نقد طراحی تویوتا کرولا کراس ؛ کرولا با اندام ورزیده!

کرولا کراس یکی از کراس اوور های جدید ژاپنی بازار ایران است که فروش خوبی را در ایران تجربه کرده است. در ادامه طراحی آن را بررسی می کنیم.
«یک کراس اوور جدید در سگمنت C که برای کسانی طراحی شده است که به دنبال فضای بیشتری نسبت به CH-R و ابعاد کلی کوچک تر از RAV4 هستند». این توصیف آندره ا کارلوچی «Andrea Carlucci» رئیس بازاریابی تویوتا در اروپا، در زمان رونمایی از کرولا کراس است که نخستین بار در سال ۲۰۲۱ به عنوان یک نسخه بلند قامت از سدان محبوب کرولا با طراحی مستحکم اما ساده، معرفی شد. محصولی که بر پایه پلتفرم TNGA یا GA-C تویوتا طراحی و توسعه پیدا کرده است و از همان زمان عرضه، همانند برادر پرآوازه خود، توانسته موفقیت های زیادی را در زمینه فروش به دست آورد و قطعا اصل راهبردی در ارائه چنین مدلی از تویوتا، پیوند کرولا به عنوان پرفروش ترین اتومبیل جهان با خودروهای رده اس یووی و یا کراس اوور بوده است که به نظر می رسد طراحان و مهندسین تویوتا، به خوبی از عهده انجام این کار برآمده اند.
درواقع معرفی کرولا کراس، نشان دهنده آن است که محبوبیت نام کرولا و به دوش کشیدن عنوان پرفروش ترین خودروی تولیدی جهان، نتوانسته تویوتا را راضی نگه دارد و به همین دلیل و به جهت هم راستا شدن با روندی که این روزها در گسترش تنوع محصولات کراس اوور شاهدش هستیم، این برند نیز از نسخه شاسی بلند کرولا با اضافه کردن یک پسوند کراس به آن رونمایی کرد. هرچند که همانند یاریس کراس، نسخه کراس کرولا نیز از نظر سبک طراحی و ویژگی های بصری، ارتباط چندانی با مدل سدان ندارد، اما همچنان زبان طراحی محصولات تویوتا را در این مدل نیز می بینیم که در ادامه مطلب، به صورت دقیق تر به بررسی آن می پردازیم.
طراحی کرولا کراس در بدنه

تویوتا کرولا کراس، از نظر بعد طراحی، با آنکه سبک و زبان طراحی تویوتا را دنبال می کند و حتی در مواردی یادآور برادر بزرگ تر خود، یعنی RAV4 است، اما ممکن است در نگاه اول سادگی و محافظه کاری بیش از حد آن توی ذوق بزند و به عبارتی از همان ابتدا یادآور می شود که قرار نیست در کرولا کراس با ظاهری خاص، مدرن و اغواکننده روبه رو شویم. پس با این پیش فرض، سطح انتظاراتمان را نسبت به کرولا کراس کمی پایین آورده و به سراغ بررسی جزئیات نمای بیرونی می رویم.
نمای جلو کرولا کراس، در عین حال که بسیار ساده و به دور از فاکتورهای مدرن امروزی طراحی شده است، اما سعی شده تا تمامی عناصر ظاهری بدنه در این قسمت مانند چراغ ها، جلو پنجره و جزئیات سپر بزرگ طراحی شوند تا حسی از وقار در آن احساس شود. اولین عنصر چراغ ها هستند که با حالتی کشیده، از جلو پنجره تا روی گلگیرها امتداد پیدا کرده تا گوشه های بدنه در این قسمت جلوه بیشتری پیدا کنند. ضمن اینکه این چراغ ها به جلوپنجره یزرگ اتومبیل ختم می شوند و چهره ای نسبتا عصبانی به وجود آورده اند. جلو پنجره چند ضلعی لانه زنبوری به همراه پنل های مشکی رنگ اطراف آن که تا روی سپر امتداد پیدا کرده، در ترکیب با قطعات مشکی پلاستیکی که در کنار جنبه تزئینی، محافظ سپر نیز می باشند، چهره ای ایستا و کاراکتری مستحکم و با وقارتر را به دماغه نسبتا عصبانی خودرو بخشیده اند. این ویژگی زمانی جذاب تر می شود که حسی به مانند یک اس یووی واقعی را در کراس اوور می توان دید. موردی که پیش از این در نسل اخر Rav4 نیز شاهدش بودیم.

اما طراحی خطوط روی سپر و نحوه اتصال ان ها، به نظر چندان جذاب و پخته نمی باشد و کمی یادآور هایما S7 می باشد. هر چند که ممکن است این نکته و این مقایسه خوشایند علاقه مندان به تویوتا نباشد، اما به نظر می رسد که اگر از خطوطی شارپ تر در این قسمت استفاده می شد، چهره ای به مراتب مدرن تر و اسپرت تری را شاهد بودیم.
طراحی خطوط و عناصر تزئینی پایین سپر نیز تا حدی به پویا تر شدن این نما کمک کرده است. هر چند که در نسخه وارداتی، حذف پروژکتورها ی دایره ای که در ورودی هوای مرکزی و کشیده سپر قرار دارند، چهره کرولا کراس را ساده تر کرده است. با این حال خطوط و سطوح ایجاد شده روی کاپوت نیز، هارمونی مناسبی را با سایر قسمت های نمای جلو ایجاد کرده است. بخصوص نحوه امتداد و ادغام آن بر روی جلو پنجره و خطوط گلگیر، بسیار تمیز و پخته اجرا شده است.
با گذر از نمای جلو و رسیدن به نمای جانبی، با همان طراحی ساده و محافظه کارانه ای که در نمای جلو شاهدش بودیم روبه رو می شویم. هر چند که در این نما، گلگیرهای عضلانی جلو و عقب که حالتی سه بعدی به آن بخشیده است در کنار قطعات مشکی رنگ روی درهای جانبی کاملا جلب توجه می کند و همچنین طراحی خطوط و سطوح بدنه در پروفایل جانبی، حرکتی جسورانه و جذاب برای کرولا کراس به شمار می اید و تویوتا نیز آن را با عنوان «Ambition Motion» معرفی می کند، اما با کمی دقت می توان حدس زد که طراحان تویوتا در طراحی و شکل دهی این قسمت، نیم نگاهی نیز به محصولات لادا، بخصوص مدل وستا داشته اند!

خط سقف صاف و فرم چند ضلعی فریم شیشه ها«DLO» که بی شباهت به RAV4 نیست، از دیگر ویژگیهای طاهری این نما می باشد. همچنین نسبت سطح شیشه ها به سطح بدنه نیز مناسب و قابل قبول در نظر گرفته شده است و ضمن ایجاد فضای دید مناسب در داخل کابین، بر تناسبات بدنه تاثیر منفی نگذاشته است. هر چند که در تیپ عرضه شده در بازار ایران، نوار کرومی که از بالای فریم شیشه های جانبی تا روی ستون امتداد پیدا کرده حذف شده است، اما این اتفاق باعث ایجاد یک هارمونی جذاب تر، بین قطعات مشکی روی ستون های A و D و قوس چرخ ها و رکاب درها شده است.

در نمای عقب نیز همچنان کاراکتر محافظه کار و ساده سایر نماها حفظ شده است. درواقع چراغ های کشیده، اسپویلر سقفی که در نهایت سادگی شکل گرفته و سپر مشکی و دیفیوزر هم رنگبدنه تمام چیزی است که می توان در رابطه با طراحی عقب کرولا کراس به آن اشاره کرد که البته تمامی این عناصر در ترکیب با یک دیگر، هر چند ظاهری زیبا و خوش تراش به وجود نیاورده اند، اما قطعا از هماهنگی و هارمونی مناسبی برخوردار می باشد.
طراحی کرولا کراس در کابین
با اینکه طراحی نمای بیرونی کرولا کراس با نسخه سدان ارتباط بصری زیادی جز پیروی از زبان طراحی تویوتا ندارد، اما در داخل کابین از طراحی کاملا مشابهی برخوردار می باشد. کابینی که هر چند از هارمونی مناسبی با ظاهر بیرونی برخوردار است، اما از نظر بصری و زیبایی شناختی کاملا رنگ و بوی کهنگی گرفته است. حتی استفاده از کلاستر دیجیتال و نمایشگر مرکزی بزرگ تر نیز نتوانسته در بهبود ویژگیهای بصری کابین کرولا کراس تاثیر گذار باشد. بخصوص اینکه این کراس اوور در بازار ایران محدوده قیمتی فراتر از چهار میلیارد را تجربه می کند، این ظاهر نسبتا قدیمی و مدرن نبودن فضای کلی کابین بیشتر به چشم می آید.

هرچند از نظر ارگونومی و کیفیت مواد و متریال و مونتاژ قطعات، کرولا کراس اتومبیلی کاملا پذیرفته شده و قابل اعتماد است، اما همچنان برچسب قیمتی بالای آن نمی تواند انتظارات مشتری ایرانی برآورده کند. مگر آنکه نام و کیفیت برند برای خریداران بر هر چیزی در انتخاب خودرو ارجحیت داشته باشد.
ارزیابی کلی
اگر بخواهیم در یک دیدگاه کلی، طراحی تویوتا کرولا کراس را توصیف کنیم، باید آن را خودرویی با ظاهری بسیار ساده و بی روح درکنار عناصر بصری تا حدی تکراری دانست. محصولی که اگر می خواهید صرفا شما را از نقطه A به نقطه B جابجا کند ، کاملا راضی کننده ظاهر می شود و حتی در بسیاری از موارد فراتر از انتظارات شما خواهد بود، اما قطعا از نظر استایل و سبک طراحی، چه در نمای بیرونی و چه در کابین نمی توان آن را خودروی جذابی توصیف کرد. هر چند که این نکته منفی در طراحی تنها درکرولا کراس دیده نمی شود، بلکه ما امروزه شاهد طراحی و تولید کراس اوور های متعددی از برندهای مختلف و مطرح هستیم که فاقد شخصیت و هویتی هستند که ما از آن برند و مدل انتظار داریم و تنها ویژگی ان ها این است که یک نام از آن برند را با خود یدک می کشند و برای گرفتن سهم بیشتری از بازار, با استایلی تکراری و نسبتا کسل کننده به بازار معرفی و عرضه می شوند.





به قدری ماشین خوبیه که به جای اینکه واسش دیلایت کار بذارن چراغ نور پایین زردش همیشه روشنه جای مه شکنشم خالیه و پلاستیک گذاشتن
از ساخت چین توقع بیشتری هم نمیره چون نسخه های ژاپنیش طراحی چراغا و سپر خیلی به روز تری داره
چرا غر میزنید یعنی مهندس و طراح تویوتا گلابی هستن؟؟؟؟!!!
تویوتا انتقاد نداره تویوتا تویوتاست
هندلینگ عالی
کم مصرف
راحتی در شهر و جاده
اینها رو با حدود ۷هزار کیلومتر رانندگی به اشتراک میذارم.