سایپا آریا ؛ مشخصات فنی + معرفی
آریا یکی از جدید ترین محصولات شرکت سایپا است که نسخه هاچبک کراس شاهین به حساب می آید و فول آپشن ترین محصول سایپا به شمار می رود.





آریا یکی از جدید ترین محصولات شرکت سایپا است که نسخه هاچبک کراس شاهین به حساب می آید و فول آپشن ترین محصول سایپا به شمار می رود.
درباره سایپا آریا
خودروی ری را اولین کراس اوور تولید داخل بود که وارد بازار شد و توانست توجه ها را به خود جلب کند اما قبل از این که پروژه تولید ری را توسط شرکت ایران خودرو آغاز شود شرکت سایپا برنامه توسعه کراس اووری اسپرت و جوان پسند را آغاز کرد و قرار بود آن را با نام آریا در بازار ایران عرضه کند. با این حال برنامه های طراحی و عرضه سایپا آریا با تاخیر روبرو شد و زمان عرضه این خودرو در بازار به تعویق افتاد.

برای آنکه با این خودرو بیشتر آشنا شویم باید بدانیم که سایپا آریا از پلتفرم SP100 که همان پلفترم شاهین است بهره می برد و عملا نسخه هاچ بک کراس شاهین به حساب می آید با این تفاوت سایپا آریا با امکانات و آپشن های بروزی در بازار ایران عرضه خواهد شد و می توان آن را یکی از فول آپشن ترین محصولات تولید داخل به حساب آورد.
در ادامه بیشتر به بررسی اولین کراس اوور شرکت سایپا خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه کراس اوور آریا
با توجه به این که سایپا آریا نسخه تغییر شکل یافته و اسپرت شده شاهین به شمار می رود در بخش طراحی از بسیاری از المان های طراحی شاهین استفاده شده است.
نمای روبروی هاچبک کراس آریا دقیقا همان سبک طراحی خودروی شاهین است که و فرم طراحی چراغ ها، سپر و جلو پنجره آریا بسیار شبیه به سدان پرچم دار شرکت سایپا است با این تفاوت که در سپر جلو آریا به دلیل استفاده از رنگ کرومی مات و همچنین رنگ مشکی در قسمت سپر جلو، سایپا آریا چهره بسیار جوان پسندانه و اسپرت پیدا کرده است.

در نما های جانبی نیز سایپا آریا سبک طراحی بسیار جذاب تر و متفاوت تری را در مقایسه با بسیاری از خودرو های تولید داخل به نمایش می گذارد. بهره مندی از رینگ های آلومینیومی با طراحی جذاب، روف رک و همینطور فلاپ های مشکی رنگ در قسمت های جانبی باعث شده است تا آریا بتواند یکی از جوان پسندانه ترین طراحی ها را در میان خودرو های داخلی به نمایش بگذارد.

اما در طراحی بخش سایپا آریا از سبک طراحی عامه پسند تری استفاده شده است و در این بخش کمتر شاهد استفاده از اِلمان های طراحی خودرو های اسپرت هستیم. حتی استفاده از چراغ ها عقب بزرگ و با گرافیک های خاص نیز کمک زیادی به این موضوع نکرده و نتوانسته سبک طراحی خاصی را ایجاد کند. با این حال فرم طراحی سپر عقب و تریم رنگی آن هماهنگی بسیار خوبی را با دیگر بخش های این خودرو به وجود آورده است.
مشخصات فنی هاچبک کراس آریا
سایپا آریا قرار است با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با کد موتور 4J20V به دست مشتریان برسد. این پیشرانه قادر است تا ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل کند. نکته ای که باید در مورد پیشرانه و جعبه دنده این خودرو بدانیم این است که پیشرانه و جعبه دنده این خودرو توسط شرکت DAE چین تامین می شود و موتور آن از فناوری میتسوبیشی بهره می برد که به واسطه بهره مندی از فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی (DVVT) می تواند مصرف سوخت بهینه ای را هم ارائه می دهد. به همین دلیل انتظار می رود خروجی و کیفیت بسیار خوبی را در میان خودرو های تولید داخل داشته باشد.
برند | سایپا |
مدل | آریا |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۱۴۰۴ |
حجم موتور | ۱۹۹۹ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۸ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | توییست بیم |
طول | ۴۰۵۰ میلی متر |
عرض | ۱۷۷۱ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۳۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۵۰ میلی متر |
وزن | ۱۳۳۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/50R17 |
شرکت عرضه کننده | سایپا |
برند نشان مادر | سایپا |
کشور سازنده | ایران |
با توجه به اینکه ساختار بدنه کراس اوور آریا به سایپا شاهین نزدیک است، طبیعی است که در بخش سیستم تعلیق نیز شاهد سیستم های مشابه باشیم. بر این اساس در محور جلو سایپا آریا از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و در محور عقب آن سیستم تعلیق توییست بیم دیده می شود.

طراحی داخل کابین و امکانات
به طور کلی طراحی داخل کابین کراس اوور آریا با تمامی محصولات تولید شده توسط شرکت سایپا متفاوت بوده و در داخل کابین این خودرو می توان سبک طراحی نسبتا بروز و مدرنی را مشاهده کرد. در واقع کابین سایپا آریا توانسته سبک طراحی منحصر به فرد و جوان پسندانه و در عین حال لوکس را به نمایش بگذارد که این سبک طراحی می تواند نو آوری و پیشرفت بسیار خوبی در میان محصولات تولید داخل به حساب آید.

یکی دیگر از نکاتی مثبتی که در سایپا آریا دیده می شود و خود شرکت سایپا نیز بسیار بر روی آن مانور می دهد، استفاده از متریال نرم در داخل کابین این خودرو است. به عبارت دیگر سایپا آریا اولین محصول تولید داخل شرکت سایپا است که از متریال سافت تاچ در داخل کابین خود بهره می برد که استفاده از این متریال می تواند احساس خوبی را به سرنشینان منتقل کند و تجربه متفاوتی را به عنوان یک محصول تولید داخل پدید آورد.
از طرف دیگر هاچبک کراس آریا توانسته امکانات بسیار خوبی در خود جای دهد که این موضوع می تواند این خودرو را به یکی از فول آپشن ترین محصولات تولید داخل مبدل کند. امکاناتی نظیر؛ استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، شارژر وایرلس گوشی همراه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، دسته دنده الکترونیکی (خلبانی)، صفحه نمایش لمسی مالتی مدیا، کلاستر دیجیتال، فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری، نورپردازی کابین، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، فرمان دی کات، رادار نقطه کور، سنسور نور، سنسور باران و… تنها بخشی از آپشن و امکانات این کراس اوور جدید سایپا است.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - کیسه هوای جانبی (آپشن) - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار نقطه کور |
امکانات رفاهی | سانروف برقی - صندلی برقی راننده - دسته دنده الکتریکی - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل - نور پردازی کابین - محدودکننده سرعت - سنسور نور - سنسور باران - گرمکن صندلی های جلو - استارت دکمه ای - ترمز پارک برقی - اتوهلد - کنترل حرکت در سراشیبی - نمایشگر لمسی - دوربین ۳۶۰ درجه - تهویه اتوماتیک - آینه های تاشو برقی - درِ صندوق عقب برقی - تنظیم حالت رانندگی - کلاستر دیجیتال - شارژر بیسیم تلفن همراه |
مزایا و معایب
مزایا | کابین به نسبت جادار - طراحی کابین مناسب - امکانات رفاهی قابل قبول - توان حرکتی مناسب |
معایب | طراحی بیرونی نه چندان به روز - نبود تجهیزات جدید ایمنی |
رقبای سایپا آریا
با توجه به نکات و مطالبی که در مورد این سایپا آریا گفته شد این خودرو را می توان رقیب مستقیم ری را به حساب آورد که هر دو این خودرو را می توان پیشرفت بسیار خوبی در صنعت خودرو کشور به حساب آورد. البته در میان خودرو های مونتاژی نیز می توان رقبای مختلفی برای این خودرو معرفی کرد که یکی از جدی ترین آنها، با توجه به امکانات و مشخصات، MVM X55 PRO است.
آلبوم تصاویر










سوالات متداول
آریا دارای پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی است که می تواند روی هم رفته ، قدرت ۱۴۴ اسب بخار و گشتاور ۱۸۸ نیوتن متر را تولید و از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو برساند.
از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، شارژر وایرلس گوشی همراه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، دسته دنده الکترونیکی (خلبانی)،صفحه نمایش لمسی مالتی مدیا، کلاستر دیجیتال، فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری و نورپردازی کابین، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، فرمان دی کات، رادار نقطه کور و… اشاره کرد.
فکر میکنم در درجه اول با توجه به سابقه بد عهدی سایپا برخی از اپشن های گفته شده به صورت هزینه اضافی تر به مشتری فروخته شود!
همچنین با این اوصاف شاهد قیمت بسیار بالایی از این ماشین خواهیم بود که شاید با همان قیمت خرید ماشین های چینی و حتی ماشین های دست دوم خارجی گزینه بهتری برای بازار باشه!
ماشین دار شدن برا قشر ضعیف جامعه شده یک رویا.بااین تورم های سرسام آور
مگه در بقیه دنیا اقشار ضعیف ماشین صفر کیلومتر دارن که در ایران تحریم شده شما توقع داری همه ماشین بروز داشته باشند و بنزین مفت بسوزونن؟؟ البته اگر سوخت قیمتش واقعی بشه و قیمت خودرو پایینتر باشه آنوقت هم حرف شما منطقی ندارد اما عدالت بیشتری داریم. الان هر کی ماشین داره و سوخت بیشتری مصرف میکنه یارانه بیشتری استفاده کرده . سعی کنید توقعاتی در حد خودمون داشته باشیم.
بله
شما اول یه تحقیق در مورد همه ی دنیا بکن بعد بیا اینجا نظر بده
آقای افشین، بنظر میاد انقدر شما توقعاتتو پایین آوردی و همچنان برروی توقعاتت قفلی زدی که از توقع زیاد نسبت به عقل بیشتر وفکرکردن بیشتر هم خودتو محروم کردی؟ تکلیف حرفات مشخص نیست؟بنظرم با کسی که توقع خودشو همچنان معمولی نگه داشته، یه مشورت بکن و حتما متنی که نوشتی رو بده بهش بخونه و نظر خودشو بهت بگه!!!موفق باشی بی توقع
برادر گرامی. مشکل اینجاست که در کشور ما تقریبا نود درصد جامعه شدن اقشار ضعیف و ده درصد جامعه شدن اقشار بسیار غنی و این یعنی اختلاف فاحش طبقاتی که مخالف هر آنچه از آموزه های دینی و غیر دینی ولی انسانی و اخلاقیه هست. در کشورهای دیگه هیچوقت شاهد چنین درصدهای عجیبی نیستیم و اکثر مردم رو قشر متوسط تشکیل میدن و اونها قدرت خرید ماشین صفر رو دارند
.
عزیزم شاید نظر تو زیاده خواهی باشه ولی تو مردم ایرانو با سومالی مقایسه میکنی همون یارانه که حرفشو میزنی حق واقعی مردم اگه ازاد کنه باید حقوق مردمم واقعی بده مثل بهرین و امارات و دبی مردمش بهترین وضع رو دارن از سر شکم سیری حرف نزنیم بهتره لطفا حرفامم به سیاست ربط ندین این حرفا همه علمی و ثابت شده هستن
شما اول بگو خارج کجاست اگه چندتا سفر ب حساب دولت رفتی کربلا ک اون خارج حساب نمیشه ولی خارج لکسوس آن ایکس ۲۰۰ که اینجا چند میلیارده رو از دم قست میدن با ۵۰۰ دلار
معلومه از قشر یک درصد حامی حکومت هستی و قبل حرف زدن فکر نمیکنین فقط میگین تحریمیم و سوخت ارزان بعد ببینم قیمت سوخت دلاری کنین حقوق کارمند و کارگر هم به دلار بدین الان مواد غذایی که تولید کشور و انقدر گران اونم ربطی به امریکا داره بعد باعث این تحریم کیه ما مردم عادی یا حکومت
جناب افشین خان ، منظور شما از قشر ضعیف بقیه ی دنیا نامفهوم است آیا منظور شما از ضعیف ساحل عاج یا بنگلاش و.. است ؟ ایران یک کشور درحال توسعه است و در برخی جهات توسعه یافته منجمله از منظر نیروی متخصص حرف برای گفتن دارد بهتر است با کشور های درحال توسعه مقایسه شود سوال اینجاست آیا یک نیروی متخصص با درآمد متوسط توان خرید وسیله نقلیه با هم رده ی خود در یک کشور درحال توسعه را دارد ؟؟یا شما هم انتظار دارید نیروی متخصص ما مانند یمن لنگ بپوشد ؟
هیچوقت تولید نمیشه اگرم بشه قیمتش فضاییه
زشت ترین جلوپنجره دنیا
ولکنم نیستند. اطلس.
داشت کافی بود
بنظر من سایپا کلا
دروغ گو
شیاد
کلاه بردار است
خرید نکنید
وعده هایش کاملا فریبنده
خاک بر سرتون
جلو شاهین عقب تیبا
واقعاً فکر کردید ایران ماشین میزنه بازم ایران خودرو بهتر سایپا انگار طلب داره از مشتری همش چین میزنه همی موتور یا همین گریبکس برای چین طراحی زیاد به دل
نمیشینه ام وی ام باز طراحی بد نیست ولی ماشین مثل بنز مثل هیوندا مثل بوگاتی مثل پورش مثل بی ام و آدم میبینیه کیف میکنه در مقابل طراحی ایران داغون از پس یه چیز ساده بر نیومده
اگه با قیمت ۵۰۰ میلیون بیاد به بازار ارزش خرید داره اگه بیشتر باشه گزینه های خیلی بهتر هست،،هرچی از ماشین بنجل ایرانی دوری کنیم راحت تریم
امیدوارم دست مافیا یه روز از اقتصاد ایران قطع بشه تا مردم بتونن یه نفسی بکشن و با پولی که جای این لگنها میدن به خودروهای درجه یک بدن و بهتر زندگی کنند. به امید ان روز که بزودی میاد
آریابببببببب
میگم یه نگاه به آرم سایپا رو فرمان و جلو پنجره این تحفه جدید بندازید ! 😂😂😂😂😂😂😂😂
سلام چرا گلگیراش پلاستیک کار شده واقعا تو ذوق میزنه دلیل نداره گلگیرا ماشین چینی ها رو کپی کنید کاش این موتور رو شاهین میزاشتید ،شاهین و اریا که یک پلتفرمن تو قسمت چرخ مشکل دارن هم چرخا به اندازه بزرگ نیستم هم فرو رفتگی دارن و این برای تعادل و زیبایی ماشین نقش خیلی مهمی داره حتی تو دیگر محصولات مثل کوییک و ۰۰۰اینجورین به اعتقاد من فرم کلی پراید از پشت از کوییکو تیبا ساینا و واطلس بهتره
سلام گشتاور اشتباه نوشتی ۲۰۵ نیوتن متروموتور TGDiنه تنفس طبیعی خالی
با سلام. ممنون از توجهتون
با توجه به اطلاعات به دست آمده از شرکت سایپا، آریا با پیشرانه تنفس طبیعی در بازار عرضه خواهد شد.
همش اشغال
فعلا که دارین پول همین ماشین از ملت میگیرین یه اشغال بنامدکوییک بهشون قالب میکنین
مردم ایران هم دیگه کاملا بی حس شدن
لطفاً نشانی غلط به سایپا ندید و با ایکس ۵۵ مقایسه نکنید 😱در حد ایکس ۵۰ هم نیست😁. سایپا کلا گرون فروش هست و با این مقایسه غلط عامل گرونی بیشتر نشوید 🤔نهایتا با ایکس ۲۲ یا ۳۳ کراس رقیب یاشه
دم شاهینو قیچی کردن اسمشو گذاشتن آریا،خاک بر سرتون با این خودروسازیتون بیشرفا
آخه یک کارگر یا یک کارمند با این هزینه های زندگی چجوری میشه خرید ؟
روزی برسد ماشین با کیفیت و ارزان سوار شویم .
میگم انگار می خوان با موتور شاهین توربو بزنن. یعنی سر قول خودشون هم نموندن. بد ترین و بد قول ترین ماشین ساز دنیا ایران خودرو و سایپا هستن. نمیدونم چرا باید جُور اون دانشجو هایی رو بکشیم که از سر شرولت، جی ام سی و بنز آوردنمون روی این زباله ها
من یه جا خوندم قراره یه موتور ۱ و نیم توربو نصب شه. صحت داره یا نه