هایما S5 پرو ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی و امکانات
هایما 5S پرو نمونه جدید سری هایما اس 5 است که ایران خودرو با تغییراتی در موتور و امکانات آن قصد داد آن را به بازار عرضه کند.
1494 سی سی
175 اسب بخار
280 نیوتن متر
دیفرانسیل جلوهایما S5 پرو نمونه جدید سری هایما اس ۵ است که ایران خودرو با تغییراتی در موتور و امکانات آن قصد داد آن را به بازار عرضه کند.
درباره هایما S5 پرو
با رفع تحریم ها پس از برجام شرکت های خودروسازی ایرانی که همیشه با خودروسازان اروپایی همکاری داشتند به سراغ همکاران چینی نیز رفتند؛ از این رو ایران خودرو بزرگ ترین خودروساز ایران و خاورمیانه در نمایشگاه خودرو چین همکاری را با هایما آغاز کرد. هایما در سال ۱۹۹۲ با سرمایه گذای مشترک بین استانداری هاینا، جنوبی ترین استان چین و شرکت ژاپنی مزدا شکل گرفت. در شرکت هایما آن زمان محصولاتی از مزدا همانند مزدا ۳۲۳ که در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ می شد به تولید می رسید، همکاری هایما و مزدا نتوانست بسیار دوام بیاورد و این همکاری پر از افتخار برای هایما نهایتا در سال ۲۰۰۶ به اتمام رسید. گروه فاو یکی از بزرگ ترین خودروسازان چینی که سرمایه بالای نیز در اختیار دارد سهام مزدا را در همان سال خرید و مالک ۴۹ درصد از شرکت هایما خودرو شد. هایما در سال های بعد از قطع همکاری با مزدا همچنان از برخی از تکنولوژی های مزدا در خودرو هایش استفاده می کرد. هایما توانست در بازه سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کند اما بعد از آن در سراشیبی افول افتاد. در نهایت شرکت فاو سهام خود را در این شرکت بدونه هیچ دریافتی به صورت رایگان به یکی از شرکت های دولتی چینی بخشید. هایما در چند سال گذشته در شرایط اقتصادی بدی قرار دارد به نوعی که دست به فروش برخی از دارایی های شرکت زده است.

هایما اس ۵ کراس اوور کوچک از نشان هایما است که نسل اول آن در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار معرفی شد و در چین تا سال ۲۰۱۷ در خطوط تولید حضور داشت. ایران خودرو در سال ۱۳۹۶ اولین نسل این خودرو را که در آن زمان از چهره و مشخصات فنی مناسبی برخوردار بود به بازار ایران عرضه کرد. با وجود معرفی نسل دوم این خودرو در چین که فیس لیفتی از مدلی قبلی به حساب می آمد، ایران خودرو به دلیل سیاست های سنجش بازار خود نسل دوم هایما اس ۵ را به بازار ایران نیاورد اما تغییراتی در نمونه قدیمی این خودرو ایجاد کرد. اولین نسل هایما اس ۵ از یک گیربکس CVT بهره می برد که ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ گیربکس آن را با نمونه ای AT تغییر داد و امکاناتی را نیز به آن افزود. با تغییر مدیریت ایران خودرو از دولتی به خصوصی مدیران جدید رویه دیگری نسبت به محصولات هایما در پیش گرفتند. نسل جدید هایما اس ۵ که در خطوط مونتاژ ایران خودرو خراسان تولید می شود از مشخصاتی جدید بهره می برد. مدل جدید هایما اس ۵ با نام هایما S5 پرو تولید می شود.

طراحی HAIMA S5 PRO
هایما S5 پرو را نمی توان خودروی بروز از لحاظ طراحی خواند. طراحی این خودرو به سالهای ۲۰۱۲ بر می گردد که برای آن زمان طراحی به نسبت مناسب محسوب می شد و در مقابل رقبای خود همانند جک اس ۳، لیفان X60 و … از طراحی هماهنگ تر و معقول تر بهره می برد. در هایما اس ۵ پرو تغییراتی را در نمای ظاهری خودرو نمی توان نسبت به نمونه های قبلی پیدا کرد. در نمای جلویی این خودرو ترکیبی از جلو پنجره جدید با سایز کوچک در کنار چراغ های بزرگ اغراق شده می بینم که از فناوری پرژکتور لنز بهره می برند و همچنان فرم سه طبقه چراغ ها در این خودرو به چم می خورد.

در زبان طراحی هایما S5 پرو از خطوطی تیز استفاده شده که دلیل آن به نوعی برای عضلانی نشان دادن خودرو بوده است. از خطوط که به عضلانی بودن خودرو کمک می کنند می توان به برجستگی های بر روی کاپوت و در ها اشاره کرد. در هایما اس ۵ پرو همانند دیگر کراس اوور های هم سن و سالش از فلاپ به دور گلگیر و درب ها استفاده شده که می تواند به محافظت از بدنه خودرو کمک کند و در کنار آن به عضلانی و مرتفع تر دیده شدن خودرو بیفزاید.

در نمای عقب هایما S5 پرو همانند بخش جلوی آن چراغ ها بزرگ که برای زمان طراحی این خودرو مناسب و معمول بود بکار گرفته شده و همچنان طراحی تخم مرغی را به بیننده القا می کند. در این بخش نیز تغییری را نمی توان نسبت به دیگر نسخه ها پیدا کرد. در کل طراحی این خودرو برای سال ۱۴۰۴ نمی تواند استانداد های زیبای شناختی در طراحی خودرو که در چند سال گذشته به شدت در حال تغییر و بروز رسانی است را پاس کند و قطعا از لحاظ طراحی خودروی قدیمی محسوب می شود.

مشخصات فنی هایما S5 پرو
هایما اس ۵ در ۸ ساله حضور در بازار ایران تنها با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری که قدرت معادل ۱۴۹ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را داشت عرضه می شد و تنها تفاوت ها در نسخه های مختلف، گیربکس CVT و AT آنها می باشد. هایما اس ۵ پرو قانون پایستگی پیشرانه ها در این خودرو را شکست و مجهز به یک موتور جدید شده است. در محفظه موتور HAIMA S5 PRO یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم قرار گرفته که می تواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده توسط پیشرانه از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی چینی DAE به چرخ های جلو منتقل خواهد شد، چنین گیربکسی را قبلا در محصولاتی همانند دنا توربو اتوماتیک و تارا V4 دیده بودیم. صفر تا صد کیلومتری که انتظار می رود این خودرو ثبت کند کمتر از ۱۰ ثانیه است.

از مزایای که می تواند به پیشرانه جدید هایما S5 پرو نسبت داد ریشه مشترک آن با سری موتور های چانگان است که در چند سال گذشته ثابت کرده اند از استهلاک پایینی برخودار هستند و مزیت دوم موتور این خودرو برخورداری از فناوری ایر توواتر (هوا در آب) برای خنک کاری بهتر هوای خروجی از توربو است.
| برند | هایما |
| مدل | S5 پرو |
| کلاس بدنه | کراس اوور |
| سال تولید | ۱۴۰۴ |
| حجم موتور | ۱۴۹۴ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
| قدرت | ۱۷۵ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۸۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۹.۸ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۳۵۸ میلی متر |
| عرض | ۱۸۲۳ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۶۳۰ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۶۳۰ میلی متر |
| وزن | ۱۴۴۵ کیلوگرم |
| حجم باک | ۶۰ لیتر |
| مصرف سوخت | ۷.۷۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵/60R17 |
| شرکت عرضه کننده | ایران خودرو |
| برند نشان مادر | هایما |
| کشور سازنده | چین - ایران |
سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو این خودرو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب آن از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده شده است که عملکرد قابل قبولی را به نمایش می گذارند.
کابین و امکانات HAIMA اس ۵ پرو
بخش های بالایی رودری ها و رویه داشبورد را پلاستیک سافت تاچ تشکیل پوشش می دهد که به نسبت با کیفیت می توان آن را رده بندی کرد. بر روی بخش های جانبی صندلی ها چرم بکار رفته و بخش میانه آن را متریال مخمل پوشش می دهد. در کل کابین این خودرو از متریالی با کیفیت نسبتا مناسب تشکیل شده که در این رده قیمتی نقطه قوتی برای این خودرو به حساب می آید.

کابین هایما S5 پرو در مقایسه با نمونه های قدیمی تر این خودرو تفاوت از لحاظ ظاهری نکرده و تنها برخی از آپشن ها به آن اظافه شده است. طراحی کابین این خودرو در مقایسه با سال تولید و طراحی اولیه آن می تواند نمره قابل قبولی دریافت بکند اما در مقایسه با خودرو های امروزی بسیار قدیمی شده است. در بخش میانه داشبورد مالتی مدیایی با سایز ۷ اینچ قرار گرفته که در مقایسه با خودروها جدید بسیار کوچک به حساب می آید و کیفیت تصویر پایینی دارد. محل قرار گیری کنترلر های شیشه بالابر و دکمه استات در بخش ماینه کانسول قرار گرفته اند که بیشتر چنین ترکیبی در خودرو های اقتصادی رده پایین مرسوم است.

در بحث راحتی سرنشینان به لطف صندلی هایی با فوم نرم جایگاه سرنشینان راحت مناسبی دارد. فاصله بین دو محور و عرضه این خودرو به ترتیب ۲۶۳۰ و ۱۸۲۳ میلی متر است و به همین دلیل جای پای خوبی را در اختیار سرنشینان می گذارد. از نقد های که می توان به این خودرو نسبت داد گنجایش پایین ۳۲۰ لیتری صندوق عقب آن است.

از جمله امکانات این خودرو می توان به صندلی های برقی جلو، کروز کنترل، سانروف، شش کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، تریم داخلی چرم و پارچه، استارت دکمه ای، سامانه کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، اتوهلد، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور، فرمان کمکی برقی و… اشاره کرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
| امکانات رفاهی | سانروف برقی - صندلی های برقی جلو - گرمکن صندلی های جلو - ترمز پارک برقی - اتوهلد - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل - رینگ آلومینیومی - سنسور نور - سنسور باران - نمایشگر لمسی - دوربین ۳۶۰ درجه - تریم داخلی چرم و مخمل - استارت دکمه ای - تهویه اتوماتیک - سامانه کنترل حرکت در سراشیبی |
مزایا و معایب
| مزایا | شتاب مناسب - شبکه خدمات پس از فروش گسترده - سواری قابل قبول - مصرف سوخت مناسب |
| معایب | نبود برخی ویژگی های ساده مانند تنظیم حالت رانندگی - طراحی قدیمی - دوربین ۳۶۰ درجه نه چندان با کیفیت |
رقبای هایما S5 پرو
این خودرو در رده کراس اوور های اقتصادی مونتاژی بازار قرار می گرید که از پررقابت ترین بخش های بازار ایران است. در این رده قیمتمی به نوعی این خودرو از قدیمی ترین طراحی داخلی و خارجی بهره می برد که رقبت را برای آن سخت کرده. از جمله اصلی ترین هایما S5 پرو می توان به تیگارد ایکس ۳۵، ام وی ام X5، ام وی ام ایکس ۵۵ و چانگان CS35 اشاره کرد.
آلبوم تصاویر



























سوالات متداول
در محفظه موتور HAIMA S5 PRO یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم قرار گرفته که می تواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده توسط پیشرانه از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی چینی DAE به چرخ های جلو منتقل خواهد شد، چنین گیربکسی را قبلا در محصولاتی همانند دنا توربو اتوماتیک و تارا V4 دیده بودیم. صفر تا صد کیلومتری که انتظار می رود این خودرو ثبت کند کمتر از ۱۰ ثانیه است.
از جمله امکانات این خودرو می توان به صندلی های برقی جلو، کروز کنترل، سانروف، شش کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، تریم داخلی چرم و پارچه، استارت دکمه ای، سامانه کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، اتوهلد، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور، فرمان کمکی برقی و… اشاره کرد.
افزایش رقابت در مردم به جای خودروسازان؛ الزام ورود شورای رقابت
قیمت امروز انواع دنا پلاس در بازار و کارخانه – دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
کاهش بیش از ۹۵درصدی تعهدات معوق ایران خودرو در کمتر از ۲سال
سود برندگان ثبت نام ایران خودرو چقدر است؟





اگرچه هایما تو چینی ها خیلی مطرح نیست و دلیل سر پا موندنش همین فروش تو ایرانه ، و گرنه عملا یه شرکت ورشکسته است ، نسبت به رقباش بهتره.
موتور چانگان، امکانات نسبتا مناسب و از همه مهم تر گیربکس AT و خدمات ایران خودرو ، باعث میشه از رقباش بهتر باشه.
ولی طراحی اش زشته و البته این در باره اکثر رقباش از جمله زوتی DL5 ، لاماکو فلو ، کی ام سی اس آر ۳ و ری را هم صدق می کنه.
هایما ایران خوب جواب داده
بخصوص اس۵
کم مصرف. نرم
تربو
ایرانخودرو
جمع و جور
رانندگی راحت
بهترین کاری که باید میکردن سیستم تعلیق رو مخصوصا در بخش عقب خودرو یه تغییرات میدادن که اصلا دست نزدن،سواری این ماشین وحشتناک خشکه و تکانهای زیادی داره ،دیسک کمر تون رو مواظبت کنید
گاومون شیرنداره،ماشاالله به شاشش
فقط قیمت راگرون کردند
تغییر اساسی ایجادنکردند
محض اطلاع تعلیق عقب مولتی لینک عه دیگه چی باید از این بهتر بزاره روش اگر مشکل نرمی داری خیلی راحت لاستیک بهتر بنداز
موتور این ماشین یعنی همون موتور چانگان cs55 هستش؟
Cs55 پلاس
هایما خودرو های بدی نیستند با این تغییرات موتوری و کاهش مصرف میتونن بازار خوبی داشته باشند .
در نقد و بررسی خودرو بازه قیمتی اون رو هم باید لحاظ کرد. در این بازه قیمتی هایما s5 پرو یکی از بهترین های بازار هست . طبیعیه اگه بودجه بیشتری در اختیار داشته باشید انتخاب های بهتری هم مطرح خواهد شد ولی همون خودروهای با کیفیت تر رو با قیمتی به مراتب بالاتر باید خریداری کنید . امتیاز دوم هایما شبکه گسترده خدمات و نمایندگی های ایران خودرو در کشور و تامین قطعات اون هست. البته بازم در قیاس با سایر برندها .
اینماشین با گیربکسatاز جمله معدود ماشینایی هست که تو سربالایی واقعا عملکردش عالیه و به نسبت چینی های مونتاژی دیگه واقعا گیربکسش خوبی داره .از تعویض روغنی ها هم بپرسید میگن گیربکس های هایما واقعا خوب هست.من نسل قبل اینماشینو داشتم اونمگیربکسش خوب بود ولی موتور نسل جدید پرو خیلی قوی تر و بهتر و حساسیت پدال گازش هم خیلی عالی شده.موتور اینماشین دقیقا موتور چانگان cs55 هست و هم قدرت و هم کیفیتش عالیه.فقط اگر ظاهرش رو با نسل قبلی تغییر میدادن بهتر میشد.
من خودم اینماشینو دارم.این گیربکس جدید قابلیت خلاص شدن خودکار داره .تو سربالایی عملکردش عالیه و کلا گیربکس های atتو سربالایی عملکرد عالی دارن.موتورش هم با چانگانcs55پلاس دقیقا یکی هست.شتاب و قدرت و کیفیت موتورش عالیه.حساسیت پدال گازش خیلی خوبه و واقعا از گازدادنش لذت میبری.قطعاتش هم به دلیل تولید زیاد و چن ساله و خدمات ایرانخودرو فراوونه .فقط اگر ظاهرش رو تغییر میدادن بهتر میشد.