرکت در سر بالایی – ترمز اضطراری – رادار خط خوان – هشدار برخورد از جلو |
امکانات رفاهی | سامانه پایش فشار باد تایرها – سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – ترمز پارک برقی – اتوهلد – سنسور پارک جلو و عقب – دوربین ۳۶۰ درجه – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – رادار تابلو خوان – دوربین ثبت وقایع – رینگ آلومینومی – در صندوق عقب برقی – استارت دکمه ای – ورود و خروج بدون کلید – دستگیره های بیرونی مخفی شونده – فناوری LED چراغ ها – سنسور نور – نوربالای اتوماتیک – سقف پانوراما – نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا – پشت آمپر دیجیتال – صندلی های برقی جلو – گرم کن صندلی های جلو – تنظیم برقی آینه های جانبی – دسته دنده الکتریکی – فرمان دی کات – تهویه اتوماتیک – تریم چرم مصنوعی کابین |
مزایا و معایب
مزایا | طراحی جذاب – کیفیت مونتاژ بالا – مصرف سوخت پایین – شتاب خوب |
معایب | ناشناس بودن برند در ایران – پیچیدگی فنی – عدم عرضه در نسخه فول آپشن |
قیمت رووی ERX5
قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۴/۲۵) | بدون قیمت تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۴/۲۵) | ۱,۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
رقبا رووی ERX5
رقابت در کلاس SUV های هیبرید کم کم با باز شدن واردات خودرو جدی تر شده و اکثر این خودرو ها نیز برادران چینی هستند که به مصاف هم رفته اند و با ارائه مشخصات فنی و سطح آپشنی های مختلف می خواهند نظر مشتری را جلب کنند. از جمله رقبای این تازه وارد چینی می توان به هاوال اچ ۶ هیبرید، لاماری هیبرید، ام جی زد اس اشاره کرد که هر سه معایب و محاسن خود را دارند.
آلبوم تصاویر

































سولات متداول
رووی eRX5 به یک موتور بنزینی و یک پیشرانه برقی مجهز است که آن را تبدیل به خودرویی پلاگین هیبرید کرده است. پیشرانه بنزین ۱.۵ لیتری T-GDI این خودرو می تواند ۱۸۵ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که با استفاده از گیربکسی E-CVT که ۱۰ ضریب دنده را شبیه ساز می کند با موتوری الکترکی به توان ۱۸۰ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور ترکیب شده است. تعلیق در بخش جلوی رووی eRX5 طبق معمول مک فرسون و در بخش عقب مولتی لینک می باشد.
از جمله امکانات موجود در ای آر ایکس ۵ می توان به کروز کنترل تطبیقی، سنسور TPMS، سامانه کنترل کشش، استارت دکمه ای، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، دوربین ثبت وقایع، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رینگ های آلومینیومی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم بازیابی انرژی، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر سیستم مالتی مدیا و… اشاره کرد.
آقای دلاور الان که ۱۹ اسفند هست دارید تست و بررسی این ماشین رو آماده می کنید ؟
چون طبق اون عکس هایی که بالا گرفتید در حال حرکت تو خیابون و جاده لواسون که همیشه تو این جاده ماشین رو تست می کنید بیانگر این موضوع هست.
منتظر قسمت جدید و تست و بررسی آئودی کیو۵ ئی ترون هم که تستش رو انجام دادید هستیم.
آفرین آقای دلاور و دوستان به جای اینه تست و بررسی ائودی کیو ۵ ئی ترون رو انجام بدین این ماشین رو بررسیش رو میزارین خوبه دیگه همه ی ماشین انجام بدین به غیر از این ممنونم واقعا
مبادا MG GT رو تست کنین.. هنوز زوده صبر کنین همه بخرن بعد !
سلام توی کاتالوگ پارس خودرو گیربکس رو زده AMT یعنی دستی با تعویض کلاچ اتوماتیک و این خیلی تکنولوژی قدیمی هست. احتمالا واسه همین ارزونه.
منم میخوام ثبت نام کنم ولی دیدم که گیربکسش amt هست لطفا بیشتر توضیح میدین
طبق سرچی که من کردم این ماشین از تلفیق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک برای موتور بنزینی و یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک برای موتور برقی استفاده میکنه که روی هم ۱۰ سرعت داره.۱۰ speed edu g2 plus.گیربکسش با mg hs phev یکسانه.
اینی که رو ماشینه با اونی که شما فکر میکنی زمین تا آسمون فرق داره این تکنولوژی جدید سایک هست
چرا چرت و پرت میگی !
بچه های آخرین خودرو برای تست و بررسی یه ماشین باید از جنابعالی اجازه بگیرن ؟
بعدش هم تحویل ام جی جی تی رو دارن شروع می کنن.
هر ماشینی که قابلیت تست داشته باشه و پلاک گرفته باشه و مجوز استاندارد گرفته باشه شرکت برای تست اجازه بده رسانه ها می تونن تست کنن.
زمانی هم که گلف رو تست کردن هنوز وارد بازار نشده بود و الان هم وارد بازار نشده.
شما روابط عمومی آخرین خودرو هستی؟! اگر دقت کنی اینجا کسی شما رو مخاطب قرار نداد. مخاطب کلام بنده صرفاً تیم آخرین خودرو هست.
یعنی من از اونها پرسش و یا در خواست دارم و اونها هم اگر مصلحت بدونن پاسخ میدن. حالا سِمَت شما این وسط چیه؟! قیم آخرین خودرویی؟! مطلب رو گرفتی؟
سمتی ندارم دوست عزیز.
ولی شما هم یجوری میگی ام جی رو مبادا تست کنین انگار آخرین خودرویی ها نشستن گوش به فرمان شما که هر چی بگید تست کنن !
من هر جوری که گفته باشم مخاطبم آخرین خودرو هست و نیاز بدونن خودشون پاسخ میدن. نیاز نیست افراد غیرمرتبط یقه جر بدن
ظاهرا که ماشین خوبیه، فقط خروجی برق ۲۲۰ هم داره؟ اگه داشته باشه واقعا مصرفه به نسبت رقبا
یچیز دیگه هم هست! از تو فیلم سخته بتونم تشخیص بوم از لاماری قشنگ تره یا نه؟ چون یجورایی تو یه سبک طراحی هستند! کسی هست جوابمو بده؟!
سلام.
من واقعا نسبت به لاماری هیبرید ترجیحش میدم . این خودرو پلاگین هایبرید و لاماری هایبرید است ظرفیت کم باتری خودرو های هایبرید که در مدل یک یا دو کیلووات است در رانندگی اسپورت ممکنه تمام بشه و یه افت شتاب محسوسی با خالی شدن باتری خواهید داشت که در پلاگین هایبرید این مورد نیست.
نمای پشت رووه رو خیلی بهتر از لاماری میدونم و در نمای روبرو به نظر من در یک حد هستند.
از نظر قوای فنی و تکنولوژی و برند رووه که درواقع برند لوکس سایک است و میشه گفت بالاتر از ام جی هم قرار میگیره را نسبت به لامارب ترجیح میدم.
لاماری الان علی الحساب ۲.۶۰۰ است و تمام شده قطعا بالای ۳.۱۰۰ خواهد بود بنظرم مزیت بزرگ ابن خودرو نیز قیمت مناسب است که شامل تعرفه و ارز جدید نشده.
درکل تحقیق و بررسی کردم ایراد خاص مهمی نتونستم از این خودرو بگیرم و رقبا هم سانگ پلاس، ونوسیا دی دی آی و تیگو هفت ای پرو خواهند بود و خودروهای هایبرید اس یو وی مانند هاوال و لاماری هایبرید در کلاس پایین تر و متفاوتی قرار میگیرند.
ممنونم خیلی خوب توضیح دادی، انشالله بهترین ها برای شما
جناب دلاور
اون شلنگی که توی صندوق عقب بود، مربوط به تخلیه ی اسید باتری هست که از طریق اون خارج بشه. اما چون باتری اصلی رو با باتری سیلد سپاهان باتری جایگزین کرده بودن، کاربردی نداره.
با سلام .اگه میشه ویدئو بررسی خودروها کارکرده هم بگذارید، چون اغلب خودروهای صفر کیلومتر خوبند و مشکلی ندارند ،باید دید بعد از ۴ یا ۵ سال چقدر با کیفیت می مونند. با تشکر
ماشین خوبی باید باشه بااین قیمت و پلاگین بودن پارس خودرو میتونه تا تیگو ۸ همه ماشین هارو جارو کنه
اگه یه تیپ دیگه با تابلو خان و پارک اتومات دو دف عرضه بشه تا اکستریم بی رقیب خواهد بود
عالی عالی هست