موضوعات داغ روز:

مقایسه سدان U5 پلاس با شاهین پلاس ؛ گران ترین سدان داخلی در برابر اقتصادی مونتاژی

منتشر شده در 18 تیر 1404 ساعت 12:30
نویسنده حسین باباپور
مقایسه سدان U5 پلاس با شاهین پلاس ؛ گران ترین سدان داخلی در برابر اقتصادی مونتاژی

سابرینا پلاس و شاهین پلاس اتوماتیک جزو سدان های جدید بازار ایران به حساب می آیند که توسط شرکت های دیار خودرو و سایپا عرضه می شوند.

بازار خودروهای سدان اقتصادی در کشورمان عمدتاً به دست دو تولیدکننده بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپا بوده است. شرکت سایپا اخیراً با ارائه شاهین اتوماتیک پلاس گام تازه‌ای در رقابت با محصولات ایران‌خودرویی برداشته و توانسته سهم بیشتری از این بخش بازار را به سمت خود بکشاند.

اما در طرف دیگر مونتاژکاران محصولات چینی نیز در کشورمان بیکار ننشسته و اخیراً دیارخودرو یک محصول نسبتاً اقتصادی با نام سابرینا پلاس را به فهرست محصولات خود اضافه کرده است. با توجه به کلاس مشابه این دو خودرو و تفاوت قیمت نه‌چندان شدید، می‌توان گفت که شاهین پلاس سایپا رقیبی برای سابرینا پلاس خواهد بود. بنابراین در ادامه به مقایسه شاهین پلاس اتوماتیک با سابرینا پلاس دیارخودرو می‌پردازیم تا ببینیم خرید هر یک از این محصولات چه منافع و مضراتی برای مشتریان ایرانی به دنبال خواهد داشت.

درباره سابرینا پلاس و شاهین پلاس

سابرینا پلاس در اصل همان بیجینگ U5 پلاس است که نسل اول آن در سال ۲۰۱۴ بر اساس پلتفرم متعلق به شرکت سوئدی ساب به تولید رسید. این خودرو در سال ۲۰۱۸ وارد دومین نسل از خانواده خودش شد و تاکنون با همان پلتفرم و اتاق به تولید رسیده است. البته در سال ۲۰۲۱ نسخه فیس‌لیفت بایک U5 پلاس وارد میدان شد که تاکنون تقریباً با همان استایل و چهره به حضور خود در میدان‌های مختلف به‌عنوان یک سدان جمع‌وجور اقتصادی ادامه داده است. شرکت دیارخودرو نیز این محصول را برای رقابت با سدان‌های اقتصادی بازار ایران با ترکیب فنی متناسب در این رده، به بازار فرستاده است.

اما شاهین پلاس جدیدترین نسخه از خودروی شاهین سایپا است. خودروی شاهین از سال ۱۳۹۹ به‌عنوان دومین محصول ملی سایپا راهی بازار شد تا رقیبی برای محصولات مهم ایران‌خودرو نظیر سورن پلاس و دنا پلاس باشد. اما استفاده از موتور هشت‌سوپاپ توربوشارژ انتقاداتی را متوجه شاهین سایپا کرد تا اینکه بالاخره نسخه پلاس این محصول با موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی در سال ۱۴۰۳ رونمایی شد. شاهین پلاس در دو نسخه دستی و اتوماتیک تولید می‌شود که ما در اینجا مدل اتوماتیک آن را با سابرینا پلاس مقایسه می‌کنیم.

ویدیوی تست و بررسی شاهین پلاس اتوماتیک

ویدیوی معرفی سابرینا پلاس

مقایسه طراحی بدنه سابرینا پلاس با شاهین پلاس

با دو خودروی نسبتاً زیبا از لحاظ طراحی ظاهری و نمای بدنه مواجه هستیم که کار مقایسه ظاهری ما را در اینجا کمی سخت می‌کند. طراحان شرکت سایپا با هنرمندی تمام و ظرافت نسبتاً مناسبی که در خلق نمای بیرونی شاهین به خرج داده‌اند، این محصول را برای رقابت با محصولات نسبتاً اقتصادی از خودروسازان بزرگ چینی نظیر بیجینگ U5 پلاس آماده کرده‌اند.

مقایسه سابرینا پلاس با شاهین پلاس اتوماتیک

 بنابراین می‌توان گفت که از نظر طراحی بیرونی، خودروی شاهین سایپا نسبت به حریف چینی چندان دست‌وپابسته ظاهر نشده و ظرافت‌ها و زیبایی‌های خاص خود را ارائه می‌دهد. اما نکته اینجاست که خودروی شاهین امروزه به تعداد بسیار بالا در جاده‌ها و خیابان‌های شهری دیده می‌شود؛ به همین دلیل هم احتمالاً نمای بیرونی آن نسبت به بیجینگ U5 پلاس به میزان بیشتری تکراری به نظر خواهد رسید. همچنین شاهین سایپا از لحاظ المان‌های طراحی نظیر طرح چراغ‌های جلو و عقب و جزئیات سپرها نیز نسبت به بیجینگ U5 پلاس کاملاً ضعیف‌تر ظاهر شده و طرح‌های مدرن در این بخش‌های شاهین پلاس دیده نمی‌شود.

مقایسه سابرینا پلاس با شاهین پلاس اتوماتیک

این در حالی است که سابرینا پلاس دارای المان‌های زیبایی به‌ویژه طرح چراغ‌های به‌هم‌پیوسته عقب، حالت بومرنگی‌شکل چراغ‌های دیلایت جلو و طراحی نسبتاً جذاب سپر به‌همراه جلوپنجره است که استایل بیرونی خودرو را بسیار مدرن‌تر از شاهین جلوه می‌دهد. ضمن آنکه استایل بدنه سابرینا پلاس کشیده‌تر بوده و اصطلاحاً ابهت بیشتری برای آن به وجود می‌آورد که این نکته می‌تواند موردتوجه و پسند بسیاری از مشتریان قرار گیرد.

مقایسه طراحی داخلی

هرچقدر که طراحی بیرونی شاهین پلاس قابلیت رقابت با سابرینا پلاس چینی را دارد، اما نمای داخلی و کیفیت ادوات به‌کاررفته در کابین شاهین پلاس به هیچ‌وجه در رده حریف چینی قرار نمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین ایرادات وارد بر اعضای خانواده شاهین، کابین نسبتاً قدیمی با طراحی نه‌چندان جذاب و متریال نسبتاً ضعیف از جنس پلاستیک خشک برای داشبورد و رودری‌هاست که به نقطه‌ضعف و تا حدودی پاشنه‌آشیل این محصول تبدیل شده است.

مقایسه سابرینا پلاس با شاهین پلاس اتوماتیک

اما بایک سابرینا پلاس همان‌طور که از خودروهای چینی انتظار می‌رود طراحی داخلی امروزی را به خدمت گرفته و از عناصر نوین نظیر نمایشگرهای یکپارچه خمیده سود می‌برد. ضمن آنکه به‌طور کلی طراحی جزئیات داشبورد و پنل درهای این خودرو با محصولات جدید و مدرن کاملاً هماهنگ است. ناگفته نماند که کیفیت پلاستیک‌های به‌کاررفته در کابین سابرینا پلاس بهتر از شاهین پلاس بوده و برخلاف حریف ایرانی، از متریال نرم در بخش‌هایی از داشبورد و پنل‌های درهای سدان چینی مونتاژ دیارخودرو وجود دارد. بنابراین از لحاظ نوع طراحی و کیفیت کابین، برتری کامل به سابرینا پلاس می‌رسد.

مقایسه سابرینا پلاس با شاهین پلاس اتوماتیک

از لحاظ میزان جاداری، فضای کابین شاهین پلاس مناسب ظاهر شده و کابین نسبتاً بزرگ و با فضای کافی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. اما به نظر می‌رسد که فضای داخلی سابرینا پلاس کمی جادارتر بوده و برای کاربردهای خانوادگی گزینه بهتری به شمار برود.

از نظر میزان گنجایش صندوق عقب هم اختلاف زیادی بین این دو مشاهده نمی‌شود؛ چرا که ظرفیت صندوق عقب شاهین پلاس حدود ۴۲۰ لیتر بوده و این رقم با کمی افزایش برای سابرینا پلاس به حدود ۴۳۰ لیتر می‌رسد که در این کلاس بدنه تقریباً در حد متوسط ارزیابی می‌شود و برای چهار چمدان متوسط فضا فراهم می‌کند.

مقایسه مشخصات فنی

از لحاظ مشخصات فنی نیز این دو خودرو تقریباً هم‌ردیف یکدیگر ظاهر شده و با پیشرانه کم‌استهلاک تنفس طبیعی، سعی در ایجاد تناسب بین میزان استهلاک فنی و توان خروجی داشته‌اند. سابرینا پلاس یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با قدرت ۱۱۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر را با یک گیربکس اتوماتیک CVT همراه کرده تا محور چرخ‌های جلو به‌عنوان محرک خودرو به گردش دربیاید.

مقایسه سابرینا پلاس با شاهین پلاس اتوماتیک

در مورد شتاب صفر تا صد این خودرو اطلاعات رسمی در دسترس نیست، اما با توجه به وزن ۱۲۵۵ کیلوگرمی، به‌کارگیری گیربکس CVT به همراه میزان توان موتور، می‌توان حدس زد که شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی حدود ۱۳ ثانیه تحت شرایط استاندارد خواهد بود. میزان مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی نیز حدود ۶ لیتر محاسبه شده که برای خودرویی در این کلاس و با توجه به استفاده از موتور بنزینی، می‌تواند کم‌مصرف و مقرون‌به‌صرفه در نظر گرفته شود.

اما در سمت دیگر، شاهین سایپا بالاخره با موتور تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ ME16 عرضه شده که در اصل همان موتور TU5+ ایران‌خودرو است و با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته چینی ساخت شرکت DAE به بازار راه پیدا کرده است. ترکیب فنی شاهین پلاس تقریباً مشابه تارا اتوماتیک بوده و احتمالاً کارایی این دو خودرو به یکدیگر نزدیک باشد.

مقایسه سابرینا پلاس با شاهین پلاس اتوماتیک

موتور شاهین پلاس معادل ۱۱۵ اسب بخار و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک معمولی به محور جلو منتقل می‌کند و انتظار می‌رود که شتاب صفر تا صد آن تقریباً در محدوده ۱۴ ثانیه باشد که برای خودرویی به وزن ۱۳۲۰ کیلوگرم و موتور تنفس طبیعی نمی‌تواند چندان هیجان‌انگیز باشد. میانگین مصرف سوخت این محصول سایپا نیز حدود ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است. البته شاهین پلاس یک نسخه دنده‌دستی هم دارد که احتمالاً شتاب آن حدود یک ثانیه سریع‌تر باشد ولی در اینجا مدنظر ما قرار نمی‌گیرد.

نکته مهم در بحث نگهداری فنی این دو خودرو، میزان استهلاک گیربکس‌های آن‌هاست. به‌طور معمول، گیربکس‌های اتوماتیک معمولی معروف به AT  استهلاک کمتر و دوام بیشتری نسبت به گیربکس‌های CVT نشان می‌دهند، اما ظاهراً گیربکس‌های چینی DAE دوام کمتری نسبت به مدل‌های معتبر جهانی، به‌ویژه ژاپنی و کره‌ای دارند.

در نتیجه میزان خرابی کمی بالاست و احتمال می‌رود طی بازه ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعمیر داشته باشند. البته معمولاً گیربکس‌های CVT چینی نیز کیفیت متوسطی دارند و طی بازه‌های ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر نیاز به تعمیرات پیدا می‌کنند که هزینه تعمیرات آن‌ها نیز بسیار بالاست.

بنابراین هنگام انتخاب هر یک از این دو خودرو، به هزینه تعمیرات گیربکس‌های آن‌ها هم توجه کنید. نقطه قوت شاهین این است که گیربکس آن در بسیاری از محصولات ایران‌خودرو نظیر تارا و ریرا مورد استفاده قرار گرفته و قطعات آن به‌صورت گسترده در بازار موجود است؛ اما خودروهای کم‌تیراژ مثل سابرینا پلاس احتمالاً از لحاظ تأمین قطعات با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد.

خودروسابرینا پلاسشاهین پلاس اتوماتیک
موتورتنفس طبیعیتنفس طبیعی
حجم موتور۱۴۹۹ سی سی۱۵۷۸ سی سی
توان موتور۱۱۲ اسب بخار – ۱۴۲ نیوتن متر۱۱۱ اسب بخار-۱۵۰ نیوتن متر
گیربکسCVT اتوماتیک۶ دنده اتوماتیک
شتاب ۰-۱۰۰۱۳ ثانیه۱۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن۱۲۵۵ کیلوگرم۱۳۲۰ کیلوگرم

به هر ترتیب به نظر می‌رسد که کارایی دینامیکی، به‌ویژه شتاب‌گیری این دو خودرو نسبت به یکدیگر چندان اختلاف ندارد، ولی در کل سابرینا پلاس احتمالاً به دلیل وزن کمتر کمی پرشتاب‌تر بوده و مصرف سوخت آن نیز نسبت به شاهین پلاس مقرون‌به‌صرفه‌تر است. هر دو خودرو از سیستم تعلیق محور پیچشی برای قسمت عقب استفاده کرده‌اند که در زمینه هندلینگ نمی‌تواند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد، اما برای خودروهای اقتصادی گزینه مناسبی است که کیفیت سواری و نرمی نسبتاً قابل قبولی را به دنبال خواهد داشت.

مقایسه آپشن‌های سابرینا پلاس با شاهین پلاس

از لحاظ آپشن‌ها و امکانات، سابرینا پلاس بسیار بالاتر از اکثر خودروهای داخلی، از جمله شاهین پلاس است. در حالی‌که مهم‌ترین امکانات شاهین پلاس به نمایشگر لمسی، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سانروف برقی، گرمکن صندلی‌های جلو و… خلاصه می‌شود، سابرینا پلاس از تجهیزات مدرن راداری مثل رادار هشدار نقطه کور، رادار خط‌خوان به‌اضافه دوربین ۳۶۰ درجه، دو کیسه هوای بیشتر، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… بهره می‌برد که در فهرست تجهیزات شاهین پلاس وجود ندارد. البته شاهین پلاس نیز دارای گرمکن صندلی‌های جلو و صندلی برقی راننده است که سابرینا پلاس آن‌ها را ارائه نمی‌دهد.

نتیجه‌گیری

با توجه به نکاتی که در مورد مقایسه سابرینا پلاس با شاهین پلاس به اطلاع شما رساندیم، می‌توان به‌طور خلاصه گفت که قطعاً سابرینا پلاس به دلایلی مثل طراحی ظاهری زیبا و مجلل‌تر، کابین به‌مراتب لوکس و باکیفیت‌تر همراه با طراحی امروزی، امکانات مدرن‌تر به‌ویژه در زمینه رادارهای هشدار نقطه کور و رادار خط‌خوان، شتاب‌گیری کمی سریع‌تر، کابین بزرگ‌تر و… می‌تواند نسبت به شاهین پلاس انتخاب بهتری باشد.

اما این نکته را هم فراموش نکنید که قیمت شاهین پلاس مقداری پایین‌تر از حریف چینی است و کلیه لوازم بدنه و قطعات یدکی آن به دلیل اشتراک فنی با محصولات ایران‌خودرو به‌صورت نسبتاً فراوان در بازار موجود است. بنابراین استهلاک کمتر به‌همراه هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌تر، از مهم‌ترین نقاط قوت شاهین پلاس نسبت به سابرینا پلاس محسوب می‌شود. ضمن آن‌که خرید و فروش شاهین پلاس قطعاً نسبت به حریف چینی راحت‌تر بوده و با سهولت بیشتری می‌توان آن را به پول نقد تبدیل کرد. بنابراین اگر نمی‌خواهید ریسک زیادی بپذیرید و با ظاهر تکراری شاهین پلاس یا کابین نه‌چندان جذاب آن مشکلی ندارید، خرید شاهین پلاس به‌عنوان یک ماشین کم‌دردسرتر می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.