موضوعات داغ روز:

سایپا آریو ؛ مشخصات فنی + معرفی

آریو یکی از خودروهای چینی بود که در دهه 90 شمسی پایش به بازار ایران توسط شرکت سایپا به صورت وارداتی و مونتاژی بازشد.

حجم موتور 1499 سی سی / 1598 سی سی
قدرت 103 اسب بخار / 112 اسب بخار
گشتاور 141 نیوتن متر - 151 نیوتن متر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
سایپا آریو ؛ مشخصات فنی + امکانات
منتشر شده در 07 خرداد 1404 ساعت 16:36
نویسنده آرام عزیزی

آریو یکی از خودروهای چینی بود که در دهه ۹۰ شمسی پایش به بازار ایران توسط شرکت سایپا به صورت وارداتی و مونتاژی بازشد.

درباره سایپا آریو

یکی از خودروهای چینی که در دهه ۹۰ پایش به بازار ایران رسید آریو محصولی کمپانی بد اقبال زوتی بود. زوتی (Zotye) یک خودروساز چینی است که در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد و با کپی‌برداری از طراحی خودرو های دیگر محصولاتی را تولید می کرد. محصولات این شرکت از کیفیت معمولی برخودار بودند و برای بازار داخلی نوپای چین و کشور های درحال توسعه ساخته می شدند. زوتی هیچوقت نتوانست در بازارهای جهانی جایگاه قابل توجهی پیدا کند و حتی در خود چین هم با افت فروش و بدهی سنگین مواجه شد. زوتی (Zotye Auto) در سال ۲۰۲۱ به دلیل بدهی‌های سنگین و کاهش شدید فروش، وارد فرآیند ورشکستگی و تصفیه شد اما در سال ۲۰۲۲ با استفاده از کمک های مالی دولتی تلاش های را برای بازگشت انجام داد.

سایپا آریو ؛ مشخصات فنی + امکانات

آریو ایرانی یا زوتی زد ۳۰۰ در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه خودرو چین رونمایی شد. زوتی بر پایه پلتفرم MC تویوتا توسعه یافته و از ویژگی های ساختاری مشابه به تویوتا آلیون بهره می برد. این خودرو در ابتدا به صورت وارداتی وارد بازار شد اما در آخر با تصمیم سایپا تبدیل به خودروی مونتاژی شد که نشان سایپا بر روی چلوپنچره آن قرار گیرد و اسم آن از زوتی Z300 به آریو تغییر یافت. آریو در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ در ایران در سایت بن رو سایپا ساوه تولید شد و در نهایت به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و کاهش توانایی مالی زوتی این خودرو از چرخه مونتاژ کنار گذاشته شد. این خودرو در بازار خودرو و ناوگان تاکسی رانی توانست راه یابد و فروش مناسبی را تجربه کرد. از بزرگ ترین معضلات این خودرو کمیاب بودن برخی از قطعات یدکی آن است.

طراحی بدنه سایپا ARIO S300

سایپا آریو ؛ مشخصات فنی + امکانات

آریو را می توان کپی کامل از تویوتا آلیون مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ در نظر گرفت که فقط از لحاظ جلو پنجره با هم تفاوت دارند. این خودرو نسبتا به سالهای که به بازار معرفی شده از طراحی خوبی برخوردار است. آریو یک سدان C سایز مناسب برای خانواده و ناوگان تاکسی رانی بوده که از خط طراحی مناسب چنین کاربری نیز بهره می برد. در نمای جلوی این خودرو شاهد جلو پنجره ای با عرضه و ارتفاع کم هستیم که با وجود چراغ های کشیده، خودروی عریض دیده می شود.

سایپا آریو ؛ مشخصات فنی + امکانات

در نمای جانبی نیز همان طراحی ساده و خطوط نرم بر بدنه این خودرو حاکم است که برای آن سالها معقول به حساب می آید. در برخی از مدل های این خودرو دستگیره ها همرنگ بدنه هستند و در برخی مدل ها به شکل کروم کاری کار شده اند. انتقادی که می توان به این خودرو وارد کرد سایز کوچک رینگ های آن است.

نمای عقب آریو بودنه هیچ اغراقی، طراحی شده و عاری از هرگونه اضافه کاری است. این خودرو با وجود زاویه خروج تندی که دارد اجزای زیر بند آن در بخش عقب قابل دیدن نیست که نکته ای مثبت به شمار می رود. از دیگر نکات مثبت این خودرو اندازه بزرگ شیشه عقب آن است که دید خوبی به راننده می دهد.

مشخصات فنی آریو

سایپا آریو ؛ مشخصات فنی + امکانات

آریو در سه تیپ مشخصات فنی به بازار عرضه شده است. تیپ اول فنی این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می برد و که می تواند ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان از طریق گیربکس ۵ سرعته به چرخ های جلو انتقال داده می شود.

برندسایپا
مدلآریو
کلاس بدنهسدان
سال تولید۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰
حجم موتور۱۴۹۹ سی سی / ۱۵۹۸ سی سی
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
فناوری موتورتنفس طبیعی
قدرت۱۰۳ اسب بخار / ۱۱۲ اسب بخار
گشتاور۱۴۱ نیوتن متر - ۱۵۱ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰---
حداکثر سرعت۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس۵ سرعته دستی / ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبنیمه مستقل
طول۴۵۶۵ میلی متر
عرض۱۷۶۶ میلی متر
ارتفاع۱۴۸۶ میلی متر
فاصله محوری۲۷۰۰ میلی متر
وزن۱۲۷۵ کیلوگرم
حجم باک۵۵ لیتر
مصرف سوخت۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک۱۹۵/65R15 و ۲۰۵/55R16
شرکت عرضه کنندهسایپا
برند نشان مادرزوتی
کشور سازندهچین - ایران

در تیپ ۲ و ۳ زوتی زد ۳۰۰ پیشرانه های یکسان هستند اما یکی از نسخه ها گیربکس آن دنده ای ۵ سرعته و دیگری به صورت دنده اتوماتیک است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می تواند ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هر دو پیشرانه آریو سایپا در طول سالیانی که در بازار حضور داشته اند عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده اند.

کابین و امکانات زوتی زد ۳۰۰

سایپا آریو ؛ مشخصات فنی + امکانات

کابین آریو را ترکیبی از متریال خشک و سافت تاچ تشکیل می دهد که کیفیت آن معمولی رو به پایین است. صندلی ها در این خودرو کاملا کیفیت معمولی دارد و در رانندگی های طولانی می تواند به نسبت سرنشینان را راضی نگهدارد. ترکیب رنگی این خودرو در تمامی مدل ها ترکیبی از مشکلی و دکوراتیوی طرح چوب براق است.

طراحی داشبورد و اجزای کابین کاملا به سالها ۲۰۱۰ میلادی بر می گردد و به شیوه یک خودرو خانوادگی طراحی شده است. در مرکز داشبورد مالتی مدیا با اندازه کمتر از ۸ ایج نقش بسته است که قابلیت کنترل لمسی نیز دارد و از کیفیت کاملا معمولی برخوردار است. دسترسی های کابین در آریو مناسب بوده که به راحتی راننده و دیگر سرنشینان را می افزاید.

از جمله امکانات این خودرو در تیپ فول آپشن می توان به؛ چهار چرخ دیسک ترمز، آینه های برقی، تیپ ترونیک در نسخه اتومات، سنسور دنده عقب، دو ایربگ جلو، صندلی های چرمی، رینگ های آلومینیومی، تهویه مطبوع اتوماتیک، مالتی مدیا ۷ اینچی، دکمه های کنترل مالتی مدیا بر روی فرمان، کروز کنترل و … اشاره کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنیدو کیسه هوا (شش کیسه هوا در نسخه وارداتی)
امکانات رفاهیتریم داخلی چرمی - سنسور پارک عقب - تهویه الکتریکی دستی (تهویه اتوماتیک در نسخه وارداتی) - سیستم پخش CD و USB (نمایشگر لمسی در نسخه وارداتی) - سانروف برقی (در نسخه وارداتی)

مزایا و معایب

مزایاکابین جادار - استهلاک به نسبت مناسب در برابر رقبا - سواری نرم
معایبتوان حرکتی نه چندان ایده آل - قیمت بالای قطعات در بازار - بازار خرید و فروش ضعیف

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

آریو چه مشخصات فنی دارد؟

در تیپ ۲ و ۳ زوتی زد ۳۰۰ پیشرانه های یکسان هستند اما یکی از نسخه ها گیربکس آن دنده ای ۵ سرعته و دیگری به صورت دنده اتوماتیک است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می تواند ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هر دو پیشرانه آریو سایپا در طول سالیانی که در بازار حضور داشته اند عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده اند.

در تیپ ۲ و ۳ زوتی زد ۳۰۰ پیشرانه های یکسان هستند اما یکی از نسخه ها گیربکس آن دنده ای ۵ سرعته و دیگری به صورت دنده اتوماتیک است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می تواند ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هر دو پیشرانه آریو سایپا در طول سالیانی که در بازار حضور داشته اند عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده اند.

آریو چه امکاناتی دارد؟

از جمله امکانات این خودرو در تیپ فول آپشن می توان به؛ چهار چرخ دیسک ترمز، آینه های برقی، تیپ ترونیک در نسخه اتومات، سنسور دنده عقب، دو ایربگ جلو، صندلی های چرمی، رینگ های آلومینیومی، تهویه مطبوع اتوماتیک، مالتی مدیا ۷ اینچی، دکمه های کنترل مالتی مدیا بر روی فرمان، کروز کنترل و … اشاره کرد.

خواندنی: فناوری خودروهای با قابلیت تغییر رنگ بدنه

ویدیو های پیشنهادی

۱۶ Responses to “سایپا آریو ؛ مشخصات فنی + معرفی”

  1. بدرالدین گفت:

    ازاین خودرو درایران استقبال شد . ای کاش شرکت تولیدی درایران زده می شد ودوبار قطعات را مونتاژ می کردند.‌
    بعضی از قطعات باتوجه به هزینه دستمزدها ومواداولیه به صرفه نیست درکشور تولیدشود.‌

    ۱۲
    ۰
  2. بهزاد گفت:

    یکی از بی آزار ترین و ایمن‌ترین خودرو تو این رنج قیمت تولید شده میباشد
    حیف شد تولیدش قطع شد.
    اکثر کسانی که این خودرو رو فروخته اند باید خودروی بالای ۲ میلیارد بخرند تا راضیشون کنه

    ۱۷
    ۰
  3. عرفان گفت:

    بهترین ماشین در رنج قیمتی خودش

    ۱۱
    ۰
  4. رامین گفت:

    اضافه کنم در مقاله جزو معایب خودرو قیمت لوازم بالا ذکر شده
    قیمت لوازم بدنه آریو هم طراز ۲۰۶ و پارس هست و سطح قیمت از دنا ، تارا و ۲۰۷ پایینتر هست
    با توجه به اینکه خودرو مونتاژ هست سطح قیمت لوازم بدنه و فنی خودرو خیلی مناسب و اقتصادی هست

    ۱۳
    ۰
  5. رامین گفت:

    هشت سال و نود هزار کیلومتر تجربه استفاده از آریو آتومات رو دارم ، خودرو به شدت کم استهلاک هست بعد از نود هزار کیلومتر رانندگی بجز برای تعویض لنت و روغن ماشین خرجی نداشته متریال داخل کابین خیلی باکیفیت هست چرم صندلی ها کوچکترین ترک و حتی کهنگی پیدا نکرده و کوچکترین استهلاکی نداشته ، فضای داخلی اتاق خیلی بزرگتر از ابعاد ظاهری هست مناسب مسافرت های طولانی هست
    موتور میتسوبیشی لنسر خیلی کم مصرف و گیربکس چهار سرعته AT بدون تقه و لگ و تاخیر .

    ۱۷
    ۰
  6. اکبر گفت:

    من مدل ۹۶ اتوماتیک این ماشین رو دارم کم خرج ترین خودرو بوده که داشتم انواع اقسام خودروهاداشتم این خودرو خانواده است وبی ازار

    ۳
    ۰
  7. ناشناس گفت:

    این ماشین تو رنج خودش بی نظیره
    فقط کسایی که داشتن می‌دونن چی میگم

    ۳
    ۰
  8. مجید گفت:

    هر ماشینی که کم خرج و کم استهلاک باشد دیگه ازشون تولید نمی‌کنند فقط حیف ای کاش گیربکس اتوماتیک هم پنج سرعته بود

    ۵
    ۰
  9. کاوه گفت:

    من آریو ۹۷ دارم از ابتدا مالک هستم،،،از نظر قیمت قطعات مثل اتومبیل ایرانی است ولی استهلاک خیلی کمی داره بسیار نرم،،وقتی بفکر تعویض افتادم رانندگی نرمش قابل قیاس با ماشین های ایرانی نیست،،عیبش کولر در شرایط جنوب کشور و بالای ۴۵ درجه جواب نمیده البته با تعویض فن ، پروانه و افزایش آمپر باطری این مشکل برطرف میشه،،،فن و پروانه ۲۰۶ مشکل آمپر در شرایط آب و هوایی جنوب رو حل میکنه اما از هر ماشین زیر دو میلیاردی بهتره،،،وقتی دنا یا تارا و شاهین سوار شدم در مقابل آریو مثل اسباب بازی بود

    ۳
    ۰
  10. محمود گفت:

    نمی‌دونم چرا همه میگن صاحب اول و آخرش خودتی. اولا من سال ۹۹ یک مدل ۹۷ اتوماتیک ۲۰ تا کار خریدم یکی بخاطر اینکه برادرم داشت خیلی راضی بود و دوم اینکه تاکسیرانی ازش استفاده میکرد. پس نمی‌توانست مشکل قطعه و یا گرامی داشته باشه. تا الان هم هیچ مشکلی نداشته و ازش خیلی راضی ام خیلی نرم و کابین جادار داره فقط نباید ازش انتظار شتاب داشته باشی. بدنه بسیار محکم و امنی هم داره و کولرش عالیه. توصیه میکنم اگر یک خودرو بی درد سر و خانوادگی میخواهید تمیزش و پیدا کردید شک نکنید

    ۳
    ۰
  11. مرتضی گفت:

    حیف که دیگه تولید نمیشه ولی کاش حداقل از پلتفرمش برای تولید یه محصول خانوادگی استفاده میشد

    ۴
    ۰
  12. اکرم گفت:

    منم ۸ساله آریو دارم وواقعا راضیم ازش برای مسافرت هم عالیه وسرنشین ها راحت

    ۴
    ۰
  13. حبیب گفت:

    خوابی ماشین خوبیه و مثل تویو تا جا دار بزرگ نرم مخصوصا اتو ماتش .موتور وگیربکسش میتسو بیش ژاپن هست .از هر لحاظ حرف ندارن فقط قطعاتش گرونه

    ۳
    ۰
  14. آراد گفت:

    کم استهلاک ترین ماشینه در رنج خودروهای ۲میلیاردی هستش
    بسیار رانندگی نرم بی‌صدا و ایمن دارد
    ای کاش مجدد تولیدش از سر گرفته بشه .از تمام خودروهای سایپا در ایمنی و لذت رانندگی سرتره

    ۴
    ۰
  15. رسا گفت:

    من این خودروی آریو اتومات را ۶ سال هست که دارم و به نسبت قیمت آن ؛ خودرویی کاملاً نرم و کم استهلاک و جادار و مناسب خانواده و مسافرت هست و از لحاظ قیمت قطعات یدکی فرقی با خودروهای داخلی مثل دنا و تارا و یا امثال آن ندارد

    ۵
    ۰
  16. بهمن عبادی گفت:

    هشت ساله یه زوتی وارداتی اتومات که ۲۰۰۰۰ کارکرده بود خریدم خیلی ازش راضی ام

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.