تویوتا کرولا ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
تویوتا کرولا 2023 یا تویوتا کرولا وارداتی یکی از خودروهایی است که به تازگی به سامانه عرضه وارداتی ها آمده به زودی به بازار کشور می آید.
1197 سی سی / 1800 سی سی
116 اسب بخار / 142 اسب بخار
185 نیوتن متر / 175 کیلومتر بر ساعت
دیفرانسیل جلوتویوتا کرولا ۲۰۲۳ یا تویوتا کرولا وارداتی یکی از خودروهایی است که به تازگی به سامانه عرضه وارداتی ها آمده به زودی به بازار کشور می آید.
درباره تویوتا کرولا
با شروع دوباره واردات خودرو حالا دوباره محصولات غیر چینی را در ایران می بینیم. البته محدودیت های آیین نامه واردات اجازه ورود بسیاری از خودروها را نمی دهد اما خودروهایی نظیر تویوتا کرولا می توانند به ایران بیایند. کرولا یکی از مهم ترین محصولات تاریخ کمپانی تویوتا است که از سال ۱۹۶۶ تا حالا به تولید رسیده است. خودرویی تا بحال با ۱۲ نسل به بازار های مختلف رسیده و بالاترین فروش تاریخ را برای یک مدل در کل جهان ثبت کرده است. کرولا یک خودروی کامپکت است که همیشه یکی از محصولات اقتصادی تویوتا به حساب آمده و کیفیت و دوام قابل قبولی را ارائه داده است. در ایران نسل های مختلف کرولا بصورت وارداتی به بازار آمدند و هنوز هم در بازار کارکرده ایران تعداد بالایی از این خودرو را می بینیم.اما حالا شرکت معین خودرو برنامه دارد در دور جدید واردات، نسل جدید تویوتا کرولا را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به ایران بیاورد. در ادامه به معرفی این خودرو می پردازیم.

طراحی بدنه تویوتا کرولا وارداتی
این نسخه سدان از دوازدهمین نسل از کرولا است که البته در بازار چین عرضه می شود و تویوتا لوین Levin نام دارد. البته کلیت طراحی در این سدان با نسخه های بازار های دیگر یکسان است اما در جزئیات تفاوت هایی دیده می شود. در جلوی تویوتا کرولا بنزینی چراغ های نسبتا باریک را می بینیم که به دو طرف کشیده شده اند. درون کاسه چراغ، دیلایت های LED طرح L دارند و چراغ های اصلی از نوع هالوژنی هستند. خطی کرومی روی زمینه ای مشکی رنگ چراغ های جلو را به هم پیوند می دهد و جلوپنجره از بالا حذف شده و به پایین سپر منتقل شده است. سپر طراحی سه بعدی و برجسته دارد و در گوشه آن دو قطعه مشکی رنگ با طرح C دیده می شود و ال ای دی ها مه شکن هم در پایین همین بخش جایگذاری شده اند. سبک طراحی نسخه هیبریدی تویوتا کرولا نیز بسیار شبیه به نسخه بنزینی است با این تفاوت که بر خلاف تویوتا کرولا بنزینی از طرح لانه زنبوری در بخش جلو پنجره استفاده شده است.

در نمای جانبی طراحی به نسبت ساده ای را در تویوتا کرولا وارداتی می بینیم. یک خط از بالای گلگیر جلو تا بالای گلگیر عقب امتداد پیدا می کند و یک برجستگی را در قسمت پایین درها می بینیم. حاشیه پنجره های خودرو مشکی رنگ است و رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی را در این خودرو می بینیم. طراحی در عقب اما هماهنگی بیشتری با جلوی خودرو دارد. دو چراغ کشیده با یک نوار کرومی (درست همانند جلو) به هم متصل می شوند و سپر برجسته را در این قسمت می بینیم که باعث می شود خودرو کمی پهن تر و عضلانی تر بنظر برسد. بطور کلی طراحی تویوتا کرولا تا حد زیادی ساده است اما خط طراحی های جدید و مدرن تویوتا را در خودش دارد و از همه مهم تر عنصر اصالت را می توان در این خودرو یافت که این روز ها در بازار چینی زده ما کمتر دیده می شود.

یکی از مهم ترین تفاوت های میان طراحی تویوتا کرولا بنزینی و تویوتا کرولا هیبریدی را می توان در لوگوی شرکت تویوتا یافت. اگر کمی با دقت به لوگو و نشان تویوتا در نسخه هیبرید نگاه کنیم می بینیم نشان تویوتا در نسخه هیبرید تویوتا کرولا دارای حاشیه ای آبی رنگ است در حالی که چنین چیزی در نسخه های بنزینی دیده نمی شود.
مشخصات فنی تویوتا کرولا ۲۰۲۳
تویوتا کرولا بنزینی در ابتدا با دو پیشرانه به بازار ایران آمد. نسخه پایه مجهز به پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ است که فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ ها یا VVTi را دارد. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت ۱۱۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۱۰ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو می رسد و با این مشخصات مصرف سوخت ترکیبی ۵.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این سدان ژاپنی ثبت می شود.
| برند | تویوتا |
| مدل | کرولا |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۲۰۲۳ |
| حجم موتور | ۱۱۹۷ سی سی / ۱۸۰۰ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربوشارژر / هیبرید |
| قدرت | ۱۱۶ اسب بخار / ۱۴۲ اسب بخار |
| گشتاور | ۱۸۵ نیوتن متر / ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۲ ثانیه / ۹.۵ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ECVT / CVT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۶۳۵ میلی متر |
| عرض | ۱۷۸۰ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۵۵ میلی متر / ۱۴۳۵ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۷۰۰ میلی متر |
| وزن | ۱۴۳۰ کیلوگرم / ۱۴۲۰ کیلوگرم |
| حجم باک | 50 لیتر / ۴۳ لیتر |
| مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر / ۴.۱ در هر صد کیلومتر ترکیبی |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/55R16 |
| شرکت عرضه کننده | معین خودرو ایرانیان |
| برند نشان مادر | تویوتا |
| کشور سازنده | ژاپن - چین |

اما نسخه دیگر تویوتا کرولا بنزینی به پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی مجهز است که خروجی های ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر را دارد. در این نسخه هم انتقال قدرت از طریق جعبه دنده CVT انجام می شود و مصرف ترکیبی ۵.۶ لیتر را در هر ۱۰۰ کیلومتر داریم. با این حال این نسخه به صورت محدود در بازار عرضه شد و بعد ها جایش را به نسخه هیبرید داد. نهایت سرعت در هر دو نسخه ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و در کل خروجی های فنی عجیب و غریبی در این خودرو نمی بینیم اما یادمان باشد که کیفیت و دوام تویوتا را در قوای محرکه این خودرو داریم و همین باعث می شود بسیاری از مشتریان خرید این خودرو را به نمونه های چینی (حتی با مشخصات بهتر) ترجیح دهند.
اما قوی ترین نسخه کرولا وارداتی نسخه هیبرید این خودرو به شمار می رود. این نسخه به پیشرانه ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی 8ZR مجهز است. این پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، به تنهایی ۹۸ تا ۱۰۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور 142 نیوتن متر تولید می کند. همچنین یک پیشرانه الکتریکی ۱۳۵ تا ۱۴۰ اسب بخار با گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر هم در کنار این قوای محرکه بنزینی قرار دارد. جعبه دنده اتوماتیک E-CVT نسل جدید که یک موتور الکتریکی دیگر را جهت بازیافت انرژی در دل خود جای داده است، ترکیب توان الکتریکی و بنزینی را به چرخ های جلوی تویوتا کرولا هیبرید می رساند.
ویدیو معرفی نسخه ۱.۵ لیتری
ویدیوی معرفی تویوتا کرولا هیبرید
طراحی کابین و امکانات تویوتا کرولا وارداتی
در داخل طراحی بسیار ساده تر از بدنه است اما کیفیت بالای متریال به کار رفته باعث می شود که این سادگی را بپذیرید. متریال به کار رفته روی داشبورد و رودری ها را پلاستیک مشکی رنگ تشکیل داده است و در قسمت هایی از وسط و همچنین در حاشیه صفحه نمایش مرکزی، قطعاتی با طرح پیانویی را می بینیم. یک خط نقره ای رنگ دو دریچه تهویه در گوشه ها را به هم متصل می کند و المان های نقره ای رنگ دیگری را در طراحی فرمان و همچنین در حاشیه دسته دنده خودرو می بینیم. کلاستر یا جلوآمپر خودرو از نوع آنالوگ است اما صفحه نمایشی در سمت راست طراحی شده تا اطلاعات خودرو و سفر را به راننده نشان دهد که گرافیک این صفحه نمایش خوب و مدرن ارزیابی می شود.

با یک محصول اقتصادی از تویوتا طرف هستیم پس تعجبی ندارد که روکش صندلی ها از پارچه است و تقریبا المان لوکسی را در کابین نمی بینیم. اما به هر ترتیب این یک تویوتا است و ارگونومی عالی در طراحی به همراه کیفیت بالای قطعات باعث می شود خیلی زود با این خودرو ارتباط برقرار کنید. صفحه نمایش مرکزی ۹ اینچی است و سیستم صوتی از ۶ بلندگو تشکیل شده است. اما مهم ترین نکته در تویوتا کرولا وارداتی میزان فضای آن در کابین است. با اینکه از بین این سدان چندان بزرگ بنظر نمی رسد و در واقع هم در رده سدان های کامپکت بازار است اما در داخل و بخصوص در ردیف عقب میزان فضای سر و پا برای سرنشینان بسیار راضی کننده است. همچنین صندوق عقب این خودرو هم فضای بسیار خوبی را در این کلاس ارائه می دهد.

امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | ۷ کیسه هوا ۱۱ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - حفظ رانندگی بین خطوط - ترمز اضطراری اتوماتیک |
| امکانات رفاهی | نمایشگر لمسی - تهویه الکتریکی دستی - پاکسازی هوای کابین - کروز کنترل تطبیقی - فرمان کمکی برقی - نور بالای اتوماتیک -سنسور نور - استارت دکمه ای - سامانه استارت استاپ اتوماتیک - تنظیم حالت رانندگی - حالت تیپ ترونیک ۱۰ سرعته جعبه دنده - رینگ آلومینیومی - تریم داخلی پارچه ای - تریم داخلی چرم (سفارشی) - ترمز پارک برقی - اتوهلد |
مزایا و معایب
| مزایا | متریال خوب کابین و مونتاژ - امکانات ایمنی مناسب - گستردگی خدمات پس از فروش برای محصولات تویوتا |
| معایب | عدم عرضه کرولا با نسخه های قوی در بازار ایران - نبود برخی امکانات مانند صندلی های برقی و گرمکن و... |
قیمت تویوتا کرولا بنزینی
| قیمت بازار (۱۴۰۴/۱۰/۰۳) | ۴,۰۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
| قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۱۰/۰۳) | ۲,۴۹۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت تویوتا کرولا هیبرید
| قیمت بازار (۱۴۰۴/۱۰/۰۳) | بدون قیمت تومان |
| قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۱۰/۰۳) | ۲,۳۰۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
رقبای تویوتا کرولا ۲۰۲۳
با توجه به تعرفه بالایی که برای واردات خودرو در نظر گرفته شد، اصلا نمی توان قیمت پایینی را برای تویوتا کرولا متصور بود. اما به هرحال با ادامه روند واردات انتظار می رود رقبایی را برای تویوتا کرولا وارداتی داشته باشیم. اگر بخواهیم در وارداتی های صفر کیلومتر به دنبال رقیبی برای این خودرو باشیم، به نام هیوندای الانترا و یا نیسان سیلفی می رسیم. البته باید دید در ادامه چه خودروهایی برای این خودرو معرفی می شوند و هنوز برای شناسایی رقیب این خودرو زمان لازم است.
آلبوم تصاویر














سوالات متداول
تویوتا کرولا ۲۰۲۳ قرار است با دو پیشرانه به بازار ایران بیاید. نسخه پایه مجهز به پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ است که فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ ها یا VVTi را دارد. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت ۱۱۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۱۰ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو می رسد
نسخه دیگر تویوتا کرولا وارداتی به پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی مجهز است که خروجی های ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر را دارد. در این نسخه هم انتقال قدرت از طریق جعبه دنده CVT انجام می شود و مصرف ترکیبی ۵.۶ لیتر را در هر ۱۰۰ کیلومتر داریم.
نسخه هیبرید به پیشرانه ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی 8ZR مجهز است. این پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، به تنهایی ۹۸ تا ۱۰۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کند. همچنین یک پیشرانه الکتریکی ۱۳۵ تا ۱۴۰ اسب بخار با گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر هم در کنار این قوای محرکه بنزینی قرار دارد. جعبه دنده اتوماتیک E-CVT نسل جدید که یک موتور الکتریکی دیگر را جهت بازیافت انرژی در دل خود جای داده است، ترکیب توان الکتریکی و بنزینی را به چرخ های جلوی تویوتا کرولا هیبرید می رساند.
در این سدان وارداتی امکاناتی نظیر کروز کنترل تطبیقی، دوربین و سنسور عقب، سیستم مالتی مدیا ۹ اینچی، سانروف، سیستم استارت استاپ، ۷ کیسه هوا 11 نقطه ای (راننده، سرنشین، جانبی، پرده ای و زانو)، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، دستیار رانندگی بین خطوط، ترمز پارک برقی، سنسور پایش میزان فشار باد تایرها (TPMS)، تهویه الکترونیکی دستی و… دیده می شود.
تویوتا کمری شرکت آسیا گستر کارن را بیشتر بشناسیم
اسمارت #۶ در آستانه ورود به بازار ؛ اولین سدان کمپانی برای رقابت با تویوتا کمری
بابک زنجانی سوار بر میباخ و اسکورت با لندکروزر در مراسم افتتاح
مقایسه BYD سانگ پلاس و تویوتا bZ4X Max ؛ تقابل غول ژاپنی با پیشتاز دنیای برقی ها





مرسی خداقوت واقعا حسین آقا مثل همیشه عالی و همیشه در صحنه
کلاستر دیجیتال و طراحی بهتر دسته دنده رو کم داره . در کل خوبه فکر میکنم ۴ تومن قیمت آزادش باشه، شما این قیمت ۲.۰۱۵.۰۰۰.۰۰۰ رو از کجا آوردین رسما اعلام شده ؟
بنظر خودتون موتورش ضعیف نیست ؟؟؟؟
نه تنها ارزشی بیشتر از یک میلیارد نخواهد داشت بلکه راجع به دوام بیشتر چه چیزی صحبت میکنیم، یک چهار چرخه که فقط حرکت میکند، این با اون فیات ۵۰۰ (ماشین توی شهربازی) چه فرق کاربردی و سواری دارد؟! چه چیز آن میتواند دلخوش کننده باشد، با وعده تو خالی که اگر چیزی ندارد ،در عوض دوام بالایی دارد (که آنهم بواسطه یک گیربکس یکبار مصرف cvt وعده سرخرمن محسوب میشود) حتی برای لحظه ای نمیتواند باعث شود ۴ برابر قیمت رسمی اش بابت آن پول داد!
فقط یه نکته از واژه شو روم استفاده نکنید. نمایشگاه سالها داره استفاده میشه دیگه چه کاریه از یه واژه بیگانه استفاده کنیم
مشکل حاد این ماشین ناقص اینه که موتور دوم برقی رو از روش برداشته اند ، به تنهایی این موتور این ماشین نیست! و تازه با موتور ۲۰۰۰cc قیمتش ۲۰ هزار دلار است همین بیخ گوشمان در عمان که به پول ما میشه ۱ میلیارد و صد.
پس قیمت گذاری ۲ میلیاردی برای یک ماشین ناقص یعنی ادم باید خیلی گلابی باشه تا بره سمتش!
ضمنا جناب دلاور! شما تا حالا تویوتا سفید صدفی ندیده بودین؟! بالای ۲۰ ساله که چنین رنگی روی ارزانترین ماشین ها هن هست و در این نورد ختی تویوتا
این ماشین ارزش خرید بین یک ودویست تا یک پانصد ارزش خرید داره اون فقط بخاطر کیفیت قطعات والا با این آپشنهایی که که گفته شده از چینی ها عقبه اینی گفتید برای پیرمردها خوبه درسته
قیافه ندارد
آپشن ضعیف
فنی ضعیف
کیفیت عالی
تعجبم از کارشناس است که بسادگی ار کنار این همه ایراد میگذرد
با توجه به گیربکس cvt روی این خودرو نصب است نباید انتظار موتور با حجم بالاتر را داشته باشیم چون cvt یک گیربکس مخصوص موتورهای با قدرت و گشتاور پایین و وزن پایین خودرو هست اگه یادتون باشه خودروهای چینی مثل تیگو با اون هیکل و وزن بالا و موتور ۲۰۰۰ توربو دارای همین نوع گیربکس است که اصلا استاندارد نیست و بعد از چند سال با مشکل مواجه خواهد شد البته گیربکس cvt که روی کرولا سوار هست ۱۰ دنده مصنوعی است یعنی گیربکس گردن کلفتی داره با قدرت و گشتاور بالا که دوام خوبی هم داره در کل کرولا خودرو خوب و با دوامی هست ولی نسبت به قیمت آن در ایران خودروی گرونیه
سلام.به نظر من اصلا ارزش خرید نداره به خصوص اینکه الانم با قیمت های فضایی دارن میفروشن .بازم به نظر من این خودرو با این امکانات قیمتش ۵۰۰ الی ۶۰۰م فقط میتونه باشه اینم فقط به خاطر برند تویوتا ای که داره.موتور سه سیلندر با آپشن های کمی که داره و روکش صندلی های پارچه ای این ها خودش جز اصطحلاک های خودرو محسوب میشه نمیدونم چرا ابهش میگن خودرو اقتصادی؟
در آخر به نظر من اصلا دور خودروهای ۳سیلندر و توربو در ایران نرید.
تاسف باره تویوتا داره در کشورهای غیر ژاپن و با کیفیت کمی پایین تر تولید و ایرلن داره واردات میکنه
در صورتی ک ژاپن قبلا به ایران در داخل خاک ایران در خواست تولید داده
ایران چون که سایپا اشغال تولید میکنه اجازه نداده
وااااای خدااااا