فولکس واگن ترامونت ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
ترامونت بزرگترین شاسی بلند نشان فولکس واگن است که توسط شرکت ره نیاز ایستا و آسیا گستر کارن در سامانه جانبازان عرضه می شود.
1984 سی سی
220 اسب بخار
350 نیوتن متر
دو دیفرانسیلترامونت بزرگترین شاسی بلند نشان فولکس واگن است که توسط شرکت ره نیاز ایستا و آسیا گستر کارن در سامانه جانبازان عرضه می شود.
معرفی فولکس واگن ترامونت
سال ها است که در بازار خودروی ایران شاسی بلندهای بزرگ جایگاه ویژه ای دارند. از روزهایی که پاترول و لندکروز و پرادو نماد ماشین های فول سایز و بزرگ بودند تا امروز که کراس اوورهای جدید در خیابان ها جولان می دهند، یک چیز ثابت مانده و آن هم علاقه مردم به خودرویی بزرگ، با ابهت و صد البته جادار و مطمئن برای مسیرهای طولانی است. البته این موضوع تنها به مردم ایران اختصاص نداشته و در بازارهای جهانی نیز خودروهایی با ابعاد SUV های آمریکایی طرفداران بسیاری دارند. بر همین اساس طی چندین سال گذشته بسیاری از خودروسازان مطرح به سراغ تولید محصولاتی رفته اند که بتواند نیاز این بخش از عموم مردم را پاسخ دهند. یکی از این خودروسازان مطرح، گروه فولکس واگن است که با عرضه فولکس واگن ترامونت نام خود را بر سر زبان ها انداخته است.

فولکس واگن ترامونت (Volkswagen Teramont) در حقیقت شاسی بلندی عظیم الجثه است که اولین نسل آن از سال ۲۰۱۷ بر مبنای پلتفرم MQB گروه فولکس واگن به جهت عرضه در کشورهای آمریکای شمالی و چین طراحی تولید شده و در برخی از بازارها با نام فولکس واگن اطلس نیز شناخته می شود. نکته ای که در مورد این خودرو وجود دارد این است که فولکس واگن ترامونت با آغاز فرایند واردات خودروهای خارجی توسط شرکت ره نیاز ایستا و آسیا گستر کارن در سامانه جانبازان عرضه شده است و قرار است با نمونه ی فیس لیفت نسل اول که در سال ۲۰۲۱ از آن رونمایی شده است پا به بازار ایران بگذارد. در ادامه بیشتر به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه فولکس واگن Teramont
نام فولکس واگن برای ما ایرانی با خودروهای جمع و جور نظیر فولکس واگن گلف و یا بیتل گره خورده و زمانی که نام این برند را می شنویم بزرگترین خودرویی که به ذهن ما می آید فولکس واگن تیگوان است اما باید بگوییم که ترامونت قضیه اش با تمام فولکس واگن های عرضه شده در بازار ایران فرق می کند و ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به تیگوان دارد.
در نمای جلوی این خودرو اولین چیزی که توجه ها را به خود جلب می کند کروم کاری هایی است که در بخش جلو پنجره و همچنین در اطراف چراغ های جلو به صورت خطوطی افقی و موازی کارشده و باعث شده است که این خودرو هم لوکس تر دیده شود و هم عریض تر به نظر برسد. از طرفی طراحی چراغ های جلو Volkswagen Teramont بسیار یاد آور طراحی نسل های قدیمی شورولت تاهو است که باعث شده است این خودرو ابهت خاصی پیدا کند.

اما اگر به نماهای جانبی این فولکس واگن ترامونت نگاه کنیم راحت تر متوجه ابعاد آن می شویم چرا که اگر به ابعاد درها و فاصله محوری آن با دقت نگاه کنیم می توانیم بفهمیم که با یک کراس اوور معمولی سروکار نداریم و حتی با اینکه طراحی عجیب و غریبی را در این بخش های نمی بینیم اما به راحتی متوجه می شویم که خودرویی قلدر در مقابل چشمان است. نکته دیگری که باید در این قسمت به آن اشاره کنیم فرم و دیزاین طراحی رینگ های آلومینیومی فولکس واگن ترامونت است که جذابیت های طراحی بیرونی این خودرو را دو چندان کرده است.

اما اوج خلاقیت در طراحی فولکس واگن Teramont را می توانیم در بخش عقب این خودرو ببینیم. جایی که چراغ های عقب به صورت پیوسته و عریض طراحی شده اند و گرافیک های بسیار جذابی را می توانیم در بخش مشاهده کنیم. استفاده از خطوط باریک در طراحی گرافیک چراغ های عقب و همچنین بهره مندی از طلق قرمز رنگ جلوه ای بروز و مدرن و صد البته لوکس را به این خودرو داده است. از طرفی لوگوی قرمز رنگ فولکس واگن در این بخش نیز بر جذابیت های طراحی آن اضافه کرده است. نکته دیگری که در این قسمت باید به آن اشاره کرد نوشته 380TSI و 4motion است که به پیشرانه مورد استفاده در فولکس واگت ترامونت و نحوه انتقال قدرت آن اشاره دارد.
مشخصات فنی Volkswagen Teramont
زمانی عبارت 380TSI را بر روی درب صندوق محصولات فولکس واگن می بینیم یعنی آن که در بخش تولید قوای محرکه با یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم سر و کار داریم که می تواند روی هم رفته ۲۲۰ اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و نیرو را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخ ها منتقل کند. اما این تنها بخشی نیست که در آن فناوری بروز گروه فولکس واگن را می بینیم بلکه در بخش انتقال قدرت نیز می توانیم فناوری 4motion را مشاهده کنیم که نیروی تولید شده را به صورت هوشمند بین چرخ های جلو و عقب توزیع می کند.

| برند | فولکس واگن |
| مدل | ترامونت |
| کلاس بدنه | کراس اوور |
| سال تولید | ۲۰۲۴ |
| حجم موتور | ۱۹۸۴ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
| قدرت | ۲۲۰ اسب بخار |
| گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۴ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر |
| انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۵۰۵۲ میلی متر |
| عرض | ۱۹۸۹ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۷۷۳ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۹۸۰ میلی متر |
| وزن | ۲۰۹۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۷۰ لیتر |
| مصرف سوخت | ۸.۶۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/55R19 |
| شرکت عرضه کننده | آسیا گستر کارن |
| برند نشان مادر | فولکس واگن |
| کشور سازنده | آلمان - چین |
نکته دیگری که باید در مورد این خودرو بدانیم این است که ساختار شاسی فولکس واگن توامونت به صورت یکپارچه بوده و از این جهت نمی توان آن را در دسته بندی خودروهای SUV قرار داد اما به لحاظ ابعاد و اندازه کاملا در حد شاسی بلندهای آمریکایی است. از طرفی تعلیق جلوی Volkswagen Teramont از نوع مک فرسون بوده و در بخش عقب آن تعلیق مولتی لینک دیده می شود که عملکرد بسیار خوبی را بر روی این خودرو به نمایش می گذارد.
طراحی داخل کابین و امکانات
اگر بیرون ترامونت با خطوط ساده و بدنه بزرگش قدرت و ابهت را به نمایش می گذارد، داخل کابین داستانی متفاوت را روایت می کند؛ جایی که فولکس واگن تلاش کرده ترکیبی از سادگی آلمانی، فضای جادار و امکانات ارائه دهد که با طراحی بیرونی آن در تناقض است.
مسلما اولین چیزی که در کابین این خودرو جلب توجه می کند، وسعت فضای داخل کابین است و سه ردیف صندلی به لطف فاصبه محوری ۲۹۸۰ میلی متری به گونه ای طراحی شده اند که حتی صندلی های ردیف سوم هم می توانند کاربردی باشند؛ موضوعی که در بسیاری از کراس اوورها و یا شاسی بلندهای هفت نفره به سختی دیده می شود. از طرفی این صندلی ها با تریم چرم و پارچه تزیین شده اند و با ارگونومی خوب و کیفیت مناسب خود، راحتی سرنشینان در سفرهای طولانی را تضمین می کند.

در بخش داشبورد نیز زبان طراحی فولکس واگن کاملا مشهود است؛ خطوط صاف، کلیدهای ساده اما لمسی که به جای شلوغی، احساس مینیمال و کاربردی بودن را به سرنشینان القا کرده و از طرفی طراحی بروز کابین این خودرو را حفظ کرده است. اما بیشتر از هر چیزی نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا فولکس واگن ترامونت که در مرکز داشبورد قرار گرفته است، خودنمایی می کند. چرا که هم نمایشگر روان و با کیفیتی بوده و هم از قابلیت motion پشتیبانی می کند که باعث می شود که تنها با حرکت دادن دست و بدون نیاز به لمس کردن نمایشگر، دستورات مربوطه اجرا شود. اما اگر نگاهمان را کمی پایینتر ببریم کنسول وسط این خودرو با طراحی هوشمندانه اش جلب توجه می کند. در این قسمت دکمه ها و کلیدهای فیزیکی دیده می شوند و دسترسی به بخش های مختلف را راحتتر می کنند. اما نقدی که می شود به طراحی داخل کابین فولکس واگن Teramont وارد کرد این است که سبک طراحی دسته دنده آن چندان با طراحی آن تطابق نداشته و بهتر بود ابعاد دسته دنده آن کمی بزرگتر بود و قابلیت تیپ ترونیک را نیز در آن می دیدیم که متاسفانه در این خودرو چنین چیزی وجود ندارد.

فولکس واگن ترامونت از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. صندلی برقی راننده، تهویه اتوماتیک دو کاناله جلو، تهویه اتوماتیک سرنشینان عقب، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، رینگ آلومینیومی، ۷ کیسه هوا، تریم داخلی چرم و پارچه، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، درِ صندوق عقب برقی و… از جمله امکانات ترامونت در بازار ایران است.
به طور کلی می توان گفت که فولکس واگن Teramont می تواند یادآور همان خواسته قدیمی باشد؛ ماشینی که هم در شهر راحت است و هم در سفر حس امنیت و آرامش را به سرنشینان انتقال دهد. درست مثل همان چیزی که خانواده ایرانی سال ها است به دنبال آن است.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | ۷ کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - ترمز اضطراری اتوماتیک - اخطار برخورد از جلو - رادار خط خوان (سفارشی) - رادار نقطه کور (سفارشی) |
| امکانات رفاهی | تریم داخلی چرم و پارچه - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل تطبیقی - صندلی های برقی جلو - سنسور نور - سنسور باران - فناوری LED چراغ ها - تهویه اتوماتیک سه کاناله - ۷ صندلی - درِ صندوق عقب برقی - ترمز پارک برقی - اتوهلد - تنظیم حالت رانندگی - استارت دکمه ای - نمایشگر لمسی - دوربین ۳۶۰ درجه - سنسور پارک جلو و عقب - کلاستر دیجیتال - تنظیم حالت رانندگی - شارژر وایرلس (سفارشی) - رادار تابلوخوان (سفارشی) - دستیار رانندگی بین خطوط (سفارشی) - نور بالای اتوماتیک (سفارشی) |
مزایا و معایب
| مزایا | کابین جادار - پایداری مناسب - کیفیت مونتاژ خوب - توان حرکتی قابل قبول |
| معایب | عدم عرضه در نسخه فول آپشن - عملکرد نه چندان ایده آل جعبه دنده دو کلاچه با توجه به شرایط ایران - نبود قابلیت تیپ ترونیک |
رقبای فولکس واگن ترامونت
همین جا باید بگوییم که این خودرو با توجه به ابعاد و اندازه و قیمتی که دارد، با توجه به بازار فعلی کشور کاملا بی رقیب است اما همانطور که گفته شد فولکس واگن ترامونت دارای شاسی یکپارچه یا همان مونوکوک بوده و از این لحاظ در دسته بندی کراس اوورها قرار می گیرد. از این جهت و با توجه به این نکته می توان فارغ از بحث قیمت و ابعاد خودروهایی نظیر؛ هوندا CR-V، تویوتا هایلندر، نیسان پتفایندر و… را رقیب این غول آلمانی دانست.
آلبوم تصاویر








سوالات متداول
ترامونت به پیشرانه دو لیتری توربو شارژر TGDi مجهز است. این پیشرانه ۲۲۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر ( Wet – DCT ) توان را به چهار چرخ ترامونت می رساند. ترامونت در شرایط بهینه می تواند مصرف سوخت حدود ۸.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را در جایگاه شاسی بلندی با وزن بیش از دو تن داشته باشد.
فولکس واگن ترامونت از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. صندلی برقی راننده، تهویه اتوماتیک دو کاناله جلو، تهویه اتوماتیک سرنشینان عقب، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، رینگ آلومینیومی، ۶ کیسه هوا، تریم داخلی چرم و پارچه، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، درِ صندوق عقب برقی و… از جمله امکانات ترامونت در بازار ایران است.




