سایپا آریو ؛ مشخصات فنی + معرفی
آریو یکی از خودروهای چینی بود که در دهه 90 شمسی پایش به بازار ایران توسط شرکت سایپا به صورت وارداتی و مونتاژی بازشد.






آریو یکی از خودروهای چینی بود که در دهه ۹۰ شمسی پایش به بازار ایران توسط شرکت سایپا به صورت وارداتی و مونتاژی بازشد.
درباره سایپا آریو
یکی از خودروهای چینی که در دهه ۹۰ پایش به بازار ایران رسید آریو محصولی کمپانی بد اقبال زوتی بود. زوتی (Zotye) یک خودروساز چینی است که در سال ۲۰۰۵ راهاندازی شد و با کپیبرداری از طراحی خودرو های دیگر محصولاتی را تولید می کرد. محصولات این شرکت از کیفیت معمولی برخودار بودند و برای بازار داخلی نوپای چین و کشور های درحال توسعه ساخته می شدند. زوتی هیچوقت نتوانست در بازارهای جهانی جایگاه قابل توجهی پیدا کند و حتی در خود چین هم با افت فروش و بدهی سنگین مواجه شد. زوتی (Zotye Auto) در سال ۲۰۲۱ به دلیل بدهیهای سنگین و کاهش شدید فروش، وارد فرآیند ورشکستگی و تصفیه شد اما در سال ۲۰۲۲ با استفاده از کمک های مالی دولتی تلاش های را برای بازگشت انجام داد.

آریو ایرانی یا زوتی زد ۳۰۰ در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه خودرو چین رونمایی شد. زوتی بر پایه پلتفرم MC تویوتا توسعه یافته و از ویژگی های ساختاری مشابه به تویوتا آلیون بهره می برد. این خودرو در ابتدا به صورت وارداتی وارد بازار شد اما در آخر با تصمیم سایپا تبدیل به خودروی مونتاژی شد که نشان سایپا بر روی چلوپنچره آن قرار گیرد و اسم آن از زوتی Z300 به آریو تغییر یافت. آریو در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ در ایران در سایت بن رو سایپا ساوه تولید شد و در نهایت به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و کاهش توانایی مالی زوتی این خودرو از چرخه مونتاژ کنار گذاشته شد. این خودرو در بازار خودرو و ناوگان تاکسی رانی توانست راه یابد و فروش مناسبی را تجربه کرد. از بزرگ ترین معضلات این خودرو کمیاب بودن برخی از قطعات یدکی آن است.
طراحی بدنه سایپا ARIO S300

آریو را می توان کپی کامل از تویوتا آلیون مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ در نظر گرفت که فقط از لحاظ جلو پنجره با هم تفاوت دارند. این خودرو نسبتا به سالهای که به بازار معرفی شده از طراحی خوبی برخوردار است. آریو یک سدان C سایز مناسب برای خانواده و ناوگان تاکسی رانی بوده که از خط طراحی مناسب چنین کاربری نیز بهره می برد. در نمای جلوی این خودرو شاهد جلو پنجره ای با عرضه و ارتفاع کم هستیم که با وجود چراغ های کشیده، خودروی عریض دیده می شود.

در نمای جانبی نیز همان طراحی ساده و خطوط نرم بر بدنه این خودرو حاکم است که برای آن سالها معقول به حساب می آید. در برخی از مدل های این خودرو دستگیره ها همرنگ بدنه هستند و در برخی مدل ها به شکل کروم کاری کار شده اند. انتقادی که می توان به این خودرو وارد کرد سایز کوچک رینگ های آن است.
نمای عقب آریو بودنه هیچ اغراقی، طراحی شده و عاری از هرگونه اضافه کاری است. این خودرو با وجود زاویه خروج تندی که دارد اجزای زیر بند آن در بخش عقب قابل دیدن نیست که نکته ای مثبت به شمار می رود. از دیگر نکات مثبت این خودرو اندازه بزرگ شیشه عقب آن است که دید خوبی به راننده می دهد.
مشخصات فنی آریو

آریو در سه تیپ مشخصات فنی به بازار عرضه شده است. تیپ اول فنی این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می برد و که می تواند ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان از طریق گیربکس ۵ سرعته به چرخ های جلو انتقال داده می شود.
برند | سایپا |
مدل | آریو |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ |
حجم موتور | ۱۴۹۹ سی سی / ۱۵۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۰۳ اسب بخار / ۱۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۱ نیوتن متر - ۱۵۱ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۵ سرعته دستی / ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل |
طول | ۴۵۶۵ میلی متر |
عرض | ۱۷۶۶ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۸۶ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۰۰ میلی متر |
وزن | ۱۲۷۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۹۵/65R15 و ۲۰۵/55R16 |
شرکت عرضه کننده | سایپا |
برند نشان مادر | زوتی |
کشور سازنده | چین - ایران |
در تیپ ۲ و ۳ زوتی زد ۳۰۰ پیشرانه های یکسان هستند اما یکی از نسخه ها گیربکس آن دنده ای ۵ سرعته و دیگری به صورت دنده اتوماتیک است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می تواند ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هر دو پیشرانه آریو سایپا در طول سالیانی که در بازار حضور داشته اند عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده اند.
کابین و امکانات زوتی زد ۳۰۰

کابین آریو را ترکیبی از متریال خشک و سافت تاچ تشکیل می دهد که کیفیت آن معمولی رو به پایین است. صندلی ها در این خودرو کاملا کیفیت معمولی دارد و در رانندگی های طولانی می تواند به نسبت سرنشینان را راضی نگهدارد. ترکیب رنگی این خودرو در تمامی مدل ها ترکیبی از مشکلی و دکوراتیوی طرح چوب براق است.
طراحی داشبورد و اجزای کابین کاملا به سالها ۲۰۱۰ میلادی بر می گردد و به شیوه یک خودرو خانوادگی طراحی شده است. در مرکز داشبورد مالتی مدیا با اندازه کمتر از ۸ ایج نقش بسته است که قابلیت کنترل لمسی نیز دارد و از کیفیت کاملا معمولی برخوردار است. دسترسی های کابین در آریو مناسب بوده که به راحتی راننده و دیگر سرنشینان را می افزاید.
از جمله امکانات این خودرو در تیپ فول آپشن می توان به؛ چهار چرخ دیسک ترمز، آینه های برقی، تیپ ترونیک در نسخه اتومات، سنسور دنده عقب، دو ایربگ جلو، صندلی های چرمی، رینگ های آلومینیومی، تهویه مطبوع اتوماتیک، مالتی مدیا ۷ اینچی، دکمه های کنترل مالتی مدیا بر روی فرمان، کروز کنترل و … اشاره کرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا (شش کیسه هوا در نسخه وارداتی) |
امکانات رفاهی | تریم داخلی چرمی - سنسور پارک عقب - تهویه الکتریکی دستی (تهویه اتوماتیک در نسخه وارداتی) - سیستم پخش CD و USB (نمایشگر لمسی در نسخه وارداتی) - سانروف برقی (در نسخه وارداتی) |
مزایا و معایب
مزایا | کابین جادار - استهلاک به نسبت مناسب در برابر رقبا - سواری نرم |
معایب | توان حرکتی نه چندان ایده آل - قیمت بالای قطعات در بازار - بازار خرید و فروش ضعیف |
آلبوم تصاویر





سوالات متداول
در تیپ ۲ و ۳ زوتی زد ۳۰۰ پیشرانه های یکسان هستند اما یکی از نسخه ها گیربکس آن دنده ای ۵ سرعته و دیگری به صورت دنده اتوماتیک است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می تواند ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هر دو پیشرانه آریو سایپا در طول سالیانی که در بازار حضور داشته اند عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده اند.
در تیپ ۲ و ۳ زوتی زد ۳۰۰ پیشرانه های یکسان هستند اما یکی از نسخه ها گیربکس آن دنده ای ۵ سرعته و دیگری به صورت دنده اتوماتیک است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می تواند ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هر دو پیشرانه آریو سایپا در طول سالیانی که در بازار حضور داشته اند عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده اند.
از جمله امکانات این خودرو در تیپ فول آپشن می توان به؛ چهار چرخ دیسک ترمز، آینه های برقی، تیپ ترونیک در نسخه اتومات، سنسور دنده عقب، دو ایربگ جلو، صندلی های چرمی، رینگ های آلومینیومی، تهویه مطبوع اتوماتیک، مالتی مدیا ۷ اینچی، دکمه های کنترل مالتی مدیا بر روی فرمان، کروز کنترل و … اشاره کرد.
ازاین خودرو درایران استقبال شد . ای کاش شرکت تولیدی درایران زده می شد ودوبار قطعات را مونتاژ می کردند.
بعضی از قطعات باتوجه به هزینه دستمزدها ومواداولیه به صرفه نیست درکشور تولیدشود.
یکی از بی آزار ترین و ایمنترین خودرو تو این رنج قیمت تولید شده میباشد
حیف شد تولیدش قطع شد.
اکثر کسانی که این خودرو رو فروخته اند باید خودروی بالای ۲ میلیارد بخرند تا راضیشون کنه
بهترین ماشین در رنج قیمتی خودش
اضافه کنم در مقاله جزو معایب خودرو قیمت لوازم بالا ذکر شده
قیمت لوازم بدنه آریو هم طراز ۲۰۶ و پارس هست و سطح قیمت از دنا ، تارا و ۲۰۷ پایینتر هست
با توجه به اینکه خودرو مونتاژ هست سطح قیمت لوازم بدنه و فنی خودرو خیلی مناسب و اقتصادی هست
هشت سال و نود هزار کیلومتر تجربه استفاده از آریو آتومات رو دارم ، خودرو به شدت کم استهلاک هست بعد از نود هزار کیلومتر رانندگی بجز برای تعویض لنت و روغن ماشین خرجی نداشته متریال داخل کابین خیلی باکیفیت هست چرم صندلی ها کوچکترین ترک و حتی کهنگی پیدا نکرده و کوچکترین استهلاکی نداشته ، فضای داخلی اتاق خیلی بزرگتر از ابعاد ظاهری هست مناسب مسافرت های طولانی هست
موتور میتسوبیشی لنسر خیلی کم مصرف و گیربکس چهار سرعته AT بدون تقه و لگ و تاخیر .
من مدل ۹۶ اتوماتیک این ماشین رو دارم کم خرج ترین خودرو بوده که داشتم انواع اقسام خودروهاداشتم این خودرو خانواده است وبی ازار
این ماشین تو رنج خودش بی نظیره
فقط کسایی که داشتن میدونن چی میگم
هر ماشینی که کم خرج و کم استهلاک باشد دیگه ازشون تولید نمیکنند فقط حیف ای کاش گیربکس اتوماتیک هم پنج سرعته بود
من آریو ۹۷ دارم از ابتدا مالک هستم،،،از نظر قیمت قطعات مثل اتومبیل ایرانی است ولی استهلاک خیلی کمی داره بسیار نرم،،وقتی بفکر تعویض افتادم رانندگی نرمش قابل قیاس با ماشین های ایرانی نیست،،عیبش کولر در شرایط جنوب کشور و بالای ۴۵ درجه جواب نمیده البته با تعویض فن ، پروانه و افزایش آمپر باطری این مشکل برطرف میشه،،،فن و پروانه ۲۰۶ مشکل آمپر در شرایط آب و هوایی جنوب رو حل میکنه اما از هر ماشین زیر دو میلیاردی بهتره،،،وقتی دنا یا تارا و شاهین سوار شدم در مقابل آریو مثل اسباب بازی بود
نمیدونم چرا همه میگن صاحب اول و آخرش خودتی. اولا من سال ۹۹ یک مدل ۹۷ اتوماتیک ۲۰ تا کار خریدم یکی بخاطر اینکه برادرم داشت خیلی راضی بود و دوم اینکه تاکسیرانی ازش استفاده میکرد. پس نمیتوانست مشکل قطعه و یا گرامی داشته باشه. تا الان هم هیچ مشکلی نداشته و ازش خیلی راضی ام خیلی نرم و کابین جادار داره فقط نباید ازش انتظار شتاب داشته باشی. بدنه بسیار محکم و امنی هم داره و کولرش عالیه. توصیه میکنم اگر یک خودرو بی درد سر و خانوادگی میخواهید تمیزش و پیدا کردید شک نکنید
حیف که دیگه تولید نمیشه ولی کاش حداقل از پلتفرمش برای تولید یه محصول خانوادگی استفاده میشد
منم ۸ساله آریو دارم وواقعا راضیم ازش برای مسافرت هم عالیه وسرنشین ها راحت
خوابی ماشین خوبیه و مثل تویو تا جا دار بزرگ نرم مخصوصا اتو ماتش .موتور وگیربکسش میتسو بیش ژاپن هست .از هر لحاظ حرف ندارن فقط قطعاتش گرونه
کم استهلاک ترین ماشینه در رنج خودروهای ۲میلیاردی هستش
بسیار رانندگی نرم بیصدا و ایمن دارد
ای کاش مجدد تولیدش از سر گرفته بشه .از تمام خودروهای سایپا در ایمنی و لذت رانندگی سرتره
من این خودروی آریو اتومات را ۶ سال هست که دارم و به نسبت قیمت آن ؛ خودرویی کاملاً نرم و کم استهلاک و جادار و مناسب خانواده و مسافرت هست و از لحاظ قیمت قطعات یدکی فرقی با خودروهای داخلی مثل دنا و تارا و یا امثال آن ندارد
هشت ساله یه زوتی وارداتی اتومات که ۲۰۰۰۰ کارکرده بود خریدم خیلی ازش راضی ام