جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۴
ری را
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۸
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۷
اطلس GL
۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین GL
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۵
کوییک S
۷۶۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۱
آریسان ۲
۸۲۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
ساینا S
۷۸۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۵۵
هایما ۸S
۳,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
شاهین اتوماتیک
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۴۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۱
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷
مزدا 3
۵,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵
رانا پلاس
۱,۰۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۳
اطلس G
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۴
اکستریم LX
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۷
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۹
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۴,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۴
ری را
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۸
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۷
اطلس GL
۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین GL
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۵
کوییک S
۷۶۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۱
آریسان ۲
۸۲۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
ساینا S
۷۸۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۵۵
هایما ۸S
۳,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
شاهین اتوماتیک
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۴۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۱
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷
مزدا 3
۵,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵
رانا پلاس
۱,۰۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۳
اطلس G
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۴
اکستریم LX
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۷
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۹
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۴,۰۰۰,۰۰۰

ایران‌خودرو و امنیت؛ نگاهی چندلایه به گذشته، حال و آینده صنعت ملی خودرو

منتشر شده در 23 اردیبهشت 1404 ساعت 15:30
نویسنده آخرین خودرو
ایران‌خودرو و امنیت؛ نگاهی چندلایه به گذشته، حال و آینده صنعت ملی خودرو

وقتی سخن از «امنیت» به میان می‌آید، ذهن بیشتر ما به مسائل نظامی یا اجتماعی معطوف می‌شود. اما در جهان امروز، امنیت  به‌عنوان یک مؤلفه کلیدی در صنایع راهبردی نیز مطرح است؛ به‌ویژه در صنایعی مانند خودروسازی که مستقیم با جان، مال و آسایش میلیون‌ها نفر سروکار دارد. ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در خاورمیانه، نه‌تنها یک شرکت صنعتی، بلکه یک  بازیگر مهم در تامین امنیت اقتصادی، شغلی و اجتماعی کشور ایران به‌شمار می‌رود.

نگاهی به تاریخچه تولید و ایمنی در ایران‌خودرو

ایران‌خودرو از زمان تولید نخستین پیکان در سال ۱۳۴۶ تا تولید محصولات روزآمدی مانند دنا، تارا، ری را و  هایما، همواره در مسیر ارتقاء کیفیت، ایمنی و فناوری گام برداشته است. در دهه ۸۰ شمسی، با ورود سامانه‌های ایمنی مانند ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و سیستم‌های الکترونیکی پایدارکننده (ESP) در برخی مدل‌ها، نگاه به ایمنی وارد فاز جدیدی شد.

در سال‌های اخیر، پروژه‌هایی نظیر ری را، تارا، سورن‌پلاس، رانا‌پلاس و دنا‌پلاس با تمرکز بر ایمنی سرنشینان توسعه یافته‌اند و نتایج تست‌های ایمنی داخلی و برخی تست‌های بین‌المللی، بهبود شاخص‌ها را تأیید کرده‌اند.

ابعاد مختلف امنیت در محصولات ایران‌خودرو

امنیت سرنشینان: با نصب کیسه‌های هوای چندگانه، ساختار مقاوم اتاقک خودرو، بهینه‌سازی کمربند ایمنی و استفاده از سیستم ترمزهای پیشرفته، امنیت فیزیکی سرنشینان در برابر تصادف افزایش یافته است.

مدل خودرو ترمز ABSسیستم پایدار کننده (ESP)تعداد کیسه هوارده بندی ایمنی داخلی
ری رادارددارد۴خیلی خوب
تارا اتوماتدارددارد۴خیلی خوب
دنا پلاسدارددارد۴ خوب
سورن پلاسدارددارد۲خوب

امنیت خودرو در برابر سرقت و تخریب: ایران‌خودرو در محصولات جدید از سیستم‌های قفل مرکزی هوشمند، قفل ایموبیلایزر و هشدار ضدسرقت بهره برده است. همچنین در برخی مدل‌ها مانند ری را  امکان اتصال به اپلیکیشن و کنترل از راه دور نیزاضافه شده است( خودروی متصل )  .

امنیت تامین قطعات و زنجیره تأمین: یکی از مزایای رقابتی ایران‌خودرو، داشتن زنجیره تأمین گسترده داخلی است. بیش از ۷۰٪ قطعات توسط سازندگان داخلی تأمین می‌شود که کاهش ریسک وابستگی خارجی را درپی دارد و در شرایط تحریمی به‌معنای امنیت ملی صنعتی است.

امنیت پس از خصوصی‌سازی؛ رویکرد بخش خصوصی به کیفیت و ایمنی

با اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی مدیریت در ایران‌خودرو، فضای رقابت، شفافیت مالی و انگیزه برای جذب سرمایه و فناوری ارتقاء یافته است. فعالان بخش خصوصی برنامه‌هایی برای همکاری با شرکت‌های طراحی پلتفرم (از جمله چینی و اروپایی)جهت طراحی و توسعه محصولات جدید مطابق با  آخرین ویرایش استاندارد های بین‌المللی ایمنی را دارند.

مقایسه با خودروسازان دیگر

ویژگی‌هاتویوتا ژاپنچری چینتویوتا ژاپنایران خودرو
سهم قطعات داخلی (%)۴۵٪۶۵٪۵۰٪۷۰%
تعداد ایربگ در مدل اقتصادی۶۴۶۲-۴
استاندارد تست تصادفJ-NCAPC-NCAPEuro-NCAPداخلی+بومی سازی+Euro-NCAP
پایگاه‌های تولید در کشورنمایندگی فروشنمایندگی مونتاژنداردگسترده

مقایسه مرگ‌ومیر ناشی از تصادف در ایران و نقش ایمنی خودرو

دهه / سالتعداد مرگ‌ومیر ناشی از تصادف در کل کشورمیانگین عمر خودروهامیزان ایمنی خودروها (نسبی)توضیح تغییرات مهم
دهه ۱۳۸۰ (مثلاً ۱۳۸۴)حدود ۲۷,۷۰۰ نفر در سالبالا (خودروهای فرسوده)ضعیف (پیکان، پراید، پژو ۴۰۵)کمبود کیسه هوا، نبود ESP، ضعف ساختار
دهه ۱۳۹۰ (مثلاً ۱۳۹۵)حدود ۱۵,۹۰۰ نفر در سالبهبود نسبیمتوسط (رانا، دنا، سمند با ABS)ورود ترمز ABS، کیسه هوا ۲ عدد
دهه ۱۴۰۰ (مثلاً ۱۴۰۲)حدود ۱۷,۰۰۰ نفر در سالترکیبیبهتر (ری را ،تارا، دنا پلاس، هایما)ایربگ ۴تایی، استفاده از ESP و بهبود ایمنی شاسی

در سال ۱۳۸۴، نرخ مرگ‌ومیر به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه حدود ۳۸ نفر بود، اما این نرخ در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۳ نفر کاهش یافته است. بخشی از این کاهش مستقیماً با  بهبود در ایمنی خودروها و مجهز شدن به فناوری‌هایی مثل کیسه هوا، ترمز ABS و سیستم پایدارکننده (ESP)، طراحی شاسی مقاوم، سیستم هشداردهنده و ترمز اضطراری مرتبط است.

در پایان باید اضافه کرد که در شرایطی که امنیت صنعتی، اشتغال‌زایی پایدار و کاهش وابستگی فناورا نه از اولویت‌های اصلی کشور است، ایران‌خودرو با برخورداری از زنجیره تأمین قوی، نیروی انسانی ماهر، ظرفیت صادرات، و اراده برای به‌روز شدن در ایمنی و کیفیت یک دارایی ملی محسوب می‌شود و می‌تواند هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی، نقشی جدی ایفا کند.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X