آغاز تولید انبوه گیربکس هیبریدی ایرانخودرو از سال آینده

پروژه طراحی و توسعه گیربکس هیبریدی پیشرفته(DHT) از بهمن ۱۴۰۳ و همزمان با آغاز دوره جدید مدیریت بخش خصوصی در این شرکت کلید خورده و طبق برنامه ریزی های انجامشده، این پروژه ملی در تیر ماه ۱۴۰۵ وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.
مهدی پازوکی، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو با اعلام این خبر افزود: سامانه هیبرید در این خودرو دارای توان ۱۵۰ کیلووات (۲۰۰ اسب بخار) و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر در حالت موازی است که برای یک خودرو سدان قابلیت رانندگی بسیار جذابی را ایجاد میکند.
وی ادامه داد: در فاز نخست، گیربکس DHT روی محصول تارا هیبریدی با موتور TU۵ NA به روز رسانی شده و مبتنی بر چرخه اتکینسون نصب خواهد شد. تیراژ اولیه تولید این خودرو شش هزار دستگاه خواهد بود که در سال ۱۴۰۶ به ۳۰ هزار دستگاه در سال افزایش مییابد.
به گفته وی، این گیربکس در فاز بعدی توسعه، از سال ۱۴۰۷ بر روی خودروی ری را با موتور توربو شارژ TU۵ TC نیز نصب خواهد شد. پروژه DHT یکی از مهمترین طرحهای فن آورانه ایرانخودرو در مسیر تحول صنعت خودرو و ارتقای بهرهوری و سازگاری با محیط زیست به شمار میرود.
پازوکی با اشاره به ویژگیهای تارا هیبریدی گفت: این خودرو با کانسپت HEV طراحی شده که از نظر فنی، بهترین گزینه برای شرایط فعلی ایران است، زیرا برخلاف خودروهای PHEV، نیاز به اتصال به برق شهری ندارد و تمام فرایند شارژ باتری به صورت داخلی انجام میشود. در این فنآوری، موتور برقی مسوول شتاب گیری است و در زمان ترافیک شهری، موتور احتراقی خاموش میماند.
وی افزود: باتری مورد استفاده در تارا هیبریدی ظرفیت ۱.۸ کیلووات ساعت دارد و مصرف سوخت آن به ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است که نسبت به مدل بنزینی تارا، کاهش مصرفی معادل ۳۵ درصد را نشان میدهد.
معاون طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو خاطرنشان کرد: در این ساختار، بازدهی موتور احتراق داخلی که در حالت سیکل شهری حدود ۱۲ درصد است، با استفاده از سیکل اتکینسون و بهینهسازی ساختاری به ۳۵ درصد افزایش یافته و همین موضوع نقش کلیدی در کاهش مصرف و ارتقای عملکرد کلی خودرو دارد.
با تحقق این پروژه، ایرانخودرو گام بلندی به سوی بومیسازی فن آوری های روز خودروهای هیبریدی و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی بر خواهد داشت.