بهترینهای صنعت خودرو ایران در محصول جدید پارسخودرو

سالها از توقف تولید و مونتاژ محصولات رنو در شرکت پارسخودرو گذشته و مصرف کنندگان ایرانی همچنان از پیشرانه و قوای محرکه محصولاتی نظیر تندر۹۰، پارس تندر، ساندرو و استپ وی به عنوان نقاط قوت این خودروها یاد میکنند؛ استهلاک بسیار کم، دوام و استحکام بالا، راندمان بسیار بالای موتور و گیربکس و کالیبراسیون و هماهنگی مطلوب موتور و گیربکس در محصولات مونتاژی رنو، همواره مزیتهای این خودروها معرفی شده است.
بهدنبال اعلام شرکت پارسخودرو مبنی بر معرفی محصول جدید خود بهنام پارس نوآ، بدنیست نگاهی به پیشرانه و قوای محرکه جدید مورد استفاده در این خودرو بیندازیم. از آن جایی که بیشترین میزان رضایت از محصولات خانواده رنو و تندر۹۰ در ایران، به دلیل برخورداری از موتور و گیربکس بادوام، باکیفیت و کم استهلاک بوده، بسیار حائز اهمیت است که ببینیم شرکت پارسخودرو برای این موضوع چه تدابیری اندیشیده و از چه جایگزینهایی در محصول جدید خود استفاده کرده است.
شرکت پارسخودرو برای محصول جدید خود، از موتور جدید ۱۶ سوپاپ خود با نام ME16 استفاده کرده است؛ این موتور دارای دو میل سوپاپ است که سیستم زمانبندی متغیر برای میل سوپاپ هوای آن درنظر گرفته شده است؛ همچنین پمپ روغن با دبی متغیر بهمنظور افزایش راندمان روانکاری و خنککاری موتور در این پیشرانه بهکار گرفته شده است.
این پیشرانه دارای حداکثر توان خروجی ۵۸۰۰ دور در دقیقه معادل ۱۱۳ اسب بخار است و بیشترین گشتاور این موتور نیز ۱۵۰ نیوتن متر برآورد شده است؛ موتور ME16 سایپا قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به نمونههای مشابه داخلی تولید میکند که منجربه شتاب گیری بهتر خودرو میشود؛ کاهش مصرف سوخت نسبت به نسل اول این موتور با نام TU5، کاهش میزان آلایندگی و قابلیت اخذ استانداردهای یورو۶ و افزایش دوام و پایداری این موتور جدید را نیز از دیگر ویژگیهای آن میتوان برشمرد.
نکته جالب ماجرا آن است که گروه خودروسازی سایپا دقیقا در خط و سالنی نسبت به تولید موتور ME16 اقدام خواهد کرد که در سالیان گذشته، موتور محصولات رنو با نام K4M در آنجا تولید میشد؛ در واقع گروه سایپا با بهرهگیری از امکانات همان خط تولید، استانداردها، قابلیتهای رباتیک و تجربه تولید موتور محصولات گروه رنو، پیشرانه خودرو پارس نوآ را تولید خواهد کرد.
اما برای تولید محصول پارس نوآ با بهترین امکانات و قابلیتها، شرکت پارسخودرو از گیربکس موجود در گروه سایپا با نام 5F18 استفاده کرده که پیشتر امتحان خود را در خودرو شاهین پس داده است.
اکثر کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو ایران معتقدند گیربکس 5F18 گروه خودروسازی سایپا با اختلاف، بهترین گیربکس دستی موجود در صنعت خودرو ایران است و بالاترین میزان کالیبراسیون و هماهنگی را با موتور ME16 دارد.
خواستگاه اولیه گیربکس 5F18 متعلق به شرق آسیا است و پیشتر با بهرهگیری از فناوری AISIN ژاپن، در محصولات میتسوبیشی استفاده شده است؛ این گیربکس از نظر فناوری و طراحی، بهروزترین جعبهدنده موجود در صنعت خودرو ایران است که بهدلیل برخورداری از سیستم انتقال سیمی بهجای لینک میلهای یا میل ماهک، در دسته دنده این گیربکس هیچگونه لرزشی وجود ندارد.
این گیربکس همچنین دارای دنده برنجی با کلاچ روغنی است که نسبت به گیربکسهای موجود در صنعت خودرو ایران، بازدهی خوبی دارد و در نوع خود، بهترین محسوب میشود؛ شرکت پارسخودرو با اعمال کالیبراسیون سختگیرانه، سعی در ایجاد هماهنگی حداکثری بین پیشرانه ME16 و جعبه دنده 5F18 دارد تا پارس نوآ با بالاترین حد شتاب و توان حرکت به تولید نهایی برسد.
به این ویژگیها باید، امکانات رفاهی و آپشن های مورد استفاده در این خودرو را نیز اضافه کرد؛ صفحه کیلومتر جدید، مالتی مدیا ۷ اینچی با رهیاب آفلاین، دوربین و سنسور پارک عقب، دی لایت(چراغ روشنایی روز)، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری، کامپیوتر سفری، آیینه های جانبی راهنما دار، رینگ آلومینیومی و فرمان برقی D-TYPE، سنسور نور و باران، سیستم کمکی ترمز و چراغ ترمز اضطراری و تعدادی امکانات و آپشن های دیگر، از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی است که پارس¬خودرو برای این محصول در نظر گرفته است.
واقعیت آن است که شرکت پارسخودرو طراحی صفر تا صدی محصول جدید خود را به اجرا درآورده و تلاش دارد با بهترین سطح نظارت کیفی و استفاده از تجربه سالها همکاری مشترک با خودروسازان مطرح خارجی، محصول جدید خود را با پشتوانه نام و برند خود به بازار عرضه کند.
کی میاد تو بازار؟ قیمتش چنده؟
بیاد بیرون تا ببینیم چی هست
این تعریف کردنا هیچ منطقی نداره
مشک باید خود ببوید نه آنکه عطار گوید
مشک باید خود ببوید نه آنکه عطار گوید
از این به بعد هرسال چراغ وداشبوردشو عوض میکنن یه اسم جدید روش میزارن
یه جوری تعریف و تمجید کردی من جات شرمنده وجدان شدم.
پارس خودرو با همکاری آمریکاییها برای تولید موتور متولد شد و هنوز هم سطح استاندارد بالای اونها در این شرکت رعایت میشه
حیف شد که یک شرکت مستقل خودرو سازی نشد
حالم از خودروهایی ک زه دارن و دستگیرشون از پایین باز میشه بهم میخوره هنوز موندین تو عهد بوق….جمع کنید …بسه …
متقاضی برای خرید p90هستم
سلام کی عرضه میشه و شرایط اقساط هم داره؟
با سلام
احتمالا منظور همان ال ۹۰ با تغیرات جدید است که در مقایسه با سایر خودروهای وطنی قابل مقایسه نیست از سال ۸۵ ال۹۰ داشتم تا سال ۱۴۰۰
بعد ساندرو خریدم .استهلاک کم ..مصرف معقول و امکانات راضی کننده و دارای استحکام فوق العاده است .
ج.فرامرز
عالیه پارس خودرو بهترینه مخصوصاً بدنه پارس خودرو اصله وموتورهایش خراب نشدنی است و باطریش فوق العاده است دوکابین جا دار تر و خودران داره مثل ولووvolvoو موقعی که بخوابی فعال میشه و این بدنه پارس خودرو از سال های پیش خیلی فرق داره بدنه مثلBydشده و شما اگر تصادف کنی دور از جون محکم تره
اینجا بهتر از پارس خودرو نداریم
ایران خودرو و سایپا همش دنباله رینند که همه چی سریع بدانند بیرون اصلاً ماشین هاشون نه بدنه دارو نه موتور ونه باطری
سلام
ماست مدل جدید درست
جاده کوووووووووووو……
اتوبانها ی بدون کوچکترین. نکات ایمنی
پیچهای جاده بدون ایمنی
نبود چراغها ی شب در مسیرهای تردد زیاد
و داشتن در خطر ترین جاده های ما امن جهان
ماشین بزک شده چه دردی دوا میکند ؟؟؟؟؟
تایپ اشتباه شده
ماشین مدل جدید !!!!؟
جاده کوووووووووووو…ایمنی کو …..؟
آقا فرامرز عزیز .
آل ۹۰ از سال ۸۶ در جاده های پر دست انداز و جاله جولا های ایران به حرکت خود ادامه داد چگونه جنابعالی از سال ۸۵ ال ۹۰ سوار بودی .