%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰

خداحافظی ایران خودرو با فرانسوی ها ؛ ایکاپ منحل شده است؟

منتشر شده در 11 اردیبهشت 1404 ساعت 10:57
خداحافظی ایران خودرو با فرانسوی ها ؛ ایکاپ منحل شده است؟

شنیده ها حاکی از آن است که ایکاپ به عنوان شرکت مشترک ایران خودرو و پژو منحل شده و یا در انتهای مسیر انحلال قرار دارد.

شرکت ایکاپ یک شرکت سرمایه گذاری مشترک بین ایران و فرانسه بود. در این شرکت ایران خودرو 50 درصد سهم داشت و سهم پژو فرانسه هم ۵۰ درصد بود. تاسیس ایکاپ به سال ۱۳۹۵ و پش از انعقاد برجام انجام شد و هدف از تاسیس این شرکت، تولید محصولات جدید پژو در ایران و ایجاد یک هاب منطقه ای برای پژوی فرانسه در غرب آسیا بود. در آن سال ها قرار بود مدل های ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ در ایران و تحت مدیریت ایکاپ به تولید برسند اما پس از تولید محدود پژو ۲۰۰۸، ترامپ در آمریکا روی کار آمد و تحریم های بین المللی به صورت سنگین اعمال شدند و در نهایت فرانسوی ها از ایران رفتند. اگرچه شدت تحریم های بین المللی به حدی بالا بود که عملا حتی اجازه ادامه همکاری بسیاری از چینی ها را هم در ایران نمی داد اما عمق روابط صنعت خودروی فرانسه و ایران ایجاب می کرد که فرانسوی ها به همین سادگی ایران را ترک نکنند. ترک فرانسوی ها در آن زمان ضربه ای جدی به بدنه و آینده صنعت خودروی کشور زد و همین باعث شد آن ها به عنوان شرکای بدعهد و فریبکار در یاد صنعت، بازار و حتی مردم ما بمانند.

فرش قرمز برای فرانسوی ها در کار نیست!

با پیش رفتن مذاکرات ایران و آمریکا، حالا بیشتر از هر زمان دیگری حس می شود که کشور می تواند به یک جمع بندی نهایی با جامعه بین المللی در مورد مسائلش برسد. اما اینبار در صورت توافق احتمالی خبری از بازگشت فرانسوی ها نخواهد بود و حداقل ایران خودرو قرار نیست همکاری عمیقی با پژو داشته باشد. با روی کار آمدن مدیریت بخش خصوصی شاهد آن بودیم که به مرور زیرمجموعه های اضافی و هزینه بر این گروه صنعتی، یا منحل شدند و یا در مسیر ادغام قرار گرفتند. در مورد ایکاپ هم شنیده ها حاکی از آن است که این شرکت یا منحل شده و یا در یک قدمی انحلال است. شنیده ها از منابع آگاه حاکی از آن است که مهندسین و کارکنان ایکاپ به مجموعه مرکزی ایران خودرو آمده اند و در نقاط مختلف بسته به نوع نیاز مشغول می شوند. دقت داشته باشید که آنطور که پیداست با انحلال شرکت های زیرمجموعه و یا وابسته خبری از تعدیل نیرو نیست و تمامی کارکنان در قسمتی دیگر از بدنه شرکت (بسته به نوع تخصص و فعالیتشان) جذب می شوند.

خداحافظی ایران خودرو با فرانسوی ها ؛ ایکاپ منحل شده است؟

این اقدام نشان می دهد ایران خودرو قرار نیست برای بدعهدان فرانسوی دوباره فرش قرمز پهن کند و خبری از بازگشت فرانسوی ها (که سال ها است در صنعت خودروی ما ریشه دوانده اند) نیست. البته همچنان بحث تولید محصولات فعلی با نشان پژو و فعالیت های فنی و پلتفرمی جاری برقرار خواهد بود و این به معنی قطع کلی همکاری بین ایران خودرو و پژو نیست. اما برای توسعه و تولید محصولات جدید بدون تردید شریک دیگری جایگزین پژوی فرانسه خواهد شد. همچنین دقت داشته باشید که همچنان مطالباتی از زمان برجام از پژو وجود دارد که با انجام توافق احتمالی، این مطالبات باید وصول شود. البته ما از جزئیات چگونگی انحلال این شرکت خبری نداریم و از آنجا که ایکاپ یک شرکت همکاری مشترک است، احتمالا انحلال آن مسیر ساده ای مثل دیگر زیرمجموعه های ایران خودرو را نخواهد داشت.

چینی ها جای فرانسوی ها را خواهند گرفت؟

اگرچه در ذهنیت عام بازار ایران همچنان خودروی چینی و صنعت خودروی چین کم کیفیت تلقی می شود اما به نظر می رسد شرکای استراتژیک و جدید ایران خودرویی ها از سرزمین اژدها باشند. باید پذیرفت که رشد چینی ها در سال های اخیر باورنکردنی بوده و آن ها به بالاترین سطح فنی در تولید خودرو نزدیک شده اند. بر همین اساس با روی کار آمدن بخش خصوصی در ایران خودرو و با در نظر گرفتن همکاری های قدیمی مدیران جدید با شرکت های مطرح چینی، انتظار می رود چینی ها را به صورت عمیق و گسترده در بدنه ایران خودرو ببینیم.

خداحافظی ایران خودرو با فرانسوی ها ؛ ایکاپ منحل شده است؟

ایران یک کشور در حال توسعه است و الگوی همکاری های جاری در صنعت خودروی جهان نشان می دهد که برای یک کشور در حال توسعه، شریکی مثل چین می تواند مناسب تر از شرکای آمریکایی یا اروپایی باشد. البته این به معنی حضور انحصاری چینی ها نخواهد بود و احتمال دارد شرکایی از ژاپن، اروپا و یا حتی آمریکا را هم در صنعت خودرو ایران ببینیم اما بدون تردید حضور چینی ها از هر کشور دیگری پررنگ تر خواهد بود.

ویدیو های پیشنهادی
  1. ALIRAD گفت:

    پژو واسه ایرانیا خیلی محبوبه و کل محصولات ایران خودرو از پژو منشا میگیره بهتره دوباره باهاش همکاری کنن وگرنه محبوبیت محصولاتش کم میشه

    ۷
    ۳۲
  2. امیر گفت:

    اینطور که پیداست باید فاتحه خودروسازی ایران رو خوند با قرارداد با چینی ها رسما پیچ و مهره خودشون باز میشه

    ۰
    ۴
  3. امیر گفت:

    اینطور که پیداست باید فاتحه خودروسازی ایران رو خوند با قرارداد با چینی ها رسما پیچ و مهره خودشون باز میشه.

    ۶
    ۱۷
  4. محمود گفت:

    با مشاهده دیسلایکها یه تجدید نظری در آرا و عقاید خود بفرمایید!

    ۰
    ۰
  5. سعید گفت:

    اگر این همکاری با چین موجب تولید خودرو به روز و با کیفیت بشه اشکالی ندارد
    همه ما میدانیم که جز چین هیچ کشوری حاضر به همکاری با ما نیست پس بهتره از ظرفیت های چین استفاده کنیم همانطور که برند های مطرح دیگه استفاده میکنند

    ۲
    ۲
  6. (Saeed(PEUGEOT گفت:

    پژو رو باید یه شرکت درست حسابی تو ایران باهاش همکاری کنن ….. خصوصی ساز ایران خودرو هم هیچ دردی دوا نمیکنه ……ایران خودرو شد شعبه دوم گروه بهمن که عتیقه های چری و جتور و تولید کنه …..

    چندین ساله چینی ها دارن با مدیران خودرو و گروه بهمن و کرمان موتور کار میکنند …..دریغ از ذره ای انتقال تکنولوژی ….فقط و فقط مونتاژ بنجول ها …

    حالا پژو به ایران خودرو چی داده ….از امتیاز موتور xu7 / tu5 در بحث پلتفرم هم که پلتفرم سمند بوده که تا دنا پیش اومده ….پلتفرم تارا هم که چند سال پیش دادن ….

    ۱
    ۱
  7. علی جلیلیان گفت:

    ما قبل از چین و کره تولید ماشین رو شروع کردیم ولی انحصار تسلط دولت بر تولید وعدم رقابت در بازار و ممنوعیت واردات وتعرفه های سنگین باعث عقب ماندگی صنعت خودرو شد والان باید از کره چین وحتی ترکیه و مالزی تکنولوژی وارد کنیم وشریک بگیریم کی این اجحاف در حق مصرف کننده تمام میشه ویکی مسئولین از خواب بیدار میشن معلوم نیست

    ۱
    ۰
  8. امین گفت:

    کار خوبی کردن. رابطه با فرانسوی ها آن و آف زیادی داشت!

    ۲
    ۰
  9. علی گفت:

    اگر تویوتا نشه باید به همکاری GM فکر کرد تولید یک موتور با کیفیت که واشر و یاتاقان نزنه تسمه تایمی نباشه و جوش هم نیاره و تا ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعمیر موتور نداشته باشه باید تو الویت باشه.

    ۱
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X