فولکس واگن تیراک (T-ROC) ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی
فولکس واگن تیراک (T-ROC) یک کراس اوور آلمانی است که توسط شرکت ماموت خودرو وارد بازار ایران شده و در سامانه یکپارچه عرضه می شود.




فولکس واگن تیراک (T-ROC) یک کراس اوور آلمانی است که توسط شرکت ماموت خودرو وارد بازار ایران شده و در سامانه یکپارچه عرضه می شود.
درباره ی فولکس واگن (T-ROC)
واردات خودرو های آلمانی و اروپایی از زمان آغاز واردات خودرو های خارجی همواره در دستور کار و برنامه های شرکت های بزرگ قرار داشته است اما تا کنون شرکت های زیادی موفق به واردات این خودرو ها نشده اند و اکثر خودرو های تولید آلمان قرار است در سامانه یکپارچه خودرو های وارداتی مخصوص جانبازان عرضه شود.
شرکت ماموت خودرو از این فرصت، استفاده کرده و دست روی محصولی جذاب از فولکس واگن گذاشته و آن را در بازار ایران عرضه می کند. محصولی که شرکت ماموت خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته، T-ROC نام دارد و در اصل کراس اووری ساخت شرکت فولکس واگن بوده و در کلاس و سگمنت C طراحی شده است.

فولکس واگن تیراک (T-ROC) برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ رونمایی شده و طراحی آن بر اساس پلتفرم MQB-A1 صورت گرفته است که با خودرو هایی نظیر سئات لئون مشترک است و به لحاظ ابعاد و اندازه بین فولکس واگن تیگوان و T-CROSS قرار می گیرد.
جالب است بدانید که این خودرو یکی از پرفروش ترین محصولات در سگمنت خود است و در کشور هایی نظیر پرتغال و چین تولید و مونتاژ می شود. نکته دیگری که باید در مورد این خودرو بدانیم این است که نسخه ای از این خودرو با نام R لاین در سال ۲۰۱۹ معرفی شده که نسخه وارداتی شرکت ماموت خودرو، همین نسخه است.

در ادامه بیشتر به بررسی فولکس واگن تیراک (T-ROC) خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه فولکس واگن (T-ROC)
با اینکه در فولکس واگن T-ROC در بحث طراحی از المان طراحی خودرو های روز دنیا بهره نمی برد اما این موضوع باعث نمی شود شاهد یک طراحی زیبا، اسپرت و منطقی نباشیم و چیزی که در این خودرو به طور واضح می توانیم ببینیم این است که به لحاظ طراحی با یک خودرو با اصالت روبرو هستیم.

در طراحی نمای جلو فولکس واگن تی راک به راحتی می توان سبک طراحی محصولات فولکس واگن را مشاهده کرد. به طور کلی طراحی این بخش بسیار شبیه به طراحی تیگوان بوده و عملا نسخه کوچک شده آن به حساب می آید. در این بخش به دلیل استفاده از خطوط کرومی و مشکی پیانویی، چهره لوکسی را می توان از این خودرو دید. از طرفی خطوط طراحی کار شده بر روی کاپوت فولکس واگن تی راک باعث شده است تا چهره این خودرو کمی عضلانی شود.

در نمای جانبی نیز به دلیل استفاده از خطوط طراحی بر آمده، این خودرو همچنان طراحی به نسبت عضلانی خود را حفظ کرده است و خطوط منحنی شکل کار شده بر روی گلگیر ها باعث افزایش جذابیت فولکس واگن تیراک (T-ROC) شده است. در کنار این موارد نباید به راحتی از طراحی رینگ های آلومینیومی این خودرو گذشت چرا که با ذات اسپرت این خودرو هم خوانی دارد و می تواند احساس بسیار خوبی را به بیننده منتقل کند.

اما طراحی اسپرت این خودرو در نمای عقب به اوج خود می رسد. در این قسمت عواملی نظیر، استفاده از چراغ های به هم پیوسته، فرم طراحی سپر عقب، خروجی های اگزوز و… باعث شده است تا با یک خودرو همه چی تمام در بحث طراحی روبرو باشیم. نکته ای که در این قسمت باید به آن توجه داشت این است که در بخش عقب فولکس واگن تی راک هیچ دکمه ای برای باز شدن در صندوق عقب نمی بینیم و برای باز شده صندوق عقب کافی است لوگو فولکس واگن را فشار دهیم.

مشخصات فنی فولکس واگن T-ROC
قلب تپنده فولکس واگن تیراک (T-ROC) یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ با فناوری (TSI) است که می تواند روی هم رفته ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو ها در فولکس واگن تی راک از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه خشک (DCT) به چرخ های جلو منتقل می شود.

با اینکه در این خودرو از جعبه دنده دو کلاچه استفاده شده اما جعبه دنده مورد استفاده در این خودرو، قابل مقایسه به جعبه دنده های دوکلاچه مورد استفاده در خودرو های چینی نیست چرا که جعبه دنده فولکس واگن T-ROC ساخت شرکت معروف getrag بوده و می توان لذت رانندگی با جعبه دنده خودرو های آلمانی را در این خودرو حس کرد.
شتاب صفر تا صد فولکس واگن تی راک ۸.۶ تا ۹.۴ (بر اساس شرایط و کالیبراسیون) است که با توجه به پیشرانه و وزن و ابعاد این خودرو شتاب خوبی است.
برند | فولکس واگن |
مدل | T-Roc |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | ۱۴۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDI |
قدرت | ۱۵۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۹.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه خشک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۲۳۶ میلی متر |
عرض | ۱۸۱۹ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۸۴ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۵۹۰ میلی متر |
وزن | ۱۲۷۸ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵/50R18 |
شرکت عرضه کننده | ماموت خودرو |
برند نشان مادر | فولکس واگن |
کشور سازنده | آلمان - چین |
در محور جلوی این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و در محور عقب فولکس واگن T-ROC سیستم تعلیق مولتی لینک به چشم می خورد که باعث افزایش چسبندگی و نرمی این خودرو شده است.
طراحی داخل کابین و امکانات فولکس واگن تی راک
با ورود به داخل کابین فولکس واگن تیراک (T-ROC) متوجه کیفیت و اصالت طراحی این خودرو خواهید شد حتی با این که در داخل کابین این خودرو طراحی آنچنان به روزی را نمی بینیم اما سبک طراحی خانواده فولکس واگن و کیفیت متریال به حدی بالاست که تنها از نشستن در کابین این خودرو لذت خواهید برد.

جدا از این مباحث جزئیات بسیار خوبی را در طراحی کابین تیراک می توان دید که باعث جذابیت طراحی کابین این خودرو شده است. یکی از این نکات مهم طراحی، نورپردازی داخل کابین و طرح های گرافیکی داشبورد است که جلوه بسیار خوبی را پدید آورده است. نکته دیگری که به نوعی نقطه قوت فولکس واگن T-ROC محسوب می شود سیستم صوتی این خودرو است. سیستم صوتی به کار رفته در این خودرو حاصل دست شرکت مطرح beats است و وقتی که در فولکس واگن تیراک (T-ROC) شروع به گوش دادن موسیقی می کنید انگار در سالن کنسرت نشسته اید.

با اینکه فولکس واگن تی راک به لحاظ ابعاد طول آنچنان زیادی ندارد اما فضای بسیار مناسب و راحتی را در این خودرو قابل مشاهده است و این موضوع به دلیل فاصله محوری خوب و مناسب این خودرو رخ داده است. البته بد نیست بدانید که فولکس واگن تیراکی که در بازار چین عرضه می شود ۶ میلی متر فاصله محوری بیشتری نسبت به نسخه ای که در بازار های اروپایی عرضه می شود، دارد که باعث می شود کابین جادارتری را شاهد باشیم.

فولکس واگن تیراک (T-ROC) در بخش آپشن و امکانات نیز خودرویی به نسبت کامل است و چیزی را کم نمی گذارد. از جمله امکاناتی که در این خودرو می بینیم می توانیم به؛ شش کیسه هوا ده نقطه ای، ترمز اضطراری اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، فرمان کمکی برقی، درِ صندوق عقب برقی، تهویه اتوماتیک دوکاناله با پاکسازی هوای کابین، فناوری LED چراغ ها، سقف پانوراما، دنده پشت فرمان، گرم کن فرمان، گرم کن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده، تریم داخلی چرم با دیزاین R لاین، جلو آمپر دیجیتال، تنظیم حالت رانندگی، نور پردازی کابین، شارژر بیسیم تلفن همراه، استارت دکمه ای، اتوپارک، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، رانندگی خودکار بین خطوط، نور بالای اتوماتیک، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی، نمایشگر لمسی با سنسور حرکتی دست و… اشاره کنیم.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - اخطار برخورد از جلو - ترمز اضطراری اتوماتیک - رادار خط خوان - رادار نقطه کور |
امکانات رفاهی | سقف پانورامای برقی - آینه الکتروکرومیک - تریم داخلی چرم - صندلی برقی راننده با گرمکن - گرمکن فرمان - تهویه اتوماتیک دو کاناله - پاکسازی هوای کابین - سنسور نور - سنسور باران - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل تطبیقی - رانندگی خودکار بین خطوط - دنده پشت فرمان - کلیدهای لمسی روی فرمان - جلو آمپر دیجیتال - تنظیم حالت رانندگی - استارت استاپ اتوماتیک - استارت دکمه ای - شارژر بیسیم تلفن همراه - دوربین ثبت وقایع - دوربین ۳۶۰ درجه - سنسور پارک جلو و عقب - اتوپارک - سنسور حرکتی نمایشگر لمسی خودرو - سیستم صوتی بیتس - درِ صندوق عقب برقی - ترمز پارک برقی - اتوهلد - فناوری LED چراغ ها - کیت بدنه و کابین R |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت مونتاژ و ساخت بالا - شتاب و توان حرکتی خوب - پایداری مناسب - ایمنی و امکانات خوب |
معایب | قیمت نه چندان ارزان - عدم عرضه ویژگی هایی مانند سردکن صندلی های جلو و قابلیت دو دیفرانسیل |
قیمت فولکس واگن تیراک
قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۴/۱۱) | ۴,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۴/۱۱) | ۲,۹۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
رقبای فولکس واگن T-ROC
متاسفانه در حال حاضر فولکس واگن تی راک تنها خودروی آلمانی است که در سامانه یکپارچه خودرو های وارداتی غیر از سامانه مخصوص جانبازان عرضه می شود و اگر بخواهیم به غیر از این دو راه از به دنبال خودرو های آلمانی بگردیم ناچاریم به بازار خودرو های دست دوم روی آوریم که در این بازار نیز می توان مدل های کارکرده BMW X1 را رقیب این خودرو دانست . با این حال خودرو هایی از دیگر برند های مطرح در ایران عرضه می شوند که به طور مثال می توان به اوپل کورسا و هیوندای کونا اشاره کرد. از طرفی اگر بخواهیم فاکتور کلاس طراحی را در نظر نگیریم و معیار را تنها قیمت بدانیم می توانیم کیا اسپورتیج و هیوندای توسان را به جمع رقبای این خودرو اضافه کنیم.
آلبوم تصاویر










































سوالات متداول
قلب تپنده فولکس واگن تیراک (T-ROC) یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری (TSI) است که می تواند روی هم رفته ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو ها در فولکس واگن تی راک از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه خشک (DCT) به چرخ های جلو منتقل می شود.
از جمله امکانات این خودرو می توانیم به؛ شش کیسه هوا ده نقطه ای، ترمز اضطراری اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، فرمان کمکی برقی، درِ صندوق عقب برقی، تهویه اتوماتیک دوکاناله با پاکسازی هوای کابین، فناوری LED چراغ ها، سقف پانوراما، دنده پشت فرمان، گرم کن فرمان، گرم کن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده، تریم داخلی چرم با دیزاین R لاین، جلو آمپر دیجیتال، تنظیم حالت رانندگی، نور پردازی کابین، شارژر بیسیم تلفن همراه، استارت دکمه ای، اتوپارک، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، رانندگی خودکار بین خطوط، نور بالای اتوماتیک، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی، نمایشگر لمسی با سنسور حرکتی دست و… اشاره کنیم.
در مورد مشخصات فنی گیربکس دوکلاجه تر هست توی ویدیو های دیگه هم همینو میگن
کد گیربکس این ماشین DQ200 است که دو کلاچه خشک است، در مدلهای چهار چرخ که به ایران نخواهندآمد از گیربکس DQ381 استفاده می شود که دو کلاچه تر می باشد. فقط مشخصات ابعادی که داده شده مربوط به مدل جهانی این خودرو است، مدل چینی که قرار است وارد ایران بشد ۹ سانتیمتر بلند تر و درازتر است. این فول آپشن ترین مدل چینی این خودرو است. مدل چهار چرخ با موتور ۲ لیتری در چین تولید نمی شود.
ببخشید ۱ سانتیمتر بلند تر و ۹ سانتی متر درازتر.
از هر خودروی ژاپنی و کره ای صد سر و گردن بالاتره.
همه چی عالی فقط گیربکس دو کلاچه خشک با آب و هوای گرم ایران قدری نگران کننده است
شیفتر پشت فرمان از فولکس واگن تی راک حذف شده است.