ری را ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی
ایران خودرو ری را اولین کراس اوور ملی ایران است که بر اساس پلتفرم پژو 2008 توسعه پیدا کرده و گران قیمت ترین محصول ملی محسوب می شود.




ایران خودرو ری را اولین کراس اوور ملی ایران است که بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۰۸ توسعه پیدا کرده و گران قیمت ترین محصول ملی محسوب می شود.
درباره ایران خودرو ری را
صنعت خودرو سازی ایران طی چند دهه گذشته روند کاملا یکنواختی را طی کرده و کمترین میزان نوآوری در آن دیده شده که با توجه به چهار دهه فعالیت صنعت خودرو سازی ایران این واقعیت موجی به وجود آمدن دیدگاه های منفی نسبت صنعت خودروسازی ایران شود. در سالیان اخیر خودروسازان داخلی سعی کردند تا به ارائه محصولاتی نظیر شاهین و تارا که طراحی به روزتری نسبت به دیگر خودرو های تولیدی خود داشتند ، صنعت خودروسازی را اندکی از این فضا خارج کنند. پروژه K125 یا همان ایران خودرو ری را نیز یکی از همین فعالیت ها است که با همین هدف توسط ایران خودرو تولید می شود.

K125 نام پروژه تولید اولین کراس اوور ملی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید می شود و بر اساس پلتفرم نسل دوم پژو 2008 طراحی شده است. سرپرست تیم طراحی ریرا آقای حسین سلیمانی است که طراحی خودرو شاهین را در کارنامه خود دارد. با اینکه گفته می شود ایران خودرو ری را به لحاظ طراحی یک کراس اوور است اما با نگاهی دقیق تر به پلتفرم آن می توان فهمید که این خودرو در حقیقت جز خودرو های هاچبک کراس به حساب می آید. در ادامه نگاهی دقیق تر به این خودرو خواهیم داشت.
حتما بخوانید : قیمت روز خودرو
طراحی بدنه
سبک طراحی ظاهری ایران خودرو ری را ، سبک طراحی نسبتا به روزی به حساب می آید که بیشتر در خودرو های چینی و کره ای از این سبک استفاده می شود. در نمای جلو چراغ های روشنایی روز به صورت نواری شکل در قسمت بالا و چراغ های روشنایی اصلی درون سپر قرار گرفته اند و جلو پنجره بزرگ این خودرو مابین چراغ های اصلی قرار گرفته اند. استفاده از اسپلیتر از جمله تلاش های طراحان این خودرو برای ایجاد چهره ای بروز در این خودرو است. بر روی کاپوت ریرا دو خط طراحی وجود دارد که به اسپرت به نظر رسیدن این خودرو کمک می کند.

در نماهای جانبی ریرا ، زبان طراحی ساده تر از بقیه قسمت ها است. یک خط طراحی در این نما وجود دارد که از سپر جلو شروع شده و به سپر عقب ختم می شود. استفاده از رینگ های ۱۸ اینچی آلومینیومی ، روف رک یا باربند تزئینی، تریم دو رنگ از جمله ویژگی هایی است که در این نما به چشم می خورد. در نما عقب اما همانند طراحی بخش جلو ، شاهد طراحی جسورانه ای نیستم. چراغ ها کشیده این خودرو طراحی خوب و به نسبت زیبایی دارند. همچنین استفاده از تریم دو رنگ در این نما بیشتر احساس می شود. استفاده از خروجی اگزوز های کرومی رنگ در داخل سپر نیز به جذابیت ظاهری ایران خودرو ری را افزوده است.

در کل در طراحی پروژه k125 طراحی بروز و متفاوتی نسبت به خودرو های داخلی را شاهد هستیم که می توان گفت که سبک طراحی خودرو های داخلی تا حدی پیشرفت داشته است.
مشخصات فنی ایران خودرو ری را
کراس اوور ملی ایران خودرو در حالت فول آپشن مجهز به پیشرانه TC7 یا همان EFP است. این پیشرانه ، یک پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربو شارژ است که می تواند نهایت قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۰ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل کند. پروژه K125 به دلیل داشتن طراحی خوب و استاندارد خود توانسته استاندارد ایمنی برخورد با عابران پیاده را در مراکز معتبر اروپایی کسب کند که امتیاز ویژه ای برای این خودرو به حساب می آید. حجم مخزن سوخت این خودرو ۵۰ لیتر بوده و انتظار می رود مصرف سوخت میانگین ایران خودرو ری را با توجه به نوع موتور و ابعاد و وزن این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر عددی در بازه ۷ الی ۸ لیتر باشد که عدد مناسبی برای این خودرو است.
برند | ایران خودرو |
مدل | ری را |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۱۴۰۲ |
حجم موتور | 1645 سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژ |
قدرت | ۱۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر در ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تویست بیم |
طول | ۴۳۳۴ میلی متر |
عرض | ۱۸۰۸ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۳۸ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۵۹۰ میلی متر |
وزن | ۱۴۲۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵/۵۵R18 |
برند نشان مادر | ایران خودرو |
کشور سازنده | ایران |

طراحی کابین و امکانات
سبک طراحی کراس اوور ملی ایران خودرو همانند طراحی بدنه خودرو طراحی نسبتا بروزی نسبت به دیگر تولیدات داخلی است. در بدو ورود به کابین ایران خودرو ری را چیزی که توجه را به خود جلب می کند نمایشگر های به هم چسبیده این خودرو است. در این بخش از دو نمایشگر ۱۲ اینچ استفاده شده است که یکی از آنها به عنوان کلاستر دیجیتال و دیگری به عنوان نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا مورد استفاده قرار گرفته است. غربیلک فرمان این خودرو از نوع دی کات بوده و کلید های دسترسی بر روی آن تعبیه شده است. همچنین فرمان این خودرو قابلیت تنظیم در ۴ جهت را داشته که قابلیت خوبی برای این خودرو محسوب می شود.

طراحی بخش داشبورد ایران خودرو ری را طراحی خوب و منحصر به فردی نسبت به دیگر تولیدات داخلی است. بر روی بخش داشبورد این خودرو از رویه پارچه ای نرم استفاده شده که احساس لوکس بودن را به سرنشینان القا می کند. در میانه داشبورد یک نوار کرومی رنگ وجود دارد که در سرتاسر داشبورد کشیده شده است. بخش سوئیچ کنترل ری را در زیر دریچه تهویه وسط قرار گرفته و پنل سیستم تهویه نیز در قسمت پایین آن تعبیه شده است.

بخش کنسول وسط این خودرو تا حدی سبک طراحی متفاوتی دارد. کلید استارت این خودرو در کنار دسته دنده خلبانی این خودرو قرار گرفته و در زیر آن کلید های دسترسی به امکاناتی نظیر فعال یا غیر فعال کردن سیستم کنترل حرکت در سرازیری تعبیه شده است. استفاده از ترمز پارک برقی و اتوهلد از دیگر امکاناتی است که در این خودرو وجود دارد که البته با توجه به اینکه این خودرو عنوان فول آپشن ترین خودرو ایرانی را یدک می کشد، آپشن عجیبی نیست. صندلی های ردیف جلو کراس اوور ملی ایران خودرو به صورت برقی تنظیم می شوند و رویه آنها از ترکیب چرم و پارچه بهره می برد.

به طور کلی طراحی کابین ایران خودرو ری را ، به سبک طراحی خودرو های روز نزدیک است که این موضوع امتیاز مثبتی برای این خودرو به حساب می آید.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ۴ کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار نقطه کور |
امکانات رفاهی | صندلی های برقی جلو - گرمکن صندلی های جلو - فرمان کمکی برقی - دسته دنده الکتریکی - نمایشگر لمسی - دوربین ۳۶۰ درجه - جلو آمپر دیجیتال - استارت دکمه ای - کروز کنترل - محدودکننده سرعت - ترمز پارک برقی - اتوهلد - سامانه کنترل حرکت در سراشیبی - تریم داخلی چرم و پارچه - سنسور نور - سنسور باران - دنده پشت فرمان - سنسور پایش باد تایرها - رینگ آلومینیومی - آینه حساس به نور - تهویه اتوماتیک - گرمکن صندلی های جلو - تنظیم حالت رانندگی |
مزایا و معایب
مزایا | طراحی مناسب - توان حرکتی قابل قبول - امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول |
معایب | نبود فناوری LED برای چراغ های جلو - متریال نه چندان ایده آل به نسبت به رقبای چینی و مونتاژی |
قیمت ری را
قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۴/۱۸) | ۱,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۴/۱۸) | ۱,۱۴۲,۴۷۷,۰۰۰ تومان |
رقبای ایران خودرو ری را
ایران خودرو ری را را می توان تلاشی برای رقابت با خودرو های خارجی به حساب آورد که نسبت به برخی خودرو های چینی داخل بازار امکانات بیشتری دارد اما این خودرو رقیب جدی دیگری در خودرو های داخلی دارد و آن هم خودرو آریا است که گروه خودرو سازی سایپا قرار است این خودرو را روانه بازار کند.
آلبوم تصاویر




































سوالات متداول
ریرا دارای پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربو شارژ است که می تواند روی هم رفته ، قدرت ۱۶۵ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را تولید و از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل کند.
از جمله امکانات ایمنی و رفاهی به کار رفته در ریرا می توانیم به ؛ ۴ کیسه هوا (سرنشینان جلو و جانبی)، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم شروع حرکت در سربالایی ، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر ۱۲ اینچی لمسی مالتی مدیا، کروز کنترل و محدود کننده سرعت ،ترمز های دیسکی، سیستم کمکی ترمز ، سیستم پایش فشار باد لاستیک، آینه های جانبی برقی ، گرمکن صندلی های ردیف جلو، چراغ روشنایی روز، نور پردازی داخلی، سنسور نور ، سنسور باران و…. اشاره کنیم.
البته لازم به ذکر هست که خود مسولین ایران خودرو گفتند که متریال استفاده شده در داشبورد این خودرو آزمایشی هست و ممکنه تغییر کنه
ممکنه و شاید این حرفهارو بذاریم کنار .کلا همینه. طراحی قدیمی چراغ جلو الهام گرفته از طرح چراغ نیسان جوک و جلو پنجره کیا موتور و لچکی زشت شیشه عقب و شکل و طراحی خسته این ماشین با رنگ بی کیفیت و تریم بی حال و چرک گونه اتاق داخل هم که انگار پلاستیکاشو از نون خشکیها خریدن
قیمت مهمه،لطفاقیمت رواطلاع رسانی کنید
پولش چنده
لگن پاره های فکسنی و بی کیفیت چینی ارزش
خریدن ندارند و هر کسی هم خریداری کنه
سرش کلاه رفته و مجبوره با ضرر و زیان بفروشه
همه چیزش خوبه جز ابعادش. کاش اتاق بزرگتری داشت.
ماشین خوبی ولی قیمتش واقعا خیلی زیاده ولی به هر حال از ماشین های دیگر ایرانخودرو یه سر گردن بالاتر هست و میشه بهش اعتماد کرد مردم ما لیاقت بهترین ها را دارند و کاش ایرانخودرو میومد تمام ماشین هاش را جمع و ماشین خوب میداد دست مردم البته با قیمت کمتری
ایران خودرو محصول کاملا ایرانی نداره همش چینی چین میاد ی محصول رو آزمایشی میسازه تایید نمیشه میندازن ایران
ببخشید ولی این حرف شما اشتباه است چون که: یک، ماشین های چینی امروزه کیفیت جهانی دارند و دو، مشکل چین نیست مشکل ایران هست که به بدترین کیفیت آنها را وارد می کنه.
ابعادش تو کاتالوگ اشتباهه
عرض خودرو زیاده به نظرم
آره بابا اینا یایز ماشینی که خودشون ساختن رو نمیدانند
خوب شد کمکشون کردی
ماشین خوبی از لحاظ طراحی و امکانات داخلی ولی ای کاش قیمتش مناسب باشه،اگه زیر ۸۰۰ باشه خوبه.
ای اخوی مطمئن باش زیر یک و نیم میلیارد نیس شک نکن
داشبورد ماشین فرم زشتی داره با این همه آپش ها و تمام صفحه بودن اصلا داشبورد رو بهش نمی شه گفت زیبا، به نظرم الان باید از طرح های مینیمال تر برای طراحی استفاده کرده ، صفحه کلاستر قاب دورش برداشته بشه و صفحه به صورت یکپارچه قرار بگیره مثل تیگو۸ و لاماری.
پست ماشین اون قسمت چراغ ها که دورش مشکی هست هم جالب نیست و انگار کاملا از خود پژو کپی شده و و نسبت به طراحی جلو واضح و خوب نیست
و اینکه کاش چراغ های اصلی led بشه و از حالت کاسه خارج بشه
سلام
وقتی در طراحی ادعای چراغهای باریک با تکنولوژی جدید رو ایجاد کردی، دیگه چرا دوتا هندونه بزرگ گذاشتی زیرش، خوب این در نگاه طراحان خارجی خنده دار است
سلام. کلاستر و مانیتور بدون قاب توی گرما زود خراب میشه. یکی دو سال بذار بگذره میبینی چه بلایی سر مانیتور ماشین های بدون قاب اومده
واقعا امیدوارم با موتور tu5پلاس به همراه گیربکس اتوماتیک هم عرضه بشه؛واقعا متوجه نمیشم وجود اینکه بنزین سوپر گیرنمیاد و خیلی از مناطق ایران همگرمسیری هستن چرا اصرار به عرضه با موتور توربو دارن،حداقل کاش با هردو موتور این ماشین رو عرضه میکردن،من حاضرم بیشتر پول بدم ولی ریرا با موتور تیوفایو پلاس با اصطهلاک کمتر بگیرم نسبت به EFP
کاش گروه آخرین خودرو و اقای دلاور این خواسته رو به مسئولین ایران خودرو منتقل میکردن که این ماشینو با موتور TU5Pهم عرضه کنن
سلام دوست عزیز، تیو فایو پلاس برل تارا ۱/۲ تنی ضعیف بود، چطور با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتون متری (xu7p هشت سوپاپ دو نیوتون متر بیشتر از این داره) میخواد ری رای ۱۴۲۵ کیلویی رو بکشه یکم فک کن
رفیق همون موتور تی یو ۵ بزور پژو پارس رو میکشونه اونم موتور جدیدش ک پلاس شده و بااین بنزین اصلا راه نمیره اونم این موتورهای اشغال البته این efpهم کماکان اگه زیادبادوربالابرین مشکل شاتون رو داره رو دناتوربوک داشتم واقعافاجعه بود یعنی ماشین میره ولی بعدش باید خداخداکنی تو همون ناک زدن ماشینت خراب نشه
مجبوری اینو بگیری؟ کاملا درست میگی. موتور توربو خریدش اشتباه محضه. دوست عزیز موتور بینظیر n20 بزودی در محصولات سایپا عرضه میشه. ۱۶۰ اسب بخار ۲ لیتری تنفس طبیعی. tu5 چیه که میگی؟ دو زار نمی ارزه در برابر این موتور ساخت میتسوبیشی.
خیلی بعیده به عمر ما برسه عرضه این خودرو و همون آریا
تاااااا بیان عرضه کنن کلا قدیمی شده ظاهر این ماشین
همون شاهین هم ۱۱ سال پیش طراحی شده بود (فامیلون تو سایپا هست گفته راستو دروغشو نمیدونم)
حالا فکر کن همون ۱۱ سال پیش میومد … رو دست نداشت
خدایی ببین کسی این داشبورد رو تمیز نمی کنه ؟؟جنس فرمون انگار از مواد بازیافتی هست رو کوبی داشبورد موج داره و بعد چند وقت جر میخوره چه کنیم اینم از جدید ترین ماشین مملکت ما
اگر به دیوار کچی گفته بودیم که همه این قطعات پروتوتایپ و نمونه دست ساز اولیه است نه نمونه صنعتی و نهایی فهمیده بود. ولی شماها نفهمیدید.
اولا طراحی ظاهری ضعیفی داره حتی این ضعف در داخل هم وجود داره جذابیت لازم نداره دوما میتوانیست با همین مشخصات فنی با اضافه یک کردن موتور الکتریکی هم قدرت و شتاب ماشین بالا ببره و هم مصرف بنزین حتی به یک لیتر برسونه و حتی به صورت دو دیفرانسیل تولید کنه متاسفانه ساده تر بگویم این دو خودروساز ایرانخودرو و سایپا بیشترین توجهاتشان به قیمت و سود خود رت دارند و خواسته های مردم اهمیتی دارد فعلا که میدان در دست انهاست . مردم خودرو میخواهند که از هر نظر در حد خوب باشد و البته به قیمت جهانی نه به قیمت انحصار .
با سلام
دوستام من این خودرو تو نمایشگاه و هم محوطه ایرانخودرو بهمن ۱۴۰۲ دیدم تو ظاهر که نگاه میکنی دوتا چیز تو ذوق میزنه 1_گپ بین چراغای دی لایت که با کاپوت (کاپوت از همه طرف فاصله داره )
2_ پنج تیکه بودن چراغ عقب
هر چی بیشتر دقت کنی ایرادات مونتاژی
بیشتر میشه مثل اون پلاستیک حد فاصل در عقب تا صندوق عین سری اول تارا متریال داخلی هم بیشتر نهایی شده.
اون ماشینی که شما دیدی منم دیدم ولی حتی متوجه نشدی که نمونه دست ساز آزمایشی بوده حالا برای ما نظر کارشناسی میدی!
جای تعلیق مولتی لینک در تعلیق عقب خالی و اینکه ایران خودرو همه خودرو خاش مک فرسون استفاده میکه
جای تعلیق مولتی لینک در تعلیق عقب خالی و اینکه ایران خودرو همه خودرو خاش مک فرسون استفاده میکنه
همه ی خودروساز ها اکثرا در جلو مک فرمون استفاده میکنن
تو این کلاس آورر به این خوبی نباید تعلیق مولتی لینک میذاشتن که اومدن تعلیم فک فرسون ایران خودرو بدترین تعلیق ساز
جهت برطرف کردن زیان انباشته، دست شورا رقابت رو از قیمت گذاری برای این خودرو کوتاه کنید
ثبت نام کنم ؟برای رشد
چرا انقدر ابعاد ریرا مختلف هستش تو سایتا
الانم که ایران خودرو گفته عرض ریرا ۲۰۷ سانت؟
کسی میتونه جواب بده؟
حداقل رینگ با طرح بروزتر و شیک تر براش در نظر می گرفتند.
خودت برو عوضش کن چیز خاصی نیست.
هروقت خودرو روآ(RD)موفق شد این ری رآ هم موفق خواهد شد،تکنولوژی ساخت خودرو مثل شعر های حافظ وسعدی وکار هرکس نیست.حداقل ساندرو دنده ایی وارد کنید تا یه خدا بیامرزی براتون باقی بماند.
تفکرات امثال شما حکم ترمز دستی برای مملکت رو داره.واقعا متاسفم براتون.
برای سال ۲۰۱۸ ماشین خوبی میشد ولی یکی اینا رو شیرفهم کنه تا دو سه ماه دیگه سال ۲۰۲۵ شروع میشه و عملا این ماشین همون روز اول که بیاد تو بازار کهنه نما است!
حال که اخرین خودرو فکر میکنه اگر ماشین ایرادی داره، قراره برطرف بشه ! بذار من هم دو تا از بدترین ایردات ظاهری ماشین رو با راه حلش بگم:
چراغ اصلی جلو دوتاست در هر طرف ( نور بالا و نور پایین) دومی حذف بشه و اون جلو پنجره مشکی ادامه پیدا کنه اونم نه به شکل توری وسطش، بلکه سطح صاف مشکی ، و فقط چراغ کناری بمونه و نور بالا و نور پایین داخل همون یدونه کار بشه تا این چهره بسیار زشت جلو اصلاح بشه.
ایراد ظاهری دوم خراب کننده چهره پشت ماشین هست اون فریم پلاستیکی مشکی اطراف چراغ های عقب باید تاکید میکنم باید همرنگ بدنه باشه ، خواستن با بکار بردن پلاستیک در بخشهای عمده ای از بدنه ارزان سازی کنن ، اما این بخش میتونست پلاستیک باشه اما همرنگ بدنه تا فرم چراغ عقب خودشو نشون بده نه اینکه با اون پلاستیک مشکی اطرافش بصورت یک واحد کل دیده بشه! که چهره فکر نشده و ارزون غالبی رو تداعی میکنه.
راجع به قیمتش که اصلا جای حرفی باقی نمیمونه وقتی فکر میکنن با میتونن از محصولات قبلی بیشتر قیمت گذاری کنن!
این ریرا چراغ پشت میزاشتی تارا اون چراغ تارا میزاشتین این ریرا جذابتر میشد
سلام ، حالا که خودرو سازان علاقه به آزمایش محصول خود دارند، بهتر است خودرو های جدید در آب و هوای خوزستان ( گرمای هوای اهواز و سرمای مناطق ایذه و دهدز و …) همچنین چند مورد در کویر و جاده های کوهستانی ایران امتحان پس دهند.
سلام ، آقا این ماشین چرا هرچه عکس از داخلش هست ، چرب و کثیف هست ، یک عدد دستمال بدید به ایرانخودرو که کنسول و دنده و اینا رو یکم تمیز کنه بعد عکس بگیره .
کیفیت فیلمبرداری و عکاسیتون خیلی تغییر کرده و بهتر شده و شات های تماشایی تری میگیرید. این رو میشه از بررسی جیلی آزکارا به بعد دید. کلیبریتینگ تصاویر خوبه حرکت دوربین خوبه اما احساس می کنم آخرای ادیت تصویر برداری و ادیت مثل آخرای بررسی خسته شده بودید! آقای دلاور هم در کل بررسی، صدا و اجراشون یک نواخت بود گاهی باید هیجان بدید به توضیحاتتون و با عبارات خاصی توجه مخاطب رو جلب کنید. به طور کلی کیفیت کارتون از بقیه بهتر بود.
نکته مهم اول اینه من یه ۲۰۶ مدل هشتاد دارم که کلی مشکل داره که رو مصرف سوختش تاثیر داره ولی بازم ۷.۵ شهری و پنج بیرون شهری میسوزونه. چرا باید یه خودرو چهار سیلند این حجماز بنزین رو مصرف کنه که واقعا عجیبه. نکته بعدی اینه خب این تولید شد ولی الان مردم مگه میتونن بخرن حتی یا اینکه قیمتش بالاست. ثبت نام و قرعه کشی و.. نکته اینه ایران خودرو مدیریت ضعیفی داره. چرا نباید مثلا ریرا رو یه شرکت مستقل زیر مجموعه کنه که تولید بالا بشه ومهم تر اینکه هر سال فیس لیفت جدیدش بیاد بیرون با کلی تغیرات. در نهایت پیشرفت خوبیه ولی کافی نیست و مهمتر اینکه ادامه دار باشه . برای من جای سواله که چرا نباید الان جای پارس و دنا و پژو و…. خودروهایی با قیافه و امکانات بروزتر مثل چین ساخته بشه. حداقل میتونن از همین چین کپی کنن مدیریت رو و اینکه چطور اونا میتونن هر ساله خودروهایی جدید بدن بیرون ما نمیتونیم. متاسفانه ما تو ساخت قالب ضعیف هستیم و علم ریخته گریمونم ضعیفه چون علم شیمی رو قاطی نکردیم. شیمی دان ها رو باید بیارن تا کیفیت متریال ریخته گری بره بالا
ای اف سون یکی از بهترین موتور های جهانه یکی از موتور سازای آلمانی میگفت: موتور ری را با این حجم و این جزییات قدرتش بالای ۱۸۰ اسبه!